[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:41

Io met de dierenarts mag hij op deze dagen een halve spuit verdoving als we willen.


Ik denk er nog even overna.

De andere dagen is hij gewoon rustig en staat lekker te slapen in de bak of in de box.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:41

MamaMiesje schreef:
simongek schreef:
Hebben die van jullie misschien medicijnen waardoor zoiets toch wordt geremd?

Mijne kon er niet tegen helaas. Super mager en diaree ondanks lage dosering

Schiet me nu ineens te binnen; je weet zeker dat zn zicht nog goed is?

Toby (a pony, 225 kg) krijgt maar 1/6 tabletje per dag. Eerste jaar maar 1/8. De D.A. noemde het homeopathische dosis :')


Als het helpt helemaal goed toch. :j

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:46

Ik kom even binnengevallen, ik zit met een zwaarlijvIge pony die hoefbevangen is geraakt. Ppid test kwam negatief terug maar ze heeft heel veel symptomen. Da dacht nu eventueel toch prascend op te starten ondanks negatieve waardes. Heeft iemand hier ervaring mee, gaat om een shet van 220 kg en een halve pil raadt ze aan
Ze mag geen buut want daarop krijgt ze koliek en maagzweren, ze krijgt nu inflacam en bloedverdunners

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:04

Caaatje schreef:
Ik kom even binnengevallen, ik zit met een zwaarlijvIge pony die hoefbevangen is geraakt. Ppid test kwam negatief terug maar ze heeft heel veel symptomen. Da dacht nu eventueel toch prascend op te starten ondanks negatieve waardes. Heeft iemand hier ervaring mee, gaat om een shet van 220 kg en een halve pil raadt ze aan
Ze mag geen buut want daarop krijgt ze koliek en maagzweren, ze krijgt nu inflacam en bloedverdunners


Als er uit de test komt dat ze het niet heeft, zou ik er niet aan beginnen, maar doorzoeken wat het wel is. Want als de waarde ondanks hoefbevangenheid (en dus pijn = stress) laag is, zou ik willen weten wat dan de oorzaak is.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:09

Mijn ppid-er heeft vandaag een heerlijke buitenrit gemaakt met een van zijn bijrijders. Hij heeft genoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:01

Heerlijk tine10 :j

Ik zou dan geen medicatie gaan geven hoor. Echt alleen als de waardes het aangeven.

Mijn oudje geschoren. Zo onwijs opgeknapt.
.
Afbeelding


Afbeelding

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:11

Mijn oudje doet het ook zoveel beter dan een jaar geleden <3

Nog wel een boel haar,had haar gedeeltelijk geschoren maar kan beter alles doen de volgende keer.

Ze gaat bijna wekelijks mee op buitenrit en dan gedraagt ze zich als een 4-jarige.... :+

En dat met een halve pil.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:04

Toby is nog niet zo (heel) oud, hij wordt 16 dit jaar. En staat dus op 1/6 tablet en doet het ook prima. Bij zn 1e test (eind '19) zat hij op een waarde van 75 ofzo en werd een kwart gezet, maar dat trok hij niet. Toen een heel jaar op 1/8 gehad en bij de 2e test (eind' 20) zat hij op - ik meen, 45 geloof ik.
Het was in ieder geval nog nèt iets te hoog (zal het zo even opzoeken, in zn PPID-paspoort :') )
Maar sinds dat ie zo ziek was sept' 19 (1 weekend dikke plensbuien op zn kop gehad - waarom zou je ook in je inloopstal gaan staan :roll: en toen de maandag erna acute uitbraak van rainrot, stijf, koorts en pijn. Is niet alleen die plensbui geweest natuurlijk, we hadden hem toen net en het zal wel een samenloop van omstandigheden zijn geweest van verhuizen, ander hooi, andere leefomgeving etc),
is hij verder gelukkig zo gezond als een vis gebleven +:) +
Hij glimt als een appeltje in de zomer en natuurlijk is hij swinters xl fluffy, maar het is nu eenmaal een shet :+ Geen krullende vacht etc en zijn bovenlijn (en zn onderlijn trouwens ook :') ) blijft mooi gevuld.

Zometeen gaan we hem even een jachtmodelletje aanmeten :Y), dan hoeft ie niet meer zo te druipen als we wat met hem doen ;)


De shet van mn zusje (stuk kleiner maar waardes totaan de hemel en weer terug; we schrokken ons lam) doet het goed op een halve tablet en die is sinds een poosje weer helemaal heppiedepeppie en krijgt weer zijn ouderwetse boevenstreekjes, dus die zit ook steeds beter in zn vel <3

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 18:59

Afbeelding
Nakeddd <<)

Oh en de waardes in 2019 en 2020:

Afbeelding

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 19:08

Caaatje schreef:
Ik kom even binnengevallen, ik zit met een zwaarlijvIge pony die hoefbevangen is geraakt. Ppid test kwam negatief terug maar ze heeft heel veel symptomen. Da dacht nu eventueel toch prascend op te starten ondanks negatieve waardes. Heeft iemand hier ervaring mee, gaat om een shet van 220 kg en een halve pil raadt ze aan
Ze mag geen buut want daarop krijgt ze koliek en maagzweren, ze krijgt nu inflacam en bloedverdunners


Welke symptomen heeft ze nu? En is de 220kg ideaalgewicht of huidig gewicht? Is ze getest op EMS/IR?

Snozzie

Berichten: 237
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:46

Excuus dat ik zomaar jullie topic binnen kom vallen!

Ik weet niet of ik het op Bokt mag verkopen, maar ik heb 135 pillen Prascend over omdat ik gestopt ben met geven en deze zou ik graag verkopen!
Zitten nog netjes in doos met bijsluiter. Houdbaar tot 11 2022.
Mocht iemand van jullie interesse hebben dan hoor ik het graag!

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:02

tine10 schreef:
Mijn ppid-er heeft vandaag een heerlijke buitenrit gemaakt met een van zijn bijrijders. Hij heeft genoten.

[ [url=m/DJvVjG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FqrfBy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VoaeMo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Off topic: deze route ken ik! :D

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:30

Mizora schreef:
Caaatje schreef:
Ik kom even binnengevallen, ik zit met een zwaarlijvIge pony die hoefbevangen is geraakt. Ppid test kwam negatief terug maar ze heeft heel veel symptomen. Da dacht nu eventueel toch prascend op te starten ondanks negatieve waardes. Heeft iemand hier ervaring mee, gaat om een shet van 220 kg en een halve pil raadt ze aan
Ze mag geen buut want daarop krijgt ze koliek en maagzweren, ze krijgt nu inflacam en bloedverdunners


Welke symptomen heeft ze nu? En is de 220kg ideaalgewicht of huidig gewicht? Is ze getest op EMS/IR?


Zou ideaal gewicht zijn, momenteel is ze veel te vet en nee daar is ze niet op getest. Da zei dat de test zelf te heftig is op het systeem momenteel.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 16:10

Snozzie schreef:
Excuus dat ik zomaar jullie topic binnen kom vallen!

Ik weet niet of ik het op Bokt mag verkopen, maar ik heb 135 pillen Prascend over omdat ik gestopt ben met geven en deze zou ik graag verkopen!
Zitten nog netjes in doos met bijsluiter. Houdbaar tot 11 2022.
Mocht iemand van jullie interesse hebben dan hoor ik het graag!


Ik heb je een pb gestuurd

xSophia

Berichten: 145
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:20

Weet niet of dit al eerder is besproken, maar ik ben opzoek naar een “hapje” voor mijn paard met PPID. Voor bijvoorbeeld na het rijden.
Hij krijgt 2 keer per dag basis sportbrok en 3-4 keer per dag hooi.
Hij is gewoon goed op gewicht, hoeft niet dikker te worden. Wordt nog 3 a 4 keer in de week 30/45 minuten dressuurmatig gereden, daarnaast gelongeerd of recreatief gereden.
Wat geven jullie qua muesli/slobber als extraatje dat laag in suiker/zetmeel is?
Ik heb gehoord dat fibrebeet/speedibeet zou kunnen, klopt dat?

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:35

Nutrismash van vitalbix kan dat is een slobber.
Mijn pony vond speedibeet niet lekker.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:39

xSophia schreef:
Weet niet of dit al eerder is besproken, maar ik ben opzoek naar een “hapje” voor mijn paard met PPID. Voor bijvoorbeeld na het rijden.
Hij krijgt 2 keer per dag basis sportbrok en 3-4 keer per dag hooi.
Hij is gewoon goed op gewicht, hoeft niet dikker te worden. Wordt nog 3 a 4 keer in de week 30/45 minuten dressuurmatig gereden, daarnaast gelongeerd of recreatief gereden.
Wat geven jullie qua muesli/slobber als extraatje dat laag in suiker/zetmeel is?
Ik heb gehoord dat fibrebeet/speedibeet zou kunnen, klopt dat?


Ik geef ze marstall vito.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:57

Speedibeet werd hier niet gegeten, maar de fiberbeet is heel populair, ook bij de geiten en honden

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:32

fibrebeet/speedibeet bevat voornamelijk bietenpulp en dat zet volgens mij wel aan. Ik geef die van mij fiberforce

xSophia

Berichten: 145
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:18

cathyenbeau schreef:
fibrebeet/speedibeet bevat voornamelijk bietenpulp en dat zet volgens mij wel aan. Ik geef die van mij fiberforce


Oh hmm. Dacht dat dat wel mee viel met speedibeet. Jammer want hij vindt het wel lekker.
Fibreforce geef ik m al een paar jaar, maar laat hij sinds kort liggen..

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:30

Hallo,
Ik kom hier ook binnenwandelen als het mag.
Gisteren kreeg ik de uitslag van een bloedtest, mijn paard blijkt Cushing te hebben .zijn waardes zijn 77. Dit zegt mij niet zoveel eigenlijk, is dit hoog of valt het juist wel mee?
In tegenstelling tot de meeste paarden met Cushing, is de mijne nog jong. Dit jaar 7 geworden (Engels volbloed).
Zijn duidelijkste symptoom is zijn sloomheid en een dikke vacht.
Verder is Cushing niet zijn enige gebrek, ook heeft hij IBD waar hij Prednisolon voor krijgt. Al met al een paardje met gebreken.
De veearts gaat nu nog overleggen over de medicatie, in hoeveel en of het in combinatie gegeven kan worden met prednisolon.
Hoe doen jullie dat met jullie paarden, rijden jullie nog of staan ze stil? Geven jullie medicatie of liever toch niet?
Wie o wie kan mij een beetje wegwijs maken in de wereld van Cushing?

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:36

Dag Valine, vervelend dat je paard cushing heeft. In de openingspost staat veel waardevolle informatie en ik kan je alleen maar adviseren om eens door het topic te bladeren, daar vindt je veel ervaringsverhalen!

Zelf heb ik een cushie die binnenkort 24 wordt. Er zijn wat artrose klachten, die op dit moment niet op dr voorgrond staan gelukkig. Ik rij nog zo’n 5-6 keer per week, waarvan veel stapritjes en laagdrempelig werk in de bak.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:41

Valine, nu zit ik niet meer zo in het PPID verhaal. Maar zou IBD zelf niet de oorzaak kunnen zijn van de verhoogde ACTH waarde ??? Een ontsteking = stress en waarschijnlijk ook pijn . Beide kunnen de ACTH waarde verhogen zonder dat er sprake is van PPID.
En die sloomheid en dikke vacht, hoort dat helemaal niet bij IBD ? Want darmen hebben vaak wel invloed op de huid toch ? En door IBD vermoeid kan ik me ook voorstellen.....

Waarde van 77 is nmol of p ?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:14

Ik ben geen DA, maar heb een vermoeden dat alles sterk samenhangt met de Prednisolon die hij krijgt voor IBD.
Beetje een ' valse ' cushing als je begrijpt wat ik bedoel.

Je zit natuurlijk in een lastig parket zo want zonder prednisolon is geen optie neem ik aan ?

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:53

Heeft hij een dikke vacht om zich te beschermen omdat hij al niet fit is, of is het echt zo’n typische cushing vacht als in lange haren, vettige vacht, slecht verharen, etc.

Hij is nog wel heel jong namelijk :-)