[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tita

Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:50

Storm1971 schreef:
belle_boef schreef:
Utrecht is de enige die dat doen. En ook enkel op vaste dagen


dat is echt balen, voor mij 2.5 uur enkele reis!


En heerlijke inloop spreekuur dus geen garantie hoe laat je weer naar huis mag.
Je kan je paard daar ook tegen mindere kosten op stal zetten.
BCG injecties moeten vaak herhaald worden voor bepaalde periode

30-11-2015
03-07-2018

ForeverQ

Berichten: 64
Geregistreerd: 01-08-17

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:38

Hallo,

Mijn paard heeft dit ook gehad en was doorsnee zeker 6cm groot. DA erbij en zei zij me enige oplossing wegsnijden. Nu met iemand erover gehad en zij vertelde me probeer er honingzalf van vetramil erop te doen. Ik dacht kan nooit geen kwaad. Echt werkelijk na 2 weken was de plek volledig verdwenen! DA wist niet wat ze zag en raad nu iedereen in deze gevallen deze zalf aan.

Quaranto & Forever ❤️

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:35

Ben al lang een meelezer, nu verplicht mee-slachtoffer :P

Twee sarcoïden in de lies. Vandaag behandeling gestart met acyclovir zalf.


Afbeelding


Afbeelding

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:49

tita schreef:
En heerlijke inloop spreekuur dus geen garantie hoe laat je weer naar huis mag.
Je kan je paard daar ook tegen mindere kosten op stal zetten.
BCG injecties moeten vaak herhaald worden voor bepaalde periode


Vond dat reusachtig meevallen, was zelfs vaak eerder aan de beurt dan dat ik op de planning stond.
En ja ze moeten herhaald, maar ach dat had ik er wel voor over.

Overigens schijnt de BCG tot medio 2018 niet beschikbaar te zijn schreef iemand anders met een sarcoid in Hepsie haar oor sarcoid topic, dus zou die optie ook afvallen.

Voor dat grote stuk op de voorborst zullen de behandelingen zeer beperkt zijn, is zo groot.

Voor de geode orde, Hepsie heft dus BCG injecties gehad, succes kans was 80 procent voor haar type en locatie, die in het oor is ook keurig met de noorderzon vertrokken. Echter het gewenste effect dat de therapie moet hebben in het ook voorkomen vna toekomstige sarcoiden is op dit moment bij mijn paard twijfelachtig, zit sinds de zomer bultje (ander uiterlijk dan haar sarcoiden) op haar hals en zit wat bij haar lip (Dat is echt weer waardeloze locatie).
Kunnen uiteraard ook andere bultjes zijn, vervelende is dat je niet even een sarcoid gaat biopteren, dus momenteel negeer ik de aanwezigheid, als ik het idee heb dat er ergens iets groeit ga ik die op hals wel laten behandelen (cryo zou daar ook geode optie voor zijn of zalven), mond als die wel groeit en sarcoid blijkt te zijn is echt een probleem.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 19:57

Ai, herkenbare plek Webster. Sterkte met behandelen, hoop dat dit voldoende is.
Hier nog steeds sarcoid vrij, ondanks een heel stressvol jaar (2x hb) zijn we inmiddels in behandeling bij een natuurgeneeskundige die oa acupunctuur toepast. In principe voor de HB, maar zij kijkt naar de bigger picture qua gezondheid. Kan voor het voorkomen van ook alleen maar positief zijn.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:35

Geen idee hoe vaak jullie geïnteresseerd zijn in een update. Maar hierbij dus weer twee foto’s

Afbeelding


Afbeelding

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:08

Geen reactie is goed zeker?
Nog maar eens een update van vandaag.


Afbeelding


Afbeelding

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 08:55

Hé dat lijkt de goede kant op te gaan. Super! Houd ons vooral op de hoogte.

tita

Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:02

Ziet er mooi uit zeg

30-11-2015
03-07-2018

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 09:54

Ziet er inderdaad erg netjes uit al!

Beau haar eerste echte fotoshoot! Check deze zwarte reus op: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1278529&p=58085671#p58085671

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:04

Wow,dat ziet er een stuk beter uit.
Bij mijn merrie was hij vrij klein gelukkig maar zat wel bovenop haar hoofd naast haar oor zeg maar.

Voor mensen die hun paard nog willen behandelen ,ik heb een vol potje Dermequin staan hbt 02-2019.

Pb mij voor meer info.

Groetjes Debby

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:50

Weer een update. Heb wel de laatste twee weken niet meer dagelijks gesmeerd. Eigen schuld, vergeten.

Afbeelding


Afbeelding

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:10

webster543 schreef:
Weer een update. Heb wel de laatste twee weken niet meer dagelijks gesmeerd. Eigen schuld, vergeten.

[ [url=m/FV9yvK.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/LnU1T7.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hoe is de stand van zaken nu?

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:37

Afbeelding


Afbeelding

Update van vandaag.

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:55

Is mooi aan het veranderen zo!
Hier als teststukje 1 sarcoid met acyclovir behandeld al 1 1/2 maand, maar dat doet echt werkelijk helemaal niets. (op haar hals)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:12

Verleden week foto's naar Equitom opgestuurd van een bultje van mijn paard tussen zijn billen. Ben teruggebeld en er werd mij verteld dat het naar alle waarschijnlijkheid een nodulair sarcoid is. Advies was chirurgisch onder narcose verwijderen. Afgezien dat ik daar erg tegenop zie, twijfel ik een beetje. Er wordt in dit topic immers veelvuldig aangeraden niet de gaan snijden. Anderzijds is de Equitom een zeer gerenommeerde kliniek. Wie heeft er bij Equitom ook een sarcoid chirurgisch laten verwijderen? En hoe is dat afgelopen? Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het verwijderen van een nodulair sarcoid dmv laser en bij welke kliniek kan dat? Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt iig.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 14:38

Geen ervaring met het chirurgisch verwijderen of desbetreffende kliniek.
Willen ze dan plaatselijk of volledig sederen?

Super lastig, maar ik geloof dat ik zelf opnieuw voor dermequin had gekozen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:38

Opereren onder narcose. Zalf is niet mogelijk, omdat de billen ter plaatse van de bobbel elkaar raken.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:42

Ik helaas ook ervaring. Lange tijd gedacht dat het een litteken was. Plek was ook rustig, totdat die na een jaar begon uit te breiden. Daarna begonnen met smeren van babyzalf met kurkuma. Hier enkele foro’s. We zijn er nog niet, maar sinds vandaag op de gezonde stukjes huid zelfs weer donshaartjes!



Afbeelding paar keer behandeld. Eerst twee keer per dag. Na 2 weken 1 keer per dag en 2 weken later 2 weken gestopt. Daarna weer begonnen met 1 keer per dag en na 3 dagen onderstaand resultaat.


Afbeelding

Een week later dit


Afbeelding
Huid is nog een beetje gerimpeld en geschilferd, maar op 1 bloemkooltje na lijkt het goed.

Hobbyfokkers van springpaarden

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 16:22

Niello schreef:
Opereren onder narcose. Zalf is niet mogelijk, omdat de billen ter plaatse van de bobbel elkaar raken.


Sorry, ik las niet goed. Persoonlijk zou ik eens meerdere klinieken gaan bellen. Eens horen hoe zij het zouden doen. Volledige narcose zou mijn laatste voorkeur hebben. Als t niet anders is, soit, maar zelf zou ik nog eens verder bellen.
En daarmee zeg ik niet dat zij niet goed zijn, maar andere klinieken hebben ook weer andere ervaringen.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:06

mlO_uu schreef:
Ik helaas ook ervaring. Lange tijd gedacht dat het een litteken was. Plek was ook rustig, totdat die na een jaar begon uit te breiden. Daarna begonnen met smeren van babyzalf met kurkuma. Hier enkele foro’s. We zijn er nog niet, maar sinds vandaag op de gezonde stukjes huid zelfs weer donshaartjes!


Eerlijk gezegd vind ik het er niet zo super uit zien, het lijkt erg op de plek de mijn paard in zijn hals had en die grote ronde schijf is eigenlijk helemaal aangetast, lijkt ook wat op de huid te liggen. Bij mijn paard is met dermequin de hele schijf dus losgekomen uiteindelijk (het aangetaste deel liep ook nog wat door aan de randen en was dus groter dan verwacht, zo'n 8 bij 12 cm).

Denk dat dus niet enkel dat bloemkooltje aangetast is, maar de hele plakkaat. Gaat dat met babyzalf en kurkuma uiteindelijk dan ook eraf komen? Misschien anders de dermequin overwegen? Het is even een gedoe en het s even doorbijten en volhouden voor paard en verzorger, maar uiteindelijk krijg je dan wel een goed resultaat bij zo'n soort sarcoïd.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:17

Ik had gelezen over goede resultaten met sarc'less creme van vital-herbs.

Iemand hier ervaring hiermee?

'Those we loved don't go away... They walk beside us...every day
Unseen, unheard , but always near... still Loved , still missed and still so dear'

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:51

Jotoma schreef:
Niello schreef:
Opereren onder narcose. Zalf is niet mogelijk, omdat de billen ter plaatse van de bobbel elkaar raken.


Sorry, ik las niet goed. Persoonlijk zou ik eens meerdere klinieken gaan bellen. Eens horen hoe zij het zouden doen. Volledige narcose zou mijn laatste voorkeur hebben. Als t niet anders is, soit, maar zelf zou ik nog eens verder bellen.
En daarmee zeg ik niet dat zij niet goed zijn, maar andere klinieken hebben ook weer andere ervaringen.


Met goede lokale verdoving en goede sedatie, kan dit in 90% van de gevallen ook prima staande. Dit verkleint het risico van narcose, daarna weer op moeten staan, etc. (en is ook goedkoper). Tussen de billen kun je vaak wel ruim genoeg weg halen en is snijden dus wel een optie, in tegenstelling tot plekken op benen of hoofd. Daar kun je vaak niet ruim genoeg weg snijden en is dus de kans dat het terugkomt. Het mooiste is natuurlijk BCG, maar dat is weer een stukje kostbaarder.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:59

Jasmijn159 schreef:
Jotoma schreef:


Sorry, ik las niet goed. Persoonlijk zou ik eens meerdere klinieken gaan bellen. Eens horen hoe zij het zouden doen. Volledige narcose zou mijn laatste voorkeur hebben. Als t niet anders is, soit, maar zelf zou ik nog eens verder bellen.
En daarmee zeg ik niet dat zij niet goed zijn, maar andere klinieken hebben ook weer andere ervaringen.


Met goede lokale verdoving en goede sedatie, kan dit in 90% van de gevallen ook prima staande. Dit verkleint het risico van narcose, daarna weer op moeten staan, etc. (en is ook goedkoper). Tussen de billen kun je vaak wel ruim genoeg weg halen en is snijden dus wel een optie, in tegenstelling tot plekken op benen of hoofd. Daar kun je vaak niet ruim genoeg weg snijden en is dus de kans dat het terugkomt. Het mooiste is natuurlijk BCG, maar dat is weer een stukje kostbaarder.


Nou ja, en die BCG is leuk, maar mijn paard heeft ondertussen helaas binnen half jaar na BCG injecties toch weer sarcoiden (scheld en vloekt paar keer). En dat terwijl de tumor waar het toen om ging echt als sneeuw voor de zon verdween...

En als het tussen benen is waar benen echt langs elkaar schuren of tegen elkaar komen wordt het ook wel heel problematisch om netjes sterile te werken, dus snap ik de volledige anesthesia optie wel, zeker in combi met ruimschoots omsnijden etc.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:38

Vandaar zeg ik ook nergens dat dit altijd kan Sjolvir. Echter zonde om paard te slapen te leggen en risico's van opstaan en dergelijke, als dat niet per se nodig is. Een echt oordeel kunnen we alleen vormen met goede foto's of paard daadwerkelijk zien.

Jij hebt helaas dus pech gehad met BCG, wat vervelend! Echter geeft BCG over het algemeen een hele goede prognose, met weinig bijwerkingen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers