[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:38

__Sanne__ schreef:
tine10 schreef:
Ja, hij krijgt nu 3/8 en in de SR periode 1/2


Knip je ze gewoon ofzo? :)

*Sorry voor de vragen, deze PPID leek weet er echt weinig van haha*


Ik snij ze met een scherp aardappelschilmesje. Had een pillensnijder gekocht, maar ik vind dat maar een onding. Ik bewaar de stukjes in een lenzenbakje, ik snij steeds 10 pillen per keer, zo kan ik een tijdje vooruit.

__Sanne__

Berichten: 664
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:51

Ohhh handig zo'n snijder! Meteen maar even meebestellen met een pillendoosje :)

Hij krijgt nu 2xpd een handje biks en 2xpd kuilgras. Heeft het daar altijd gewoon goed opgedaan, en nu nog steeds eigenlijk. Van de zomer gaat hij het land op, waar overigens niet super veel gras staat. Ze staan dan van 18u savonds tot de volgende dag 14u buiten. Op stal staat hij op stro.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:08

2x een handje biks verwacht ik geen enkel probleem bij (al zou ik eerder gaan voor 2x wat vitaminekorrel, omdat de vitamines en mineralen in biks gebaseerd zijn op 500g/100kg paard, en je daar dus eigenlijk veel te weinig van voert. Maar dat komt niet bij de PPID vandaan, van Pavo Vital is in mijn ogen de correcte dosering 30g/100kg paard, dus voor jouw dier zo'n 50g gok ik? en dan eventueel de andere voerbeurt een handje biks, want 1 handje is vaak zo'n 50g, maar wegen is weten bij dit soort dingen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:07

__Sanne__ schreef:
Ohhh handig zo'n snijder! Meteen maar even meebestellen met een pillendoosje :)

Hij krijgt nu 2xpd een handje biks en 2xpd kuilgras. Heeft het daar altijd gewoon goed opgedaan, en nu nog steeds eigenlijk. Van de zomer gaat hij het land op, waar overigens niet super veel gras staat. Ze staan dan van 18u savonds tot de volgende dag 14u buiten. Op stal staat hij op stro.

Een pillensnijder vond ik niet handig, krijg ze nooit goed in stukjes, het verkruimelt alleen maar heel erg. Ik knip ze gewoon met een scherpe schaar, dat gaat het makkelijkst.

Mijn pony krijgt het pilletje afwisselend in appel, wortel, partje mandarijn, broodje appelstroop. De DA heeft mij aangeraden het in een broodje appelstroop te doen, dat was inderdaad niet schadelijk qua suikers (was ook het eerste wat ik vroeg :') )

Ik voer mijn pony nu marstall Vito, de vitaminebrokjes at ze namelijk echt niet. Hiervoor kreeg ze wat van de Marstall ExZem muesli van mijn paard mee, dat ging ook prima. De vito eet ze gelukkig met smaak. Ze krijgt 1 klein handje per dag. Het is zonder graan, geen melasse, een laag zetmeel- en suikergehalte, rijk aan vezels, rijk aan ontstekingsremmende omega-3-vetzuren, vitamine E, zink en selenium. Eventueel is het ook geweekt te voeren, ik voer het gewoon droog. Ik vind het super fijn voer, als ik het goed heb is het ook speciaal voor paarden met cushing en andere stofwisselingsproblemen

__Sanne__

Berichten: 664
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Den Helder

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:25

Super bedankt voor de antwoorden. Heb meteen een zak vito besteld bij de dierenzaak hier in de stad :)

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:37

Ik voer ook de Vito icm de marstall force.

__Sanne__

Berichten: 664
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:10

tylando schreef:
Ik voer ook de Vito icm de marstall force.


De Force erbij voor extra vitamine oid?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:11

Ja idd hij krijgt maar handje Vito nl

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:23

Ik voerde ook vito, maar na 1,5 zak at ze het niet meer...
Ik voer nu breed & grow van vitalbix, erg tevreden over :)

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:00

Mijn merrie kreeg het de afgelopen maanden met een stukje appel (1 appel per week) maar dat schimmelt nu snel.
Stalhouder gooit het nu op haar brok en ze eet haar bak gewoon leeg.
Ben er nog steeds zo verbaasd over, jaren lang zo'n slechte eter en nu vreet ze die bak incl pil zo leeg.
Ze kan nog steeds heel kieskeurig zijn, maar ze eet echt zo goed.

Ik gaf de maagzweer medicijnen ook op een boterham appelstroop. Volgens dierenarts kon dat geen kwaad zolang je geen potten per dag geeft en is het belangrijker dat de medicijnen er in gaan.

__Sanne__

Berichten: 664
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:12

tylando schreef:
Ja idd hij krijgt maar handje Vito nl


Net even de zak voer opgehaald en meteen een emmer force erbij gedaan.
Geluk dat de winkel op 2 minuten van m'n werk zit dus alles meteen in huis!

Vanavond starten met de medicijnen en het voer, ben benieuwd hoe hij er over een paar weken uit ziet :)

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:31

Ben benieuwd

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:17

Vandaag is ons nieuwe voer bezorgd, ben overgestapt op vitalbix in de hoop dat dit wel wordt gegeten. Net de zakken in de voertonnen gedaan, wat ruikt dat lekker zeg!!!!

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:38

tine10 schreef:
Habore schreef:
Doen jullie dat? Ik steek die pil meestal op wat stroop en een stukje brood, maar ik was wel niet iedere keer mijn handen erna.

Dit verbaast me eigenlijk wel, want en stroop en brood zijn vol suiker/zetmeel, wat niet goed is voor een ppid-er



Ik krijg ze hem anders niet binnen. Het heeft lange tijd goed gegaan als ik het in een stukje appel of stukje wortel stopte, maar hij spuwde ze geregeld uit.

Neem nu een klein stukje brood en doe daar wat perenstroop op, daar duw ik de pil in.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:02

Dat is zo een klein beetje stroop, alleen maar zodathet blijft plakken aan de muesli en zo geef ik het ook weleens. Ik moet namelijk veel afwisselen. Nu weer in een stuk wortel gelukkig maar appel hoef ik niet eens meer te proberen

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:18

Daarom doe ik de pil in een spuitje. Dan weet ik zeker dat hij binnen komt. Ze kunnen zo goed eromheen eten of hem weer laten vallen

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:37

Hier inmiddels weer een blije pony door de medicijnen.

Hij eet zijn eten gelukkig nu weer redelijk goed en het pilletje in de wortel werkt nog steeds.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 07:16

Ik zit al een tijdje te denken om vitamine korrel bij te geven, hij krijgt nu een kwart tot een halve schep ponybrok en af en toe een handje muesli omdat hij van meer voer niet beter wordt, maar ik ben bang dat hij nu te kort komt. Staat verder 24/7 buiten met gedoseerd gras en goed hooi. Wat geven huis bij?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:19

Maartje_M schreef:
Ik zit al een tijdje te denken om vitamine korrel bij te geven, hij krijgt nu een kwart tot een halve schep ponybrok en af en toe een handje muesli omdat hij van meer voer niet beter wordt, maar ik ben bang dat hij nu te kort komt. Staat verder 24/7 buiten met gedoseerd gras en goed hooi. Wat geven huis bij?


Waarom denk je dat hij te kort komt, Maartje?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:28

Ik geef pavo vital aan het ene paard en pavo summerfit aan de andere 3. Marstall Force is ook altijd goed bevallen.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:38

Hij blijft wat dof in zijn vacht terwijl mijn merrie (geen ppider) echt extreem appelt. Hij raakt zijn vacht ook niet kwijt maar goed dat is natuurlijk een bekend probleem. Hij is vooral allemaal net niet zeg maar. Net niet helemaal zichzelf. Maar ze zijn ook net verhuisd. Twijfel dus haha

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:54

Hoi

Ik heb een vraagje, mijn hafje zit niet lekker in z’n vacht.

Het rare is alles wat ik niet in januarie hev geschoren verhaard super. (Zadelstukje op z’n rug,hoofd,buik,benen) Maar wat ik wel geschoren heb in januari (lichaam en hals) verhaart slecht tot bijna niet terwijl hij wel appeltjes heeft.

In okt 2017 nog laten testen op cushing. Dut had hij volgens de test niet,

Nu twijfel ik een beetje.. op z’n vacht na toont hij verder gezond. Ook kwa gedrag geen veranderingen.

Toch weer op cushing laten testen? Of toch even afwachten.

Het is ook raar weer zo is t warm en dan weer koud. Hij staat 24/7 buiten. Nu zonder deken week of 2.


Afbeelding

Afbeelding

Niet echt duidelijk foto naar wel meest recent

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:55

Maartje_M schreef:
Hij blijft wat dof in zijn vacht terwijl mijn merrie (geen ppider) echt extreem appelt. Hij raakt zijn vacht ook niet kwijt maar goed dat is natuurlijk een bekend probleem. Hij is vooral allemaal net niet zeg maar. Net niet helemaal zichzelf. Maar ze zijn ook net verhuisd. Twijfel dus haha

Je kan bij de boerenbond van die vitamineshots kopen. Die gebruik ik in de ‘net niet’ gevallen. Doen t wel goed, vind ik.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:42

Bedankt voor de tip! Was ik vandaag natuurlijk net bij de boerenbond :')

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:36

lailapri schreef:
Mijn plan tot nu toe. Kijken wat ik kan betekenen met acupunctuur. Toevallig pas het onderwerp cushing op school behandeld en daaruit kwam naar voren dat bij de juiste acupunctuur het adenoom verkleind of misschien wel verdwijnt. Ik wil dit toch wel proberen gezien de bijwerkingen van prascend. Heel deel waar bijwerkingen optreden is al een zwakke plek van mijn pony. Ik verwacht dus niet dat inschakelen van medicatie meteen vloeiend verloopt en de vraag is dan waar ze allemaal last van gaat krijgen. Dit houdt ik wel achter de hand voor als acupunctuur niets of te weinig doet.
Ik zal haar zo spoedig mogelijk laten behandelen.

Wel de visie gebruikt maar zonder naaldjes gewerkt bij gebrek aan acupuncturist.
Bloedtest laten herhalen. 25 pg/ml dus mooi onder de 29 pg/ml (was 190 pg/ml in najaar wat 4x te hoog was uitgaande van ref.w. <47 pg/ml). Ik heb geen medicatie gegeven en geen monnikspeper of iets. Enkel de wiesen fasern en soms een gezond extraatje als lijnzaad.