[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:08

Maris schreef:
Dat moet kunnen lukken door genoeg (goede ) eiwitten te voeren in combi met de prascend toch ?!


Nou, dat gaat wel eens af en aan. En dan krijgt hij echt niks minder. Meestal in de zomer magerder. Maar mss is dat de SR wel. We zullen zien.


JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:00

Hier maakt het echt niet uit wanneer ik voer tov de prascend. Meneer eet sowieso niks meer uit de hand, en van de beste brok hoeft hij ook niks te weten.
En tegenwoordig is een halve zak voer blijkbaar ook al gratis af te halen niet meer vanaf te komen...
Zo raakt de schuur wel heel snel vol natuurlijk.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:46

Fabster schreef:
Maris schreef:
Dat moet kunnen lukken door genoeg (goede ) eiwitten te voeren in combi met de prascend toch ?!


Nou, dat gaat wel eens af en aan. En dan krijgt hij echt niks minder. Meestal in de zomer magerder. Maar mss is dat de SR wel. We zullen zien.


Euh, ik snap het niet helemaal ? Vanaf ongeveer nu zal je moeten gaan bijvoeren aan goede eiwitten, tenminste.... mijn paard ging altijd nu beginnen met terugvallen.
Maar wat is de SR wel ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

NiN_ME
Berichten: 115
Geregistreerd: 25-05-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:29

@Shanna, het is een haflinger merrie van 18 jaar oud. Niet te dik, al jaren op een streng dieet en sinds vorig jaar niet meer op het gras geweest.

Bloed wordt 2x per jaar gecheckt, laatste keer 3 maanden geleden. Altijd goed sinds ze de medicatie krijgt.

:¨·.·¨:
`·.Bo ♥ღ mijn topper!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 20:16

Ik zou dan toch de prascend ophogen.
Mijn shet van nu 16 krijgt sinds hij dit jaar voor het eerst bevangen is geweest 1/2e pil per dag, zekers in de SR.

Goed nieuws over de bevangen pony gesproken, vandaag is de smid geweest voor het eerst sinds de bevangenheid, en hij kon geen tekenen van de bevangenheid terug zien in de hoef! We waren er dus echt goed optijd bij :D

2 weken terug heeft hij ook weer een bosritje gemaakt, fijn dat de schade beperkt is gebleven! :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 06:00

Fabster schreef:
Maris schreef:

Nou, dat gaat wel eens af en aan. En dan krijgt hij echt niks minder. Meestal in de zomer magerder. Maar mss is dat de SR wel. We zullen zien.


Euh, ik snap het niet helemaal ? Vanaf ongeveer nu zal je moeten gaan bijvoeren aan goede eiwitten, tenminste.... mijn paard ging altijd nu beginnen met terugvallen.
Maar wat is de SR wel ?


Dat weet ik dus niet, Maris. Denk t eigenlijk niet. Meestal wordt hij in de winter dikker en in de zomer magerder. Maar afgelopen winter was hij juist magerder en nu in de zomer dus weer voller. Dus het wisselt. Bijvoeren doe ik altijd. Meer wil hij niet, want dan laat hij t staan. Maar ik maak me er niet al te druk om. Hij wordt nooit graatmager en het trekt altijd weer bij.

_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 07:39

Die van mij was in de winter ook dikker dan nu. Best apart..

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:57

_Reneee schreef:
Die van mij was in de winter ook dikker dan nu. Best apart..


Mijn theorie is het volgende: de SR geldt voor alle paarden. Dan worden ze allemaal een beetje IR, zodat ze goed vet kunnen opslaan voor de komende winter. Dat doet Leo dus ook keurig (normaal gesproken dan). Richting de zomer is al t ‘vet’ (het is niet alsof hij een dikke laag krijgt) blijkbaar opgebruikt en alhoewel reserves weer worden aangevuld, vult het het vet pas weer aan richting de winter.

Mss dat het, als je langer prascent gebruikt, veranderd? Want nu is hij in de zomer ineens best aardig. Niet dik hoor, hij blijft schraal, maar niet dat de ruggengraad er helemaal op ligt. Ziet er nu gewoon best netjes uit. Goed door zijn vacht gekomen en glimt mooi. Maar hoe dat dan straks in de winter gaat, is even afwachten.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:26

Mijn pony is alweer een beetje aan zijn wintervacht begonnen. Hoe is t bij jullie paardjes?

Siers83

Berichten: 7261
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:08

Hier ook al een behoorlijke vacht idd. Ze staat onder een bucas zebra maar toch al echt een dikke pluisvacht

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:21

Sed is ook al weer een teddybeer, ik denk dat ik hem nog weer ga scheren komende of volgende week. In september/ oktober is het toch weer terug :+

tine10

Berichten: 5073
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:11

Hier ook al een flinke vacht.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:13

Eéntje beetje vacht aan 't krijgen hier. Meestal gaat het gewoon goed tot november, maar blijft het dan wat groeien :+

De andere die geen pillen meer krijgt, heeft nog een glimmende zomervacht :=
Maar die had ook nooit noemenswaardige problemen met de vacht.

tine10

Berichten: 5073
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:36

Weet iemand van jullie hoe het zit? Ze zeggen altijd dat als gras niet kan groeien, dat dan het fructaangehalte erg op loopt met risico op hb. Als een van zon, warmte of regen ontbreekt loopt het fructaangehalte dus op, want dan kan het gras niet groeien. Maar hoe zit het met uitgebloeid gras? Is dat risico er dan nog?

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:42

In het gele landschap van de laatste tijd durfde ik het met Sed wel aan, het was of geel landschap, of bijvoeren van een verse baal hooi die eigenlijk te vroeg open is. Ik koos dus voor het gele landschap en dat is goed gegaan.

Nu met de buitjes zo nu en dan staat Sed wel weer alleen en heeft hij 3 meter uitgebloeit enorm lang gras en wat onkruiden en gesnoeide brandnetels. Als dat op is gaat er helaas wel weer hooi bij, nu met de regen durf ik hem niet meer op het gele land te zetten al doet de regen niet echt wat. Het land is veel te lang veel te droog geweest en de buitjes zijn te minimalistisch om echt noemenswaardig wat te doen.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:54

tine10 schreef:
Weet iemand van jullie hoe het zit? Ze zeggen altijd dat als gras niet kan groeien, dat dan het fructaangehalte erg op loopt met risico op hb. Als een van zon, warmte of regen ontbreekt loopt het fructaangehalte dus op, want dan kan het gras niet groeien. Maar hoe zit het met uitgebloeid gras? Is dat risico er dan nog?


Mijn gezonde PRE staat om de dag 2 uurtjes op een stuk met lang uitgebloeid gras. Als ik 'm elke dag erop laat, zie ik het vet er zo aangroeien :+ Dus ik vrees dat in die '' dooie '' boel idd toch best nog wat suikers zitten.

SparklingApp

Berichten: 1942
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:22

Ik vroeg me dat ook af, het suiker in het uitgebloeide gras.
Zelf denk ik dat de suikers opgeslagen worden in het nog levende deel van het gras en dus niet in de dorre stengels, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.

Ik heb al lange tijd niet meer gepost hier, maar heb een ondertussen 26 jarige merrie die al 6 jaar op de Pracend/ Pergolide staat en nu helaas een chronische vorm van hoefbevangenheid heeft en een 22 jarige ruin die de diagnose in maart dit jaar heeft gekregen.
De ruin heeft na opbouw een tijdje 1 pil Pracend per dag gekregen, maar stond met half dichtgeknepen oogjes zich ellendig te voelen, nu krijgt hij een half en dat trekt hij beter, maar is de vraag of het ook voldoende is om de symptomen te onderdrukken.
Verder komt hij steeds meer vast in zijn lijf te zitten, hij voelt zich te slecht om echt beweging te geven, maar ook als hij hier door komt ben ik bang dat hij van het één naar het ander gaat.
De DA opperde het gebruik van een vitafloor en verrassend genoeg kreeg ik bij de informatie een hele pdf hoeveel baat Cushing patiënten daarvan kunnen hebben, dus nu de grote vraag: zijn er hier ook mensen die daar in de praktijk ervaring mee hebben?
Aan de ene kant ben ik helemaal enthousiast en zie ik de mogelijkheden, maar aan de andere kant is het nogal een investering, dus ben nu bezig wat gebruikerservaringen te verzamelen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:24

Afbeelding
Afbeelding

Hoe vinden jullie hem eruit zien.
Hij is half mei jachtmodel geschoren.
Groeit al weer aardig.
( Hij heeft net in regen gestaan )

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 07:59

Sparkling Vitafloor...had er echt nog nooit van gehoord :? Google bracht mij uitleg...dat is zo'n soort trilplaat. Geen ervaring mee dus.

Tylando hij ziet er goed uit, beetje pluizig alweer en beetje te dik :D Maar het belangrijkste is dat 't beestje zich happy voelt, toch.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:23

Hij is al wat afgevallen. Verder doet ie t prima ondanks zijn pluisvachtje al
Kunnen nu weer wat gaan doen. Met die eerdere temperaturen lagen we er een beetje uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:03

tine10 schreef:
Weet iemand van jullie hoe het zit? Ze zeggen altijd dat als gras niet kan groeien, dat dan het fructaangehalte erg op loopt met risico op hb. Als een van zon, warmte of regen ontbreekt loopt het fructaangehalte dus op, want dan kan het gras niet groeien. Maar hoe zit het met uitgebloeid gras? Is dat risico er dan nog?

Er wordt gewaarschuwd dat er nu veel suiker in zit en het risico op HB erg groot is. Ik hou ze streng in de gaten en mijn cushie mag elke dag even een uurtje in de tuin grazen, waar het gras er beter bij staat.

Ik voer nu sinds een maand gluco balance. Bij mijn cushie merk ik nog niet veel veel verschil, maar de helft vd tijd eet ze haar brokken ook niet, bij mijn andere paard wel. Die had toch een wat harde manenkam (gras+overgewicht) en die is al een stuk zachter.

Mijn pony at tijdens de warmte ontzettend slecht. Meer die daar last van hadden? Er ging geen hap brokjes in, alleen haar stukje fruit met de prascend en wat hooi. Gelukkig eet ze nu wel weer redelijk. Moet ook op zoek naar ander voer want de vito eet ze nog amper :roll:

Mijne zit trouwens ook al dik in haar vacht, denk dat ik haar eerdaags toch maar ga scheren. Ze heeft met de buien van gisteren en vandaag wel een regendekentje op, anders staat ze geheid weer te hoesten.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:51

Dennis schreef:
Die van mij doen het prima met de warmte. Soms wel wat zweten op het land, maar dat doen de jonkies ook.

Dennis vind zijn paardensnoepjes bij zijn pil niet meer lekker. Had nog een paar pavo koeken van iemand gekregen, dus die in veel stukken gebroken en nu krijgt hij daar een hoekje van bij zijn pil. Dus maar weer opzoek naar een schep van wat anders (dus weer even blij klanten rond shoppen wat die voeren, of ik 1 schep mee kan krijgen, want na ongeveer 1 schep stopt hij met er in trappen ;) ).



Ik loste de pil altij dop in water en een scheut rozebottelsiroop er doorheen. Hij at zijn tablet altijd graag

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:52

tylando schreef:
[ [url=m/3J7oyl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yqQBAF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe vinden jullie hem eruit zien.
Hij is half mei jachtmodel geschoren.
Groeit al weer aardig.
( Hij heeft net in regen gestaan )


Hoe oud is hij. Ziet er netjes uit, rugspieren lijken wat weg te gaan?

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:12

Dennis zijn vriendin Judith krijgt haar pilletje in een beetje limonade. Maar Dennis word daar heel boos van. Tot nu toe werkt pilletje er in en los er wat lekkers achter aan het best.
Van de week heeft mijn man het weer een keer gedaan, die had oorlog. Tussen brokjes lukt niet, in een stukje banaan lukt niet. Grappenmaker _O- .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:17

Hij is 25 geworden in april


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, dioni, germie, GrapeshotBot en 34 bezoekers