[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
henshem
Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-09-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 06:42

Het lijkt mij verstandig om (jaarlijks) een echo van het hart te maken zodat je weet hoe het hart er aan toe is en hoe het zich ontwikkelt. En evt medicatie voor het hart kunt gebruiken.


Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 06:55

Jeetje wat complex idd. Is ze nog steeds moeilijk te laden?
Ik denk ook dat zo lang je niet door een echo weet hoe het hart er aan toe is, je niet een 100% duidelijke oorzaak zal vinden. Al is het alleen maar om uit te sluiten.
Bij mij werd bijv juist ook weer gezegd dat het een klein gaatje kan zijn die snel gemist wordt, doordat bij spanning het hart sowieso harder gaat werken waardoor het niet te horen is.
Maar het blijft gissen.

Wat ik in elk geval heb gedaan is een hartslagmeter kopen. Daar haal je geen ruisje uit, maar kan je wel een heleboel informatie halen waaruit je kan opmaken of dat hart op bijv onlogische momenten harder moet werken. En op basis daarvan weet je dus of je training of andere omstandigheden moet aan passen.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:05

Prascend kan hartfalen veroorzaken. Dit is een van de redenen dat het middel humaan uit de handel genomen is. Ik weet niet of ik dit zo kort voor de sr zou doen maar is het een idee om eens met je da te overleggen om te stoppen met de prascend en 1 van de humane middelen te proberen? Als er redelijke twijfel is over de werking van prascend mag je da dat voorschrijven.

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:50

Als je nog meer wilt weten over de meidoornkruiden voor paarden, in Duitsland wordt dat veel vaker aan paarden gegeven als in Nederland. Dus daar is meer info erover te vinden. In het Duits heet het Weißdorn. Of zoeken op crateagus en b.v. pferd , dat kan ook.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 06:00

Hoe gaat het met jullie Cushie's met die hitte? Ik heb Lexje opnieuw 100% geschoren vorige week en toch stond hij zelfs vanochtend vroeg plakkerig van het zweet op de paddock (hij kan zijn temperatuur niet goed regelen). Nare combi is dat hij ook is gaan hoesten, dus blijkbaar weer kou gevat :( Ik heb hem net een halfuurtje op sukkelstap stand met zijn vriendje in de stapmolen gehad - was om 5.30 pas 18 graden en daarna was hij eindelijk droog. Dat is me overigens vaker opgevallen, hij knapt meestal op van een wandeling of halfuurtje stapmolen - mits heel rustig.

Zijn twee dingen waar ik over loop te dubben - ik zou hem eigenlijk lekker willen afspuiten halverwege de dag bij die hitte maar met die kuch durf ik dat niet goed. Wat denken / doen jullie? En wat zijn jullie gedachten over vliegendekens met die hitte? Het lijkt veel te warm voor zo'n synthetisch ding, maar de vliegen en dazen zijn ook verschrikkelijk - zeker als ze zo zweten ... Krijgen jullie pony's vandaag wel / geen vliegendeken met die 30 - 34 graden?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 06:55

Mijne krijgt wel vliegendeken op. Hij zweet niet gelukkig.
Afspuiten zo midden op warme dag zorgt er voor dat ze het alleen maar warmer krijgen, dus ik zou het niet doen.

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:29

Die van mij zit super dun in het haar, ik spuit niet af want daar krijgen ze het alleen maar warmer van. Als hij te harig is zou ik hem gewoon scheren hoor. Die van mij kan zelf kiezen of hij buiten of binnen staat, hij lijkt geen last te hebben van de warmte.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:09

Ik spuit ze ook niet af.
Hier ook vliegendekens met hals op. Anders worden ze lekgeprikt door de dazen. Ik heb vanaf vorig jaar die flashy grijze van EJ en moet zeggen dat die stukken lichter is als de rambo's die ik vroeger gebruikte.

Ik zet ze wel bij volle zon overdag op stal.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:17

Wouter had eindelijk weer eens een zomervacht maar na de langste dag is hij ontploft. Vorige week geschoren waardoor hij gelukkig niet meer zweet.

Wel lijkt hij nog kieskeurig met krachtvoer behalve slobber gaat er bijna niks meer in. Misschien toch eens ergens melden. Ik was bij een lezing in soest waarin hij vertelde dat het niet eten bekend was in de opbouwfase. Bij langer gebruik waren er geen meldingen. Lees het hier en hoor het in m'n omgeving ook.

Wouter 19-5-1994 30-10-2019

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:39

Dat paarden kieskeurig blijven met eten na prascend hoor je idd heel vaak hoor. Hier in het topic ook, paarden die 1 zak voer lekker vinden en daarna niet meer.
Geef je de prascend bij het eten in de buurt ( ivm sterke smaak prascend smaakt het eten daarna misschien niet meer ?) ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:43

De merrie hier heeft ook periodes dat ze haar krachtvoer ( klein schepje Fibreforce :') ) niet moet.
Krijgt nu al 6 jaar die pillen, dus lijkt mij niet meer de opbouwfase :+

Zolang ze goed hooi en gras blijft eten, maak ik er mij niet druk om. Na een poosje gaat de Fibreforce er toch altijd weer goed in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:12

Ik twijfel over het scheren, ik ben bang dat Sed dan verbrand in de prikkende zon van de laatste tijd :=

Ik heb ze nu overdags op stal staan en dan ‘s nachts buiten. Als ze overdag buiten staan dan zoeken ze ook met zn allen de schaduw op, zodra ze dan iemand over het erf zien lopen schieten ze naar het hek waarbij mn merrie het op het gillen zet (pratend paard haha). Die hint is wel duidelijk haha!

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:17

Hij krijgt z'n pil met een handje voer. Maar meestal met een handje merriebrok dat gaat er altijd in.. Hij houdt van junkfood geloof ik. Maar als hij de pil per ongeluk laat liggen op je hand eet hij hem ook zonder iets.

Heb nu een zak agbrobs muesli. Gedeeld met stalgenoot ivb kans het niet eten. Ik stuurde hij nou dag 1 eet hij, kreeg ik terug durfde je het niet te sturen gisteren weigerde zelfs een handje..

Wouter 19-5-1994 30-10-2019

CarolineCF
Berichten: 700
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:34

Ik had ook problemen met eten - maar nu niet meer met min 1.5 uur tussen pil en voeren

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:44

Die van mij doen het prima met de warmte. Soms wel wat zweten op het land, maar dat doen de jonkies ook.

Dennis vind zijn paardensnoepjes bij zijn pil niet meer lekker. Had nog een paar pavo koeken van iemand gekregen, dus die in veel stukken gebroken en nu krijgt hij daar een hoekje van bij zijn pil. Dus maar weer opzoek naar een schep van wat anders (dus weer even blij klanten rond shoppen wat die voeren, of ik 1 schep mee kan krijgen, want na ongeveer 1 schep stopt hij met er in trappen ;) ).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:55

Britt van 35 staat gewoon in de volle zon en ze heeft genoeg schaduw.Toch eng om te zien,de zon bakt toch op haar hoofd.Ze heeft wel een masker en deken.Maar ze drinkt goed en zal het wel overleven.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:54

Britta31 schreef:
Britt van 35 staat gewoon in de volle zon en ze heeft genoeg schaduw.Toch eng om te zien,de zon bakt toch op haar hoofd.Ze heeft wel een masker en deken.Maar ze drinkt goed en zal het wel overleven.


Waarom zet je haar dan niet verplicht in de schaduw ?
Mijn paard is bevangen geweest ooit door de hitte ......

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:08

Leo gaat ook goed in de warmte. Mooie korte vacht en niet in het zweet. Niet te mager en mest goed. Dus ik ben tevreden. Ik zweet zelf meer :')

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16088
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:31

Shanna schreef:
Ik twijfel over het scheren, ik ben bang dat Sed dan verbrand in de prikkende zon van de laatste tijd :=


Dat was ook precies mijn twijfel. Mijn paard heb ik 8 wk geleden geschoren en heeft alweer een beste vacht. Als ik hem van het land haal is hij "sloom" maar niet bezweet.

NiN_ME
Berichten: 115
Geregistreerd: 25-05-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:55

Hebben jullie ervaring met paarden met ppid die qua waarden goed zitten (mijn paard krijgt een halve pil per dag). Alleen toont ze wel alle tekenen van ppid, harde manenkam, vetophopingen, bolle ogen en helaas is ze meerdere keren bevangen geweest. Nu alweer 2 maanden, ze gaat al stukken beter maar we krijgen de pols niet weg uit haar voeten. Staat onder behandeling van de dierenarts, krijgt 1 zakje buit per dag en ascal. Tevens bij een natuurgeneeskundige, allerlei druppels en pilletjes, wie heeft nog tips?

:¨·.·¨:
`·.Bo ♥ღ mijn topper!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:01

Welk formaat paard is het, en hoe weet je zo zeker dat de waarde goed is?
Ik zou toch proberen te gaan ophogen in dit geval, ook absoluut geen gras en op goed hooi houden. Is ze ook te dik? Dan op dieet.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:48

Wouter hoeft maar een klein beetje boven de waarde te zitten of krijgt direct een harde manenkam. Wanneer is die van jou voor het laatst getest?

Ow slimme tips hier! Ik geef idd eerst de pil dan bijna altijd direct eten ga het nu eens omwisselen kijken of het verschil maakt.

Wouter 19-5-1994 30-10-2019

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:02

Hier gaat het ontzettend goed met de hitte! Mini shetlander, 11 jaar, op 1/8ste pil. Vorige zomer (niet op prascend) had hij een berenvacht waar je u tegen zegt, dit jaar (wel op prascend) is het een mooi dun zomervelletje. Ik ben onwijs blij dat hij zo mooi in zijn vacht zit, want komende winter ben ik van plan hem niet te scheren. Hopelijk blijft zijn wintervacht ook een beetje normaal qua dikte.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:27

Kcinarual schreef:
Hier gaat het ontzettend goed met de hitte! Mini shetlander, 11 jaar, op 1/8ste pil. Vorige zomer (niet op prascend) had hij een berenvacht waar je u tegen zegt, dit jaar (wel op prascend) is het een mooi dun zomervelletje. Ik ben onwijs blij dat hij zo mooi in zijn vacht zit, want komende winter ben ik van plan hem niet te scheren. Hopelijk blijft zijn wintervacht ook een beetje normaal qua dikte.


Heb ik hier ook ja. Kan me niet meer herinneren wanneer ik niu precies met die prascent ben begonnen. Maar deze zomer mooi in zijn vacht iig. Kijken of we van de winter zijn bespiering ook op zijn rug kunnen houden.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:50

Dat moet kunnen lukken door genoeg (goede ) eiwitten te voeren in combi met de prascend toch ?!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie, Mowgli4, Noukie123, Xandyandme, Yontheke en 36 bezoekers