[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:26

Oh dat is vreselijk, heel veel sterkte!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:40

Veel sterkte. Wat een verdrietig bericht ;(

Oretha

Berichten: 3426
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:06

Wat verdrietig! Heel veel sterkte

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:32

Heel veel sterkte!!!

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:47

cynthiar schreef:
Heel veel sterkte Saskiaojan.
Maar je hebt geen andere keus gehad denk ik.

Was het je fjord die Cushing had?

Klopt,
Nee helaas als er nog iets van een keus was geweest hadden we dat gedaan

Bedankt allemaal ;(

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:01

Ach wat ontzettend verdrietig. Veel sterkte.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:13

Heel veel sterkte Y;(

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:28

Oooh jeetje wat een verdrietig berichtje.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:00

Sterkte Saskiaojan, heftige periode zo :knuffel:

Nieuw in het topic omdat ik iets probeer uit te zoeken :) Wat is jullie ervaring met koliek/darm gevoeligheid en PPID? Merkten jullie een verband of juist niet?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:43

Hier niet. Bij geen van de 2.
Enkel darmgevoeligheid na HB, dat dan weer wel.
HB verandert ook de hele darmflora meende ik ooit gelezen te hebben.
Na jaren dieet, weinig gras, niks onbeperkt,... is alles gewoon weer goed in de buik ondertussen.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:05

RianneH schreef:
Sterkte Saskiaojan, heftige periode zo :knuffel:

Nieuw in het topic omdat ik iets probeer uit te zoeken :) Wat is jullie ervaring met koliek/darm gevoeligheid en PPID? Merkten jullie een verband of juist niet?


Soms is dit lastig te zeggen denk ik, als dieren ouder worden, worden de darmen natuurlijk vanzelf minder en als ze ouder worden ligt PPID ook op de loer.
Ik heb een shet met ppid en hele gevoelige darmen, vorig jaar toch helaas 2 x koliek ondanks geen wormen en geen zand en niks anders te eten... Tsja, te koud water was het volgens de dierenarts. Ze worden wel echt gevoelig. Of dit nu echt iets PPID is of ouderdom waarmee PPID ook komt, dat weet ik niet :)

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:12

Sterkte Saskiaojan!


Ik kom ook meelezen in dit topic. Een maand geleden is mijn 28-jarige IJslandermerrie met PPID gediagnosticeerd. Nadat haar eczeemdeken af was gegaan, was haar vacht gaan krullen. Dit was het eerste wat zich echt duidelijk voordeed als een symptoom van Cushing. Verder is ze nooit hoefbevangen geweest of dat ze slecht uit haar vacht kwam.

De DA heeft één pil per dag voorgeschreven en ik heb dat advies braaf opgevolgd, maar bij het lezen van de OP zag ik dat dat veel beter langzaam opgebouwd kon worden. Sta je dan met je goede gedrag.. Ik vroeg me af of je dit nog kan afbouwen of dat “het kwaad” nu al geschied is.
Haar waarden worden iig medio februari weer getest.
Afbeelding
De dame in kwestie.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:19

Als ze het er nu goed op doet zou ik niet meer stoppen en afbouwen. The veil zou in de eerste weken moeten zijn. Als ze die niet gehad heeft ben je er nu toch doorheen

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:33

Ik heb even opgezocht van de veil. Hier heeft ze geen last van gehad dat ze echt depressief was. Ze heeft vroeger wel eens kwieker erbij gestaan, maar ze is niet drastisch van gedrag veranderd.

Oretha

Berichten: 3426
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:16

RianneH schreef:
Sterkte Saskiaojan, heftige periode zo :knuffel:

Nieuw in het topic omdat ik iets probeer uit te zoeken :) Wat is jullie ervaring met koliek/darm gevoeligheid en PPID? Merkten jullie een verband of juist niet?


Mijn pony heeft altijd snel last van z'n darmen en maag gehad. Maar pas later is beginnende cushing vast gesteld. Of dat een verband heeft geen idee zat ook wel aantal jaren tussen.

Oretha

Berichten: 3426
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:20

Ik heb mijn pony op een kruidenmix van Phytovet staan van de DA en gaat super goed. Ze is niet meer stijf/kreupel *\o/*
En oogt fitter, vocht onder haar buik trekt langzaam weg en zag haar zelfs weer hengstig vandaag!

Ik heb nog een nieuw doosje Prascent van 60 pillen die ik niet gebruik en ook niet ga gebruiken. Mocht hier iemand wat mee kunnen, doe maar even een PB :) zonde als het blijft liggen.

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 10:35

Kan een pony vermageren van prascend?

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:05

@saskiaojan

O ik lees het net, veel sterkte!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:24

Dorien1 schreef:
Kan een pony vermageren van prascend?


Door PPID kunnen paarden last hebben van spierverlies. Dat zie je dan bijvoorbeeld bij de spieren langs de ruggegraat. Ik weet niet of je dat bedoelt ?

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 11:21

Klaar voor een gek verhaal?
In november was mijn pony erg hoefbevangen. Naar ziekenhuis ermee en daar stelde ze vast dat ze Cushing had als 12 jarige. Waarde bedroeg 38. Nu, 9 weken later, bloed laten nemen. Waarde nu 5,5 acth. Ze staat op een half pilletje. Ze had op de hoefbevangenheid na, geen enkele symptoom van Cushing. Nu vraagt mijn dierenarts zich af of het niet gewoon door de stress kwam dat die waarde verhoogd was. Dus nu moet ik een maand niets meer geven en dan terug, in alle rust thuis, bloed laten nemen. Ik moet zeggen, ze had idd stress in het ziekenhuis. Ben ebneiuwd of ze het nu wel of niet gaat hebben. Liefst niet uiteraard.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 11:59

Dorien1 schreef:
Klaar voor een gek verhaal?
In november was mijn pony erg hoefbevangen. Naar ziekenhuis ermee en daar stelde ze vast dat ze Cushing had als 12 jarige. Waarde bedroeg 38. Nu, 9 weken later, bloed laten nemen. Waarde nu 5,5 acth. Ze staat op een half pilletje. Ze had op de hoefbevangenheid na, geen enkele symptoom van Cushing. Nu vraagt mijn dierenarts zich af of het niet gewoon door de stress kwam dat die waarde verhoogd was. Dus nu moet ik een maand niets meer geven en dan terug, in alle rust thuis, bloed laten nemen. Ik moet zeggen, ze had idd stress in het ziekenhuis. Ben ebneiuwd of ze het nu wel of niet gaat hebben. Liefst niet uiteraard.


Geen gek verhaal hoor. Door pijn en door stress kan de ACTH waarde behoorlijk verhoogd zijn, ook zonder PPID. Plus de seasonal rise is nu over, dus ook daardoor nu een lagere waarde.

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 12:48

Dorien1 schreef:
Klaar voor een gek verhaal?
In november was mijn pony erg hoefbevangen. Naar ziekenhuis ermee en daar stelde ze vast dat ze Cushing had als 12 jarige. Waarde bedroeg 38. Nu, 9 weken later, bloed laten nemen. Waarde nu 5,5 acth. Ze staat op een half pilletje. Ze had op de hoefbevangenheid na, geen enkele symptoom van Cushing. Nu vraagt mijn dierenarts zich af of het niet gewoon door de stress kwam dat die waarde verhoogd was. Dus nu moet ik een maand niets meer geven en dan terug, in alle rust thuis, bloed laten nemen. Ik moet zeggen, ze had idd stress in het ziekenhuis. Ben ebneiuwd of ze het nu wel of niet gaat hebben. Liefst niet uiteraard.

Zoveel verhoogd vind ik dat nou ook niet. Zou in dit geval niet mijn keuze geweest zijn om meteen te starten met prascend

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 13:07

Dat is niet echt een hoge waarde. Juist niet in november...
Ik denk niet dat dit cushing is :).
Juist omdat je vaak toch ook wel andere symptomen ziet!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:38

Jullie missen geloof ik (?) dat de pony HB was. Dan kan ik me juist wel voorstellen dat je met medicijnen begint ook al is de waarde niet heel erg hoog.

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:51

Maar er zijn meer reden voor HB dan alleen PPID. Ik zou dit echt niet zien als PPID. Meer waarschijnlijker is pijn door de HB en daardoor de verhoging