[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 10:27

Heb mijn merrie afgelopen winters van de ijzers af gehad, afgelopen winter tot maart. Toen rondom op ijzers omdat we eind april ruim 42km verhuis rit te gaan hadden, daarna achter de ijzers er af. Met die wisselingen heeft ze eigenlijk nooit gevoelig gelopen.
Haar hoeven zien er keurig uit en smid afgelopen keer nagevraagd of hij iets aan haar hoeven zag i.v.m. de ppid diagnose. Nu wil ik haar eigenlijk ook voor weer van de ijzers af hebben, kom bijna niet op het harde, rij zo het bos in, meer grip in natte wei/blubber/sneeuw etc. Maar twijfel nu door alle gevoelige hoeven verhalen.
Wat denken jullie? Gewoon proberen of vooral niets wijzigen? Ijzers zitten er ook zo weer onder mocht het geen succes zijn..

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:24

Gewoon proberen. Ijzers zitten er zo weer onder als je wel twijfel.
Wel na het er af halen regelmatig laten bekappen/rond veilen om te veel brokkelen te voorkomen.
Als het nooit problemen gegeven heeft kan het zijn dat het nu ook wel mee valt.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:41

Ik heb die van mij laatst ook achter van de ijzers gehaald, na een leven lang op ijzers. Hij doet het voor nu nog goed, merk niet dat hij gevoelig loopt.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:24

Ik heb ze er van de lente onder laten zetten ivb gevoelens zolen en het harde. Had hem er in de winter ook altijd af nu door de modder steeds losse ijzers. Ga het vrijdag ook weer proberen de ijzers eraf te laten halen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 14:12

Mijn oudje loopt gewoon 24 7 op schoenen als ze zere hoefjes heeft haar prima

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:13

Oke, gewoon proberen dus.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:58

Ik krijg vanavond nog telefoon over de waardes ivm de prascend en of er een infectie aanwezig is maar vermoed dat er weer niks zal gevonden zijn. Mijn da spreekt soms van de ziekte van crohn maar volgens mij is dat toch een vorm van chronische darmontsteking en daar zou je dan naar mijn inziens iets van in het bloed moeten vinden of niet ?

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:18

Bij mensen hoeft er niet perse bloed bij de ontlasting te zitten bij Crohn. De ontstekingen zorgen er voornamelijk voor dat de darmen/darmwand de voedingsstoffen niet meer kunnen opnemen.
Ik wist niet dat het bij paarden ook bestond. Het kan met afweersysteem te maken hebben en het verhaal over cortisol (invloed op afweer), is het misschien geen gekke gedachte.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 06:35

Je hebt 2 verschillende vormen. 1 is chronische ontsteking dikke darm en andere dunne darm. Ik heb beide bij een pony gehad, meetbaar in het bloed, beide de darmen zo goed gekregen dat er geen afwijkende bloedwaardes meer waren. of ze de ziekte dan nog hebben weet ik niet, wel zijn ze klachten vrij geworden.

Rauka

Berichten: 783
Geregistreerd: 09-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:11

Meedenkers gevraagd.. mijn bijrijdpaard staat nu de tweede keer dit najaar acuut zwaar hoefbevangen.

najaar 2016 ivm overmatig zweten getest op Cushing. Was het niet.

In September 2017 kreeg ze bulten in de holtes boven haar ogen. Doffe vacht, ze gedroeg zich apatisch en depressief en ze zweette extreem. Getest op Cushing, acth waarde van 18. Genoeg voor de DA om haar pilletjes te geven.

We zijn inmiddels 3 maanden verder.. symptomen verergert, ze heeft naast bulten boven haar ogen ook verdikking rond de neus en ze zweet meer dan ooit (schuim op de borst na 20 minuten als handpaard stappen). Ook als het vriest staat ze bezweet in de wei. DA is in oktober geweest, algemeen bloedbeeld gaf geen afwijkingen. ook was haar acth een gezonde waarde. DA zag wel dat ze niet 100% is en stelde voor het even tijd te geven.

In het begin heb ik haar meegenomen als handpaard, stapritjes maar dat gaat inmiddels ook niet meer dus ze staat alleen op de paddock met hooi in slowfeeder (getest en in orde voor hoefbevangen paarden)

Betreft 17 jarige merrie met gezonde body condition score.

Op dit moment staat ze acuut hoefbevangen zonder aanleiding en zitten wij met de Handen in het haar. DA weet het ook niet meer. Ik geloof haast niet dat het Cushing kan zijn zeker gezien haar lage waarden.

ze krijgt nu 1,5-2 zakjes buut (=1,5-2 gram werkzame stof!) Voor een paard van 400 kg... En nog steeds toont ze pijn. En heel opvallend, sinds ze buut krijgt is ze gestopt met zweten.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:18

Helaas geloof ik wel dat overmatig zweten een symptoom van ppid is. De inwendige thermostaat is namelijk kapot. Hoeveel prascend krijgt ze en hoe zwaar is ze? Heb je de prascend opgebouwd ?

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:21

Dat klinkt niet fijn! Dat de pijn door de Bute blijft breken herken ik wel. Was hier ook zo, wekenlang geen enkele verbetering... Raar dat de acth-waarde de laatste keer normaal was.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:30

Mijn shet had ook met een lage waarde extreem veel klachten. Onderschat ppid niet!

Vandaag de smid er bij gehad en gevraagd of hij iets van de ppid kan terug vinden in zn hoefjes en op het extreme groeien na niks!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-17 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:51

Rauka ik neem aan dat al haar voer wel onder de 10% suikers en zetmeel zit ? En is scheren een optie misschien ?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:03

Mijn merrie stond ook steeds te zweten. Nu bijna 6 weken prascend, een tijde niet zweten en nu wel weer.

Ze is ook net zo lang bevangen. In het begin wou ze zelfs op 2 zakjes buut EN 300 kg metacam nog niet staan. Nu gelukkig wel weer op een half zakje buut wel, nog lang niet geweldig, maar ze loopt nog wel.

Rauka

Berichten: 783
Geregistreerd: 09-03-04

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:33

Bedankt voor alle reacties fijn dat er wat herkenning zit...

Ze kreeg eerst een half pilletje, na een maand een heel pilletje omdat we geen enkele verbetering zagen. Na de goede bloedtest wilde de DA terug naar een half pilletje ivm bijwerkingen, dat doen we nu een paar weken.. onder de streep is ze na 3 maanden pilletje alleen maar achteruit gegaan.

Ze krijgt geen krachtvoer en het hooi zit wat suikers betreft gemiddeld 85-121 g/kg ds... dus rond die 10%. we laten haar niet grazen.

Haar hals, borst en buik heb ik twee keer geschoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:53

Heb je haar bloed al eens laten testen op tekorten? De klachten kunnen ook met vitamine-tekorten te maken hebben.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:50

Leo wordt nu echt mager. Meestal komt hij juist nu weer meer aan, maar dit jaar dus niet -O- . Hij krijgt al flink wat pulp, maar dat doet t nu ook niet. Dus apart gezet met een flink net hooi. Eet ie wel van (maar laat de helft liggen), maa r dan eet hij daarna weer niet mee als ik de groep te eten geef.... ;( . Dat schiet ook niet op. Hij maakt geen proppen. Zijn tanden zijn goed en verder ookgeen rare dingen.

Ik hou daar niet van....

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 23:54

Heeft Leo medische problemen, anders dan PPID? (IR bijvoorbeeld)

Wanneer is hij voor het laatst ontwormt en met wat?

Hoeveel bietenpulp geef je hem nu erbij en hoe zwaar hoort hij (ongeveer) te wegen?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 09:09

Hij is pas ontwormd met pramox en nee, geen andere medische problemen. Schimmel in zijn darm, maar daar zit ik bovenop en krijgt hij medicatie voor. Ik ga m toch vaker op ern dag extra voeren. Kijken of dat iets doet.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:16

Jeetje Rauka, balen als je je paard zo ziet lijden en geen grip krijgt op wat de oorzaak is.
Op welke waardes is het bloed gecontroleerd? Het is al eerder geopperd, check zeker op te korten, maar bijv. magnesium te kort valt in het bloed niet te meten. Aangezien ze alleen ruwvoer krijgt, zou ik zeker een balancer toevoegen om mineralen en vitaminen te geven.

Fabster, voor wat voor schimmel behandel je en met welk middel? Mogelijk beïnvloed dat zijn eetlust?

Mijn Friese merrie is gelukkig weer op gewicht en eet op dit moment bizar goed.
Ze mist al haar bespiering.. maar blij met hoe ze er nu weer bij staat :)
Afbeelding

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:48

Fabster schreef:
Hij is pas ontwormd met pramox en nee, geen andere medische problemen. Schimmel in zijn darm, maar daar zit ik bovenop en krijgt hij medicatie voor. Ik ga m toch vaker op ern dag extra voeren. Kijken of dat iets doet.

Misschien is dit voer nog een idee: http://bonpard.com/producten/bonpard-senior/
https://www.daphorst.nl/nl/paard/medisc ... g/sanequi/

Ik voer het zelf niet, maar een paar jaar geleden kwam ik het tegen. Toen werd het gegeven toen bietenpulp niet meer aanzette bij de pony.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:44

Kidde schreef:
Fabster schreef:
Hij is pas ontwormd met pramox en nee, geen andere medische problemen. Schimmel in zijn darm, maar daar zit ik bovenop en krijgt hij medicatie voor. Ik ga m toch vaker op ern dag extra voeren. Kijken of dat iets doet.

Misschien is dit voer nog een idee: http://bonpard.com/producten/bonpard-senior/
https://www.daphorst.nl/nl/paard/medisc ... g/sanequi/

Ik voer het zelf niet, maar een paar jaar geleden kwam ik het tegen. Toen werd het gegeven toen bietenpulp niet meer aanzette bij de pony.

Tnx, daar ga ik eens naar kijken. Hij liet vanmorgen ook zijn pulp/slobber staan ;( Hij heeft wel vaker van die fases. Maar nu vind ik hem wel magerder worden. Mss omdat ik net weer zijn SR pil heb afgebouwd? Alles wat ik m extra geef, eet hij minder in de groep. Dus hij heeft geen (extra) honger.

Voor die schimmel staat hij onder controle vd DA en dat gaat goed. Dat zie ik ook aan zijn energie. Als dat niet goed gaat, ligt hij heel vaak. Dat is niet het geval.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:30

rauka.....heb je wel eens aan de schildklier gedacht? kan het ook zijn.....

Rauka

Berichten: 783
Geregistreerd: 09-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:57

Shanna schreef:
Heb je haar bloed al eens laten testen op tekorten? De klachten kunnen ook met vitamine-tekorten te maken hebben.

Niet voor zo ver ik weet... wel een goede want normaal krijgt ze krachtvoer na het rijden maarja, nu ze niet bereden wordt is dat weggevallen.


Ethelate schreef:
Jeetje Rauka, balen als je je paard zo ziet lijden en geen grip krijgt op wat de oorzaak is.
Op welke waardes is het bloed gecontroleerd? Het is al eerder geopperd, check zeker op te korten, maar bijv. magnesium te kort valt in het bloed niet te meten. Aangezien ze alleen ruwvoer krijgt, zou ik zeker een balancer toevoegen om mineralen en vitaminen te geven.

Fabster, voor wat voor schimmel behandel je en met welk middel? Mogelijk beïnvloed dat zijn eetlust?

Mijn Friese merrie is gelukkig weer op gewicht en eet op dit moment bizar goed.
Ze mist al haar bespiering.. maar blij met hoe ze er nu weer bij staat :)
[ [url=m/7UvxyU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat ziet jouw paard er goed uit! Bedankt voor het meedenken en de sympathie word ook gewaardeerd :)
anitaolja schreef:
rauka.....heb je wel eens aan de schildklier gedacht? kan het ook zijn.....

Bedankt voor die tip, ga ik met de dierenarts overleggen!