[Centraal] Meldingen van droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:26

Antibiotica bij droes is dus heel erg niet slim!!! Hierdoor heeft mijn paard het 2 keer gehad als jong dier zijnde. Doordat het niet kan uitbreken, ab onderdrukt natuurlijk, blijft het in het lichaam zitten. Hierdoor kreeg ze het nog een keer, dood ziek paard!!

En janneke... droes is wél een ramp. Je paard kan er wel degelijk aan dood gaan en als je niet op let kan heel je stal besmet zijn en dan ben je maanden dan niet een jaar verder. Kijk naar vogelezang, wat een ramp was het daar.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:30

Ik weet wel zeker dat ze dat niet voorschrijven als ze het virus al hebben. Het kan zijn dat ze het geven bij paarden waar nog niks is geconstateerd. Van uit vroeger uit weten mensen en dierenartsen dat paarden het uit moeten zieken en als je internet ook een beetje rond leest word het vooral afgeraden. Ik zelf heb behandeling vanuit mijn eigen veearts gekregen in samenwerking met de lingehoeve waar hij uiteindelijk ook heen is gegaan voor zijn luchtzakspoeling..

Sorry dat het beetje "gemeen" uit de hoek komt, maar zo krijgen we juist dragers en verslagen droes waar paarden dood aan gaan.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:40

Ik zeg nergens "dat het nooit of te nimmer een ramp kan zijn", maar de 5 keer dat het door de stal waar ik stond ging is er vrij weinig gebeurd. Ja - 30 van de 35 paarden ziek. En een paar weken later beter. Paarden zijn levende wezens en geen machines - en dit soort dingen hoort er gewoon bij.
Uiteraard: voor wie het het begin is van maandenlange ellende ligt het anders - maar in mijn ervaring van de afgelopen 50 jaar is dat dus uitzonderlijk.

En droes is bij mijn weten een bacteriële infectie die door de DA behandeld hoort te worden (dus wat mij betreft geen verhalen 'dat AB niet handig zou zijn').
@ Dustinlover: mij is dus niet helder waar jij op doelt met "zo" krijgen we droesdragers en verslagen droes?
(Ik ken de begrippen maar heb geen idee waar jij op doelt.)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:48

Je praat jezelf een beetje tegen en raad je aan je in te lezen.

Nu hou ik wijzelijk mijn mond :)

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:14

Of je door AB dragers en verslagen droes krijgt lijkt nu niet helemaal waar.

Mijn DA heeft nieuwe info gevolgd en daaruit blijkt de AB geen verslagen droes te geven maar wel het ziekteproces vertragen als er abcessen zijn wil je dat niet.

Mijn merrie heeft bij de eerste verhoging 6 dagen lang AB gehad. Na een week kwam het helaas alsnog, maar wel heel mild! 2x verhoging en vieze neus dat was t

Dus bij mn veulen dacht Ik, die spuit ok niet. Want traumatisch al die prikken en het komt alsnog. En ja ik heb spijt... had ik hem toch maar wel gespoten misschien was hij dan niet zo ziek geweest.

3 weken lang hoge koorts, 2 weken op kliniek. Veel medicatie verder heeft hij het overleeft.

Met spoelen kwamen we veel prut tegen en zagen litteken van geknapte lymfenknoop (in de luchtzak)
Hij heeft geen AB gehad en toch drager dus. Maar wordt behandeld.


Merrie wel AB en geen drager en kort ziekte proces.


Dus ja, weer nieuwe ervaring.

Ander paard, verslagen droes.. geen AB. Leeft niet meer :(

Verslagen droes kan altijd zegt mijn DA.

Munji7
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-05-14

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:56

We hebben vandaag uitslag gehad van de swab bij het zieke paard op de kraaierslaan. Er is geen droesbacterie geconstateerd. Waarschijnlijk scheidde het paard het op dat moment niet uit en was het in een te vroeg stadium. We gaan ervan uit dat het droes is. Het protocol is eerder deze week van kracht gegaan en dat betekent onder andere extra hygiëne maatregelen en geen paarden het terrein af en geen nieuwe paarden het terrein op. Inmiddels zijn een aantal andere paarden ziek geworden. We proberen er alles aan te doen om verdere besmetting binnen de stal te beperken. Wat een rot ziekte...

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:11

De ellende is dat het de tegenwerking bacterie versus immuunsysteem is wat bepaalt wat er gebeurt.
Daarna de vraag wanneer AB het beste in te zetten.
Droesdrager worden "kan altijd", dwz als het immuunsysteem om een haar moverende reden de bacterie niet compleet opruimt.

Ik ken een stal waar een droesdrager stond and for some reason or the other: 15 jaar lang niemand ziek van droes. Paard ter ziele: elke 2 jaar wel een paar (!) dieren met droes...

En verslagen droes is 'gewoon' |( verslagen paard: het immuunsysteem kon de bacterie niet aan. |(

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:48

Dustinlover schreef:
Janneke2 schreef:
Hm, droes is volgens mij geen ramp maar wel erg besmettelijk.

Ik heb het zo'n 5x langs zien komen in 50 jaar. Nul sterfgevallen meegemaakt.
Alert zijn, koorts opnemen en bijtijds de DA bellen.
Droes is een tamelijk simpele bacterie dus een AB kuur werkt doorgaans uitstekend.
En als het meezit krijgt je paard het maar 1x. Soms krijgt een paard van 20 het een 2e keer.
(Mijn schimmeltje had jaarlijks iets wat er op leek, maar niet besmettelijk was.)


En juist hier krijg je dragers en verslagen droes van! Door dingen te vertellen die absoluut niet mogen als de paarden al droes hebben!!!! Ik heb het helaas dit jaar op de harde manier moeten meemaken en de ene droes is de andere niet heb ik ook gemerkt. 1 veulentje dood en mijn hengst bijna dood.. dus asjeblieft geef mensen geen advies dat ze ab moeten gebruiken met droes.. van te voren ja zou kunnen heb ik geen ervaring mee, of als laatste redmiddel dan doe je alles.

Die van mij is juist volgepompt met AB en allerlei andere medicatie, maar die stond er dan ook heel slecht bij. Abces zat voor slokdarm waardoor hij niet meer kon eten en drinken, en grotendeels voor de luchtpijp waardoor hij kon stikken. Daarnaast allerlei complicaties waarvoor ook AB nodig was. Alle abcessen zijn uiteindelijk gewoon uitgebroken. Andere paarden op stal hebben bij de 1e tekenen van droes hoge doseringen AB en andere medicatie gekregen, en die waren een paar dagen later koortsvrij en hebben toen nergens meer last van gehad. Het is dus niet heel erg zwart-wit wat AB betreft.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:26

Mijn paard had verslagen droes en is dus uiteindelijk met penicilline behandeld en had eigenlijk dood moeten zijn. Als je een paard wat in de luchtzakken droes heeft daarmee behandeld dan kan je dus een drager krijgen gezien het proces dus vertraagt word en er dan pus in de luchtzakken blijft zitten wat versteend enzovoort.
Er word overal geschreven niet met ab te behandelen en het dier gewoon uit te laten zieken. Het ene dier krijgt het erger dan de andere helaas. Maar als je je eigen al een beetje in leest dan lees je dat ab eigenlijk niet snel word ingezet.

Zomaar even de eerste 3 websites als ik droes aan klik:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus ja ik vind mensen niet echt slim om ab te gebruiken als zich al symptomen voor doen..

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 00:09

Maar hoe recent is dit? Er kan toch nieuwe info zijn? Ook op andere ziektegebieden blijft onderzoek niet uit :)

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 07:40

Ik mag aannemen als dit mij ook doornen kliniek als de lingehoeve word verteld dat die er toch wel goed bekend mee zijn en weten waar ze over praten :)

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:15

Er staat niet 'gebruik geen AB bij symptomen' - bij het symptoom koorts kan het volgens tekst 1 zin hebben.

En ten allen tijde beslist de DA, niet de eigenaar - dat scheelt.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 12:35

Nou als ik symptomen zie van dikke klieren dan en snot enzovoort dan gebruik ik geen ab hoor :P magoed iedereen moet het zelf weten, maar ik heb liever geen doden of dragers daar zijn ze me iets te dierbaar voor dus ga ik uit van wat een dierenarts en kliniek zegt :)

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:28

Munji7 schreef:
We hebben vandaag uitslag gehad van de swab bij het zieke paard op de kraaierslaan. Er is geen droesbacterie geconstateerd. Waarschijnlijk scheidde het paard het op dat moment niet uit en was het in een te vroeg stadium. We gaan ervan uit dat het droes is. Het protocol is eerder deze week van kracht gegaan en dat betekent onder andere extra hygiëne maatregelen en geen paarden het terrein af en geen nieuwe paarden het terrein op. Inmiddels zijn een aantal andere paarden ziek geworden. We proberen er alles aan te doen om verdere besmetting binnen de stal te beperken. Wat een rot ziekte...


Wordt er dan nog een Schwab afgenomen bij het eerste paard wat ziek is geworden en ook bij de andere paarden? of hoe gaat dat in zijn werk? Zit zelf ook in deze streek, dus ben wel benieuwd...

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:37

Dustinlover schreef:
Nou als ik symptomen zie van dikke klieren dan en snot enzovoort dan gebruik ik geen ab hoor :P magoed iedereen moet het zelf weten, maar ik heb liever geen doden of dragers daar zijn ze me iets te dierbaar voor dus ga ik uit van wat een dierenarts en kliniek zegt :)



En ik volg ook mijn DA, haha. Dus ja...

Maat goed Don heeft geen AB gehad en was/is dus wel drager. Die stukjes die er in zaten waren al geheel afgerond, zou er niet zelf uit komen.

De andere heeft AB gehad en geen drager :)

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:52

Harley ook niet maar de kans is wel groter. Ik heb ook liever bulten droes als zo binnenin.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:11

Ja dat ben ik eens ja!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:34

Het blijft gewoon een rot ziekte die je gewoon liever niet wilt hebben. Zullen we het daar maar op houden haha.

kaars1978

Berichten: 87
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: katwijk

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:26

@danseresje ja er is een 2de swab afgenomen we wachten nog op uitslag. Maar alle symptomen wijzen naar droes.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:04

kaars1978 schreef:
@danseresje ja er is een 2de swab afgenomen we wachten nog op uitslag. Maar alle symptomen wijzen naar droes.

Bedankt voor je antwoord. Ben benieuwd naar de uitslag...

kaars1978

Berichten: 87
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: katwijk

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:12

Vandaag is de droes bevestigd na de 3de swab door de dierenarts.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:38

He getver, dus toch :(. Ik hoorde dat er vier paarden 'echt' ziek zijn, klopt dat? Hoe gaat het met ze?

kaars1978

Berichten: 87
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: katwijk

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:22

Ja klopt er zijn 4 paarden ziek.
1 is nog flink ziek de andere 3 knappen langzaam op met name bijna geen koorts meer en zijn de meeste abcessen open gebroken.
We hopen dat het hierbij blijft en doen daar erg ons best voor.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:37

Ik duim dat het hier bij blijft en dat de paarden snel opknappen! Sterkte!

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Meldingen van droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:39

Sterkte. Ik hoop dat alle paarden snel opknappen en het beperkt blijft tot deze vier op stal en dat het in de regio niet verder verspreid.