[Centraal] Meldingen van droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:37

Dustinlover schreef:
Wat snap je daar niet aan Orsje?

Ik heb momenteel ook droes(cromvoirt/helvoirt). Weet dat het in Oss,deurne,schijndel enzo allemaal zit en dat het gigantisch heerst momenteel.


Dat een stal waarop paarden zijn ingeslapen door droes bij de vorige uitbraak, het nu weer heeft.
Dan stel je toch je regels bij?
De vorige keer hebben ze ook hun poorten open gehouden voor Jan en alleman om binnen te lopen.. ze hebben een kantine gelegenheid die openbaar is en aan een wandelgebied ligt. Iedereen loopt daar zo naar binnen om even de "paardjes te aaien".. en dat kan nú nog steeds.. Bij de vorige uitbraak gingen de pension klanten gewoon nog lekker met hun paarden buiten rijden tijdens de uitbraak.. En waarschuwden andere ruiters daar niet voor als ze die onderweg tegen kwamen.

Dát is wat ik er dus niet aan snap.
Je stal open blijven stellen aan deze besmettelijke ziekte die dodelijk kan uitpakken..

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020


Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:36

Dan zou ik zelf ook niet op zo'n stal durven te blijven staan met mijn paard. en ook erg onverantwoordelijk van de paardeneigenaren om naar buiten te gaan, maar de regels horen opgelegd te worden vanuit de stalling zelf. Hebben deze stallen niet de wettelijke verplichting om paarden op het erf te houden? Zoiets dacht ik namelijk.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:52

Gulpje schreef:
Orsje schreef:
Bij mij in de buurt is op dezelfde stal alweer droes... soms snap ik het eerlijk gezegd niet.. (zuid Limburg)



Op dezelfde stal? Komt dat vaak voor? :oo :oo



Ondanks dat de bacterie zelf makelijk te vernietigen is door iets huishoudschoon te maken, kan hij erg lang overleven onder bepaald eomstandigheden. Denk hierbij aan houten balken waar alle paarden aan vast staan, of weiland waar zieke paarden hebben gestaan. Wij hebbenop stal begin maart de eerste zieke gehad en nog staan er paarden apart (we hebben ind it geval helaas, grote kuddes). Alle paarden uit de groep die zieken had zijn gespoeld en getest. Hier kwamen nog diverse dragers uit. Paarden die dus verder niet (meer) ziek zijn maar nog wel de bacterie bij zich dragen en dus anderen kunnen besmetten. Ook na de 6 weken die normaal gesproken in acht gemomen worden.
Dus ja, het kan zo maar steeds terug komen, zelfs als er alles aan gedaan wordt

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:21

Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze altijd. Helaas wat je ook doet en ergens waar veel paarden staan kun je het niet voorblijven. Het word van hand op hand overgedragen maar dat betekend dus ook vogels en vliegen enzovoort. Hier is nu het laatste geval open en dan is het hopelijk klaar. Wel heb ik er 1 veulen aan verloren en een paardje staan wat ook bijna dood was en wat nog steeds een grote zorg is al 7 weken lang gezien het bij hem waarschijnlijk in zijn lichaam zit en hopelijk door de penicilline toch overleeft omdat ik er op tijd bij was. Hij zal nog wel gespoeld enzovoort worden als hij helemaal beter is.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:27

Manege kraaij meldt op FB een geval van droes |(

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 13:39

Manege hier in Emmen heeft ook Droes, wil het niet bekend maken. Ondertussen gaan de pony kampen gewoon door.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:44

Benfan schreef:
Manege hier in Emmen heeft ook Droes, wil het niet bekend maken. Ondertussen gaan de pony kampen gewoon door.


Is dat wel officieel bevestigd door een DA of de manege zelf?
Even buiten wat ik hier zelf van vind, heeft droes geen meldingsplicht en mag je in dit topic alleen stallen noemen die het zelf officieel bevestigd hebben dat er droes heerst (zie openingspost.

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 00:20

Delphi schreef:
Benfan schreef:
Manege hier in Emmen heeft ook Droes, wil het niet bekend maken. Ondertussen gaan de pony kampen gewoon door.


Is dat wel officieel bevestigd door een DA of de manege zelf?
Even buiten wat ik hier zelf van vind, heeft droes geen meldingsplicht en mag je in dit topic alleen stallen noemen die het zelf officieel bevestigd hebben dat er droes heerst (zie openingspost.


Is bevestigd door een dierenarts, manege wil er geen melding van maken ivm angst dat ze geld verliezen erdoor.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:35

frisian_love schreef:
Manege kraaij meldt op FB een geval van droes |(

Zag het net ook! Ik heb over 2 weken een wedstrijd in Nijkerk gepland. Weliswaar een andere stal, maar ik vind het toch wel eng...

In welke omtrek zouden jullie nog gewoon starten?

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 17:17

paardje schreef:
frisian_love schreef:
Manege kraaij meldt op FB een geval van droes |(

Zag het net ook! Ik heb over 2 weken een wedstrijd in Nijkerk gepland. Weliswaar een andere stal, maar ik vind het toch wel eng...

In welke omtrek zouden jullie nog gewoon starten?


Manege Slichtenhorst denk ik? Ik zou wel gewoon naar de wedstrijd gaan als ik jou was hoor, is toch nog wel een eind verderop en Kraaij handelt nu adequaat en met grote voorzichtigheid. Maar is natuurlijk je eigen keus :)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:02

paardje schreef:
frisian_love schreef:

Zag het net ook! Ik heb over 2 weken een wedstrijd in Nijkerk gepland. Weliswaar een andere stal, maar ik vind het toch wel eng...

In welke omtrek zouden jullie nog gewoon starten?


Manege Slichtenhorst denk ik? Ik zou wel gewoon naar de wedstrijd gaan als ik jou was hoor, is toch nog wel een eind verderop en Kraaij handelt nu adequaat en met grote voorzichtigheid. Maar is natuurlijk je eigen keus :)[/quote]
Nee stal Jacobs. 10 km verderop.

MaritB

Berichten: 8624
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:26

Je paard krijgt het door direct contact. Dus gewoon niet laten neuzen etc ;)

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:43

Ondanks jullie geruststelling toch de wedstrijd maar aangepast naar Eemnes. Voelt beter.

Ijslander12

Berichten: 147
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Julianadorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:15

Lees net op Facebook dat er ook droes heerst op zorgboerderij de Zonnehoeve in Anna Paulowna :(

Ívar van het Houtwiel
Orka frá Foksandi
Door-Skjóna frá Lexkesveer

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:28

MaritB schreef:
Je paard krijgt het door direct contact. Dus gewoon niet laten neuzen etc ;)


Kleine correctie: óók door direct contact. Maar bijvoorbeeld ook van het snuffelen aan een balk, emmer of grasspriet waar een ziek paard overheen gebriest heeft

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:12

Talida schreef:
MaritB schreef:
Je paard krijgt het door direct contact. Dus gewoon niet laten neuzen etc ;)


Kleine correctie: óók door direct contact. Maar bijvoorbeeld ook van het snuffelen aan een balk, emmer of grasspriet waar een ziek paard overheen gebriest heeft

Best een belangrijke opmerking :j

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:32

Ponyclub Mileda uit Santpoort-Noord meldt een aantal gevallen van droes te hebben op hun facebook.

En manege de Hoef uit Egmond ad hoef meldt een vermoedelijk geval van droes te hebben op hun facebook.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:33

hallo bokkers

Ik wil jullie even waarschuwen dat droes ook op mensen kan overslaan.
Ik heb dit zelf ondervonden ik wed opgenomen op 27 july 2017 in ter gooi zieken huis in blaricum met hele hoge koorts [41,5] het eerste antwoord was griepje en neem maar paracetamol
Gelukkig werden er wel bloedkweken genomen en twee dagen later bleek ik een paarden ziekte te hebben
namelijk droes
Ik ben daarnaar meteen naar het AMC gebracht en heb daar tot aan 4 september aan de antibiotica gelegen 24 uur per dag
en ik ben nu aan het herstellen er van maar het is wel kantje boord geweest
Een streptokokkenbacterie in mijn bloed met als resultaat een onstoken hartklep en een beroerte
Meestal resulteert het in een hersenvlies ontsteking
De meeste dierenartsen zijn hiervan ook op de hoogte maar willen geen paniek zaaien

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:37

Ik wil er nog bij vertellen dat er een veearts bij mijn paarden geweest is twee dagen ervoor en die zij een verkoudheid omdat ze alleen hoesten en wat snotterden
Ik ben besmet geraakt door mijn eigen paarden en die gaan nooit op wedsstrijd ,wwar zij het hebben gekregen is een raadsel

Rocamor

Berichten: 10817
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:25

Goed dat je het deelt. kom jij niet in aanraking met andere paarden?

Rockes <3

Niqui

Berichten: 2157
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:20

@stalgerrits: ik zit er net even over te lezen. Is dat geen kwade droes en dus een andere vorm van droes?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:46

Niqui schreef:
@stalgerrits: ik zit er net even over te lezen. Is dat geen kwade droes en dus een andere vorm van droes?



Je zou het inderdaad denken omdat die besmettelijk is voor mensen. Maar dan zouden de paarden geeuthaniseerd moeten zijn.
De 'gewone' droes staat eigenlijk toch wel bekend als niet besmettelijk voor mensen >;) Ik weet niet in hoeverre een streptococcen bacterie (die niet de equi is) van een paard de mens kan besmetten?

MaritB

Berichten: 8624
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:59

Op Internet heb ik gelezen dat het heel vroeger wel eens is voorgekomen.

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

Niqui

Berichten: 2157
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:16

Ik kom het nu ook op meerdere plaatsen tegen op internet:
Citaat:
Strangles Myths. Misinformation about strangles has been encountered during outbreak investigations. Common examples include: the belief that Strangles infections are never serious, the belief that Strangles infections are unavoidable, and the belief that humans cannot become infected with Strangles. All are false. Deaths of horses have been reported in at least 2 Strangles outbreaks in Los Angeles County. Proper stable management and sanitation can reduce the risk of Strangles infections considerably. Human infections with Strangles, although not common, do occur.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:08

hallo bokkers

ik zal het heus wel meegenomen hebben naar mijn stal maar dat is niet waar ik voor waarschuw
Het was inderdaad equi equi onoze en het was geen kwade droes
Maar het feit is zonder meer dat droes wel degelijk besmettelijk is voor mensen en helemaal mensen met een prothese in hun lichaam
Zoals knie , heup , hartklep en dit is buiten de hersenvlies ontstekingen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Stelvio en 129 bezoekers