[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oretha

Berichten: 3428
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:17

@lies_sparkle: is Cushinaze van NAF misschien iets?
Ben me er toevallig ook in aan het verdiepen. Vind starten met Prascent spannend met een lage waarde ivm bij werkingen

Oretha

Berichten: 3428
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:20

CoRiNa1983 schreef:
_tarja_ schreef:
Bij mijn pony is helaas cushing geconstateerd.
Haar ACTH waarde was 58. Niet mega hoog gelukkig, maar wel cushing.
Ze moet nu starten met Prescend medicatie, ze moet 1 tablet per dag. En dan over paar weken opnieuw bloed controleren.
Ik ga starten met 1/4 tablet en dat wekelijks ophogen op advies in dit topic. Volgens de DA kan ik gelijk starten met 1 tablet, maar dat durf ik niet gezien de bijwerkingen.

In haar labwaarde had ze ook een te hoog kalium, chloor en LDH waarde . Hebben jullie daar ervaring mee?


Heeft ze symptomen? Ik vind 1 tablet ook veel, hier adviseert onze DA 1 tablet paard en halve voor een pony. Ik zou b.v. overleggen met je DA waarom hij 1 tablet adviseerd en aangeven dat je zelf eerst even wil kijken wat het doet op een halve.


Mijn paard had waarde 133 1ste keer met testen, ik heb ruim 1 jaar laten voor de 2de keer pas getest en toen was het 57.

Ik heb een paard en ben begonnen met opbouwen naar 1 tablet toen werd het echt een heks ben toen teruggegaan i.o.m. de DA naar halve daar heeft ze ruim 1 jaar opgestaan
Na de 2de keer testen heb ik haar op 3 kwart tablet gezet omdat ze weer symptomen erbij kreeg dit in overleg met de DA.


Ze heeft wel symptomen, maar niet echt de klassieke symptomen van Cushing. Ze heeft de volgende symptomen:

* Opgezette/ dikke uier met soms korstjes en jeuk.
* Vocht onderaan haar buik
* afgelopen maanden last van plekjes op haar romp die jeuk gaven.
* flink over gewicht
* stram

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:31

Misschien interessant voor mensen waarvan de paarden moeite hebben met innemen van de prascend.
Sinds juli is er een nieuwe ‘uitvoering ‘ van prascend, Pergosafe, filmomhulde ronde tabletten, dus zonder bittere smaak!
Dosering 0,5. 1 en 2 mg.
Prijs weet ik niet, nadeel je kan ze niet goed breken.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:04

Gisteren vertelde mijn dierenarts mij dit toevallig via de mail.

Ik geef de mijne nu 1/6 tablet. Dus dan is het nog niet zo handig als ze niet te delen zijn. Want de gewone pillen zijn volgens mij 1 mg?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:13

Interessant om te onthouden @assebassie, nu krijgt mijn paar 3/4 tablet dus misschien in de toekomst als ik zou moeten verhogen wel makkelijk, al moet ik zeggen met een stukje paprika eet ze het altijd zo op.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:45

Ik dacht altijd dat paprika schadelijk is voor paarden ? Omdat het tot de nachtschadefamilie hoort.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:48

Ik krijg net te horen dat de waarde van ons paard nu aan de lage kant is met prascent. Dus we gaan minderen. Maar ik vroeg me af wat de risico's zijn van te lage waardes. Ik kan er zo niks van vinden op internet. Misschien iemand die het weet?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:49

_tarja_ schreef:
Wat fijn Ninx dat het zo goed gaat zonder de medicatie! Mag ik vragen wat jij veranderd hebt aan voer? En moet jouw paard afvallen of juist wat bijkomen?

Wat ik me nog afvraag. Als je niet start met medicatie kan de ziekte dan verergeren?
Dus anders gezegd, is het verstandig om wel te starten met medicatie ook al zijn er weinig klachten of als de bloedwaarde nog laag is?


Het is natuurlijk de vraag wat die hoge ACTH waarde veroorzaakt....
Je kunt alleen de ACTH aanpakken met behulp van medicatie om de acute klachten weg te nemen... hopelijk.

Maar het kan ook zo zijn dat de ACTH verhoogd is door pijn, stress, hormonale disbalans, verkeerde voeding en beweging, etc... Dan kun je denken: "hey, de waarden zijn verhoogd dus het zal wel PPID zijn".
Je kunt ook denken: "wat zou er kunnen zijn dat de waarden verhoogd zijn? Zou ik dat eerst aan kunnen pakken, kijken wat er gebeurt en volgend jaar opnieuw testen".

Dat laatste heb ik dus gedaan. Ik vond haar klachten niet ernstig genoeg (recidiverende HB zou dat wel zijn bijv) om direct met medicatie te beginnen.
Ik heb het overlegd met de UU. Zij zien meer paarden die met aangepast management het gewoon beter doen zonder medicatie.
Zij geven ook aan dat je alsnog kunt starten wanneer je klinische verslechtering ziet.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:26

Ik heb hier ook een merrie van 29 staan die al een paar jaar geen pillen meer krijgt omdat ze er klinisch niet beter van werd.
Weinig gras, beperkt hooi, voer met een relatief laag zetmeel- en suikergehalte en een balancer van Dodson&Horrell houden haar alsnog in een meer dan acceptabele conditie.
Enige wat ze dit jaar heeft, is wat krullen aan haar benen als ze nat geregend is.
Ze is in 2012 HB geweest en sindsdien ook nooit meer.
Dus eigenlijk is ze niet slechter dan de andere die al 7 jaar pillen krijgt. :+

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 16:04

Maris schreef:
Ik dacht altijd dat paprika schadelijk is voor paarden ? Omdat het tot de nachtschadefamilie hoort.


Geen idee of dat zo is 15 jaar geleden stond ik op een stal en daar werden dagelijks kraten met paprika gevoerd die afgekeurd waren voor de verkoop van een kassenboer in de buurt nooit een paard ziek geweest. Er stonden paarden van 25+ en die kregen hun hele leven al paprika.

En ik geef het dus ook al meer dan 15 jaar maar nu geen kratten meer maar 1 of 2 per week ik snij het in stukken en doe daar het pilletje in.

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:40

Weet iemand hier of het een goed idee is om mijn paardje met Cushing ( en daardoor hoefbevangen al geweest) eens met dit weer op de weide te zetten zonder graasmasker? Ze krijgt telkens een masker aan nu en ze doet het prima. Maar nu vroeg ik me af of dat eigenlijk nog moet in dit seizoen? Want nu zal er toch niet veel fructaan inzitten denk ik?? Iemand ervaring mee want wil het niet zomaar proberen en over hoefbevangenheid apart en Cushing apart vind je wel wat, maar als het 1 door het ander komt dan weet ik het niet zo goed.

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:42

vur schreef:
Ik krijg net te horen dat de waarde van ons paard nu aan de lage kant is met prascent. Dus we gaan minderen. Maar ik vroeg me af wat de risico's zijn van te lage waardes. Ik kan er zo niks van vinden op internet. Misschien iemand die het weet?


Dat vraag ik me nu ook af. Ik ben erg benieuwd als we binnenkort weer even een bloedonderzoek doen. Vind het best spannend.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:53

Dorien1 schreef:
Weet iemand hier of het een goed idee is om mijn paardje met Cushing ( en daardoor hoefbevangen al geweest) eens met dit weer op de weide te zetten zonder graasmasker? Ze krijgt telkens een masker aan nu en ze doet het prima. Maar nu vroeg ik me af of dat eigenlijk nog moet in dit seizoen? Want nu zal er toch niet veel fructaan inzitten denk ik?? Iemand ervaring mee want wil het niet zomaar proberen en over hoefbevangenheid apart en Cushing apart vind je wel wat, maar als het 1 door het ander komt dan weet ik het niet zo goed.


Ik zou ermee oppassen als ze lange tijd op de wei staan.

https://www.heltieanimal.com/nl-nl/blog ... k-of-niet/

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 12:53

Vriest het niet bij jullie? Hier is de fructanindex torenhoog!

Bij nachttemperaturen boven de 5 graden en bewolkt weer overdag durf ik wel iets meer, maar ik zet ze eigenlijk nooit zonder masker.... Dan gaan ze bunkeren.

Met dit weer gaan ze er sowieso niet op

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:06

Nee,de laatste dagen vriest het hier niet. Vandaar dat ik het mij afvroeg. En ze geven nu enkel regen de komende week.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:10

Mijne staat elke dag op de weide! Ik heb soms het gevoel niet in dit topic thuis te horen :')

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:15

Hier gaan ze nu echt niet op het gras, het fructaan is hier torenhoog. Vannacht was het -8, nu nog -5 en volle zon. Dat is vragen om problemen. Mijn ppid-er komt wel op het gras, maar niet bij deze weersomstandigheden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:21

Mijne die op pillen staat maar nooit HB geweest is, staat ook elke dag op de weide. Volledig afgegraasd nu en in de zomer wel met strookbegrazing.

Die merrie die vroeger HB geweest is, krijgt alleen strookbegrazing van juni tot september. Daarna is het gedaan met gras voor haar.
Heb 't ooit weer geprobeerd en na 3 dagen liep ze weer gevoeliger. Dus dan maar niet.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:37

Vorst en overdag stralende zon, echt niet dat ze op het gras komen!
De cushies niet, maar de andere pony's ook niet.

Land hier is ook nog steeds nat, maar ook als het wat droger geweest was echt niet ivm fructaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:46

AaronYve schreef:
Mijne staat elke dag op de weide! Ik heb soms het gevoel niet in dit topic thuis te horen :')

Mijne ook :o .
Ook met vorst. Ik deel je gevoel :D .

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 22:50

Mijn pony komt al jaren niet meer op het gras. Héél soms, even een kwartiertje het gazon een beetje maaien omdat we even de paddock uitmesten ofzo. Maar echt niet dagelijks :n z'n vriendje - zonder hb of ppid verleden, mag 2-3× per week op z'n privé graasstukje staan (lastig maaien daar met de zitmaaier, dus dat mag hij doen :D ). Maar met die vrieskou en zon heb ik hem er niet op gezet.

Het menu is hier hooi van onbemest land, gerstenstro en een mineralen korrel met weinig suiker + een schepje Gluco Balance. En 1/6 pil Prascend uiteraard.

Oretha

Berichten: 3428
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 23:25

Ik durf ze met vrieskou en volle zon overdag ook niet buiten te zetten.

Gebruiken hier meer mensen Prascent in combinatie met een supplement als Hypobalance of Cushinaze?

Dorien1

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Be)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 08:25

Wat is dan de meest veilige periode om zo'n paardje op het gras te zetten? Wel met graasmasker. Of is het altijd gevaarlijk?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:06

Van juni tot september als het gras uitgebloeid is en er nog geen grote temperatuurschommelingen 's nachts voorkomen.
Het is niet veel, ik weet het maar kan er ook niks aan veranderen :')

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:12

Dorien1 schreef:
Wat is dan de meest veilige periode om zo'n paardje op het gras te zetten? Wel met graasmasker. Of is het altijd gevaarlijk?


Lees dit even goed door, dan weet je alles:
https://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructans.html