slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:16

jet het heeft veel geregend hier en het stro moet binnen een paar droge zonnige dagen geoogst worden. Nu lag het in de regen en dan gaat het rotten, schimmelen. Tegen de tijd dat het weer droog was was het stro niet meer zo mooi geel en zacht.

Gisteren half hennep hal houtkrul in de stal gegooid en ze probeerde wel even een paar hapjes maar ze vond het niet zo lekker. Het nadeel is dat mijn paard rare dingen eet als ze zich niet lekker voelt of buikpijn heeft. Zoals klei of zand of iets anders raars wat ze te pakken krijgt.
Is weer spannend zo die overgang naar stal.
Verlamming lijkt slechter te worden.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:34

Dat klopt wel Wiske2, het is best een raar stro ( of eigenlijk graan) jaar. Wij hebben nu ook vers stro op stal, maar het zijn hele dunne halmpjes, het lijkt wel gedroogd riet, maar dan in een dunnere versie. Gelukkig eet die van mij dit stro niet echt, dat van vorig jaar at ze totdat dit kwam nog steeds, soms liever dan haar hooi.

Ik duim voor je dat ze verder van de bodembedekking afblijft en dat het binnenkort weer beter met haar gaat. Dat rare dingen eten als ze last van hun buik hebben herken ik wel weer van mijn vorige paard, die had dat ook. Totdat ze met spoed geopereerd moest worden aan zandkoliek... Daarna stond ze als ze op zand stond altijd met een dichte kap op, zoiets wil ik nooit meer meemaken. Met mijn huidige paard ben ik er erg alert op en die krijgt in de tijd dat ze op zand staat zeker 5 keer per week 100 ml. lijnzaadolie door haar krachtvoer. Dat was me destijds aangeraden door de kliniek in Wolvega, waar Lou geopereerd was.

Misschien kan lijnzaadolie ook iets voor jouw paard betekenen, je kan het eens overleggen met je dierenarts...

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:14

Lijnzaadolie en olie kreeg mijn paard al.

Ik heb haar helaas gisteravond in laten slapen na een derde slokdarmkoliek in twee dagen.
De overgang van zomer naar stal en mede door het slechte weer is haar slokdarm verslechterd.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:13

Wiske2, wat erg dat ze het niet verder meer redde. Wel heel dapper van je hoor, je hebt goed gezien dat het niet meer ging. Heel veel sterkte met het verlies van je merrie hoor!

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 11:30

Wiske2 wat moeilijk moet dit zijn geweest maar dapper besluit van je.
Sorry dat ik je bericht niet eerder heb gelezen, ik wens je heeel veel sterkte!

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:03

Bedankt, ja het was wel even moeilijk, drie aanvallen achter elkaar en dan tussendoor weer een ochtend niets aan de hand en gewoon eten en vrolijk en dan 's-avonds weer na een paar happen kramp hebben.
Na de diagnose is het toch nog twee en half jaar redelijk goed gegaan maar ik denk dat bij de laatste aanval de slokdarm slechter is geworden en zo wilde ik niet de winter in.
Dus gelukkig heeft ze de zomer nog buiten kunnen staan.
Nu is voor mij ook even alle stress van op tijd eten, slobber maken, genoeg naar binnen krijgen ook gedaan, hoewel ik het met liefde gedaan heb. Hoewel ik haar wel vreselijk mis.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 21:07

K*t aandoening is het! Vreselijk om je vriendje zo te zien en zoveel verstoppingen is echt naar voor haar. Het blijft een moeilijke beslissing maar je hebt alles voor haar gedaan en geprobeerd maar het mocht niet zo zijn.
Heel veel sterkte!

Gambler21

Berichten: 556
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:58

Hallo allemaal,

vanuit de zoekfunctie kom ik dit topic tegen. Helaas hebben we het vermoeden dat mijn paard een slokdarmverlamming heeft opgelopen door een trauma ( trap van ander paard ). Ze is 3 weken geleden naar de kliniek geweest voor een endoscopie met verdoving, daar kwam niks uit, maar morgen gaan we terug en dan krijgt ze een endoscopie zonder verdoving, want dan schijnt een slokdarmverlamming wel traceerbaar te zijn.

Hoe ziet jullie voerschema eruit? Wat voeren jullie absoluut niet of juist wel? Kunnen jullie ze goed op gewicht houden?

Mijn paard verstopt eigenlijk alleen op hooi, wat voldoen aan de ruwvoerbehoefte best lastig maakt.

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:08

Begin dan maar met een slowfeeder, net of bak, zodat ze geen grote happen kunnen nemen. Paarden met voernijd eten vaak ook te snel en dan is het ook goed. Het eten blijft hangen in het verlamde stuk en doordat ze nog meer eten word het eigenlijk doorgeduwd. Het verlamde stuk heeft geen peristaltiek.
Als je verkeerde dingen blijft voeren zal dat stuk ook gaan uitlubberen en verzwakken.
Bij mijn paard was peen een grote boosdoener. ( toen wist ik het niet).

Verder gewoon even dit topic doorlezen vanaf pag.1 alles staat erin.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:11

Mijn merrie krijgt op stal onbeperkt hooi uit een fijnmazige slowfeeder die voor de stal op de grond ligt. Dit moet niet te fijn hooi zijn (maar ook niet bijna stro, dan krijgt ze het niet uit het net).
Ik week mijn bix in een bakje water met een scheut olie erbij en daar krijgt ze Hartog Grasmix bij.
Afbeelding


Op gras gaat goed, maar lang en nat gras bijvoorbeeld niet. Dus in de zomer maai ik het gras als het te hoog wordt. En wij doen aan strookbegrazing. Ik wil haar ook zo lang mogelijk op het gras hebben, maar helaas is onze wei niet geschikt om de hele winter op te staan, dan loopt ze het helemaal zwart.
Dus dan komt ze in de paddock met haar hooihuisje met ook weer een fijnmazige slowfeeder erin.
Afbeelding

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 13:20

In het topic staat veel vermeld over wat te voeren en hoe.
Lees het ff door.

Maar hier ook hooi in fijn hooinet. Bij mij hangt het op borsthoogte.
Verder idd geweekt eten. Geen wortels appels brood enz. geven.
Het gras gaat hier prima.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:51

Sinds zo'n twee weken staat mijn merrie in haar nieuwe droge all weather tuft paddock met haar hooibakkie met fijnmazige hooinet.
Helaas is ze al snel begonnen met veel meer smakken en soms kwijlen. Op het gras kan helaas echt niet meer bij ons. Als ze namelijk klaar is met grazen gaat ze heen en weer lopen of zelfs als een malle heen en weer rennen en loopt ze het hele weiland zwart.
Ik ben vandaag toch maar gestart om haar 's ochtends en 's avonds Seniores Priores bij de gaan voeren. Ze eet opzich goed van het hooi, niet extreem veel. Maar ik vermoed dat het toch haar slokdarm irriteert en dat ze daardoor nu weer meer speeksel aanmaakt.
Hopelijk kan ik jullie na korte tijd vertellen of dit wel of niet een oplossing is. In de tussentijd ben ik erg nieuwsgierig naar andere mogelijke oplossingen.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 22:32

Mijn paard ging ook zand eten als ze last van haar maag had en dan ging weer in de verlamming zitten. Dus ook op zand was niet alles, hele happen nam ze er soms van.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:25

Ik kom me ook maar aanmelden, na het topic inmiddels wel 5x gelezen te hebben.
In mei begon mijn 18-jarige Friese ruin ná de wei af en toe kolieksymtomen te vertonen.
Stoppen met eten, apatisch naar beneden kijken, ik schrok me kapot want hij heeft 3 jaar geleden al eens bijna aan de hemelpoort gestaan door koliek. Elke keer (ik denk dat dit 1x per maand gebeurde) kreeg ik het weg door Colosan te geven. Hij was dan POEF! in 5 minuten weer aan het eten alsof er niets aan de hand was. Pas in september kwam ik erachter dat het helemaal geen koliek was maar een slokdarmverstopping. Toen het die zaterdag gebeurde (na het eten van niet lang geweekte Bonpard Motility, speciaal voor zijn overwerkte blinde darm) zagen we een prop zitten redelijk bovenaan zijn hals. Hij probeerde zelf de prop weg te krijgen door zijn hals te strekken, omhoog en omlaag. Ook deze keer kreeg hij het zelf weg en ging hij weer eten alsof er niks gebeurd was.

Daarna heeft het een week of 9 geduurd voor het weer gebeurde maar nu hij vorige week zondag écht koliek heeft gehad volgt het elkaar toch weer sneller op. Ondanks de slowfeeder schrokt hij het hooi naar binnen en dan gebeurt het dus ook. Maar alsnog krijgt hij het elke keer zelf weer weg naar de maag, geen slijm of kwijl uit de neus maar wel hoesten. Volgens mijn tandarts/veearts is is het niet dramatisch zolang hij het zelf naar beneden weer wegkrijgt.
Maar goed, er gaat toch een keer een punt komen dat hij voor een endoscopie moet gaan.

Hij krijgt nu hooi én voordroog in slowfeeders op borsthoogte, zijn stal ligt stro in en houden we enigszins vies, en 's avonds krijgt hij van mij natte slobber met olie. En dan niet teveel. Ik weet verder niet zo goed hoe ik het anders zou moeten doen. ;(
Oh ja, hij is verder vrolijk, eet ál zijn netten goed leeg en is superfijn te rijden en lekker voorwaarts.

Ik las ergens iets over dat Wolvega speciale hooinetten hiervoor heeft ontwikkeld? Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 22:44

Gulpje goed dat je je ook aanmeld hier, wat vreselijk ook jou paardje :-(

Klinkt echt als slokdarmverstopping, mijn paardje doet precies hetzelfde.
Wat je nu doet doe je goed.

Over die netten heb ik niks over gehoord daar ben ik ook wel benieuwd naar wat er dan zo anders aan is.?

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:54

Ik ken ook mensen die 2 slowfeeders over elkaar heen doen. Knappe henkie die dan nog kan schrokken. Ik denk dat ze met voordroog ook meer tegelijk eruit krijgen omdat dat meer aan zichzelf wat "plakt". Misschien een optie onvolledig over te stappen op hooi?

Hier lijkt het iets beter met de Seniores erbij. Maar met de sneeuw en omdat ze mij eraf gekieperd heeft en ik nu dus een blessure heb, doet ze minder en dat zorgt er ook altijd voor dat ze meer smakt. Ik ga nu iets beter. Dus voorbij met de pauze.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:08

Sanet schreef:
Ik ken ook mensen die 2 slowfeeders over elkaar heen doen. Knappe henkie die dan nog kan schrokken. Ik denk dat ze met voordroog ook meer tegelijk eruit krijgen omdat dat meer aan zichzelf wat "plakt". Misschien een optie onvolledig over te stappen op hooi?

Hier lijkt het iets beter met de Seniores erbij. Maar met de sneeuw en omdat ze mij eraf gekieperd heeft en ik nu dus een blessure heb, doet ze minder en dat zorgt er ook altijd voor dat ze meer smakt. Ik ga nu iets beter. Dus voorbij met de pauze.


Dat is precies wat Marco van Wolvega mij gisteren over de telefoon aanraadde. Overstappen op hooi.
Ook zei hij dat hun netten niet extra speciaal waren en dat die van de Paardendrogist ws net zo goed waren. Aardige man, en ik ben niet eens klant!

Dat wordt wel wat meer geregel omdat de stal alleen voordroog biedt, maar dat komt wel goed.

Twee netten over elkaar heb ik ook geprobeerd, vond hij toch minder amusant.

En jij lekker weer aan de bak dus! Hopen dat ze dan snel ophoudt met smakken.

Dankjewel Elias. Ik hoop dat het niet erger wordt.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:54

Mijn merrie was heeeeeel boos in het begin op de slowfeeder. Maar dat duurde misschien een week, dan geven ze zich er wel aan over.
Ik heb op pensionstallen ook altijd zelf de hooinetten klaar gemaakt, eigen hooi gehaald. Het is afzien, maar het alternatief is niet beter....

Wat krijgt hij aan krachtvoer?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:59

Sanet schreef:
Mijn merrie was heeeeeel boos in het begin op de slowfeeder. Maar dat duurde misschien een week, dan geven ze zich er wel aan over.
Ik heb op pensionstallen ook altijd zelf de hooinetten klaar gemaakt, eigen hooi gehaald. Het is afzien, maar het alternatief is niet beter....

Wat krijgt hij aan krachtvoer?


Ik maak eigenlijk al maanden de netten dagelijks klaar, voor beide paarden. Dus dat ben ik wel gewend. Hij krijgt nu alleen s avonds (als ik erbij ben) natte slobber en dan houd ik zelf de emmer vast (en hoog) om hem te laten eten. Ik geef hem overigens niet veel slobber, nog geen kwart schepje.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:13

Het wisselt erg per paard of juist van hoog of juist van laag goed gaat qua eten. Is ook vaak afhankelijk waar de verlamming is de slokdarm zit. Slobber zou je naar mijn idee prima vanaf de grond kunnen voeren, voordat ze daar een verstopping van krijgen dan moeten ze of heel erg schrokken of het is niet vloeibaar genoeg.

Maar helemaal geen krachtvoer verder dus?
Ook wortels en appels kunnen problemen veroorzaken omdat ze dat dan niet goed kauwen en dus niet goed weg krijgen.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 23:03

Gulpje. Je kan de slobber ook vaker op de dag geven verdeeld over verschillende porties dit is weer goed voor de doorstroming van de slokdarm.

Sanet wat vervelend dat ze je eraf gegooit heeft heb je nog veel pijn?

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:28

Elias7 schreef:
Gulpje. Je kan de slobber ook vaker op de dag geven verdeeld over verschillende porties dit is weer goed voor de doorstroming van de slokdarm.

Sanet wat vervelend dat ze je eraf gegooit heeft heb je nog veel pijn?


Fit en vlug is ze in ieder geval zeker nog.
Inmiddels al 2 weken terug. Mijn been krijgt al steeds meer normale kleuren.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:15

Sanet schreef:
Het wisselt erg per paard of juist van hoog of juist van laag goed gaat qua eten. Is ook vaak afhankelijk waar de verlamming is de slokdarm zit. Slobber zou je naar mijn idee prima vanaf de grond kunnen voeren, voordat ze daar een verstopping van krijgen dan moeten ze of heel erg schrokken of het is niet vloeibaar genoeg.

Maar helemaal geen krachtvoer verder dus?
Ook wortels en appels kunnen problemen veroorzaken omdat ze dat dan niet goed kauwen en dus niet goed weg krijgen.



Nee, verder geen krachtvoer, alleen dus 's avonds een beetje slobber en dus veel hooi.
Zijn mest begint er overigens nu wel een heel stuk beter uit te zien en hij valt ook niet in dus ik denk dat het hem geen kwaad doet :)

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 20:25

Sanet schreef:
Elias7 schreef:
Gulpje. Je kan de slobber ook vaker op de dag geven verdeeld over verschillende porties dit is weer goed voor de doorstroming van de slokdarm.

Sanet wat vervelend dat ze je eraf gegooit heeft heb je nog veel pijn?


Fit en vlug is ze in ieder geval zeker nog.
Inmiddels al 2 weken terug. Mijn been krijgt al steeds meer normale kleuren.



Gelukkig :)

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:49

Hoe gaat het met de paarden hier? Ik hoop goed!

Vlak na mijn laatste bericht hier kregen we (voor mijn paard) erg beroerd voordroog op stal. Van dat ontzettend plakkerige spul. En er bleken 25 balen van die ellende te zijn die nog op moesten. Dus toen heb ik maar de knoop doorgehakt en Xander overgezet op uitsluitend hooi. Ik durfde het risico niet te nemen met dat plakspul. Het kost wat extra moeite en extra geld aangezien mijn stalbaas alleen voordroog voert en ik het dus moet kopen bij een boer in de buurt maar ik moet zeggen, tot nu toe gaat het goed. Af en toe hoest hij tijdens het eten om direct erna weer verder te eten maar volgens de veearts kan dat ook net zo goed keelirritatie zijn. Ik weeg elke dag zijn hooi af; 'ochtends 4 kilo, tussen de middag 4 kilo en 's avonds tussen de 6 en 8 en ben ook zijn slobber aan het opvoeren, hij zit nu op 's avonds een halve schep met vitamine van PUUR erdoor. Ik hoop dat het goed blijft gaan....