[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:43

Jotoma schreef:
@storm: mijn hemel, wat een joekel! Hoe is dit ooit begonnen en zo uitgegroeid?
Ik ga mee met Belle Boef. Wacht vooral reactie van Knottenbelt af (die reageert vrij snel) en stem af met je artsen.
Van virex ging het bij mijn paard groeien, dat werd van een sarcoid vier. En daarna werden ze minder. Niet de reactie wat je bij jouw paard nu wenst.


Ik heb haar 1,5 jaar geleden gekocht met deze bobbel. Hij was toen een stuk kleiner en er werd gezegd dat het een oude wond was van klemzitten deken. Zat keuringsrapport bij van dierenarts dat het voor geen problemen zou gaan zorgen! Ik had haar nog geen 3/4 jaar toen het groter werd (voorjaar). Mijn dierenarts had gezegd afblijven en als het niet groeit afblijven. Van de zomer werd het uiteindelijk deze bobbel. Heb 6 weken geleden biopt laten doen en heb advies gevraag bij de kliniek. Zojuist de arts gesproken en ze willen van de week een echo maken om te kijken hoe ver het reikt. Daarna gaan ze eerlijk een advies geven. Ze heeft nu nergens last van en het is niet open. Ik rij/longeer haar nog gewoon en ze glimt en eigenlijk iets te dik. Hopelijk kunnen ze me van de week wat goed nieuws geven anders ben ik bang dat ik haar uiteindelijk moet laten inslapen. Uiteraard blijft ze bij me tot het niet meer gaat, ook al kan ik er niet op rijden!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 19:46

Ik vind het echt naar voor je. Want wellicht merk je er niet gelijk wat van, het is wel iets wat bij je blijft knagen. Vooral zo’n joekel.

Ik duim voor je dat er iets positiefs uit gaat komen!

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:50

tita schreef:
Zolang je paard geen pijn heeft geniet ervan en als het tijd is laten gaan.

Ik ben van mening dat je gewoon niet moet rotzooien met deze soort bulten en dan bedoel ik van iedereen.
Die bulten, wratten sarcoiden leven allemaal eigen leven. Sommige hebben geluk dan verdwijnt het anderen gaan zwaar traject in en verdwijnt het ook. Maar bij elk paard blijven de cellen in het lichaam en je krijgt nooit garantie dat je paard sarcoiden-loos door het leven gaat.

BCG, knottenbeltzalf is allemaal heel pijnlijk.
Virexx heeft hier gestabiliseerd maar doet niks

Echter kost het zweet bloed tranen en veel geld en ellende.


Ja dat was ook mijn eerste gedachten maar nu ze gezegd hebben dat ze kans maakt op genezing ben ik gaan twijfelen. Ze is 16 jaar oud en ik ben gek op haar. Laatste jaren al heel veel pech gehad met mijn paardjes (3 in moeten laten slapen afgelopen 2 jaar). Ik hoop haar te kunnen redden maar ik wil wel dat ze haar "laatste tijd" fijn leeft en niet met al die ellende. Ik zit in dubio wat te doen....
Knottenbelt wil dat de kliniek echo maakt en eventueel een diepere biopt om goed te bepalen of het nog te behandelen valt. Ben alleen bang dat het dan alleen maar nog harder gaat groeien.

Als ik niets doe is het wachten op het openbarsten van de huid. Dan is inslapen nog maar het enige wat ik kan doen.

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:53

Jotoma schreef:
Ik vind het echt naar voor je. Want wellicht merk je er niet gelijk wat van, het is wel iets wat bij je blijft knagen. Vooral zo’n joekel.

Ik duim voor je dat er iets positiefs uit gaat komen!


Ja dat hoop ik ook! Ik twijfel of ik er überhaupt nog iets moet doen. Als het de laatste maanden/jaren van haar leven alleen maar pijn is door de behandelingen dan laat ik haar liever zonder pijn staan tot het niet meer gaat. Het feit dat ze een echo willen maken en misschien een nog diepere biopt zegt al dat ze twijfelen of ze nog wel te redden is.

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 19:54

belle_boef schreef:
Ik geloof dat je met zo’n plek echt advies van een goede kliniek moet volgen. De wond zal na aanslaan van behandeling vast mega zijn.


Ja daar ben ik ook echt bang voor.... en moet ik haar dat wel aan doen?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 19:59

Ai, ik snap je angst dat het groter wordt met een diepere biopt. Je hebt een hoop pech en verdriet achter de rug, ik gun het je oprecht dat het nu een betere afloop heeft!

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:02

Jotoma schreef:
Ai, ik snap je angst dat het groter wordt met een diepere biopt. Je hebt een hoop pech en verdriet achter de rug, ik gun het je oprecht dat het nu een betere afloop heeft!


Dank je wel en ik ben niet verzekerd dus ben al heel hard elk beetje geld op zij aan het leggen. Mijn zoontje is ook zo weg van haar en zij van hem _/-\o_

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:07

Jotoma schreef:
Ai, ik snap je angst dat het groter wordt met een diepere biopt. Je hebt een hoop pech en verdriet achter de rug, ik gun het je oprecht dat het nu een betere afloop heeft!


Ik ben nu bijna helemaal bij met lezen :).
Hoe is het nu met jouw paard? Is da sarcoid weg??

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 22:35

Thanks for asking :) Yes, helemaal weg en niet meer terug gekomen. Maar met gepaste regelmaat kijk ik met ingehouden adem en voel ik even of het nog steeds ‘schoon’ is.

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:14

@Storm: wat naar zeg! Kun je wellicht niet eerst alleen een echo laten maken? Als je een biopt laat nemen maak je de plek actief als het n sarcoid is en moet je waarschijnlijk sowieso gaan behandelen. Wens je veel sterkte.

De sarcoid op de hals van mijn paard is vorig jaar met de creme van dr. Knottenbelt behandeld en lijkt nu rustig. Blijft afwachten hoor of t nu zo blijft maar ziet er wel netjes uit. In de liesstreek zit ook n kleine en die behandeling heeft niet gepakt. Op advies van n andere dierenarts laat ik t echter zo. Het is klein en lijkt rustig dus afblijven maar..

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:12

BeauGeste schreef:
@Storm: wat naar zeg! Kun je wellicht niet eerst alleen een echo laten maken? Als je een biopt laat nemen maak je de plek actief als het n sarcoid is en moet je waarschijnlijk sowieso gaan behandelen. Wens je veel sterkte.

De sarcoid op de hals van mijn paard is vorig jaar met de creme van dr. Knottenbelt behandeld en lijkt nu rustig. Blijft afwachten hoor of t nu zo blijft maar ziet er wel netjes uit. In de liesstreek zit ook n kleine en die behandeling heeft niet gepakt. Op advies van n andere dierenarts laat ik t echter zo. Het is klein en lijkt rustig dus afblijven maar..


@beaugeste, ja daar heb ik ook al aan gedacht maar er is al een biopt genomen 6 weken geleden. Deze is niet diep genoeg geweest dus vandaar dat ze eventueel een nieuwe willen afnemen. Ik denk er hard over om alleen de echo te doen en als dit niet genoeg uitsluitsel geeft haar mee te nemen naar huis en haar gelukkig laat zijn voor zolang het goed gaat. Aan de andere kant laat het me niet los, als ik niets doe, dan blijf ik straks mezelf afvragen of ik het toch niet had kunnen wegkrijgen. Ze willen meer info om te kunnen bepalen of het de liverpool creme moet worden of toch de BCG of niets......

Hoe groot was de sarcoid bij jouw paard? Deze is echt mega (zie foto bij mijn eerdere bericht).

Ze voelt zich nu prima, ze loop heerlijk onder het zadel, longeren gaat goed en ze ging net in de volle galop met haar maatje naar de wei....

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:26

Storm1971 schreef:
Vraag!

Mijn pony heeft giga sarcoid (meerdere) onder haar huid op borst/hals. Ik ben nu in contact met kliniek in Bodegraven welke advies vraagt aan Knottenbelt. Utrecht zegt dat alleen BCG nog mogelijk met een 50% slagingskans. Hij is na de biopt van 6 weken geleden nog groter geworden (25 x 10 centimeter)!. Ik ben nu vooral veel aan het lezen en zoeken naar mogelijkheden buiten de BCG om. Zou de Virex creme iets zijn?? Gaat het daar van open?? Wegsnijden kan niet want de plek is zo groot dat de wond niet te hechten is.
[ [url=m/yUwskm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier goede ervaring gehad met de Virex. Maar die bobbels waren lang niet zoals bij jouw paardje.
Er kwam iets of wat zwart pus uit met die creme, maar niet om te zeggen dat de sarcoïde openging.

Misschien kan je een foto doorsturen naar Hilton Herbs en hun mening vragen ? Niet geschoten is altijd mis, toch ?

Ik zou zeker geen biopt meer laten nemen. Enkel een echo. Kans dat het spul nog meer gaat groeien als ze er weer in prikken.

Als het kiezen is tussen heel pijnlijke en nare behandeling of niets meer doen, zou ik de Virex wel proberen. Maar goed, dat ben ik natuurlijk en ik heb makkelijk praten vanachter mijn schermpje :+

Ik hoop zo dat je een behandeling vindt die aanslaat !
Succes !

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:00

@Storm, ik snap je afweging en blíjft een lastige keuze. Hopelijk heb je een da die je goed kan adviseren daarin.

De plek op de hals bij mijn paard was klein maar groeide, ook omdat de teugels erlangs liepen was het een ongelukkige plek. De creme van dr. Knottenbelt had wel n flinke impact. Kan me voorstellen dat het bij de grote plek bij jouw paard dus echt heftig kan worden. Ze was in de tijd van de behandeling ook erg lusteloos. Zie hier de fotos van voor en tijdens de behandeling.

Afbeelding

Afbeelding

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:11

Ter info nog 2 foto foto's tijdens het proces. Misschien niet zo'n fijn beeld maar dit was al de reactie bij zo'n kleine plek..

Afbeelding

Afbeelding


Inmiddels ziet het er nu zo uit:
Afbeelding

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:15

BeauGeste schreef:
Ter info nog 2 foto foto's tijdens het proces. Misschien niet zo'n fijn beeld maar dit was al de reactie bij zo'n kleine plek..

[ [url=m/a7Agxy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/13TTN3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Inmiddels ziet het er nu zo uit:
[ [url=m/iCISiz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er heftig uit maar na genezing netjes! Ik hou mijn hart vast als ik die wat een grote plek dat het wordt met die zalf. Haar hele borst komt dus dan open te liggen, haar hals naar boven en dan ook nog richting schouder pffff krijg het er gewoon benauwd van. Bah. Wees zuinig op je paardje en hopelijk komt het nooit meer terug!

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 16:16

Storm1971 schreef:
BeauGeste schreef:
Ter info nog 2 foto foto's tijdens het proces. Misschien niet zo'n fijn beeld maar dit was al de reactie bij zo'n kleine plek..

[ [url=m/a7Agxy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/13TTN3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Inmiddels ziet het er nu zo uit:
[ [url=m/iCISiz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er heftig uit maar na genezing netjes! Ik hou mijn hart vast als ik die wat een grote plek dat het wordt met die zalf. Haar hele borst komt dus dan open te liggen, haar hals naar boven en dan ook nog richting schouder pffff krijg het er gewoon benauwd van. Bah. Wees zuinig op je paardje en hopelijk komt het nooit meer terug!

Na hoeveel dagen/weken was dat? Als ze met de creme aan smeren moet ze sowieso in de kliniek blijven. Dat hebben ze al gezegd.

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:03

Het ging sneller dan ik dacht.. De creme moest er om de dag op, ik dacht 5 keer achter elkaar. De dierenarts heeft die steeds aangebracht. In die tijd ging de hals flink zwellen en kwam er n korst op de plek. Het heeft ongeveer 8 weken geduurd tot de korst los kwam en eraf viel. Nog zo'n 8 weken later was de wond weer dicht. Wel nog met een verdikking van de huid maar dat kan littekenweefsel zijn. Nu is de huid al n stuk dunner weer en hopelijk snel weer behaard richting winter. Ik heb tussentijds niet alleen met mn eigen da contact gehad maar ook met dr. Knottenbelt en hij adviseert heel goed en reageert steeds erg snel. Ben dan ook heel benieuwd wat hij adviseert in jouw geval qua behandeling want met zo'n grote plek lijkt het me echt heftig. Wil je ook niet bang maken met de fotos maar het is een realistisch beeld van n toch wel ingrijpende behandeling. Hoop dat de echo wat oplevert en het hopelijk geen sarcoid is.

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:58

BeauGeste schreef:
Het ging sneller dan ik dacht.. De creme moest er om de dag op, ik dacht 5 keer achter elkaar. De dierenarts heeft die steeds aangebracht. In die tijd ging de hals flink zwellen en kwam er n korst op de plek. Het heeft ongeveer 8 weken geduurd tot de korst los kwam en eraf viel. Nog zo'n 8 weken later was de wond weer dicht. Wel nog met een verdikking van de huid maar dat kan littekenweefsel zijn. Nu is de huid al n stuk dunner weer en hopelijk snel weer behaard richting winter. Ik heb tussentijds niet alleen met mn eigen da contact gehad maar ook met dr. Knottenbelt en hij adviseert heel goed en reageert steeds erg snel. Ben dan ook heel benieuwd wat hij adviseert in jouw geval qua behandeling want met zo'n grote plek lijkt het me echt heftig. Wil je ook niet bang maken met de fotos maar het is een realistisch beeld van n toch wel ingrijpende behandeling. Hoop dat de echo wat oplevert en het hopelijk geen sarcoid is.


Hoi,
Het is al definitief sarcoid, dat weten we al maar welk stadium en welke behandeling is er nog mogelijk. Dat is nu de vraag eigenlijk. Ze denken aan BCG injecties maar ik weet niet hoe groot de wond dan wordt. In Utrecht zeiden ze al dat de zalf niet mogelijk is op zo'n grote plek.

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 15:29

BeauGente, de mijne had m op exact de zelfde plek en leek er precies op ja! Die heb ik direct laten bevriezen en is er toen af gekomen... nu een soortgelijk kaal plekje over, maar verder al 1,5 jaar rustig gelukkig.

Helaas heb ik alleen nu op de buik een sacroid die open is gegaan en hiervan heb ik net te horen gekregen dat ze het eigenlijk moet snijden = onder narcose. `ik vind dat dood-eng, maar ik wil het ding direct zo goed mogelijk weg hebben.
Iemand ervaringen met wegsnijden van deze dingen onder de buik?

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:28

Wat toevallig MyChimanga. Gelukkig dat de plek op de hals al weer n tijd rustig is. Wel balen van de sarcoid op de buik. Is dat een grote plek? Kan me wel voorstellen dat een plek die open is inderdaad niet op een andere manier kan worden behandeld. Sterkte!

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:59

Ik denk een doorsnede van 2 centimeter, precies rond.. maar ze moeten er minimaal 2 cm omheen ook weghalen, dus dat wordt toch al een aardige plek zo midden onder de buik!
Ik dacht eerst een vetbultje, en vorig weekeind ging ik scheren, bleek het toch weer groter te zijn en nu is het dus open (ik denk door haar dekensingel oid)
Dan moet het wel weg, dan gaat het woekeren en dat wil ik verder niet...

BeauGeste

Berichten: 268
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:29

Balen.. je ontkomt er dan inderdaad niet aan om in te grijpen. Sterkte!

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:07

Wie weet er in welke kliniek ze de BCG injecties kunnen toedienen behalve in Utrecht??

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:53

Utrecht is de enige die dat doen. En ook enkel op vaste dagen

Storm1971
Berichten: 24
Geregistreerd: 29-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:30

belle_boef schreef:
Utrecht is de enige die dat doen. En ook enkel op vaste dagen


dat is echt balen, voor mij 2.5 uur enkele reis!