[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:49

Ja kon gewoon samen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:06

Tylando, wat testten ze vroeger via urine ?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:52

De cortisoide ofzo.. haha hoe zeg je dat?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:09

Het cortisol gehalte misschien ?

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:22

Ik heb al heel lang niet meer in dit topic gereageerd , maar nu heb ik toch wel even hulp nodig.
Puck is nu 24 , maar ik kan zijn ribben steeds beter voelen. Ik kan ze voelen door zijn dikke wintervacht. Puck word in april/mei wel altijd geschoren, anders komt hij niet meer uit zijn wintervacht.

Ik heb al zo veel verschillend voer geprobeerd, maar hij eet het een paar keer en daarna wil hij er niet meer aan en blijf ik met zakken voer zitten.
PAVO18plus, PAVO Slobbermash, PAVO Speedybeet, PAVO Care for Life en Subli Senior Priores heb ik allemaal al gehad.
Hij krijgt een halve pil Prascend per dag. Ik ben begonnen met 1/8 en heb dat steeds opgehoogd, maar een halve werkt bleek toch het beste voor hem te werken.
Wel eet hij gewoon zijn hooi en kauwt gewoon goed. Het is wel weer een beetje tijd voor de tandarts, maar sinds de laatste keer is er niks veranderd. De tandarts zei toen nog dat hij een heel goed gebit had voor zijn leeftijd. Dat het niet schots en scheef stond zoals de meeste paarden van zijn leeftijd.
Verder ziet Puck er nog wakker uit en zit er voor zijn leeftijd nog genoeg energie in.
Maar Shetlander hoort er niet zo uit te zien. Verder heb ik hem daarnaast voor de zekerheid maar even onder een dekentje gezet. Aangezien ik weet dat paarden met Cushing ook moeite hebben zichzelf warm te houden.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:40

Heb je ook andere merken geprobeerd? Misschien vind hij havens of hippostar of een ander merk lekkerder?
Moet je ook de suikers in de gaten houden of is hij niet hb gevoelig?

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:53

Suiker blijft altijd gevaarlijk bij Cushies jongens - ook al worden ze mager ... Krijgt Puck echt onbeperkt goed hooi Lous? Eventueel net met grotere maten? Bij ons doen ze een moord voor Agrobs Gruener mash slobber - dat kan ook een paard met ir / cushing hebben en helpt bij herstel. Het is alleen lastig te krijgen (alleen te bestellen). Maar met een shetlander doe je ws. een maand met die zak dus dat is ook geen drama

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:53

Cushcare Condition van Dodson&Horell voor Puck ! Supervoer. En eten ze heel erg graag.
Het kost wel iets meer, maar dan heb je ook wat :D

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:54

Je kunt nog de natures best proberen van Pavo. Die verkopen ze ook op sommige plekken in 3 kilo zakjes. Zit wel iets meer suikers in dan de care4life. Zelf meng ik het af en toe door de care4life om het iets smakelijker te maken.
Of olie, maar dat is weer lastig mengen als ie niks lekker vindt. Eigenlijk geen idee of je olie over het hooi zou kunnen sprenkelen, of ze het dan nog eten.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:12

En gewoon meer hooi zonder slowfeeder? Werkt dat niet? Ik doee dat nu ook bij Leo. Werkt wel, maar moet zeggen, mondjesmaat. Mss moet ik voor hem toch ook aan de deken. Lijkt me zo naar met die enorme vacht. En zit eigenlijk niet te wachten op nog een dekenpaard. Past natuurijk niet de dekens die ik al heb. En hoeveel gram moet er dan op? Dat beest heeft nog nooit met een deken gestaan. Maar hij is afgezet uit zijn leidinggevende positie, dus hij staat een stuk minder onder het afdak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:09

pluisbeer schreef:
Je kunt nog de natures best proberen van Pavo. Die verkopen ze ook op sommige plekken in 3 kilo zakjes. Zit wel iets meer suikers in dan de care4life. Zelf meng ik het af en toe door de care4life om het iets smakelijker te maken.
Of olie, maar dat is weer lastig mengen als ie niks lekker vindt. Eigenlijk geen idee of je olie over het hooi zou kunnen sprenkelen, of ze het dan nog eten.

Natures best vond ik niet wat voor mijn shet, ze vond het heerlijk maar er zaten toch te veel suikers in.
Ik voer bergwiesenmash van marstall. Vooral warm vindt ze het erg lekker, vult wel behoorlijk want haar emmertje is bijna nooit leeg. Een tip voor de marstall-voerders; ik bestel altijd een voorraad in Duitsland via zooplus.de, scheelt zo’n €5 per zak t.o.v. de Nederlandse Zooplus. Mijn paard eet marstall eczeem muesli en ook het hondenvoer bestel ik via zooplus.de. Je betaalt wel €8 verzending, maar als je een voorraadje besteld is het veel voordeliger. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:35

CarolineCF schreef:
Suiker blijft altijd gevaarlijk bij Cushies jongens - ook al worden ze mager ... Krijgt Puck echt onbeperkt goed hooi Lous? Eventueel net met grotere maten? Bij ons doen ze een moord voor Agrobs Gruener mash slobber - dat kan ook een paard met ir / cushing hebben en helpt bij herstel. Het is alleen lastig te krijgen (alleen te bestellen). Maar met een shetlander doe je ws. een maand met die zak dus dat is ook geen drama


Niet helemaal mee eens, ik hoef bij Sedje (die toch al 3 a 4 jaar cushing gediagnostiseerd is) niet alle (of uberhaubt geen) verpakkingen na te lezen op wat er in zit, omdat Sedje niet gevoelig is voor bevangenheid. Bij Sed kan ik dus ook ''suiker-volle'' merken kiezen zonder dat hij een dag later niet meer kan lopen.
Uiteraard houdt ik hem wel in de gaten, maar ik heb in alle eerlijkheid geen idee wat er in het voer zit wat ik ze geef omdat ze het er allemaal goed op doen en ik er dus nog nooit problemen mee heb gehad. Ik geef ze ook rustig van die lickits (puur suiker) om ze te verwennen, omdat het kan!

Maar zoals gezegd, Sed is niet gevoelig voor suikers en ook niet voor HB, dus ik heb tot op heden nog niet met suikers te maken gehad. Dat maakt het wel een heel stuk makkelijker!
Als je paard wel gevoelig is dan vallen veel soorten en merken voer toch al snel af.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:46

xJitskee schreef:
Een tip voor de marstall-voerders; ik bestel altijd een voorraad in Duitsland via zooplus.de, scheelt zo’n €5 per zak t.o.v. de Nederlandse Zooplus. Mijn paard eet marstall eczeem muesli en ook het hondenvoer bestel ik via zooplus.de. Je betaalt wel €8 verzending, maar als je een voorraadje besteld is het veel voordeliger. :))

Ik dacht yeah, das goeie tip!
Maar bijv zak Bergwiesen-mash is €24,99 bij Zooplus NL, €21,99 bij Zooplus DE en €19,90 via webshop van Marstall zelf (en komt €3,95 verzenden bij).
Dus bij Marstall zelf bestellen blijft goedkoopste manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:50

Ethelate schreef:
xJitskee schreef:
Een tip voor de marstall-voerders; ik bestel altijd een voorraad in Duitsland via zooplus.de, scheelt zo’n €5 per zak t.o.v. de Nederlandse Zooplus. Mijn paard eet marstall eczeem muesli en ook het hondenvoer bestel ik via zooplus.de. Je betaalt wel €8 verzending, maar als je een voorraadje besteld is het veel voordeliger. :))

Ik dacht yeah, das goeie tip!
Maar bijv zak Bergwiesen-mash is €24,99 bij Zooplus NL, €21,99 bij Zooplus DE en €19,90 via webshop van Marstall zelf (en komt €3,95 verzenden bij).
Dus bij Marstall zelf bestellen blijft goedkoopste manier.

Meen je niet? Dat vind ik nou echt een goede tip... Ik dacht dat ik helemaal uitgezocht had waar het het goedkoopst was, alleen de hele webshop van Marstall zelf gemist _O-

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:51


MissBonny

Berichten: 3513
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:10

Fijn dat dit topic er is!

Ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn pony (27jr) cushing heeft.. Tijd om mij er eens flink in te gaan verdiepen...

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:58

Lous schreef:
Ik heb al heel lang niet meer in dit topic gereageerd , maar nu heb ik toch wel even hulp nodig.
Puck is nu 24 , maar ik kan zijn ribben steeds beter voelen. Ik kan ze voelen door zijn dikke wintervacht. Puck word in april/mei wel altijd geschoren, anders komt hij niet meer uit zijn wintervacht.

Ik heb al zo veel verschillend voer geprobeerd, maar hij eet het een paar keer en daarna wil hij er niet meer aan en blijf ik met zakken voer zitten.
PAVO18plus, PAVO Slobbermash, PAVO Speedybeet, PAVO Care for Life en Subli Senior Priores heb ik allemaal al gehad.
Hij krijgt een halve pil Prascend per dag. Ik ben begonnen met 1/8 en heb dat steeds opgehoogd, maar een halve werkt bleek toch het beste voor hem te werken.
Wel eet hij gewoon zijn hooi en kauwt gewoon goed. Het is wel weer een beetje tijd voor de tandarts, maar sinds de laatste keer is er niks veranderd. De tandarts zei toen nog dat hij een heel goed gebit had voor zijn leeftijd. Dat het niet schots en scheef stond zoals de meeste paarden van zijn leeftijd.
Verder ziet Puck er nog wakker uit en zit er voor zijn leeftijd nog genoeg energie in.
Maar Shetlander hoort er niet zo uit te zien. Verder heb ik hem daarnaast voor de zekerheid maar even onder een dekentje gezet. Aangezien ik weet dat paarden met Cushing ook moeite hebben zichzelf warm te houden.


Bij mijn oudje ben ik vanwege dezelfde klachten iets gaan minderen in medicatie. Krijgt in de SR nu een halve en daarbuiten 1/3e tot 3/8e. Daarop werd haar eetlust weer wat beter, als is het nog steeds niet zoals het was voor de diagnose.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:57

Hoi mag ik advies van de kenners/ervaringsdeskundigen hier?

Mijn haf zat in oktober precies op de bovengrens toen ik hem heb laten testen.
Heb toen puur "preventief" getest, zowel ikzelf als de dierenarts zien geen symptomen bij hem, maar het blijft een oudje (30 inmiddels) en dus laten testen.

Zouden jullie hem nu wel of niet opnieuw laten testen?

Hij heeft nog steeds geen symptomen die ik aan ppid link, hij is fit en vrolijk, rent, bokt, steigers, daagt z'n veel jongere maatje uit en is die ook nog flink de baas als er gestoeid wordt.
Kortom, een heel fitte senior, die ondanks een beetje artrose her en der nog gewoon lekker mee doet, nog lichtjes aan het werk is, etc.

Wil ik nu zeker weten of die er onder zit, of wacht ik tot hij minder in zijn vel komt te zitten en test ik dan nog eens opnieuw?

Ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:00

Rond oktober is de waarde altijd wat verhoogt dacht ik, dus ik zou me geen zorgen maken. Ook omdat hij nog zo fit is!

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 06:40

Maar de referentiewaardes in oktober zijn toch aangepast aan de SR in die periode?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:01

Marije_jiplover schreef:
Maar de referentiewaardes in oktober zijn toch aangepast aan de SR in die periode?


Ja klopt. Maar als je geen klachten ziet en de waarde was minimaal verhoogd, waarom dan in principe zulke heftige medicijnen geven ?! Ik zou in ieder geval zelf eerder op basis van klachten die medicijnen geven dan op basis van de ACTH hoogte.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:03

Ik ben toch maar begonnen met de Prascend. Ik begin steeds meer te twijfelen, dus begonnen met een kwart per dag. Na hoe zo'n tijd begonnen jullie wat verschil te merken? En geven jullie het gewoon door het voer?

Hebben jullie trouwens ook ervaring met oedeem onder de buik? Chica heeft weer twee bulten onder de buik en snap niet waarom.. toen met die uierontsteking had ze het ook, maar daar heeft ze nu geen last meer van. Kunnen ze door cushing vocht vast houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:16

Het schijnt circa 12 weken te duren voor je echt wat gaat merken. Maar ik weet er nog lang niet alles van, ben me nog aan het inlezen in o.a. dit topic, er is zoveel informatie over ter vinden. Wij zijn zo lang nog niet onderweg, dus daar kan ik verder niks over zeggen. Wel heb ik de dosis van mijn pony gehalveerd, sinds ze de prascend kreeg at ze niet meer. Ik ben toen de helft van de dosis gaan geven en sindsdien eet ze gelukkig weer. Ik doe het pilletje in een uitgeholde wortel of in een stukje fruit of iets dergelijks. In een worteltjes gaat het er hier het makkelijkst in. Ik had het laatst in haar favoriete snack gedaan, ze is dol op mandarijnen, maar de 2e keer dat ik een mandarijn gaf wilde ze het al niet meer, omdat ze de vorige keer die vieze prascend had geproefd. :=

Verder gaat het hier eigenlijk best goed. Pony knapt goed op en loopt steeds beter. Op harde ondergrond nog wel wat onregelmatig, maar in de paddock ziet het er echt al goed uit. Als dat zo doorzet kunnen we binnenkort de training weer op gaan pakken :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-18 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:46

Naath86, lees eens wat meer misschien in dit topic . Dan weet je meer wat te verwachten. Beter net door het voer geven, sommige paarden willen dat dan niet meer eten plus je weet dan niet zeker of het stukje pil wel opgegeten is.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 01:09

Hier is het innemen een tijd drama geweest. Het smaakt nl. erg vies. Het ging zo ver dat ze helemaal niets eetbaars meer van mij aan wilde nemen. Nu verstop ik het niet meer in voer, maar schuif ik het in haar mondhoek en blijf er dan even bij om te zien of ze het er niet uitgooit. Dat gaat tegenwoordig erg soepel.