[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:35

Intussen contact gehad met diverse DA. Waarschijnlijk gaat staand niet lukken. Je moet namelijk het andere been flink naar voren halen om er bij te kunnen. De kans is waarschijnlijk dan te groot dat er onvoldoende zicht is om het voldoende ruim te verwijderen. Tot nu toe 2 optie's: BCG of chirurgisch onder narcose. Kosten zijn gelijkwaardig. Vraag is wel of BCG voor langere tijd voorradig is. Vind beide opties spannend. Paar nachtjes over slapen maar.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:44

BCG zou er in april of zo toch weer zijn in Utrecht had ik begrepen??

BCG 80% kans op success en op geen recidivi.. helaas.. wij waren de 20%.... Toen direct gevraagd of bij terug komen sarcoiden nogmaals BCG zin zou hebben, maar dat deden ze niet.. Ik zou het voor haar mondhoek zeker graag proberen, andere opties voor die plaats kan ik niet echt verzinnen, zonder je halve paard te slopen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:46

Met chrirurgisch verwijderen ben je wel in 1 behandeling klaar. Daarna uiteraard een genezingsproces maar met BCG lijkt het me langer duren en er blijft kans dat t terugkomt. Ik denk dat ik in jouw geval voor chirurgie zou gaan. Staand met verdoving was mooi geweest maar met de uitleg die je da geeft begrijp ik wel dat dat niet kan.

Beau haar eerste echte fotoshoot! Check deze zwarte reus op: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1278529&p=58085671#p58085671

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:52

Wat ik niet zo goed begrijp is dat sommigen zelf met zalfjes aan de slag gaan. Een sarcoid is een akelig iets, ik zou het in overleg met de da aanpakken. Als je het niet gelijk goed aanpakt maak je de sarcoid alleen maar agressiever. Of zit ik nu zo mis?
Garanties heb je natuurlijk nooit. Ik heb bij mijn paard voor de zalf van dr knottenbelt gekozen en vooralsnog, nu anderhalf jaar verder, ziet het er netjes uit. Hopen dat t zo blijft..

Beau haar eerste echte fotoshoot! Check deze zwarte reus op: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1278529&p=58085671#p58085671

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:15

BeauGeste schreef:
Met chrirurgisch verwijderen ben je wel in 1 behandeling klaar. Daarna uiteraard een genezingsproces maar met BCG lijkt het me langer duren en er blijft kans dat t terugkomt. Ik denk dat ik in jouw geval voor chirurgie zou gaan. Staand met verdoving was mooi geweest maar met de uitleg die je da geeft begrijp ik wel dat dat niet kan.


Kom ook weer even binnen vallen.
Je hoopt idd dat het in 1x weg is chirurgisch. Mijn paard had een plek in zijn lies, ruim weg gesneden, maar een klein jaar later was het terug...

Toen voor BCG gegaan in Utrecht, en we zijn nu ruim een jaar sarcoid vrij (klopt heel hard af)

@Niello ik zou alle voors en tegens rustig tegenover elkaar zetten. Bij beide zijn er risico's, bij beide is er kans op terugval helaas.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 20:26

BeauGeste schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp is dat sommigen zelf met zalfjes aan de slag gaan. Een sarcoid is een akelig iets, ik zou het in overleg met de da aanpakken. Als je het niet gelijk goed aanpakt maak je de sarcoid alleen maar agressiever. Of zit ik nu zo mis?
Garanties heb je natuurlijk nooit. Ik heb bij mijn paard voor de zalf van dr knottenbelt gekozen en vooralsnog, nu anderhalf jaar verder, ziet het er netjes uit. Hopen dat t zo blijft..


Ik ben het hier ook mee eens.

Ik heb alleen virex creme geprobeerd, omdat ik toch hoopte niet aan die vervelende methodes te moeten beginnen. Maar goed, dat liep anders nadat de da erbij kwam.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:47

Meerdere DA aan de telefoon gehad. Operatie is de beste optie. BCG duurt langer en is riskanter omdat er een bloedvat vlak langs loopt. Hoop dat nog voor het vliegenseizoen de wond dicht zal zijn. Blijf het enorm spannend vinden, maar heb geen andere keus helaas.

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:28

Sterkte Niello. Lijkt mij ook de beste optie maar blijft naar. Je zit idd wel in de goede tijd nog nu, hoop op t beste!

Beau haar eerste echte fotoshoot! Check deze zwarte reus op: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1278529&p=58085671#p58085671

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:34

Dank je BeauGeste!

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:21

dieseltje schreef:
mlO_uu schreef:
Ik helaas ook ervaring. Lange tijd gedacht dat het een litteken was. Plek was ook rustig, totdat die na een jaar begon uit te breiden. Daarna begonnen met smeren van babyzalf met kurkuma. Hier enkele foro’s. We zijn er nog niet, maar sinds vandaag op de gezonde stukjes huid zelfs weer donshaartjes!


Eerlijk gezegd vind ik het er niet zo super uit zien, het lijkt erg op de plek de mijn paard in zijn hals had en die grote ronde schijf is eigenlijk helemaal aangetast, lijkt ook wat op de huid te liggen. Bij mijn paard is met dermequin de hele schijf dus losgekomen uiteindelijk (het aangetaste deel liep ook nog wat door aan de randen en was dus groter dan verwacht, zo'n 8 bij 12 cm).

Denk dat dus niet enkel dat bloemkooltje aangetast is, maar de hele plakkaat. Gaat dat met babyzalf en kurkuma uiteindelijk dan ook eraf komen? Misschien anders de dermequin overwegen? Het is even een gedoe en het s even doorbijten en volhouden voor paard en verzorger, maar uiteindelijk krijg je dan wel een goed resultaat bij zo'n soort sarcoïd.


Bedankt voor het meekijken en je reactie. Het klopt. Ik ben/ was me er zeker van bewust dat de hele plek was aangetast. Echter zat er zoveel verbetering dat ik er vertrouwen in had/ heb. Hier een foto van twee dagen geleden.

Afbeelding

Het witte laat langzaam los. Eronder zit weer normale huid en er groeien weer haren.
Uiteraard blijf ik het in de gaten houden en kijkt de veearts mee.

Hobbyfokkers van springpaarden

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:12

Hoi,

Dit is mijn ervaring met BCG.
Mijn merrie Annabel heeft een giga tros op haar borst. We zijn in december 2017 begonnen met de BCG. Op 31 januari kreeg ze de laatste en het is nu 4,5 week na de laatste behandeling. Het was pittig maar het is een heel stuk weg! Foto 1 is de eerste dag na de 1e behandeling, foto 2 is 4 weken (nu) na de laatste behandeling. We moeten nu tot 1 mei wachten want het werkt nog 3 maanden na de laatste door, voor het definitieve resultaat. Daarna ga ik kijken wat ik verder kan doen. Het is haar enige plek. We hebben gewoon 2x per week gereden, 2x per week gelongeerd tijdens de behandeling en dat ging geweldig. 3 dagen na de behandeling had ze rust en vandaaruit gekeken wat ze aan kon. Ging het stopte we en ging het goed reden we "normaal" (stap, draf en galop). Geen zware oefeningen. Ze elke keer de dag erna behoorlijke zwelling en koorts (max 38.7 gemeten). Ik gaf haar druppels voor haar weerstand en verder gewoon hooi en krachtvoer. Ze mocht geen deken op dus ze heeft het echt helemaal op eigen kracht gedaan. Lekker de hele dag buiten in de grote paddock aan stal en bak. Ik hoop dat als er mensen twijfelen via mijn verhaal misschien toch de stap nemen naar BCG. Ik had geen keus want het is/was te groot voor een andere behandeling. Qua kosten ben ik rond de 600,00 kwijt voor alle 4 de handelingen zonder vervoer en verdoving. In totaal met vervoer en verdoving afgerond naar boven 1300,00. Foto 3 was voor de behandeling!

Foto 3
Afbeelding

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 10:27

Wow, ik schrik ervan. Wat een bizar grote plek!
Dank je wel voor het delen van je ervaring. Ik duim voor je dat de plek blijft slinken!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:36

Wat een enorme plek! Ik snap dat dit te groot is voor een ander soort behandeling. Ik hoop voor je dat het in de 3mnd nog wat verder slinkt, bij mijn paard was dat wel het geval (al was dat nog maar een inimini bultje, 3mnd later was het helemaal weg)

Hier qua kosten rond de €1100, voor biopt en 4x BCG, allen met flinke dosis sedatie en extra morfine omdat paardlief niet zo lief was O:)

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:21

@Storm1971 fijn dat de plek Door de Bcg zoveel kleiner is geworden. Zou je ons op de hoogte willen houden hoe het verloop verder is? Succes!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:06

Dat is inderdaad een heel indrukwekkende grote plek...
Ben erg benieuwd hoe dat zich verder gaat ontwikkelen. Wil je ons op de hoogte houden?

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:11

dieseltje schreef:
Dat is inderdaad een heel indrukwekkende grote plek...
Ben erg benieuwd hoe dat zich verder gaat ontwikkelen. Wil je ons op de hoogte houden?


ja ik zal het jullie laten weten. Van de week door de kou heeft ze even een paar dagen een deken op gehad maar ik als de dood dat het er langs gaan van de deken alles weer irriteert waardoor het juist weer geactiveerd word.

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:13

Niello schreef:
@Storm1971 fijn dat de plek Door de Bcg zoveel kleiner is geworden. Zou je ons op de hoogte willen houden hoe het verloop verder is? Succes!


Ja zal ik doen. Ik moet elke twee weken een foto maken en deze naar mijn dierenarts sturen voor een duidelijk beeld. Nog 8 weken.....en dan definitieve resultaat. Duimen maar... zelf doet ze alsof er niets aan de hand is..

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:13

Jotoma schreef:
Wow, ik schrik ervan. Wat een bizar grote plek!
Dank je wel voor het delen van je ervaring. Ik duim voor je dat de plek blijft slinken!


Ik duim mee :)

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:42

Dit is foto van afgelopen week, 6 weken na de laatste injectie.
De doet het super het slinkt nog steeds gelukkig. Nog 6 weken....


Afbeelding

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:59

Storm1971 schreef:
Dit is foto van afgelopen week, 6 weken na de laatste injectie.
De doet het super het slinkt nog steeds gelukkig. Nog 6 weken....


[ [url=m/LurQiX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooh wat fijn zeg. Dat had ik niet verwacht. Wat fijn. Nu het laatste restje ook nog!

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:48

Citaat:
Dit is foto van afgelopen week, 6 weken na de laatste injectie.
De doet het super het slinkt nog steeds gelukkig. Nog 6 weken....

Wat een fantastisch resultaat al.

'Those we loved don't go away... They walk beside us...every day
Unseen, unheard , but always near... still Loved , still missed and still so dear'

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:09

Reactie tot nu toe is in ieder geval goed, duim met je mee dat hij helemaal gaat verdwijnen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:10

wauw! Wat een verbetering!

Hier een foto van de plek bij mijn paard vandaag. Sinds 3 dagen weer begonnen met kurkuma smeren.
Afbeelding

De schilfers ed komt door de zalf. Alleen de donkere puntjes moeten nog verdwijnen.

Hobbyfokkers van springpaarden

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 19:20

Maar hoe weet je dan of het eventuele onderhuidse weefsel ook weg is?

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 06:09

Maak je een kurkuma smeersel?

'Those we loved don't go away... They walk beside us...every day
Unseen, unheard , but always near... still Loved , still missed and still so dear'

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: callass en 23 bezoekers