[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:36

Elk nadeel heb z'n voordeel zei iemand ooit :D

Ik krijg het maar niet in m'n kop, zo'n graasmasker. Een hooinet met kleine mazen ook niet trouwens :')
Overduidelijk ergens in de vorige eeuw blijven steken :))

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:38

Wanneer was ook alweer de beste periode om bloedonderzoek te doen voor PPID? Mijn shet wil ik graag laten testen, vermoed dat hij het heeft

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:42

Na nieuwjaar. Dan is de seasonal rise weer voorbij.

Je kan het natuurlijk nu ook laten doen. Als er een paar duidelijke symptomen aanwezig zijn, is er weinig twijfel mogelijk.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:50

Pandora2 schreef:
Elk nadeel heb z'n voordeel zei iemand ooit :D

Ik krijg het maar niet in m'n kop, zo'n graasmasker. Een hooinet met kleine mazen ook niet trouwens :')
Overduidelijk ergens in de vorige eeuw blijven steken :))


Haha ach ja ik zou ook liever zonder zien. Heb ook nog nooit een paard gehad dat zó geobsedeerd is door eten. Dat is wel even wennen ook.
En een lastige combi met een ander die zo veel mogelijk en dus met zo min mogelijk belemmering moet eten.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:19

Pandora2 schreef:
Na nieuwjaar. Dan is de seasonal rise weer voorbij.

Je kan het natuurlijk nu ook laten doen. Als er een paar duidelijke symptomen aanwezig zijn, is er weinig twijfel mogelijk.


Dank je, ja de symptomen zijn heel duidelijk aanwezig maar 2 jaar terug kwam er een erg nette waarde uit in de zomer dus werd het compleet weg gewuifd door de da...

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:32

Bij mijn shetlander is helaas ook ppid vastgesteld. Wel dan nu getest met de seasonal rise. Haar waarde was 134. De da zei starten met 1/2. Nee hoor, kan gewoon. Maar na dit topic wat gelezen te hebben ga ik starten met 1/8.

Nu lees ik beter testen erbuiten? Waar is meer info en onderbouwing hierover te lezen? Ik kan dit nog nergens terugvinden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:54

Nou, mijn merrie heeft dus toch flinke eorth... de tanden gaan er dus uit. Dikke kans dat de verhoogde acth waarde wordt veroorzaakt door de pijn. Wanneer de waarde halveert, dus van de huidige 315 naar zeg maar 150 gaat, ziet dierenarts nog geen reden te starten met medicatie.
Klinische beeld is verder te goed.
Ik ben dus toch blij dat ik vorig jaar niet met de medicatie ben gestart toen ze een waarde van 122 had...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:30

shetlandfan schreef:
Bij mijn shetlander is helaas ook ppid vastgesteld. Wel dan nu getest met de seasonal rise. Haar waarde was 134. De da zei starten met 1/2. Nee hoor, kan gewoon. Maar na dit topic wat gelezen te hebben ga ik starten met 1/8.

Nu lees ik beter testen erbuiten? Waar is meer info en onderbouwing hierover te lezen? Ik kan dit nog nergens terugvinden.


De onderbouwing is dat in de sr bij heel veel/alle paarden de waardes stijgen. En bij het ene paard wat meer dan het andere paard. Terwijl ze dan toch gewoon gezond zijn.

VantLis
Berichten: 221
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 17:06

Vorige week de test uitslag gehad 182 en staat op 1 pil, advies dus verhogen naar 1.5 pil.

Ik kreeg te horen dat stresss de testuitslag beïnvloed. Echter is mijn pony als de dood voor de dierenarts. Hoe betrouwbaar zijn die waardes dan eigelijk als mijn pony veel stress krijgt van het bloedprikken?

Hij staat nu 3 dagen op 1.5 pil, eet nog wel ze hooi maar weigert mijn oerbalans en fibermix. Wat zouden jullie doen? Doorzetten of terug naar 1 pil? Hij is alleen hoefbevangen geweest in mei, verder vertoont hij geen symtomen!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:14

VantLis schreef:
Vorige week de test uitslag gehad 182 en staat op 1 pil, advies dus verhogen naar 1.5 pil.

Ik kreeg te horen dat stresss de testuitslag beïnvloed. Echter is mijn pony als de dood voor de dierenarts. Hoe betrouwbaar zijn die waardes dan eigelijk als mijn pony veel stress krijgt van het bloedprikken?

Hij staat nu 3 dagen op 1.5 pil, eet nog wel ze hooi maar weigert mijn oerbalans en fibermix. Wat zouden jullie doen? Doorzetten of terug naar 1 pil? Hij is alleen hoefbevangen geweest in mei, verder vertoont hij geen symtomen!


Stress heeft inderdaad invloed op de uitslag, dan kunnen de waarden hoger uitkomen dan ze werkelijk zijn.

Had hij al ppid en is dit een hertest? In dat geval zou ik alleen maar gaan verhogen als je het idee hebt dat zijn klachten zijn toegenomen. Ik doe geen hertest meer, ik weet dat hij het heeft. Ik hou hem heel goed in de gaten en als ik merk dat klachten weer iets toenemen dan verhoog ik met 1/8 pil.

Als hij pas net is gediagnostiseerd met ppid zou ik terug gaan in dosering en dit heel langzaam opbouwen. Waarom heb je laten testen? Heeft hij bijbehorende klachten?
Sterkte!

VantLis
Berichten: 221
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:50

De diagnose ppid kwam in mei dit jaar nadat hij hoefbevangen is geworden. Maand later geprikt toen een waarde van 111. Ik heb een 2e bloedonderzoek laten doen na een maand toen zat hij op 22 op 1 pil. Vervolgens 2 maanden later nogmaals een bloedonderzoek laten doen omdat hij nog niet stabiel zat en nu zit hij op 182 op 1 pil. Hij zit dus nog hoger als dat ik startten met de medicatie. Daarom het advies naar 1.5 pil en over een maand weer bloedonderzoek. Hooi eet hij gelukkig goed! Verder vertoond hij nu geen symtomen van PPID. Pony is met pensioen. Hoeveel hoger kan zo'n uitslag uitvallen door stress? Ik vind het dus vreemd dat hij 2 maanden geleden op 22 zat en nu weer op 182.. En ik vind het vervelend dat hij zo moeilijk ze vitaminebrok eet en ze slobber met ze supplementen.
tine10 schreef:
VantLis schreef:
Vorige week de test uitslag gehad 182 en staat op 1 pil, advies dus verhogen naar 1.5 pil.

Ik kreeg te horen dat stresss de testuitslag beïnvloed. Echter is mijn pony als de dood voor de dierenarts. Hoe betrouwbaar zijn die waardes dan eigelijk als mijn pony veel stress krijgt van het bloedprikken?

Hij staat nu 3 dagen op 1.5 pil, eet nog wel ze hooi maar weigert mijn oerbalans en fibermix. Wat zouden jullie doen? Doorzetten of terug naar 1 pil? Hij is alleen hoefbevangen geweest in mei, verder vertoont hij geen symtomen!


Stress heeft inderdaad invloed op de uitslag, dan kunnen de waarden hoger uitkomen dan ze werkelijk zijn.

Had hij al ppid en is dit een hertest? In dat geval zou ik alleen maar gaan verhogen als je het idee hebt dat zijn klachten zijn toegenomen. Ik doe geen hertest meer, ik weet dat hij het heeft. Ik hou hem heel goed in de gaten en als ik merk dat klachten weer iets toenemen dan verhoog ik met 1/8 pil.

Als hij pas net is gediagnostiseerd met ppid zou ik terug gaan in dosering en dit heel langzaam opbouwen. Waarom heb je laten testen? Heeft hij bijbehorende klachten?
Sterkte!

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:38

Dat zou ik eerder op de seasonal rise zetten. In het najaar zijn ze altijd verhoogd.

Laat m op 1 pil en test in februari nog eens

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:06

Maar de referentie waarden zijn toch nu ook gewoon anders? En dan is 182 toch nog steeds fors hoog? Tussen half juli en half november is boven de 100 positief.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16138
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:39

Ik vind dat hele testen en betrouwbaarheid toch wat lastig. Werk zelf op het lab. Wij laten patiënten die ACTH of cortisol komen testen een kwartier rustig liggen voor er bloed afgenomen wordt. Hierdoor is de kans op stress wat kleiner (tenzij ze prikangst hebben)
Een paard kan net voor het testen lekker hebben lopen rennen.. angst voor DA etc.
Hoe betrouwbaar is de test dan?
Mijn paard staat al 9 jaar op 1 pil, ik test al een jaar of 6 niet meer. Houdt hem gewoon goed in de gaten. Bij verslechtering laat ik hem testen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:00

Ik heb ook soms zo mijn twijfels bij het testen. Maar mijne heeft lage waarde maar wel duidelijk zo ppid vacht kwa kleuer.

Andere symtomen heeft hij gelukkig niet.
Besloten hem van zijn medicatie af te halen want hij reageerde gewoon niet goed op. Zijn weerstand ging ineens naar beneden. Schimmel in de hoef, mestwater, slecht eten. En nu ik gestopt ben is hij ook stuk vroelijker (niet dat hij depri was, want ik merkte pas dat hij nog vrolijker werdt toen ik stopte) hij eet weer.

En ik weet ik moet graanvrij/suikerarm/zetmeel arm voeren maar nu hij 350 gram pavo18+ krijg is hij eigenlijk ook veel actiever geworden en loopt hij veel fijner door zn lijf dan met graanloos/zetmeel/suiker arm voer. Dus hij mag lekker op de pavo18+ blijven.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:04

plutolover schreef:
Ik heb ook soms zo mijn twijfels bij het testen. Maar mijne heeft lage waarde maar wel duidelijk zo ppid vacht kwa kleuer.

Andere symtomen heeft hij gelukkig niet.
Besloten hem van zijn medicatie af te halen want hij reageerde gewoon niet goed op. Zijn weerstand ging ineens naar beneden. Schimmel in de hoef, mestwater, slecht eten. En nu ik gestopt ben is hij ook stuk vroelijker (niet dat hij depri was, want ik merkte pas dat hij nog vrolijker werdt toen ik stopte) hij eet weer.
Echt je gevoel volgen dat doe ik ook

En ik weet ik moet graanvrij/suikerarm/zetmeel arm voeren maar nu hij 350 gram pavo18+ krijg is hij eigenlijk ook veel actiever geworden en loopt hij veel fijner door zn lijf dan met graanloos/zetmeel/suiker arm voer. Dus hij mag lekker op de pavo18+ blijven.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:05

Echt je gevoel volgen dat doe ik ook

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:16

Wat bedoel je met PPID-vacht qua kleur?


Ik heb mijne sinds een paar dagen een halve pil meer gegeven. Ze lijkt er wel van op te knappen. Ben benieuwd. Misschien na de SR weer afbouwen naar oude hoeveelheid.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:43

Ik ben benieuwd wat dat gaat doen, mijn Fries was vorig jaar na de 2e of 3e keer scheren ook een gekkig kleurtje. Nu is ze sowieso niet diep zwart, ook in de zomer niet. Ze is nu op haar zwartst altijd.
Afbeelding afgelopen voorjaar was ze zo

Afbeelding
Nu net geschoren toch vrij zwart.

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:17

De mijne is ook soms raar van kleur. Beetje oranje achtig.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:39

De mijne wordt altijd diep oranje in het najaar.

ik vind de hoeveelheid pillen toch lastig. Terugkijkend hebben we verhoogd op basis van het advies van de DA. Ik denk dat het sterk afhankelijk is van het paard. Ik dacht drie jaar geleden al dat de mijne aan haar laatste winter was begonnen, maar ze staat er nog steeds fris bij en we geven al zolang die tabletten... Ik denk dan wel eens, volgens mij had het ook met minder gekund en dat had me veel geld bespaard, maar goed, zo denk ik er nu over. Toen zat de schrik er behoorlijk in. Ik zie (na een zoekopdracht) dat het in voorjaar 2015 is geconstateerd, dus tel maar uit.. Ik heb ook nog mariadistel gevoerd, maar zag na een jaar dat ze toch wat extra's nodig had, ze kwam niet door haar wintervacht heen. Wij zijn begonnen met een half tabletje, toen waren er geen homeopatische preparaten, dus heb ik zelf gezocht op het web. Nu is er meer keus. Ze ging een jaar of drie geleden wat moeilijk lopen, toen hebben we wat metacam gegeven en knapte ze weer snel op. Daarna de hoeveelheid verhoogd en heeft ze er geen last meer van gehad.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:04

Hier ook zo'n koperkleurige vacht bij mijn donkerbruine in de winter.
Toen ze nog gezond was, was haar wintervacht veel donkerder dan haar zomervacht. Nu is het al jaren net omgekeerd. :+
Ook aan haar benen komen nu stilaan ook weer van die rosse haartjes tevoorschijn.
Maar ik mag niet klagen want voor de rest gaat het prima momenteel. Mag zo nog een paar jaar duren :j

aisa

Berichten: 762
Geregistreerd: 01-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:05

mijn 19 jarige uk doe het super nu,500 plus waardes en nu na een vervelende start weer terug op een half pilletje.
Ze eet goed ,doet af en toe een blij drafje zomaar en bokte zomaar een keer in de ronde *\o/* ..Eind oktober test ik haar weer,of haar waardes wat zakken.

Haar oude vacht inderdaad ook koperachtig van kleur,nu geschoren mooi bruinzwart

Maar zoals ze zich nu voelt,lijkt ze een happy shettie

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:13

Afbeelding
1 pil per dag, vacht wordt nu wel wat dik (maar dat is altijd geweest) hij komt weer lekker aan na hoefzweerdrama van de zomer.
Vacht glimt mooi en mooie kleur. Ik ben tevreden

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:20

Ik mag mij helaas hier ook melden.

16 jarige haflinger merrie, 2 jaar geleden bevangen geweest, goed afgevallen daarna.

Staat op enkel hooi, vitamine korrel en wat dingen als probiotica, mariadistelzaad, eiwitten en Optiform.

Haarde ontzettend lang door (eigenlijk niet gestopt) dit voorjaar, heeft al een zeer slechte rug en dit werd nog erger, meer hangbuik. Daarnaast viel ze in op onbeperkt hooi. Dus laten testen.

33 wat 20 mag zijn volgens de DA dus gelijk begonnen met Pergosafe

Pony is net verhuisd naar een plek met meer contact, meer ritme en meer rust (maar 1 paard ipv 4, minder paarden bewegingen/mensen).

Staat er verder erg goed bij gelukkig en is blij en vrolijk. Maar lees graag hier mee, van mensen met ervaring kan je altijd leren.