[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:34

Ik moet mn pillendoos weer vullen. Heb sinds eind juli 3/4 gegeven vanwege de SR. Maar wat nu? Ga ik weer terug op een half of is de SR nog niet voorbij? Ik twijfel...

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:28

Siersma schreef:
Ik moet mn pillendoos weer vullen. Heb sinds eind juli 3/4 gegeven vanwege de SR. Maar wat nu? Ga ik weer terug op een half of is de SR nog niet voorbij? Ik twijfel...


Ik heb afgelopen twee weken afgebouwd maar een halve :-) tijden de SR geef kk 3/4 of zelfs een hele. Ik merkte dat de bijewerkingen heftiger werden. Ondertussen weer mijn ‘normale’ vrolijke en energieke paardje terug!

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:42

Smid is inderdaad ook al geweest, die heeft de ‘teen’ ook wat geknipt, maar had nog wat meer gemogen. Ik kan mij ook niet meer herinneren hoe lang hij de voorgaande keren echt bevangen is geweest. Hoe lang Kan het duren, of wat is jullie ervaring?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:19

Ik ben wel even bezig geweest. Af en aan nu 4-5 maanden. Ging t weer beter, ging t weer slechter. Paar x gedacht: ik nok er mee, maar nu lijkt t echt beter te worden.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 06:24

Eerste keer bevangen was in 2010. Toen heb ik bijna een jaar geklungeld. Maar dat ging echt in een golfbeweging. Ik heb toen van alles geprobeerd. Dan leek het goed te gaan komen en dan liep ze opeens weer onwijs slecht. Op het eind leken de slechte momenten te gaan overheersen en stond ik op het punt om haar in te laten slapen. Toen kreeg ik het advies op bokt om naar van Nassau te gaan. Dat wilde ik nog wel proberen omdat ik goede verhalen had gehoord. Ze is toen beslagen met het breakover beslag. Ze liep toen een week of 3 heel slecht maar daarna is het alleen maar beter gegaan. Ik kon toen al snel stoppen met de pijnstillers en de keer erna durfde rob het zonder ijzers aan. Ik ben toen nog een jaar iedere 8 a 9 weken die kant op gegaan en toen weer naar mijn eigen smid gegaan.

Het is toen jaren goed gegaan. Inmiddels werd er cushing geconstateerd. Griet aan de prascend. Tot afgelopen winter. Ze begon gevoeliger te lopen. Ik zocht er niet meteen wat achter want ze lijkt ook bevangen als ze op een steen heeft gestaan oid. Maar mijn smid zei dat ze waarschijnlijk toch bevangen is. Dus toen heb ik een afspraak gemaakt bij de lingehoeve omdat dat veel dichterbij is. Maar goed. Daar had ik vanaf het begin niet dat vertrouwde gevoel dat ik in Roosendaal had. Ik ben daar een keer of 4 geweest toen de smid daar zei dat ik haar beter kon laten inslapen. Omdat ik dat vertrouwde gevoel daar miste en omdat het voor mijn gevoel nog niet klaar was als second opinion weer naar Roosendaal gereden. Daar waren ze echt verbaast dat ik dat advies gekregen had. Rob zag een pony die niet goed op haar hoeven stond. Hij zag wel hoop. Ik weet dat hij altijd het belang van het dier voorop heeft staan. Als hij niet in een goede afloop gelooft dan had hij dat gezegd en dan had ik er vrede mee gehad. Ze is toen drastisch bekapt en op weg naar de trailer moest ik haar inhouden. Madam wilde rennen. Toen heeft ze weer een week of 3 slecht gelopen, omdat haar stand verandert was. Dat was me ook voorspelt. Maar ik zag haar wel opleven. Zonderde zich niet meer af. Stond weer bij de anderen hooi te eten en kreeg haar streken weer terug. Nu loopt ze met hoefschoenen en is ze van de medicijnen af. Ze rolt haar hoeven mooi af en loopt echt aanzienlijk beter. Alleen op het harde zonder schoenen loopt ze nog gevoelig. Dus nu weer braaf om de 2 maanden naar Roosendaal.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:35

capopjekop: heb je fotos van het breakoverbeslag destijds en hoe ze nu bekapt is door van Nassau?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:45

Ik heb toen wel foto's gemaakt maar of ik die nog heb durf ik niet te zeggen. Mijn pc is gecrashed helaas. Maar op hun site staat het ijzer wel. Hoofcare.nl

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:21

Maar wel een rit, dan steeds, naar van Nassau. Ik heb destijds de foto's van pony naar hem gemaild, hij heeft die ingetekend en uitgelegd hoe het zou moeten worden. Dat hebben mijn smeden toen precies zo gedaan. Nou moet ik er wel bij zeggen, dat mijn smidjes heel deskundige bekappers zijn en enorm goed kunnen smeden ook.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:37

Ja ruim 1.5 heen en ook weer terug. Moet het goed plannen en vrij vragen voor mn werk. Maar goed. Als ik zie hoe ze is opgeknapt dan doe ik dat met liefde

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:36

Ik ben nu inmiddels ook al weer 8 weken onderweg met eentje en dat gaat van heel slecht, naar hij wil weer uit zichzelf vooruit.
Vooral nu met de winter in het vooruitzicht, weet ik ook niet of ik hem er door krijg.
Hij heeft het 2x eerder gehad, maar eerste keer bleek dat hij aan de andere kant een breuk had die ieder over het hoofd heeft gezien en is hij door overbelasting bevangen geraakt en moest ook de breuk genezen, dat duurde een maand of 8 tot 9.
Tweede keer bleek hij uiteindelijk toch een hoefzweer te hebben en last van dat been waar ooit die breuk zat. Dat alles van zoeken en zo heeft ook 4 maanden geduurd (op en af).
Nu durf ik het niet te zeggen wat nu wat triggert, dus ik hou het toch maar even op 'gewone' bevangenheid en omdat alles zijn tijd nodig heeft, laat ik hem rustig zijn gang gaan en ondersteun daar waar mogelijk met prascend, pijnstiller en hoefschoenen ;)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:00

Ruim 2 weken verder nu, lopen gaat nog steeds slecht krijgt nog steeds 2 x buut per dag. Morgen ochtend gaan we naar de kliniek om foto’s te laten maken. Ik wil even weten hoe we ervoor staan... wordt dus vervolgd

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:07

Pff sterkte voor degene die nog in de pijnlijke fase zitten. Daar kan je zo wanhopig van worden en het voelt zo eindeloos :(:) mijn pony heeft ook een tijd lang 2 zakjes per dag gehad, heeft lang geduurd voor ze opgeknapt was.

Nu gaat het gelukkig erg goed. Na de laatste bekapbeurt was ze niet eens gevoelig! Wel schimmel in de witte lijn, maar nog niks om zorgen om te maken.

Zitosh

Berichten: 1936
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:08

Wij zijn nu twee weken verder en de bijwerkingen lijken over te zijn. Ze heeft even een slechte periode gehad waarin ze er levensmoe bij liep en ze ook weinig reageerde op haar omgeving. Pony is nu gelukkig weer energiek en is weer de oude :) Haar brok speelt ze ook weer vlot naar binnen.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:19

Hier toch begonnen aan de Prascend na een 2e test. Ook hier waren de waarden verhoogd dus we zijn na overleg met de veearts nu een week gestart met een halve pil per dag. Geen rare dingen gelukkig, nu hopen dat ze een beetje gaat bijtrekken.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:24

Weten jullie of ze ook af kunnen vallen als ze te veel prascend binnen krijgen? Ik hoor jullie zo over het afbouwen in deze periode.. die van mij krijgt een half en heeft verder geen symptomen...maar vind er een beetje afvallen nu dus weet niet of dat kan komen dat ze mss te veel krijgt?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:23

Zondebokje schreef:
Weten jullie of ze ook af kunnen vallen als ze te veel prascend binnen krijgen? Ik hoor jullie zo over het afbouwen in deze periode.. die van mij krijgt een half en heeft verder geen symptomen...maar vind er een beetje afvallen nu dus weet niet of dat kan komen dat ze mss te veel krijgt?



Nou dat hoop ik toch niet want die van ons moet juist aankomen!

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:34

Nee heb ook geen idee hoor Gulpje..maar vroeg het me af of iemand daar ook ervaring mee heeft omdat ze vaak dan minder gaan eten als ze te veel krijgen..maar die van mij eet wel nog gewoon

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:39

Dier van mij krijgt nooit meer of minder. Ik hou gewoon 1 dosering aan

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:54

AaronYve schreef:
Dier van mij krijgt nooit meer of minder. Ik hou gewoon 1 dosering aan


Die van mij blijft ook op 1 dezelfde dosis. Heb het wel eens geprobeerd, leek goed te gaan,maar uiteindelijk werd ie weer HB

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:57

Zondebokje schreef:
Weten jullie of ze ook af kunnen vallen als ze te veel prascend binnen krijgen? Ik hoor jullie zo over het afbouwen in deze periode.. die van mij krijgt een half en heeft verder geen symptomen...maar vind er een beetje afvallen nu dus weet niet of dat kan komen dat ze mss te veel krijgt?


Bij mijn pony gebeurd dit wel, dit is een teken voor mij om de dosering aan te passen. Aan de andere kant is mijn pony een stuk smaller geworden sinds hij prascend krijgt. Ik vang dit op door bv. Grasmix bij te voeren.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:02

Mijn pony eet nou wel weer slechter sinds hij van een half naar 1 is gegaan. Stro en hooi eet hij wel met liefde maar pulp niet meer, brok waarschijnlijk ook wel maar dat mag hij niet :')

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:18

Je hoort wel vaker dat paarden met cushing opeens iets niet meer lusten.
Mijne heeft ook een tijd zijn muesli niet gegeten en opeens lust hij het weer wel >;)

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:19

Mijn alles eter is inderdaad ook ontzettend kieskeurig geworden.

Zondebokje

Berichten: 3431
Geregistreerd: 08-06-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:28

MG ik heb inderdaad grasmix gekocht om nu bij te voeren...Maar twijfel of ik anders mss niet weer 1/4 moet proberen. En die vacht...man echt bizar hoe dik en lang die is :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:30

Sed lijkt helaas weer tegen een bevangenheid aan te zitten. Ik ben een week geleden begonnen met de prascend weer te minderen naar een winterdosis, maar hij blijft dus vanaf nu gewoon op 1/2e pil. Ook weer even bute halen bij de dierenarts, dan zijn we er hopelijk (net als de vorige keer) weer mooi optijd bij.

Ik heb wel filmpjes van hoe hij liep vanmorgen voor de liefhebber..?

De vacht is van Sed overigens nooit veranderd/ beter geworden ondanks de medicatie..

Afbeelding

Weet iemand overigens wat prascend met mensen kan doen bij aanraking met de handen?
Ik geef Sed zn pil gewoon met mn blote handen, was ze direct daarna met water en zeep.
Maar momenteel wordt ik zelf ook onderzocht op cushing (zo baasje zo dier :+ ) en nu begon ik mij af te vragen of de prascend dus daar de oorzaak van zou kunnen zijn..? :?
Of denk ik dan te ver en is het puur toeval? _O-