[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:30

Pandora2 schreef:
Sparkling Vitafloor...had er echt nog nooit van gehoord :? Google bracht mij uitleg...dat is zo'n soort trilplaat. Geen ervaring mee dus.

Tylando hij ziet er goed uit, beetje pluizig alweer en beetje te dik :D Maar het belangrijkste is dat 't beestje zich happy voelt, toch.



Dan had ik dus toch niet verkeerd gezocht haha ik kwam op hetzelfde uit.
Heb ook nog nooit van vitalfloor gehoord? Meer info welkom

Aaron
Elmar
Lucky


c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:47

even een berichtje....
Van een vriendin van mij is haar paardje gister overleden, en zij had net een nieuwe lading Prascend gekocht...
dus als iemand er interesse in heeft kan je me even een PBtje sturen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:57

Twee jaar terug heb ik hier ook kort gepost omdat mijn pony toen positief getest werd. Nu heb ik echt de raad nodig van een aantal ervaringsdeskundigen.

Het betreft mijn inmiddels 15 jarige shetlander merrie. Harde pony, nooit wat gehad op koliek na. Vaak koliek, met een simpel spuitje weer te verhelpen. Twee jaar terug tijdens de SR kwam de DA (tijdelijke vervanger) mijn andere pony prikken voor PPID omdat ik die daarvan verdacht. Zij gaf aan dat ze de shet ook verdacht vond ogen, gezien de bolle ogen. Ik heb toen laten testen: 90 t.o.v. een referentiewaarde van 47. In overleg toch maar gestart met prascend ondanks dat er geen symptomen waren. Prascend deed helemaal niets, merkte geen verbetering/verslechtering, dus na 2 maanden weer gestopt. Pony ging gewoon prima verder. Tot afgelopen mei: hoefbevangen! Hoewel ze op een strafkampdieet staat, is ze helaas wel een gevalletje Hollands welvaren. Ze krabbelde weer op van de hoefbevangenheid en net toen ik haar wilde hertesten voor PPID kreeg ze een terugval. Toch opnieuw laten testen: 55,6 t.o.v. de referentiewaarde van 47. Conclusie van de dierenarts: geen cushing, dus niet starten met prascend.

Ik vraag mij af of dit nu de juiste conclusie is. Waar komt die hoefbevangenheid vandaan? Waarom valt ze terug? Waarom test ze 2 keer licht verhoogd? Ik ben me ervan bewust dat pijn ook een verhoogde waarde geeft, maar toch.
Eventuele cushing symptomen: vetopslag op schouders en billen, bolle ogen, hoefbevangenheid. Verder niks. Wat denken jullie?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:47

Pff, krijg ik vandaag een (algemene) mail van mijn paardendierenarts met de melding dat er nu gratis getest kan worden. Dus maar even mail terug dat er nu juist veel vals positieve uitslagen zijn. Dat was volgens hun niet meer zo... :? :? :? :?

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:55

Ik denk dan eerder aan IR Linsa.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:03

LinSa, heb je haar al op IR laten testen?
Wanneer was het hertesten? De piek van de SR is eind september en begin oktober. Ik zou tijdens de SR in die periode testen. Er zijn paarden die tijdens de SR positief testen en de rest van het jaar niet. Wil je het echt uitsluiten dan zou ik in het voorjaar nog een keer testen.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:31

Maar als de ref. waarde 47 is en de uitslag 55.7 dan is de uitkomst toch positief, dus PPID? of ben ik dan zo :o?

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:33

assebassie schreef:
Maar als de ref. waarde 47 is en de uitslag 55.7 dan is de uitkomst toch positief, dus PPID? of ben ik dan zo :o?


Door de pijn kan de waarde ook al stijgen, dus dat hoeft niet.
Plus ref waarde is wel verhoogd nu, maar is soms bij gezonde paarden nog veel hoger dan 47 in de SR.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Gambler21

Berichten: 554
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:09

Hallo allemaal,

ik kom even binnenvallen aangezien er hier een hoop mensen zijn met ervaring met cushing.

Mijn kwpn merrie van 14 jaar is afgelopen juni hoefbevangen geraakt, inmiddels is ze sinds 4 weken helemaal van de pijnstillers af, bouwen we het werk weer langzaam op en zit ze goed in haar vel.

Vorige week toch maar besloten om haar te laten testen op cushing en deze is positief, maar ik heb er mijn vraagtekens bij of het niet vals positief is. Haar ACTH waarde was 64.3 waar die max 47 mag zijn. Niet extreem verhoogd dus en nu las ik hier dat dat niet gek is ivm met de SR periode waarin we nu zitten.

Mijn dierenarts zegt starten met prascend, maar ik ben nog niet overtuigd. Qua symptomen heeft ze vetbultjes boven de ogen, vetophopingen bij de schouder, harde manenkam en dus recent hoefbevangen geweest, maar dit zou ook IR kunnen zijn? Vanwege de hoefbevangenheid is ze 10 weken van het gras afgeweest en nu langzaamaan zijn we dat weer iets aan het opbouwen, we hebben haar op dieet gezet en ze is afgevallen, krijgt nu sinds 4 weken ook glucobalance en de vetophopingen zijn duidelijk minder, ze is vrolijk en energiek.

Wat moet ik nu doen? Starten met prascend of na de SR periode nog eens testen?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:21

@gambler21: weet je wat ik zou doen? Vooral nog niet op het gras laten zo snel na hb te zijn geweest en al helemaal niet in de SR periode die voor elk paard gezond en ziek een impact heeft. Ook groeit het gras hier in het oosten weer als een malle, dus zo bij elkaar niet verstandig. En niet gelijk op de prascend zetten, maar idd nog een keer testen ruim na het SR seizoen. De beste periode is maart/april, maar als je om wat voor reden niet meer kan wachten doe het dan in jan/feb.

Gambler21

Berichten: 554
Geregistreerd: 13-01-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:34

Dank je wel voor je reactie. Ik neig inderdaad naar het nogmaals testen over enkele maanden.

De reden dat ik ervoor kies haar al wel op te bouwen met gras is ivm een afwijking aan haar slokdarm, waardoor ze een verhoogd risico heeft op verstoppingen door het eten van hooi. Op deze manier vervang ik een voerbeurt hooi. Ze word strikt in de gaten gehouden en doet het op dit moment echt heel goed.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:57

Bedankt voor de reacties. Ik heb haar niet op IR laten testen omdat ik daar eerlijk gezegd nu geen meerwaarde van zie. Ze krijgt ontzettend weinig te eten (maar blijkbaar nog steeds te veel) en wordt verder gehouden zoals een IR paard. Met de zekerheid dat ze IR is kan ik dan verder ook niet veel.
Ze is gisteren geprikt en vandaag de uitslag gehad. Ik weet dat het niet heel handig is met de SR, maar gezien de hoefbevangenheid wilde ik graag met Prascend starten indien ze cushing zou hebben. Maar nu wil mijn dierenarts dit dus niet verstrekken omdat ze van mening is dat dit geen PPID is. Ik heb verder nog geen uitvoerig overleg met haar gehad omdat ik momenteel in het buitenland ben.

Edit: mijn dierenarts is dus van mening dat de licht verhoogde waarde veroorzaakt wordt door de hoefbevangenheid. De verhoogde waarde van 2 jaar terug is niet door haar bepaald.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:19

Bij een IR-paard gaat het niet zozeer om de hoeveelheid eten die je geeft maar om de hoeveelheid suiker en zetmeel in het voer (<10%). Qua hoeveelheid ruwvoer is een goede richtlijn 2% van het ideale gewicht of 1,5% van het huidige gewicht (bij overgewicht). Welke hoeveelheid hoger is houd je aan.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 06:35

Uiteraard is dat wat ze krijgt zeer laag in suikers en zetmeel. Ze krijgt een klein schepje NutriMash om de bute en supplementen in te mengen en beperkt geanalyseerd hooi.

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:40

Oeff Gambler, ik vind dit nog best moeilijk om je daarover een mening te geven. Vooral omdat ze nog maar 14 is ( dus best jong en dan toch een verhoogde waarde ) en HB is geweest.
Mijn paard had een veel hogere waarde in de SR, maar was wel al 26 jaar. Plus geen HB en geen vetbultjes boven de ogen.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:50

Mijn pony toen 19 had ook het minimum boven de waarde. 2 maand later weer getest en toen nog wat hoger, maar niet schrikbarend. Wel begon er hb tekenen in zijn hoef, meer vacht, vetbulten. Ik ben toen wel gestart (eerst halve toen kwart) vorig jaar tegen hb aan en harde manenkam toen ook minimaal boven de waarde. Weet dus nu dat hij maar een klein beetje verhoogde waarde hoeft te hebben of hij neigt naar hb. Kan je niet overleggen met een andere da?

Wouter 19-5-1994 30-10-2019

CarolineCF
Berichten: 702
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:15

LinSa schreef:
Twee jaar terug heb ik hier ook kort gepost omdat mijn pony toen positief getest werd. Nu heb ik echt de raad nodig van een aantal ervaringsdeskundigen.

Het betreft mijn inmiddels 15 jarige shetlander merrie. Harde pony, nooit wat gehad op koliek na. Vaak koliek, met een simpel spuitje weer te verhelpen. Twee jaar terug tijdens de SR kwam de DA (tijdelijke vervanger) mijn andere pony prikken voor PPID omdat ik die daarvan verdacht. Zij gaf aan dat ze de shet ook verdacht vond ogen, gezien de bolle ogen. Ik heb toen laten testen: 90 t.o.v. een referentiewaarde van 47. In overleg toch maar gestart met prascend ondanks dat er geen symptomen waren. Prascend deed helemaal niets, merkte geen verbetering/verslechtering, dus na 2 maanden weer gestopt. Pony ging gewoon prima verder. Tot afgelopen mei: hoefbevangen! Hoewel ze op een strafkampdieet staat, is ze helaas wel een gevalletje Hollands welvaren. Ze krabbelde weer op van de hoefbevangenheid en net toen ik haar wilde hertesten voor PPID kreeg ze een terugval. Toch opnieuw laten testen: 55,6 t.o.v. de referentiewaarde van 47. Conclusie van de dierenarts: geen cushing, dus niet starten met prascend.

Ik vraag mij af of dit nu de juiste conclusie is. Waar komt die hoefbevangenheid vandaan? Waarom valt ze terug? Waarom test ze 2 keer licht verhoogd? Ik ben me ervan bewust dat pijn ook een verhoogde waarde geeft, maar toch.
Eventuele cushing symptomen: vetopslag op schouders en billen, bolle ogen, hoefbevangenheid. Verder niks. Wat denken jullie?


Als ze stress had bij de eerste test dan kan dit voor een vals positieve uitslag zorgen. Kan het zijn dat ze insulineresistent is? Dan helpt alleen elke dag minimaal 30 minuten bewegen (ivm stofwisseling) en hooi met laag suiker % voeren (wat je al doet). Ik zou het overigens wel ruim aanbieden maar vanuit slowfeeders. Uithongeren is nergens voor nodig. Ook een vitaminebrok moet.

IR sluit aan bij alle symptomen. Zie https://www.ecirhorse.org/insulin-resistance.php en hier voor het nood dieet https://www.ecirhorse.org/treatment-ins ... stance.php NB dr Kellon is de expert op het gebied van cushing en ir bij paarden.

Nb onderschat vooral ook het effect van bewegen niet. Kost niets en hoeft niet eens heel lang. Maar wel elke dag min. 30 minuten. Al gaat ze mee wandelen als een hondje, dat maakt niet uit.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:41

Zag ook wenkbrauw verf van Kruidvat.
Iemand daar ervaring mee?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:14

tylando schreef:
Zag ook wenkbrauw verf van Kruidvat.
Iemand daar ervaring mee?



Haha fout topic :O
Sorry

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:15

hier gaat het redelijk goed met de pony. Zn eten eet hij alleen heel slecht. Het enige wat ik er op dit moment een redelijk in krijg is de seniores priores van subli. Hij eet al jaren pavo care4life maar na 2 happen is ie er klaar mee.

Pil los ik op in een spuitje met water dat gaat nu het beste.

Verder van de zomer hoefbevangen geweest dus staat nu nog het merendeel van de dag apart in zn weitje. Verder rijd / longeer ik hem nog wel 3 tot 4x per week.

't zeeuws sloezichts Ferro 17 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 12 jaar Dressuur B+5-L+11-M+2 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15-ZZ+8 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 10 jaar Dressuur B+12 L+3 Vaardigheid M+11 Z+5
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1

Britta31

Berichten: 13119
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:50

tylando schreef:
Zag ook wenkbrauw verf van Kruidvat.
Iemand daar ervaring mee?

Ik dacht al.Ook een bejaarde pony waarvan de grijze haren bijgewerkt moeten worden.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:52

:=

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:24

CarolineCF schreef:
LinSa schreef:
Twee jaar terug heb ik hier ook kort gepost omdat mijn pony toen positief getest werd. Nu heb ik echt de raad nodig van een aantal ervaringsdeskundigen.

Het betreft mijn inmiddels 15 jarige shetlander merrie. Harde pony, nooit wat gehad op koliek na. Vaak koliek, met een simpel spuitje weer te verhelpen. Twee jaar terug tijdens de SR kwam de DA (tijdelijke vervanger) mijn andere pony prikken voor PPID omdat ik die daarvan verdacht. Zij gaf aan dat ze de shet ook verdacht vond ogen, gezien de bolle ogen. Ik heb toen laten testen: 90 t.o.v. een referentiewaarde van 47. In overleg toch maar gestart met prascend ondanks dat er geen symptomen waren. Prascend deed helemaal niets, merkte geen verbetering/verslechtering, dus na 2 maanden weer gestopt. Pony ging gewoon prima verder. Tot afgelopen mei: hoefbevangen! Hoewel ze op een strafkampdieet staat, is ze helaas wel een gevalletje Hollands welvaren. Ze krabbelde weer op van de hoefbevangenheid en net toen ik haar wilde hertesten voor PPID kreeg ze een terugval. Toch opnieuw laten testen: 55,6 t.o.v. de referentiewaarde van 47. Conclusie van de dierenarts: geen cushing, dus niet starten met prascend.

Ik vraag mij af of dit nu de juiste conclusie is. Waar komt die hoefbevangenheid vandaan? Waarom valt ze terug? Waarom test ze 2 keer licht verhoogd? Ik ben me ervan bewust dat pijn ook een verhoogde waarde geeft, maar toch.
Eventuele cushing symptomen: vetopslag op schouders en billen, bolle ogen, hoefbevangenheid. Verder niks. Wat denken jullie?


Als ze stress had bij de eerste test dan kan dit voor een vals positieve uitslag zorgen. Kan het zijn dat ze insulineresistent is? Dan helpt alleen elke dag minimaal 30 minuten bewegen (ivm stofwisseling) en hooi met laag suiker % voeren (wat je al doet). Ik zou het overigens wel ruim aanbieden maar vanuit slowfeeders. Uithongeren is nergens voor nodig. Ook een vitaminebrok moet.

IR sluit aan bij alle symptomen. Zie https://www.ecirhorse.org/insulin-resistance.php en hier voor het nood dieet https://www.ecirhorse.org/treatment-ins ... stance.php NB dr Kellon is de expert op het gebied van cushing en ir bij paarden.

Nb onderschat vooral ook het effect van bewegen niet. Kost niets en hoeft niet eens heel lang. Maar wel elke dag min. 30 minuten. Al gaat ze mee wandelen als een hondje, dat maakt niet uit.


Kan zeker dat ze stress heeft gehad hoor! Dit laat ze niet zien, maar ze viel een keer door de mand tijdens een koliek aanval. Arts schrok van de enorm hoge hartslag, gaf een paar aaitjes, telde opnieuw en de hartslag was een stuk lager :D
Ik volgde eerst de instructies van m'n dierenarts op, maar dat was echt uithongeren. Ze begon zelfs het onkruid te eten, dus toen heb ik het hooi opgevoerd. Onbeperkt hooi is niet mogelijk omdat ze samen met mijn COPD'er staat en dus nat/gestoomd hooi krijgt. Ook stro bijvoeren kan dus niet helaas.
Vitamine brokjes krijgt ze ook, vitalbix daily complete. Was ik vergeten te melden.

Beweging is hier denk ik de key. Ze werd nooit echt intensief getraind. Ben wel van plan om dat meer op te pakken als ze weer goed is straks.

Bedankt voor de tips en reacties! Voor nu laat ik de wel/niet cushing even voor wat het is. Kan deze op een ander (geschikter) tijdstip nog laten herhalen indien gewenst.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:04

Lang geleden dat ik hier ben geweest. Mijn pony doet het onwijs goed op de prascend en is fitter dan ooit *\o/*

Nu het volgende, ik wil hem binnenkort weer gaan scheren want zijn vacht is zo ongelooflijk dik en als daar ook nog een wintervacht aan komt is het wat te veel van het goede. Heb altijd begrepen dat de vacht van een cushinger niet meer goed zijn werk doet? Scheren jullie je cushinger? Zo ja, hoe werken jullie met dekens. Ik heb nu alleen een rhino deken van 200 grams geloof ik, maar denk niet dat hij standaard dat heel de herfst/winter op kan. Moet ik dan beginnen met 0 gram na het scheren? Ben hier een beetje een leek in. Of kan ik dit beter stellen in het deken topic?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 07:43

Mijn pony is paar weken geleden geschoren. In de nacht heeft hij 50 grams deken op. Overdag als het warm genoeg is zonder deken.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appel_33, Babootje, CairnTerrier, Cloud, dollyspikkel, evelienn28, FCSA, goldenarrow, kimmetje26, kusjemariska, NorwayFjord, Tango1979 en 103 bezoekers