[Centraal] Meldingen van droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:04

Dat is heftig geweest stalgerrits! Ik zou daar niet direct aan gedacht hebben, dat het voor mensen besmettelijk zou zijn. Sterkte met verder herstellen, want je zal nog niet helemaal de oude zijn denk ik.

Kan het niet zo zijn dat één van jouw twee paarden drager is van de droesbacterie en zo de ander besmet heeft? Dat is tegenwoordig wel uit te zoeken. Dragers gaan de bacterie weer afscheiden bij verminderde weerstand en een verhaarperiode is zo'n tijd dat de weerstand niet helemaal optimaal is.

Overigens heb ik zelf twee keer een streptococcen-infectie gehad, maar niet door paarden. De eerste keer als kind van 6 door een stieg op mijn oog waar ze in zaten, de tweede keer toen ik een jaar of 20-21 was door een keelontsteking. Bij mij uitte het zich in acute reuma, maar er was inderdaad wel de mogelijkheid dat het op mijn hartklep zou slaan. De eerste keer heb ik drie maanden aan enorme penicilline-injecties gezeten en plat op bed moeten liggen. Daarna nog tot mijn 13e-14e maandelijks penicilline-injecties. De tweede keer was de wetenschap al weer wat verder gevorderd en kon ik het lopend op geleide van pijn en vermoeidheid met Brufen af.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:15

hallo Jet

Er is een korte periode een drie jarige op de stal geweest die van marktplaats af kwam en die hoesten
De eigenaar daarvan heb ik heb ik gesproken erover maar die werd er nogal boos over dat ik haar of haar pony er van beschuldigde van het verspreiden van droes
Dat was absoluut niet de bedoeling , en ik heb wel vaker droes op de stal gehad en ben er normaal gesproken niet van onder de indruk.
Ik heb ook zes weken lang ,24 uur per dag aan de penicilline spuiten gelegen in het AMC en het was echt kantje boord
Maar deze besmetting is een neefje van de normale droes veroorzaker ,deze geeft ook niet dikke klieren maar hoesten alsof het uit de tenen moest komen
Ik heb inmiddels vernomen dat de universiteit Utrecht samen met de universiteit Amsterdam een onderzoek zijn gestart naar het besmetting gevaar van deze bacterie
Er is van uit de europese unie een subsidie pot geopend voor dit onderzoek
Ik heb ook nog contact met de veeartsen van de buitendienst van de facculteit diergeneeskunde Utrecht

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:08

Dank je voor je uitgebreide antwoord! Deze droesvariant is dus niet de normale droesbacterie, maar daar weer "familie" van. Of misschien een mutatie, laten ze dat maar mooi goed gaan onderzoeken. Als je meer informatie hierover hebt, wil je dat dan weer posten?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:57

Ja vind het wel interessant want het is niet de droes dan die de meeste hier mee maken. Ik ben tenminste niet ziek geworden gelukkig :)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:41

Er is een melding gemaakt van droes in Noordwijkerhout, omgeving Bollenstreek!
Bevestigd door de stal; er is voor zover bekend één ziek dier.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 23:51

En droes op Funny Horse Aalsmeer. Staat ook al op bokt home zag ik.

Afanaisa
Berichten: 574
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:29

Bron van bevestiging? Saar88?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:16

Ik heb geen officiële bron helaas; de stallen in de omgeving van deze pensionstal zijn op de hoogte gesteld door de betreffende stal. Mijn paard staat er vlak bij, zodoende weet ik er van.
Manege Smit heeft vervolgens een bericht verspreid via facebook:

https://www.facebook.com/manegesmit/pho ... =3&theater

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:41

Heb die ook gelezen Saar88 :)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:54

Ook de boekhorstruiters hebben een bericht geplaatst op hun facebook pagina.

Ik vind het maar eng zo dichtbij BloemBloem :( !

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:58

Het is mij alleen niet duidelijk of het op Smit zelf is, of toch op een andere stal, weet
jij dat?

Afanaisa
Berichten: 574
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:00

Dus wat manege smit roept is automatisch waar....

Helaas laat de uitslag van de neusswab nog op zich wachten! Alles behalve een bevestiging...

Ik zou niet weten wie van mijn stalgenoten alle stallen in de omgeving op de hoogte heeft gesteld...

Mocht de uitslag snel volgen hebben wij uit voorzorg de stal al dicht (wat een rust in het bos zal geven) en is iedereen qua hygiëne heel goed bezig hier mee! Zieke paard staat in quarantine en is aan de beterende hand..

NOORDWIJK is tot op heden NIET bevestigd!
Laatst bijgewerkt door Afanaisa op 16-11-17 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:01

Saar88 schreef:
Ook de boekhorstruiters hebben een bericht geplaatst op hun facebook pagina.

Ik vind het maar eng zo dichtbij BloemBloem :( !


Er staat overal "waarschijnlijk" ze wachten nog op uitslag
van een neus swab!

Kraaierslaan is verdomd dichtbij! Hou mijn hart vast hoor, droes is echt niet misselijk :n :(:)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:08

Nee niet op Smit zelf! Het zieke paard staat aan de Kraaierslaan 36.

Onze dierenarts raadde ons aan niet teveel in paniek te raken, maar beter wel de stal zoveel mogelijk te vermijden. Ik ga dus voorlopig aan de kant van de Duinrand het bos in ipv Kraaierslaan/Randweg.

Afanaisa: jullie stalhouder heeft de onze op de hoogte gebracht dus je toon mag wel iets minder. Hij bevestigde droes dus daar zijn wij dan ook vanuit gegaan. Gelukkig is er nog niets bevestigd, ik duim heel hard dat het geen droes is. En wat fijn dat het paard weer aan de beterende hand is! Geen andere zieke paarden? Dat geeft toch hoop dat het geen droes is :)

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:16

Ik volg het niet meer :+ Hahhaa.

Op welke stal sta jij Saar88? En jij Afanaisa?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:19

Ik sta een stukje verderop aan de Kraaierslaan! Volgens mij staat Afanaisa op de stal waar het zieke paard staat?

Zal mijn stalhouder ook maar even waarschuwen dat er nog niets bevestigd is. Er is altijd zoveel paniek rondom droes en het zou zonde zijn als dit nu een eigen leven gaat lijden. Bij mijn weten gaan alle stallen in de omgeving er al vanuit dat het bevestigd is.. :\

Afanaisa
Berichten: 574
Geregistreerd: 29-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:03

Klopt, ik sta bij het zieke paard op stal...
Mijn paard is helemaal in orde!

Ik durf niks te zeggen over het aantal zieke paarden, daarvoor rommelt het te veel en ben ik niet elke dag op de hoogte, ik focus op mijn eigen paard ;)

De staleigenaar weet net zo veel als wij, niks dus...

Toon? Stel dat het niet zo is, dan zijn er dingen het internet op geslingerd die je er liever niet ziet, voorzichtigheid geboden... Ik krijg daar altijd kippenvel van....

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:14

Afanaise, het kon inderdaad wel wat minder ;) :), maar ik geloof dat we het
allemaal goed bedoelen en elkaar scherp willen houden.

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:15

Droes is een ramp, maar het vliegt echt niet zomaar over naar een andere stal!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:40

Hm, droes is volgens mij geen ramp maar wel erg besmettelijk.

Ik heb het zo'n 5x langs zien komen in 50 jaar. Nul sterfgevallen meegemaakt.
Alert zijn, koorts opnemen en bijtijds de DA bellen.
Droes is een tamelijk simpele bacterie dus een AB kuur werkt doorgaans uitstekend.
En als het meezit krijgt je paard het maar 1x. Soms krijgt een paard van 20 het een 2e keer.
(Mijn schimmeltje had jaarlijks iets wat er op leek, maar niet besmettelijk was.)

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:47

In mijn geval is het wel een ramp ben al sinds augustus zoet en flink wat DA kosten. Echt veel! Veulen bijna dood.. nu allemaal spoelingen om hem schoon te krijgen.. pff

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:48

Een goed stalmanagement is dan in deze natuurlijk ook
wel mega belangrijk :)

Kan me voorstellen dat je als fanatiek wedstrijd ruiter er flink
van kan balen :) Het is ook niet zomaar even over natuurlijk.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:48

MaritB schreef:
In mijn geval is het wel een ramp ben al sinds augustus zoet en flink wat DA kosten. Echt veel! Veulen bijna dood.. nu allemaal spoelingen om hem schoon te krijgen.. pff


Jeetje :(:)

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:48

Janneke2 schreef:
Hm, droes is volgens mij geen ramp maar wel erg besmettelijk.

Ik heb het zo'n 5x langs zien komen in 50 jaar. Nul sterfgevallen meegemaakt.
Alert zijn, koorts opnemen en bijtijds de DA bellen.
Droes is een tamelijk simpele bacterie dus een AB kuur werkt doorgaans uitstekend.
En als het meezit krijgt je paard het maar 1x. Soms krijgt een paard van 20 het een 2e keer.
(Mijn schimmeltje had jaarlijks iets wat er op leek, maar niet besmettelijk was.)


En juist hier krijg je dragers en verslagen droes van! Door dingen te vertellen die absoluut niet mogen als de paarden al droes hebben!!!! Ik heb het helaas dit jaar op de harde manier moeten meemaken en de ene droes is de andere niet heb ik ook gemerkt. 1 veulentje dood en mijn hengst bijna dood.. dus asjeblieft geef mensen geen advies dat ze ab moeten gebruiken met droes.. van te voren ja zou kunnen heb ik geen ervaring mee, of als laatste redmiddel dan doe je alles.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:13

Oh, dear - het juiste advies lijkt mij 'bel de DA'.
Die bij mijn weten AB voorschrijft tegen streptocuccus equi, maar als 'Utrecht' etc. nieuwe informatie heeft, hoor ik het graag.