[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:34

Ik zou ‘s nachts wel wat warmers op doen. Ik had altijd een 0, 100, 200, 300, 400 en 500. Kon ik alle combinaties maken :’)

Die van mij rij ik niet meer dus wordt ook niet geschoren. Zit nu ook nog enigszins normaal in zijn haar.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:20

Mijne staat ongeschoren al onder 100 gram. De nachten zijn al koud. Ik laat haar binnenkort scheren, er zit al zoveel vacht op. :=

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:43

Mijn pony ook weer laten testen... Had nog steeds 3 x te hoge waarde. Had er op een kwart staan om te kijken hoe dat ging..want ze heeft verder nog geen symptomen en op aanraden van jullie om langzaam op te bouwen.. maar nu toch maar gaan verhogen naar een halfje. En dan over 3 maanden weer testen.

Nou kwam ze ook wel beetje gestresst de wei uit..maar goed dan is het alsnog te hoog.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:07

Zijn er hier mensen met ervaring om de pil in 4en te krijgen?

Pony staat sinds 2013 op een halve pil. Altijd goed gegaan tot nu.
Waardes van 73. DA vindt een hele te veel. Dus we willen 3/4e proberen maar is dat überhaupt mogelijk?

Wellicht met een pillen snijder?

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:16

Die van mij heeft lang op een kwartje gestaan en dat deed ik gewoon met een pillensnijder.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:19

ow ik breek het gewoon met mn handen...prima te doen ;-)

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:19

Mijn shetlander krijgt 1/8ste en dat is ook goed te doen met een pillensnijder

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:25

Grappig heh dat die dierenartsen zo verschillend zijn...die van mij moest maar gelijk een hele pil er in ...maar dat doe ik niet. volgens hem kan dat prima...ook gevraagd over voeding van de week omdat hij daar helemaal niks over geadviseerd heeft. Maar volgens hun is helemaal niks bewezen dat minder suikers etc moet helpen bij cushing.. dus hoef ook mn voer niet aan te passen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:37

Saul schreef:
Zijn er hier mensen met ervaring om de pil in 4en te krijgen?

Pony staat sinds 2013 op een halve pil. Altijd goed gegaan tot nu.
Waardes van 73. DA vindt een hele te veel. Dus we willen 3/4e proberen maar is dat überhaupt mogelijk?

Wellicht met een pillen snijder?


Ik deed t met een pillensnijder, inderdaad. Gaat echt prima.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:38

Helpen doet minder suiker niet nee, maar het verkleint wel het risico op hoefbevangenheid en IR. Al is suiker voor alle paarden slecht.

De meeste dierenartsen adviseren te beginnen met een hele pil...

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:43

Ik hoor hier alleen maar langzaam opbouwen en bijwerkingen nooit een hele pil geven bij beginnen etc .. terwijl wel elke da het dan eigenlijk toch adviseert ? snap ik niet helemaal..

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:47

puur op basis van eigen ervaring dan

NiN_ME
Berichten: 115
Geregistreerd: 25-05-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:07

Waarin geven jullie de pillen? Die van mij kreeg het altijd in een stukje brood. Hij kreeg voorheen 1/4e pil maar waarden zaten weer niet goed dus moest ophogen naar 1 pil per dag. Nu krijg ik deze er amper in.
Verstop het in brood, druiven, appel of lucerne en hij heeft het snel door en eet het niet meer.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:17

Mijn pony staat op 1/8e. Ik breek het pilletje eerst met de hand en knip dat dan weer twee keer met een scherpe keukenschaar. Mijn pony krijgt het in een stukje fruit of brood, ik wissel wel af zodat ze steeds wat anders heeft.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:55

Ik geef het in een stukje wortel, daar prik ik een gat in. Door zijn voer liet hij hem liggen, in zn worteltje gaat het al ruim een half jaar goed _/-\o_

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:07

Hier gewoon direct in de mond.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:52

De mijne krijgt een hele maar breek de pil door de helft en dan zo door haar muesli. Geen probleem, ze eet het zo op!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:40

Pil los ik op in wat water in een spuit. Dan in een mondhoek. Hij liet eten staan en nu weet ik ook zeker dat hij het binnen krijgt. Dod dit nu al paar jaar zo.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:13

tine10 schreef:
Pil los ik op in wat water in een spuit. Dan in een mondhoek. Hij liet eten staan en nu weet ik ook zeker dat hij het binnen krijgt. Dod dit nu al paar jaar zo.

Hetzelfde!

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 00:48

Hallo allemaal

Ik stuitte via Google op jullie topic. En wellicht godzijdank...

Inmiddels lig ik voor de derde nacht op rij wakker met een gebroken paarden moeder hart.

Afgelopen maandag de uitslag gekregen van de ppid test voor mijn 29 jarige oude trouwe maatje.

Hij scoorde een waarde van 517... ben mij wezenloos geschrokken. Hij werd hiervoor ieder jaar getest en hier kwam nooit wat uit tot nu dus.

Ik ben dinsdag gestart met 1 pil prascend per dag. Sinds woensdag heeft de kudde hem verlaten, staat hij alleen, graast wel, maar is mega sloom en echt depressief. Jullie begrijpen mijn paarden hart huilt...

Nu lees ik jullie topic over opbouwen, en denk ik verdomme, heb donderdag contact gehad met mijn DA of dit “gedrag” normaal is, en het antwoord was: ja komt door de medicatie gewoon doorgaan het gaat vanzelf over.

Maar ik kan het niet aan zien meer. Wat kan ik het beste doen ? Terug zetten op een halve ?

Hij heeft overigens hiervoor geen symptomen getoond als in bevangen of vet ophopingen enz enz, hij heeft een lange harige vacht die lichter van kleur is.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 00:58

Mss handig om nog wat info erbij te zetten, sorry kan niet meer zo helder denken, gaat om een grote brede kwpn ruin van 630 kg :-)

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 07:20

Dus vanaf een dinsdag op een hele zou denk ik dan gewoon zo snel mogelijk terug zetten naar een kwart. Ik heb toen na 4/5 dagen naar een half gegaan. Maar kan dat het voor die van jou iets langer moet wachten om weer te verhogen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 07:23

Hoi meiden,

Misschien dat jullie mij advies kunnen geven. Mijn actief gepensioneerde Kwpn merrie van 14 jaar oud is afgelopen winter zeer ernstig hoefbevangen geraakt. Zomaar uit het niets. Na een hoop afvallen en top werk van de smid ging het weer heel goed met haar. Afgelopen januari is ze getest op ppid, deze was negatief, wel testte ze positief op EMS. Echter heeft ze al jaren rond september en oktober dat ze een dip krijgt, zonder dat er iets in het stalmanagent veranderd. Zo ook nu, ze is duidelijk stijver en wordt chagrijnig/ down en heeft vaak een opgeblazen buik. Ik twijfel om haar nogmaals op ppid te laten testen, maar heeft dat zin. Stel dat ze nu wel positief test, is dat dan ook betrouwbaar? Of als ze afgelopen januari negatief testte ( ruim onder grens ) zal ze dat nu ook doen en heeft die terugkerende dip deze tijd van het jaar hier niks mee te maken. Ze heeft overigens niet echt zichtbare uiterlijke kenmerken van PPID, eigenlijk alleen die bevangenheid, insulineresistentie. Maar dat zijn ook symptomen van EMS.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 08:16

Die van mij was met test grens geval, maar aan de hand van lijst problemen wel gewoon cushing. De test zeg niet altijd alles.

Kan soms goed zijn om even alle problemen op papier zetten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:16

@Metellica ik zou 'm inderdaad terugzetten op een halfje voor een dag of 10 ofzo.
Even aankijken hoe dat gaat en aan de hand daarvan weer verhogen of gewoon stoppen als hij zo triest blijft uitzien.

Liever een happy paardje met een lange vacht dan een depressief hoopje ellende mooi in het haar :+

@Aukelizzy ik zou mij de kosten van opnieuw een test besparen als ze afgelopen januari negatief testte.
Er zijn wel meer paarden die in het najaar / vachtwissel een dipje krijgen.