[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:55

Mijn pony is goed bekomen op Vitalbix daily complete/active + en luzerne. Vooral met die luzerne erbij verdween zijn ruggengraat. En hij krijgt maar een klein handje 2x per dag ervan dus echt niet heel veel maar is wel genoeg voor hem zodat hij weer wat aankomt.
Is jouw pony ook nog in beweging, ivm bespiering?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:01

Nee, hij deed nooit al heel veel. In het verleden wel voor de wagen gestaan, maar die is nu weg.
Vitalbix daily complete krijgt hij dus al. Maar luzerne en aankomen? Kan dat? Want dat kan ik nog wel proberen. Ik ken luzerne alleen als vertrager bij het eten van brok.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:18

Luzerne is eiwit dit zorg ook voor het aankomen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:41

Bietenpulp ook. Daar geef ik ook bergen van. Maar zet nog niet veel aan. Lijnzaad zou ook aan moeten zetten, maar ook dat doet nog niet veel. Maar wel gezond voor de omegaatjes. Het is nog best lastig om zo n paard vet te mesten :+ . Terwijl mijn andere fjord ‘gezegend’ is met IR en hollands welvaren is. Daar valt het nog niet mee om er een slanke den van te maken (alhoewel ik goed op weg ben, moet ik zeggen). Maar dik maken is nóg lastiger (in dit geval dan).

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:54

Grasbrok helpt bij mijn fjord wel om aan te komen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 23:59

Mss moet ik dat nog eens proberen. Welk merk is dat?

Fibra

Berichten: 42
Geregistreerd: 21-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:25

JudithO schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Mijn shet ruin heeft sinds afgelopen najaar de diagnose ppid gekregen. Hij is 10 jaar oud, luxe gebouwd.
De diagnose was een eye opener. Hij verhaard altijd al slecht, wil slecht dik worden en heeft duidelijke vetbulten boven de ogen. Op moment van diagnose was hij flink hoefbevangen op 2 benen, hij liep op 3. Na pijnstilling en van gras naar hooi was dit gelukkig vrij snel over.

Na het starten van prascend heeft hij een tijd slecht gegeten. Dat doet hij nu gelukkig wel weer. Hij krijgt een kwart pil per dag, en na een tweede keer testen bleek dat voor hem de goede hoeveelheid. Hij krijgt vitalbix daily complete en een handje pavo 18+ voor de extra vetjes in overleg met de DA. Olie moest ook gevoerd, maar dat eet meneer niet.

We zijn inmiddels een aantal maanden verder. zoals gezegd eet hij wel weer goed, loopt weer goed en zit beter in zijn vel. Maar aankomen, ho maar. Hij is echt mager, en dat is de laatste tijd niet beter geworden, eerder slechter. De ruggegraat ligt er echt bovenop. Hij is nooit dik geweest, maar wel gewoon netjes op gewicht.
Nu ben ik lichtelijk ten einde raad. Wat is wijsheid? Scheren en een deken opgooien zodat hij geen energie meer verbruikt om zichzelf warm te houden? Ander voer zit ik niet om te juichen, hij reageert altijd heel heftig op voer (zandeten bij marstall force, enorme eiwitbulten en wit uitgeslagen urine bij te veel 18+) dus liever wissel ik niet van voer.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal, maar die laatste staat hij alleen in als er een nieuw hooinet hangt. Hij heeft het ook niet koud, maar hij ziet er ook niet fit uit.
Wat zouden jullie me aanraden?
Ik blijf ondertussen natuurlijk in gesprek met de dierenarts, alles gaat in overleg. Maar een andere kijk op dingen waardeer ik ook altijd zeer.


Hoi JudithO,

Veel paarden met PPID hebben moeite om op een gezond gewicht te blijven. Dat komt omdat het metabolisme verstoord is. Daarnaast is het winter en gaat de energie behoefte omhoog omdat het paard zichzelf extra warm moet houden. Verder bevat het rantsoen ‘s winters vaak minder energie en minder eiwit door meer hooi en minder gras. Dat zijn de reden zijn waarom jouw pony wat schraler wordt. Als er te weinig energie beschikbaar is in het lichaam gaat een paard eerst zijn vet reserves aanspreken. Zijn die op, worden de spieren afgebroken om aan voldoende energie te komen en is er dus afname van spierweefsel (vlees). Uiteraard ga ik er van uit dat een medische oorzaak is uitgesloten maar als ik jouw verhaal lees hou je alles samen met jouw dierenarts goed in de gaten!

Door meer energie te voeren en een product met voldoende goede eiwitten (bouwstenen van spieren) kun je zorgen dat jouw pony weer op een juist gewicht komt. Het is wel belangrijk dat de energie uit geschikte bronnen komen zoals plantaardige olie en ruwe celstof. Dat is voor alle paarden belangrijk maar zeker voor paarden met PPID. Dat zijn energie bronnen die langzaam vrijkomen, het paard extra warm houden en niet zorgen voor explosieve energie.

Betreft de eiwitten is het belangrijk dat er voldoende essentiële aminozuren in het voer zitten. Dit zijn bouwstenen van eiwitten welke niet door het paard zelf gemaakt kunnen worden en dus in het rantsoen aanwezig moeten zijn. Enkel de hoeveelheid eiwit zegt dus niet alles. Een eiwit tekort komt tegenwoordig regelmatig voor door het dalende eiwit gehalte in ruwvoer.

De basis van het rantsoen is natuurlijk het ruwvoer. Daar zit zowel energie in, het levert extra warmte op door de structuur en het bevat eiwitten. Heb je enig idee hoeveel kilo hooi hij eet? Je geeft aan dat hij 24-7 buiten staat, in een weiland? Veel paarden verkiezen de enkele sprietjes gras die er nog staan boven het aangeboden hooi met als resultaat dat ze lang niet aan voldoende ruwvoer komen. In dat geval raad ik aan het paard een dagdeel ergens neer te zetten waar enkel hooi te eten is. Zeker vook voor een paard met PPID is het belangrijk dat dagelijks de minimale behoefte aan droge stof gehaald wordt!

Als aanvullend voer is het belangrijk om aan de ene kant te voorzien in alle vitaminen, mineralen en spoorelementen die een paard nodig heeft naast voldoende ruwvoer. Dat heeft veel invloed op de gezondheid en welzijn van het paard en daarmee ook met het op gewicht blijven. Aan de andere kant zijn aanvulling van energie en aanvulling van goede eiwitten belangrijk. Het mooiste is wanneer je 1 product vind die in alles voorziet met geschikte grondstoffen en zonder overbodige ballast.

Belangrijkste conclusie: er moet meer energie in en goede kwaliteit eiwit zonder jouw pony extra te belasten. Het liefst door extra (geschikt) ruwvoer.

Nog een belangrijke opmerking. Op het moment dat ik zou willen aankomen is het verstandig meer te gaan eten van het gezonde dan te kiezen voor ongezonde aanvullingen. Hoe meer verschillende dingen een paard eet hoe moeilijker het is een goede balans te krijgen in de darmflora. Een goede darmflora betekend een hoog rendement van je voer en een lagere ballast voor jouw paard. Kies dus het liefst voor 1 product waarvan je voldoende kan voeren. Om deze reden is het ook belangrijk om iedere voerbeurt van dezelfde samenstelling te houden.

Inge Nijkerk
Fibra

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:45

Ik heb nu dat ons paardje er niet meer is nog prascent over. Ik heb er nog 27 dus als iemand daar nog belangstelling voor heeft. Ik dacht dat ik voor 60 91euro heb betaald, maar dat moet ik dan even nakijken.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:45

Ja ik voer ook liever gewoon 1 soort dan 20 verschillende. Ook met het oog op gemak en opslag. De ruimte in de schuur is een keer op.

Hij staat op een paddock paradise. Het weiland mogen ze alleen in het weekend als ik thuis ben en het land niet te nat en paar uurtjes op. Verder staat hij permanent op de track, maar daar staat geen sprietje gras meer op. Hij eet dus wel gewoon veel hooi, maar ik zou niet weten hoeveel. Hij staat met 2 andere Shetlanders dus dat is ook lastig te zeggen.

Fibra, heb je voorbeelden van voeders met vitaminen en extra energie, zonder te veel suiker en zetmeel? Want vooral dat laatste is ontzettend lastig te vinden.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:14

Wij geven Metazoa zit minder dan 5% suiker/zetmeel in....ze vind het wonder boven wonder lekker en blijft het eten, je hebt 2 soorten met luzerne en timothee dat laatste bevat iets meer

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:21

kvulden schreef:
Ik heb nu dat ons paardje er niet meer is nog prascent over. Ik heb er nog 27 dus als iemand daar nog belangstelling voor heeft. Ik dacht dat ik voor 60 91euro heb betaald, maar dat moet ik dan even nakijken.


Hoi, ik neem de pillen graag van je over.
Mvg Astrid

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:16

Ik voer sinds kort: Eggersmann ReVital Cubes (via zooplus).

Dit staat o.a. in de beschrijving :

Eggersmann ReVital Cubes in één oogopslag:
Genoeg vitaminen en mineralen
Bij stofwisselingsstoringen zoals hoefbevangenheid, PSSM, tying-up of cushing.
Met goed verteerbare rijstzemelen.
Pellets voor een gelijkmatige voedingsstofopname.

Hij krijgt maar 1 handje per dag.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:21

Fabster schreef:
Mss moet ik dat nog eens proberen. Welk merk is dat?


Hartog

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:06

Zetmeel is al 6.2% suiker staat er niet bij....

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:09

Laat ik mij hier ook maar melden.. Maandag krijg ik de bloeduitslag maar zoals het nu lijkt heeft mijn 21-jarige pony ook Cushing. Lichamelijk is er nog weinig aan te merken, maar het begon allemaal met een onverklaarbare uierontsteking en haar gedrag veranderde de laatste weken. Voor de kerst had ze vochtbulten onder de buik zitten, die onverklaarbaar waren. Bloedonderzoek gedaan, eerst nog niet op Cushing, omdat dierenarts bloedarmoede verdachtte. Maar er kwam niks uit, wel ineens een dikke uier paar dagen later. Bleek een uierontsteking te zijn, oorzaak geen idee. Nooit een veulen gehad ofzo, maar het kon.. Antibiotica gekregen en na een aantal dagen, hadden we het onder controle. Maar afgelopen week begon het weer ineens, niet echt zo dik als dat het was, maar de complete uier was wel weer dikker. En gevoeliger, kon er niet meer bij in de buurt komen en ze viel me gewoon aan als ik er alleen al naar wees. Kende dit gedrag ook absoluut niet. Daar komt nog bij dat ze sinds een paar weken als een gek haar paardenvriendjes op de wei in de ochtend begroet, door op ze af te stormen, even flink te bijten en te meppen. Ook dit ben ik zo niet van haar gewend.

Dierenarts heeft dus sterk het idee dat haar hormonen heel erg opspelen en kan op het moment geen andere oorzaak bedenken. Uier ziet er niet ontstoken uit, niet warm, komt weinig troep uit. Ze heeft nog een echo gemaakt van de baarmoeder en eierstokken en ook daar is niks te vinden. Ze heeft ook wel wat last met door haar vacht komen, maar ach heb het altijd op haar leeftijd geschoven, is toch niet zo gek.

Ben dus heel benieuwd of mensen dit herkennen. Ik ga het topic ook nog wel doorlezen, maar tips etc. zijn altijd welkom!

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:51

Voert hier iemand cavalor fiberforce? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:55

Ik heb het heel lang gevoerd aan mijn insuline resistente ppid pony en dat ging hartstikke goed.

Echter nu over gestapt op agrobs fetura omdat ze toch wat meer eiwitten nodig bleek te hebben.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:17

Fiberforce hier al jaren voor de ex-hb-er met cushing. Gaat prima.
In de winter krijgt ze er ook nog een schep Bodybuilder van Hippalgo bij. Is op basis van rijstzemelen en houdt ze net iets voller heb ik de indruk :)

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:29

Kcinarual schreef:
Voert hier iemand cavalor fiberforce? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen

Voer het nu alweer een paar jaar en pony eet het met smaak. :j

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:21

Pff heel slecht geslapen vannacht. Allemaal liggen piekeren. De dierenarts had extra bloed afgenomen bij mijn paard die ik verdenk van ppid. Als er dan geen ppid uit zou komen,dat konden we nog verder laten onderzoeken. Werd ik gisteren om half 9 nog gebeld. Dat het serum van extra bloed er afwijkend uitzag dus of het goed was dat dat nu al werd opgestuurd.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 09:36

Oei dat klinkt wel verontrustend...sterke !

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:08

Klinkt niet goed. Wanneer krijg je de uitslag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:23

Jeetje dat klinkt niet goed... sterkte. Wanneer hoor je meer?

Hier gaat het eigenlijk best goed! Ze heeft veel minder pijn en loopt al erg goed op zachte ondergrond. Op de stenen is ze nog wat gevoelig, maar wat ben ik blij dat ze weer loopt. Haar vrolijke gedrag is ook weer terug, ze voelt zich zoveel beter <3 Vanmorgen hadden ze de gekke vijf minuten en Angie deed vrolijk mee, heerlijk om te zien dat ze zich zoveel beter voelt! Voor nu nog even rustig herstellen en dan wil ik haar wat op gaan pakken qua training. Dus al met al lijkt al het werk zijn vruchten af te werpen :)) nogmaals heel veel dank voor alle goede adviezen, ook namens de kleine diva ;)


Afbeelding

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:26

Maandag of dinsdag weet ik meer

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:56

Even een vraagje, ik geef mijn pony speedibeet om hem wat voller te krijgen, maar hij eet het niet helemaal op, dus dat schiet niet erg op. Nu heb ik hier een paar dingen langs zien komen, cavalier fiberforce en lucerne. Is dit smakelijk en is dit te verkrijgen bij bv een Jumper?