[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:00


Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:46

Ik heb MiniMe jaren geleden toch ook op ir laten testen en toen hoefde ze echt niet heel lang nuchter te zijn. Ze mocht gewoon hooi, alleen geen krachtvoer voor 12 uur lang. Tenminste wat ik mij er nog van herinner, want bij compleet nuchter moeten zijn had ik haar niet eens laten testen.

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:55


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:17

Maar opzich heeft het toch niet zoveel meerwaarde om te weten of je paard nu wel of niet IR is? Het is niet dat je dan medicatie kan geven of iets dergelijks. De huisvesting en voeding van je paard zal aangepast moeten worden, of je paard nu 'gewoon' dik is of IR dik.
Mijn, blijkbaar niet PPID'er, heeft zeer hoogstwaarschijnlijk wel IR, maar ik heb dat verder niet laten testen. Ze krijgt zo min mogelijk suiker (vitaminebrok, hooi geanalyseerd) en geen gras.

Overigens heb ik een aantal jaar geleden een lezing van Eric Laarakker bijgewoond. Hij zei dat elke PPID'er ook IR is. Het hoe of wat weet ik verder niet exact meer.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:46

LinSa schreef:
Maar opzich heeft het toch niet zoveel meerwaarde om te weten of je paard nu wel of niet IR is? Het is niet dat je dan medicatie kan geven of iets dergelijks. De huisvesting en voeding van je paard zal aangepast moeten worden, of je paard nu 'gewoon' dik is of IR dik.
Mijn, blijkbaar niet PPID'er, heeft zeer hoogstwaarschijnlijk wel IR, maar ik heb dat verder niet laten testen. Ze krijgt zo min mogelijk suiker (vitaminebrok, hooi geanalyseerd) en geen gras.

Overigens heb ik een aantal jaar geleden een lezing van Eric Laarakker bijgewoond. Hij zei dat elke PPID'er ook IR is. Het hoe of wat weet ik verder niet exact meer.


Nou das mooi dan want mijn ppid'er heeft geen ir.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:01

LinSa schreef:
Maar opzich heeft het toch niet zoveel meerwaarde om te weten of je paard nu wel of niet IR is? Het is niet dat je dan medicatie kan geven of iets dergelijks. De huisvesting en voeding van je paard zal aangepast moeten worden, of je paard nu 'gewoon' dik is of IR dik.
Mijn, blijkbaar niet PPID'er, heeft zeer hoogstwaarschijnlijk wel IR, maar ik heb dat verder niet laten testen. Ze krijgt zo min mogelijk suiker (vitaminebrok, hooi geanalyseerd) en geen gras.

Overigens heb ik een aantal jaar geleden een lezing van Eric Laarakker bijgewoond. Hij zei dat elke PPID'er ook IR is. Het hoe of wat weet ik verder niet exact meer.


Meestal, en dan met de nadruk op meestal :Y) ontstaat cushing vanuit ems / ir. Maw het zijn vaak paarden die jaren te dik zijn, die cushing ontwikkelen. En het schijnt dan ook nog vaker voor te komen bij merries. Maar er zijn uiteraard uitzonderingen.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:13

Pandora2 schreef:
Om exacte suikerbepaling te doen, moet paard heel lang nuchter zijn. Dan heb je een duidelijke beginwaarde. Daarna glucose-oplossing inspuiten of laten drinken en na x aantal tijd weer een aantal bloedstalen nemen.
Dan pas heb je materiaal om te vergelijken met standaard waardes.

Naar mijn weten wordt dit in de praktijk echt heel erg weinig gedaan bij paarden omdat 1/ lang nuchter zijn niet zo goed is, 2/ het meestal op zicht ook wel duidelijk is dat een paard overvoerd is en aan ems lijdt en 3/ het best een omslachtige procedure is en zeker niet goedkoop voor wat het uiteindelijk oplevert.

Tegenwoordig mag het paard gewoon ruwvoer hebben, maar 2 uur voor het bloedonderzoek geen gras of krachtvoer. Een paard eet een groot deel van de dag. Je wil juist de waarde van glucose en insuline weten in de normale situatie. Paarden die 12 uur nuchter zijn kunnen negatief testen op IR, maar toch degelijk IR hebben.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 00:02

Ik heb mijne pas uitgebreid laten onderzoeken en glucose was boven referentie waarde.
Maar las ook ergens dat hoge ACTH waarden zorgen voor hoge cortisol wat op zijn beurt weer zorgt voor hogere glucosewaarden
Dus het heeft wel met elkaar te maken kennelijk.
Of er dan direct sprake is van suikerziekte, weet ik niet.

Maar weet er iemand waardoor een paard hoefbevangen raakt door cushing?
Is dat vanwege hoge cortisol of juist te laag dopamine?
Of 'gewoon' omdat hele hormoonhuishouding overhoop ligt?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:02

Maris schreef:
Huh ? Ik snap even heel deze reactie niet ?? Pandora wilde je helpen ??!
Maar goed ik hoop dat het goed gaat met je paard, veel succes !

Oh, jij vind de toon waarop ze het bracht normaal?
Doe liever wat aan de ems, minder vreten, meer bewegen?
Lekker subtiel, ik vind er weinig helpen aan.
Het stukje wat betreft monnikspeper is ook wel erg kort door de bocht.
Hier op stal staat een paard wat doodziek werd van de prascend, en het op de monnikspeper dus wel goed doet.
Mijn pony is geen grammetje te zwaar, hij staat constant strak op dieet met afgewogen hooi en aangepast krachtvoer met supplementen.
Meer dan prascend toevoegen kunnen we niet nu.

Ik houd ook niet van aannames als je niet weet wat er al gedaan wordt.
Deze pony word al langer in de gaten gehouden, en ondersteund met voeding en supplementen, met het idee mocht het nodig zijn kan prascend altijd.
Daarbij doet bij hem monnikspeper dus wel veel, en mijn dierenarts heeft de ervaring dat het wisselt per paard of het wat doet, maar zeker de moeite waard is.
En zijn advies was niet teveel van anderen aannemen, want dat stukje van het suiker prikken waren drie dierenartsen het dus niet mee eens.
Suiker prikken bij een paard weldegelijk nuttig, alleen ze hebben andere referentiewaardes en daar moet je rekening mee houden.
Ik kon de ogen van de dierenartsen bijna horen rollen door de telefoon wat betreft dat suiker prikken bij paarden nutteloos is.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:16

[quote="Isapaardje"]Ik heb mijne pas uitgebreid laten onderzoeken en glucose was boven referentie waarde.
Maar las ook ergens dat hoge ACTH waarden zorgen voor hoge cortisol wat op zijn beurt weer zorgt voor hogere glucosewaarden
Dus het heeft wel met elkaar te maken kennelijk.
Of er dan direct sprake is van suikerziekte, weet ik niet.

Ik heb dus zelf Addison, ik maak dus géén cortisol aan en slik dus cortisol in de vorm van hydrocortison, corticosteroïden dus.
Ofwel ik weet ook hoe teveel cortisol voelt, want ik slik cortisol zoals een diabeet insuline spuit en soms zit je te hoog, wat voor soms ook uit veiligheid moet.
De grootste zorg die men om ons heeft is dat we teveel slikken, waardoor we door constant een te hoge suikerspiegel insulineresistent worden en aankomen.
Als je wil weten wat cortisol doet nodig ik je uit rammelend van de honger langs te komen, en een pilletje van mij te pakken: van cortisol stijgt je bloedsuiker.
Ik zou niet eens hoeven eten in feite als ik een suikerdip heb.
Dus inderdaad je bloedsuiker heeft met cortisol te maken.
De hypofyse maakt ACTH, waaruit cortisol geproduceerd wordt en teveel cortisol uit zich o.a. in afwijkende suikerwaardes en hoge bloeddruk.
Ofwel je kunt imo weldegelijk wat zeggen van suiker bij paarden, want hoe dan ook hoort die waarde gewoon in de referentie te vallen.
Mijn pony had de ene dag een suiker van 4.0, de dag erna 6.2, beide op het zelfde tijdstip gemeten.
De referentie is 3,5-5,6 dus hij zat wat te hoog.
We gaan nu ook gewoon door met meten, om te kijken of hij met medicijnen wél altijd in de groene cijfers valt, dat geeft echt wel een indicatie.

Qua wel of niet nu al prascend, ik zie dat mijn pony duidelijk cortisol gerelateerd klachten heeft zij het niet vast elke dag.
En dat herken ik extra goed omdat ik zelf nog adem door het slikken van cortisol, ik zie het direct aan hem omdat hij bollige wangen heeft op slechte dagen.
Dan is hij ook zurig op stal, vandaag is hij goed, maar dan dus geen bolle wangen.
Ik hoop dat mijn guppie er baat bij heeft.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:22

Niemand zegt hier volgens mij dat de monnikspeper niets doet. Veel hier in het topic gebruiken het zelfs volgens mij. Ik zei wel dat monnikspeper vaak (dus niet altijd) niets doet mbt de hoogte van de ACTH waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:26

Even voor mijn totaal beeld moonfish: over welke medicijnen heb jij het dan die je buiten de prascend waar je nog over nadenkt al geeft? Je wilt hem net als bij jezelf cortisol gaan spuiten? Of begrijp ik dat verkeerd?

Ik kan je trouwens uit eigen ervaring vertellen dat monnikspeper super werkt tegen overdreven hengstig zijn, maar niets deed voor de ppid. Toch andere hormonen waar monnikspeper iets voor doet. Ook niet helemaal onlogisch als je bedenkt dat mijn ppid pony na diagnose nooit meer hengstig is geweest. (Ik heb de monnikspeper namelijk ook gebruikt bij mijn slettebak van niet ppid merrie).

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:01

Pandora2 schreef:
LinSa schreef:
Maar opzich heeft het toch niet zoveel meerwaarde om te weten of je paard nu wel of niet IR is? Het is niet dat je dan medicatie kan geven of iets dergelijks. De huisvesting en voeding van je paard zal aangepast moeten worden, of je paard nu 'gewoon' dik is of IR dik.
Mijn, blijkbaar niet PPID'er, heeft zeer hoogstwaarschijnlijk wel IR, maar ik heb dat verder niet laten testen. Ze krijgt zo min mogelijk suiker (vitaminebrok, hooi geanalyseerd) en geen gras.

Overigens heb ik een aantal jaar geleden een lezing van Eric Laarakker bijgewoond. Hij zei dat elke PPID'er ook IR is. Het hoe of wat weet ik verder niet exact meer.


Meestal, en dan met de nadruk op meestal :Y) ontstaat cushing vanuit ems / ir. Maw het zijn vaak paarden die jaren te dik zijn, die cushing ontwikkelen. En het schijnt dan ook nog vaker voor te komen bij merries. Maar er zijn uiteraard uitzonderingen.


Daarom denk ik dat cushing niet zo eenvoudig is als sommige het brengen. Te dik dus cushing.. lange vacht.. cushing.. slecht verharen cushing ect.
Mijne is ook nooit dik geweest, zit goed in de vacht dus waar hij het van heeft gekregen is mij enigzins een raadsel.
Maar wellicht is mijne de uitzondering op de regel :Y)

@ moonfish, ik snap dat je het zo opgepakt hebt maar het is niet zo bedoeld lijkt mij.
Ik hoop dat ook jij jou ervaringen blijft posten want zo krijgen we steeds meer info en kunnen we elkaar helpen of gewoon een hart onder de riem steken.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:12

Het is helemaal niet zo eenvoudig, het hele PPID verhaal niet. Maar dat zeg ik al jaren; elk paard is verschillend en blijf vooral luisteren en kijken als eigenaar naar je eigen paard.

Ok, ik had zelf een shet die idd te dik was (alsof niet elke shet dik van lucht wordt) vanaf het begin als IR pony is gehouden door mij en dus op haar 7e na een gevecht met da's van 3 jaar eindelijk de diagnose ppid kreeg. Terwijl ppid officieel een ouderdomsziekte is...

Zij had maar 1 puntje boven de maximum waarde maar zo gruwelijk veel symptomen dat ik haar ben gaan behandelen met prascend vanaf het begin. Ze heeft maar 11 jaar mogen worden en ondanks de prascend zag ik haar elk jaar slechter worden.

En dan lees je sommige jubel verhalen hier, dan kan ik nog steeds janken, zelfs 2 jaar na haar dood, want waarom is het mij dan niet gelukt?

We doen allemaal onze stinkende best voor ons dier en laten wij dat vooral allemaal voor ogen houden!

Doe wat je wilt met tips en opmerkingen, maar blijf vooral toch zelf logisch nadenken.

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:31

Oh, die bolle wangen, een kennis postte vorige week over haar hb-gevoelige pony's, dat ze een aanval kan zien aankomen omdat haar paarden dan dikke neuzen krijgen. Ik vond het nogal bijzonder, maar nu ik moonfish hoor over dikke wangen...
(ik heb trouwens ook jaren prednison geslikt en kreeg daar juist enorme trek van)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:34

Poeh als ik al deze wisselende verhalen lees vind ik het wel heel lastig.
Ik weet sinds vrijdag dat mijn merrie Ppid heeft en na een weekend nadenken en her en der lezen vandaag in overleg toch besloten wel te starten met prascend.
Hoop dat zij er niet teveel last van krijgt en het er goed op gaat doen..

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:58

mysa schreef:
Oh, die bolle wangen, een kennis postte vorige week over haar hb-gevoelige pony's, dat ze een aanval kan zien aankomen omdat haar paarden dan dikke neuzen krijgen. Ik vond het nogal bijzonder, maar nu ik moonfish hoor over dikke wangen...

dat had Yoob dus ook inderdaad.

@Moonfish, hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
En nee, even wat een ander vroeg, cortisol bijspuiten werkt niet bij cushing, want ze hebben al een te hoog cortisol.

Ik geef trouwens de betreffende pony al prascend, daarom vond DA het niet waarschijnlijk dat dit wat hij nu heeft daar van komt en ben ik dus zelf gaan puzzelen ... altijd leuk en je komt interessante dingen tegen, maar ik weet nog niet of ik de stukjes goed leg, vandaar mijn vragen hier.

Voor wat ik nu heb.
ACTH waarden te hoog, dan stijgt het cortisol en daalt dopamine.
Pergolide is een soort van dopamine. Laat je dat nl. stijgen, daalt het cortisol gehalte.

Continu hoog cortisol geeft ook hogere bloedsuikerspiegel, en dat vreet op zijn beurt ijzer, magnesium, zink en vitamine B. En laat mijn pony dat dus allemaal te kort komen in het bloed.

Ook zijn eiwit gehalte stond erg laag. Dopamine wordt gemaakt uit het eiwit tyrosine.
Normaal kan een paard dit allemaal zelf aanmaken, mits er dus geen cushing is, of zoals bij de mijne ook zichtbaar was, een wormbesmetting en daarmee dus een probleem met zijn maag/darmstelsel.

Vandaar dat ik voor nu nog goede hoop heb dat bij hem hier een euvel zit, dat de darmen niet goed functioneerden en hij daarom die tekorten had, te laag dopamine en daarmee dus te veel cortisol.
Niettemin voor nu kies ik toch maar voor 1/4 tabletje prascend extra om hem te helpen, naast een supplement met ijzer, zink, magnesium en vitamine B.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:29

AaronYve schreef:
Daarom denk ik dat cushing niet zo eenvoudig is als sommige het brengen. Te dik dus cushing.. lange vacht.. cushing.. slecht verharen cushing ect.


Weet je... ik begrijp van dat hele cushing verhaal eigenlijk helemaal niks :+
Ik heb 2 merries die jaren geleden waardes hadden tegen de 400 ( waar de max 47 is ofzo :Y) )

Eentje had een lange krullende vacht. Staat nu al jaren op 1 1/2 prascend per dag en doet het uitstekend.
Wel met beperkt voer zodat ze slank blijft.

De andere had geen vachtproblemen. Alleen haar bovenlijn werd schraal. Deze heeft een verleden met hb, dus staat op heel weinig gras en wordt heel sober gehouden.
Ze heeft 2 jaar 1 pil per dag gehad, maar ze werd er niet vrolijk van leek mij.
Vorig jaar december de gok genomen en ze van de pillen afgehaald.
Het is nu bijna een jaar later...ze ziet er nog steeds hetzelfde uit. Alleen is haar eigen slecht karaktertje weer terug en ik herken weer het paard erin hoe ze al heel haar leven is }>

Dus ja...wie het weet mag het zeggen :P

Ik besef mij na al die jaren wel dat gewicht een heel belangrijke rol speelt in het hele verhaal. Lijkt een beetje cru om te zeggen, maar hoe dunner ze zijn, hoe beter ze zich voelen hier.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat ik hier een stel uitgemergelde skeletten heb staan :')

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 10:58

Hier ook twee gevallen waarbij ik echt twijfel of de prascend wel echt werkt. De huisvesting is sowieso enorm aangepast (staan nu aan huis waar ik ze veel beter kan managen wat betreft voer) en verder merk ik geen verbetering. Het schrale van de ene wordt niet minder en ze komen in het voorjaar ook niet beter door de vacht dan voorheen.
Wat denken jullie, stoppen om te kijken hoe dat loopt?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:07

JudithO schreef:
Hier ook twee gevallen waarbij ik echt twijfel of de prascend wel echt werkt. De huisvesting is sowieso enorm aangepast (staan nu aan huis waar ik ze veel beter kan managen wat betreft voer) en verder merk ik geen verbetering. Het schrale van de ene wordt niet minder en ze komen in het voorjaar ook niet beter door de vacht dan voorheen.
Wat denken jullie, stoppen om te kijken hoe dat loopt?


Als de symptomen niet een heel stuk verdwijnen, zou ik geen geld meer in die pillen stoppen idd.
Die dienen tenslotte om de symptomen te bestrijden.

Mijn ene merrie met de krullende vacht destijds, is echt een heel verschil nu met die pillen. Wel iets later in de rui dan de rest, maar een keurig mooi zomervachtje. En nu ook nog altijd weinig winterhaar, net zoals vroeger toen ze jong was :+

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:21

JudithO schreef:
Hier ook twee gevallen waarbij ik echt twijfel of de prascend wel echt werkt. De huisvesting is sowieso enorm aangepast (staan nu aan huis waar ik ze veel beter kan managen wat betreft voer) en verder merk ik geen verbetering. Het schrale van de ene wordt niet minder en ze komen in het voorjaar ook niet beter door de vacht dan voorheen.
Wat denken jullie, stoppen om te kijken hoe dat loopt?

Prascend werkt helaas niet altijd. Geef je wel de juiste dosering? Als je wil stoppen dan zou ik daar nog heel even mee wachten totdat de SR echt voorbij is. Wat betreft het verharen daar wil monnikspeper nog weleens bij helpen. Het verlaagt de ACTH niet, maar heeft kan wel een positieve invloed hebben op een aantal PPID-symptomen. Van Phytonics is er een nieuw supplement wat kan helpen, Hypo Balance. Zelf geen ervaring mee, maar wel een aantal positieve verhalen over gelezen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:52

Ze staan nu op een kwart pil per dag. Het gaat om 2 Shetlanders, 1 van 150 kg en een van 200 kg. We hebben wel eens verhoogd, maar dat gaf alleen negatieve bijwerkingen (niet meer eten, heel erg down in gedrag).

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:12

Wat voeren jullie je ppid'er? Qua krachtvoer exc.?

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:39

Hoi,
Ik val even binnen in dit topic :) Had het weleens voorbij zien komen, maar nooit de tijd genomen om rustig te lezen. Als je dan een dagje ziek in de zetel ligt, is dat een mooie gelegenheid om daar eens werk van te maken :D

Ik heb een shetlander van +/-30j rondlopen, die in mei de diagnose 'verhoogd risico op PPID kreeg' na een bloedtest met licht verhoogde waarden: 37.9 waar het dus onder de 29 had moeten liggen.
Ze kwam wat trager uit de vacht, dat is het enige symtoom dat ze vertoonde. In maart had ik dr nog laten testen en waren de waarden (tot verbazing van de DA) gewoon helemaal normaal.

We hebben daar toen op 1/4 prascend gezet (het gaat om een grote maat shet, 1.10m en 180kg) begin deze maand even terug laten testten. Niet de meest ideale periode, lees ik nu maar haar waardes waren nog steeds binnen de grijze zone: 36.9 deze keer. 1/4 prascend blijven geven was het advies van de DA, en ik kreeg ook nog eens complimenten over haar algemene conditie, ze zag er 'super' uit volgens hem :j

Verder staat ze 24/7 buiten op een ruime paddock (paradise in wording ;) ) van ongeveer 80x30, samen met haar fjorden vriend. Ze staat +/- 2 uurtjes per dag op het gras, krijgt onbeperkt schraal hooi in slowfeeders (onbemest natuurhooi) en 1x per dag 2 handjes fiber force van cavalor. Daarbij krijgt ze ook nog 15g supplement met wat zeewier, bithone en MSM.

Nu kan ik van iemand tweedehands een 'cushing kruidenmix' overnemen, ik vraag me af of er al mensen zijn in het topic die hier ervaring mee hebben?

Ik wil op zich best prascend blijven geven, het gaat nu gewoon goed. Maar ik lees ook mensen in het topic, die hele andere ervaringen hebben. En paarden met hogere waardes (Vlekje heeft enkel 'risico op' nog geen echte PPID) die dezelfde dosering krijgen dan mijn kleine meid. Dus ik begin een beetje te twijfelen, of die kruiden een alternatief kunnen bieden?

Het gaat om deze knappe dame:
Afbeelding

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:08

Kan iemand mij vertellen na welke tijd een paard last Kan krijgen van bijwerkingen bij gebruik prascend?

Is dat na een dag, Een week.. 2 weken?


Ik heb de bijsluiter helemaal gelezen maar over de termijn kan ik niks vinden