*Stal leegeten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiva
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-01 21:29

Help!!! Mijn paard eet sinds zij deze zomer, net als andere zomers, weer op het land is geweest elke dag haar stal helemaal leeg! Ik heb haar nu op mot gezet, omdat ik bang ben voor een darmverstopping. Verder schrokt ze haar voerbak met een rotgang leeg en heeft een week of vier geleden een slokdarmverstopping gehad, waarschijnlijk door het schrokken. Kan het zijn dat ze een lintworm heeft? Op advies van de veearts heb ik haar een week of 6 geleden 3x ontwormt met een daarvoor geschikte wormenkuur. Het heeft echter niks uitgehaald. Ze krijgt genoeg te eten, biks, wortels,wat brood en veel hooi. Het is begonnen toen ze nog overdag op het land stond, met nog een redelijke hoeveelheid gras erop.
Heeft u of iemand anders raad??? Bedankt!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:47

Tegen schrokken van brokjes: leg een dikke kei in haar voerbak, dan moet ze om die kei heen haar brokjes pakken en dat is een stuk lastiger. een handje kippenvoer door de brokjes maakt dat ze goed moeten kauwen.

Ander strooisel waar ze zeker weten vanaf blijven is vlas. Mijn alleseter [naam verwijderd] vrat ook elke dag haar strobed volledig op (buikje!), maar sinds vlas is zij genezen. Ik geef haar twee keer daags een flinke plak hooi (voel ook het gewicht.... je wilt kilo's voeren, geen lucht) en twee keer daags brokjes. Maar tegen de verveling krijgt ze ook nog twee a drie keer daags een plakje stro om te knabbelen.

Je paard zal zich hoogstwaarschijnlijk gewoon vervelen op stal (weidegang geeft immers permanent wat te kauwen en wat te zien), dus misschien helpt het om wat speeltjes op te hagen ofzo. Verspreid de maaltijden en de snacks zo veel mogelijk over de dag, dat breekt de sleur immers ook wat.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:59

Als hij zich verveeld kun je er ook een radio bij neerzetten. Dat hebben wij ook. En verder gewoon dingen in de bak doen zodat hij niet kan schrapen. Wij strooien vaak hooi door de biks heen in de voerbak. Gewoon even een kwestie van uitproberen. Veel succes Greetje

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 13:32

Ik heb eens een keer gelezen in de Bit, volgens mij was het een interview met dhr. Troost, onlangs dus, dat paarden een radio in de stal helemaal niet als prettig ervaren....
Ik hou er zelf ook niet van, ik hoor zelf liever het weer en het gekwetter van vogeltjes... maar voor mij is dat smaak. Hoe zou het werkelijk met paarden zitten?