[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 14:03

Hij heeft ondanks de dikke dekens een hele dikke vacht. Onder zijn buik had hij ook echt hele lange haren, beetje het soort van een Golden retriever.
Ik zit zelf ook erg te twijfelen of het niet een reactie op de IBD/Prednisolon is. Ik heb dit ook met de veearts besproken en die zou dit weer gaan overleggen met .....weetikniet :roll:

Ik heb trek in een patatje mayo!!!!


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:08

valine schreef:
Hij heeft ondanks de dikke dekens een hele dikke vacht. Onder zijn buik had hij ook echt hele lange haren, beetje het soort van een Golden retriever.
Ik zit zelf ook erg te twijfelen of het niet een reactie op de IBD/Prednisolon is. Ik heb dit ook met de veearts besproken en die zou dit weer gaan overleggen met .....weetikniet :roll:


Die prednisolon zal waarschijnlijk hetzelfde effect hebben op vacht, spieren en gemoed als de verhoogde cortisolgehaltes bij een cushing-paard.
Advies vragen aan een internist kan nooit kwaad natuurlijk.
Je zou eventueel T resemiek P icavet kunnen mailen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:46

Ik heb vandaag weer bloed laten afnemen op advies van da vorig jaar. Dei zei bij geen klachten over half jaar testen,

Nu zijn we half jaar verder, als waarde niet verhoogd is dan gewoon weer over een jaar mits geen klachten ontstaan,

In sept 2020 waren ze waarde 88

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:00

Hollyleaves schreef:
Hi allemaal, ik vond dit topic toen ik ervaringen met PPID opzocht. Mijn oudere Shetlander merrie van onbekende leeftijd, tegen de 20 jaar, is in november gediagnosticeerd met PPID. Haar waarde was 1065. Vreselijk hoog dus. Ze had eerst geen enkele klacht, behalve dat ik haar vacht dan wat langer dan gemiddeld vond rond september en dat ze iets sloom werd. DA leek het niet nodig om te testen maar toch gebruik van gemaakt. Dit kwam er dus uit. Gek genoeg na een dikke maand begonnen meerdere symptomen en is ze aan een halve pil prascend gegaan vanaf de eerste week december. Ze is geschoren en staat onder een 200 gram Rhino wug of een 300 gram Bucas en nu groeien vooral haar vacht en hoeven ontzettend bizar. Ze is sneller dun dus voer haar nu Vitalbix Daily, magnesium citraat, lijnzaadolie en vitamine E en selenium. Daarnaast Vitalbix lucerne. Ik merk dat haar eetlust enorm achteruit is gegaan. Ook heeft ze problemen met gevoelig op de voeten zijn. Af en toe weet ik niet meer wat ik moet doen om haar comfortabel te krijgen en twijfel ik over inslapen. Ze lijkt gewoon niet meer de oude te worden. Ze heeft een grote schuilstal waar ze veel in verblijft. Daarnaast 24/7 de uitloop op de zeer grote paddock met mijn ruin. Hebben jullie aan de hand van ervaringen nog tips of ideeën wat ik voor haar kan doen?


Pfoe dat is wel een flink hoge waarde ja :(:)
Kan het niet zijn dat de symptomen toch al iets langer speelde? Toen mijn DA voorstelde om een test te doen, omdat hij oud is en een beetje uit z'n hum was, en ik daarna ging inlezen welke symptomen bij Cushing horen, viel er veel op z'n plek. "Ohja, hij plast wel vaker ja, die vetbulten boven z'n ogen zitten er ook al eventjes".. kleine dingetjes die er makkelijk bij in sluipen.

Lastig wel wat betreft de levenskwaliteit. Wat kieskeuriger / slechter gaan eten is wel een bijwerking van de medicatie. Heb je al wat met de dosering gespeeld? 1/8 lager of hoger (zeker met een shet zou ik wel aanraden om met 1/8 te veranderen).
Het slechter eten zie ik als een hoge dosering, het invallen en gevoelige voeten als een te lage dosering. Lastig dus. Ik zou haar voor de zekerheid wel echt van het gras af houden. Als ze nu al gevoelig loopt, ligt bevangheid wel op de loer. Voer je al Glucobalance bij? Misschien dat dat haar helpt.

Ik zou als ik jou was, niet vast blijven pinnen op de hoge waarde maar echt blijven kijken naar de symptomen en haar gedrag. Dus niet; "ze had 1000+ dus ze heeft veel medicatie nodig" maar "ze voelt zich niet fit door de medicijnen, dan maar wat omlaag". Oude pony dus liever een gelukkig leventje dan een langer leven. Als die van mijn bevangen raakt, is het over. Die pijn ga ik hem niet meer aandoen. Maargoed, zo sta ik met mijn pony er in :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:12

Ik heb de uitslag binnen is nu 50 in sept was die 88.

Maar hier lees ik dat de grenswaarsde nu 29 is. Maar da zei dat nu ook nog grenswaarde 50 is.

Dus kan zijn dat z’n test in sept negatief is ondanks dat hij nog wel twijfel geval is.

Maar hier lees ik wat anders. Dus ik snap even niet zo goed haha

Desondanks ben ik wel blij dat niet heel hoog is.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:11

plutolover schreef:
Ik heb de uitslag binnen is nu 50 in sept was die 88.

Maar hier lees ik dat de grenswaarsde nu 29 is. Maar da zei dat nu ook nog grenswaarde 50 is.

Dus kan zijn dat z’n test in sept negatief is ondanks dat hij nog wel twijfel geval is.

Maar hier lees ik wat anders. Dus ik snap even niet zo goed haha

Desondanks ben ik wel blij dat niet heel hoog is.


De grenswaarde is nu inderdaad 29/30. Voor de herfst vliegen de waardes omhoog.
Volgens mij rond de 50. Beide keren dus wel positief, maar goed zo'n test is ook een moment.

https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aa ... tiewaarden.

Krijgt hij nu al medicatie?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:48

lies_sparkle schreef:
plutolover schreef:
Ik heb de uitslag binnen is nu 50 in sept was die 88.

Maar hier lees ik dat de grenswaarsde nu 29 is. Maar da zei dat nu ook nog grenswaarde 50 is.

Dus kan zijn dat z’n test in sept negatief is ondanks dat hij nog wel twijfel geval is.

Maar hier lees ik wat anders. Dus ik snap even niet zo goed haha

Desondanks ben ik wel blij dat niet heel hoog is.


De grenswaarde is nu inderdaad 29/30. Voor de herfst vliegen de waardes omhoog.
Volgens mij rond de 50. Beide keren dus wel positief, maar goed zo'n test is ook een moment.

https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aa ... tiewaarden.

Krijgt hij nu al medicatie?


Nee geen medicatie wel kruiden en doet hij prima op. Heeft ook niet echt ppid symptomen alleen rare vacht in sept. (niet eens krullig). Nu doet z’n vacht aardig normaal

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:56

Is er hier iemand die belang zou hebben om een onaangebroken doos van 60 tabletten prascend over te nemen?

Mijn oogappel is woensdag plotseling overleden...

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:57

MDWStables schreef:
Is er hier iemand die belang zou hebben om een onaangebroken doos van 60 tabletten prascend over te nemen?

Mijn oogappel is woensdag plotseling overleden...

Heel veel sterkte!!

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:03

sterkte MDW |(

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:07

Verdrietig dit. Veel sterkte.

Ik krijg de prascend de grens niet over helaas.

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:37

MDWStables schreef:
Is er hier iemand die belang zou hebben om een onaangebroken doos van 60 tabletten prascend over te nemen?

Mijn oogappel is woensdag plotseling overleden...

Sterkte

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:38

Bedankt. Het is een groot gemis na meer dan 20 jaar samen te zijn geweest.

Pillen zijn verkocht.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:32

Sterkte MDW..

Ik meld me hier ook met mijn merrie van 22. Ze stond twee weken geleden ineens hoefbevangen en ik krijg net te horen dat ze PPID heeft. Heb flink wat in te lezen zie ik :)

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:29

batje schreef:
Sterkte MDW..

Ik meld me hier ook met mijn merrie van 22. Ze stond twee weken geleden ineens hoefbevangen en ik krijg net te horen dat ze PPID heeft. Heb flink wat in te lezen zie ik :)


Succes. Ik heb een hoop.info hier gevonden. Al werkt niet alles voor ieder paard maar ben wel een stuk meer te weten gekomen. :j

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:42

valine schreef:
Hij heeft ondanks de dikke dekens een hele dikke vacht. Onder zijn buik had hij ook echt hele lange haren, beetje het soort van een Golden retriever.
Ik zit zelf ook erg te twijfelen of het niet een reactie op de IBD/Prednisolon is. Ik heb dit ook met de veearts besproken en die zou dit weer gaan overleggen met .....weetikniet :roll:


Weet je al wat meer ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:31

Zijn jullie PPID-ers al aan het verharen ?

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:29

Charaz schreef:
Zijn jullie PPID-ers al aan het verharen ?

Ja echt als een idioot. Hele plukken tegelijk komen eraf. Ze heeft er ook jeuk aan dus haal elke dag mn onthaarborstel erover

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:46

Hier nog vrij weinig, terwijl mijn andere pony echt als een malle aan het verharen is

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Wesseltje

Berichten: 2180
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:54

Hier al een periode van verharen gehad, op het moment houdt ze de haren weer vast.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:06

Wesseltje schreef:
Hier al een periode van verharen gehad, op het moment houdt ze de haren weer vast.


Dit inderdaad, dat wordt weer scheren over een maand :Y)

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:17

Mijne heb ik 3 weken terug geschoren.

Momen nu wel ook hoop korte haartjes af.


Afbeelding

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:43

Ja beetje, binnenkort maar helemaal kaal scheren

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 02:12

Ik las net op FB dat iemand een ander merk pergolide voor haar paard heeft gekregen. Pergoquin
Het blijkt om hetzelfde middel te gaan als Prascend. Degene die het bericht op FB plaatste weet nog geen kosten, wacht nog op rekening van haar dierenarts.

Zou het dan eindelijk zo ver zijn dat BI concurrentie krijgt.
Iemand hier al iets over gehoord?

https://www.diergeneesmiddeleninformati ... egnl124101

Ik ga maandag even met mijn DA bellen.

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 07:13

Essie73 schreef:
Ik las net op FB dat iemand een ander merk pergolide voor haar paard heeft gekregen. Pergoquin
Het blijkt om hetzelfde middel te gaan als Prascend. Degene die het bericht op FB plaatste weet nog geen kosten, wacht nog op rekening van haar dierenarts.

Zou het dan eindelijk zo ver zijn dat BI concurrentie krijgt.
Iemand hier al iets over gehoord?

https://www.diergeneesmiddeleninformati ... egnl124101

Ik ga maandag even met mijn DA bellen.


Dat zou fijn zijn, als het dan een stuk goedkoper zou zijn. Ben erg benieuwd wat jouw dierenarts zegt.


Nog een tip voor de losse wintervacht: ik gebruik de karteltjeskant van zo'n ijzeren lang zweetmes zoeen die je dubbel vouwt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers