[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 


xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:40

4 paarden afgemaakt........ -O-
Vreselijk voor de eigenaren. Hopelijk blijft het bij die 4. en dat de resterende zieke dieren goed herstellen.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

dazzy
Berichten: 59
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:41


myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:37

Helaas zit het nu ook in witte paarden, op hemelsbreed 500 meter van mijn lesgeefstal af.
Heb mijn stal per direct op slot gezet en al mijn lesactiviteiten stopgezet.
Volgde het nieuws met haviksogen en helaas wordt mijn angst groter nu het zo dichtbij is.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:04

myk_en_shant schreef:
Helaas zit het nu ook in witte paarden, op hemelsbreed 500 meter van mijn lesgeefstal af.
Heb mijn stal per direct op slot gezet en al mijn lesactiviteiten stopgezet.
Volgde het nieuws met haviksogen en helaas wordt mijn angst groter nu het zo dichtbij is.

Goed dat je gelijk resoluut deze stappen hebt genomen uit voorzorg. Duim dat het aan jullie voorbij gaat

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Anoniem

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:09

Enten helpt dus niet?

Witte paarden, komt wel steeds dichterbij...

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:05

Amy schreef:
Enten helpt dus niet?

Witte paarden, komt wel steeds dichterbij...


Dat begrijp ik ook uit het verhaal, het geeft geen 100 procent dekking.

Ik weet niet waar je zit, maar het komt zeker dichtbij, helaas

YvonneV
Berichten: 8730
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:40

vanavond naar de voorlichtingsavond geweest. Enten geeft pas na 6/8 weken bescherming Het geeft geen 100% bescherming maar het maakt de kans wel veel kleiner dat het overslaat naar de neurologische variant en de afscheiding van het virus wordt kleiner waardoor de kans op besmetting van andere paarden weer kleiner wordt.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:43

Nieuwe uitbraak:

Beste lezer,

Wij zijn getroffen door het rhino virus op 16-05-2018 om 19.06 uur .
De uitslag van de test kwam binnen wij hebben het getroffen paard direct in quarantaine geplaatst.
Wij houden de andere paarden scherp in de gaten. Doordat de paarden bij ons op de eerste plaats komen en daarna de directe pension klanten ,hebben wij niet eerder dit bericht kunnen plaatsen .
Wij zullen alle noodzakelijke maatregelen treffen in overleg met de dieren arts.

Team Schoteroog

Liefdee.
~~Vul bokt met liefde
....................................................................Nomar <3 Baccio

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 00:42

Pfff komt nu toch wel erg dichtbij :(

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 06:43

Als je niet wil vaccineren dan kun je sowieso het volgende doen:

Rhino slaat vooral toe bij paarden waarbij de weerstand laag is. Wat je nu al kan doen is weerstandsverhogers geven (zoals immuboost) gecombineerd met L-Lysine
L-Lysine is aminozuur dat bewezen remmend werkt op het vermeerderen van virusdeeltjes in het lichaam.

Een enting werkt in principe op dezelfde manier. Je paard maakt daardoor minder virusdeeltjes aan. Het kan niet voorkomen dat je paard het krijgt, maar heeft wel invloed op het verloop van de ziekte en de besmettelijkheid van je paard.

l-lysine wordt ook regulier ingezet als behandeling bij een uitbraak van Rhino, maar je kunt het ook preventief al geven.

Marie97
Berichten: 32
Geregistreerd: 01-05-17

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:41

Babootje helpt een vitamine boost spuit dan ook of is dat echt meer tijdelijk?

Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 20:55

Ik denk t wel maar weet niet of t dezelfde werking heeft als immuboost of echinacea. Ik kan me voorstellen dat dat een korte(re) boost geeft. L-lysine is van bekend dat t werkt op t herpesvirus


FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:04

Dat is al oud nieuws. Bericht is van 15 mei. En die gevallen zijn dus al bekend.

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:03

FriesWytske schreef:
Dat is al oud nieuws. Bericht is van 15 mei. En die gevallen zijn dus al bekend.


Excussus de 5de was bij mij namelijk nog niet bekend vandaar dat ik het hier deel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:58

Ik haal dit topic even omhoog. Onze pony is ziek geweest en inmiddels een aantal dagen koortsvrij. Ze heeft naar alle waarschijnlijkheid de neurologische vorm van rhino gehad. Is nu niet meer in het bloed te zien waardoor ze nu ook geen andere paarden meer kan besmetten. Ze heeft in quaraintene gestaan ook zijn wij de enigen geweest die de pony verzorgd hebben al die tijd. Ze blijft nog atactisch. Kan bijvoorbeeld haar staart niet optillen. Heeft moeite met mesten. En heeft moeite met lopen, haar achterbenen doen niet altijd wat de pony zelf wil. Volgens de da kon dit weer goed komen. Maar ik kan hier verder weinig info over vinden. Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van anderen. We zijn al gestart met lysine.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:33

SusanH schreef:
Ik haal dit topic even omhoog. Onze pony is ziek geweest en inmiddels een aantal dagen koortsvrij. Ze heeft naar alle waarschijnlijkheid de neurologische vorm van rhino gehad. Is nu niet meer in het bloed te zien waardoor ze nu ook geen andere paarden meer kan besmetten. Ze heeft in quaraintene gestaan ook zijn wij de enigen geweest die de pony verzorgd hebben al die tijd. Ze blijft nog atactisch. Kan bijvoorbeeld haar staart niet optillen. Heeft moeite met mesten. En heeft moeite met lopen, haar achterbenen doen niet altijd wat de pony zelf wil. Volgens de da kon dit weer goed komen. Maar ik kan hier verder weinig info over vinden. Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van anderen. We zijn al gestart met lysine.

Ik denk dat dit topic meer bedoeld is om te melden waar de rhino heerst, zodat de medemens er rekening mee kan houden.
Dus mijn vraag is , waar staat je pony gestald?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:16

knollentuin schreef:
SusanH schreef:
Ik haal dit topic even omhoog. Onze pony is ziek geweest en inmiddels een aantal dagen koortsvrij. Ze heeft naar alle waarschijnlijkheid de neurologische vorm van rhino gehad. Is nu niet meer in het bloed te zien waardoor ze nu ook geen andere paarden meer kan besmetten. Ze heeft in quaraintene gestaan ook zijn wij de enigen geweest die de pony verzorgd hebben al die tijd. Ze blijft nog atactisch. Kan bijvoorbeeld haar staart niet optillen. Heeft moeite met mesten. En heeft moeite met lopen, haar achterbenen doen niet altijd wat de pony zelf wil. Volgens de da kon dit weer goed komen. Maar ik kan hier verder weinig info over vinden. Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van anderen. We zijn al gestart met lysine.

Ik denk dat dit topic meer bedoeld is om te melden waar de rhino heerst, zodat de medemens er rekening mee kan houden.
Dus mijn vraag is , waar staat je pony gestald?


Pony is niet langer besmettelijk dus deze vraag is niet van toepassing. Bovendien staat ze op een stal waar geen mensen van buiten komen en komen er buiten ons geen andere mensen nog bij de pony puur uit voorzorg.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:51

Maar dan nog denk ik dat je vraag hier niet thuishoort susanh, lees de openingspost maar na

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:10

Heb het hele topic gelezen er zijn eerder ervaringen gedeeld en tips gegeven. Vandaar dat ik de vraag hier stel ipv er een topic voor te openen. Ik heb al een topic lopen maar daar komen geen gerichte tips binnen. Ik had gehoopt dat hier iemand zou zijn die me wel meer kon vertellen misschien uit eigen ervaring. Maar als het niet gepast is hier dan hoor ik het graag via een mod.

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:24

Avond!

Dit topic heeft wel de intentie om alleen recente meldingen van rhino te plaatsen.

Juist omdat het echt over iets medisch gaat en wat nu bij jullie pony speelt is het beter om dit in jouw afzonderlijke topic te bespreken :
[MD] Vreemd ziektebeeld pony, wie ervaring?

Dan houden we dit topic echt gericht op de officiële rhinomeldingen :)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:08


Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 07:30


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 07:34

Oh dat is een nare rotplaats om uit te breken. Hopelijk blijft het beperkt. Maar snelle maatregelen genomen en gemeld.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot en 7 bezoekers