kreupel na hoefsmid & vitaminetekort na drachtighe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

kreupel na hoefsmid & vitaminetekort na drachtighe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 22:28

Maandag is mijn merrie naar de hoefsmid geweest. Normaal heeft ze nergens last van maar maandagavond kwam ze stokkreupel de stal uit. Ik heb haar even een paar rondjes in de bak gestapt (erop) en ik had het idee dat het wel beter werd, maar omdat we sinds december weer aan het opbouwen zijn (ze was kreupel, 3 maanden gestapt op harde) schrok ik me een ongeluk, maar de link met de hoefsmid is natuurlijk makkelijk gelegd ondanks dat ze er nooit last van heeft gehad. Hoe lang mag zoiets duren? En is stappen, bewegen in het algemeen, nou juist wel goed als zoiets aan de hand is of juist wat rust beter?

Vraag 2:
Merrie is in mei bevallen van veulen. Ze is nog in de tijd dat het veulen aan de voet liep kreupel geworden. Op advies van da 3 maanden op harde gestapt. Dit was dus tot december en toen controle echo laten maken en alles was wel weer goed dus opbouwen kon weer beginnen.
Ze loopt eigenlijk vrij aardig (ja....nu dus ff niet) en werkt goed mee, alleen ze ziet er niet echt "goed" uit. Vacht glanst niet echt, ik weet het niet echt goed te omschrijven maar als je haar zo ziet staan denk je niet van : Goh, die ziet er nou lekker fit uit. Kan het zijn dat ze vitaminetekort heeft gekregen door het veulen? (is er al af sinds sept.) Wat kan ik het beste geven dat de algehele gezondheid een beetje helpt?
Lang verhaal, maar ik hoop dat iemand me een advies kan geven.


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:11

Van de smid kan het idd zijn, te kort bekapt dit kan wel ruim een week duren, het beste is de merrie beweging geven op een zachte ondergrond ivm de hoeven en zoveel mogelijk de straat vermijden. Je heb bij de paarde drogist "opkikker" dit is iets wat jou merrie nu wel zou kunnen gebruiken, je kan het als kuur geven maar ook als dagelijks supplement blijven voeren. Succes... oja biotine is ook wel goed voor de hoeven en dat zit geloof ik ook in opkikker..

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 09:05

Hmm, opkikker? Ik had al bij de pavo iets voor de algehele gezondheid gezien, is dat soms net zoiets? En waar vind ik die drogist?

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:29

Onze pony is ooit te kort bekapt en liep stokkreupel, was na een week weer over. Ons paard is afgelopen zomer te kort bekapt, Na 4 weken speciaal beslag laten aanleggen, toen liep hij weer goed. Nu loopt hij onbeslagen ook weer zuiver. Het kan dus best een flinke invloed hebben.

Alle animals are equal, but some animals are more equal than others... George Orwell, Animal Farm

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 09:39

Misschien stomme vraag, maar wanneer is het te kort? Ze is natuurlijk net gedaan dus logisch dat er een stuk af is, maar wanneer kan je zien dat er teveel af is? En is in het zand stappen beter als op harde?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 09:40

Ik zou als de donder in elk geval de hoefsmid terug laten komen om zo uit te sluiten of te bevestigen dat hij te kort bekapt is!

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 09:42

ja, maar wat dan? Hij kan het er niet meer aanvijlen! Ze liep gisteren al minder slecht als maandag, dus als het vandaag nog zo slecht is dan pleeg ik toch ff een belletje.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 11:20

In het zand is beter omdat het dan minder snel slijt, als je paard kreupel is doordat ie pijn heeft in spieren of botten moet je juist op het harde stappen,je paard geeft je aan dat ze tekort beslagen is doordat ze kreupel loopt, hetzelfde als jij je nagels te kort afknipt. www.depaardedrogist.nl Presoonlijk ben ik niet zo een fan van pavo en in opkikker zitten meer supplementen.

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 12:50

Mijn merrie had zichzelf compleet weggegeven na het krijgen van haar veulen. Ze was wel vrolijk en energiek, maar was erg mager en miste de glans op haar vacht, zoals jij het ook omschrijft. Ik ben toen Opkikker gaan geven en ik moet zeggen met erg goed resultaat! Nu, 2 1/2 maand later, is haar dieprode kleur weer volledig terug en glanst ze weer lekker, ondanks haar lange winterharen. Ze krijgt nu ook ander voer dan voorheen (nu: PAVO!), maar ik denk dat die Opkikker toch ook goed heeft geholpen.

Overigens was mijn merrie ook gevoelig op haar voorvoeten na het afspenen (met het veulen erbij merkte ik het niet zo, omdat ze 24/7 op het land stond). Ze is toen bekapt, waarna ze nog gevoeliger liep (logisch). Ook dat is nu veel verbeterd ... misschien dat ze ook meer last heeft van haar voeten nu haar weerstand lager is?? Ik heb ook gewoonweg veel "geoefend" door op de harde weg te wandelen. Is ook goed voor de pezen.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 12:58

Nou, dus dan toch die opkikker maar! Waar kan ik dat krijgen? Ze heeft trouwens gewoon rondom ijzers hoor, dus wat betreft het slijten.....dat gaat niet echt op.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 13:20

Sannie1980 schreef:
Nou, dus dan toch die opkikker maar! Waar kan ik dat krijgen? Ze heeft trouwens gewoon rondom ijzers hoor, dus wat betreft het slijten.....dat gaat niet echt op.

www.paardendrogist.nl zoek op "Opkikker". Je kunt gewoon online bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:35

mijn hoef smid zegt altijd(ik heb het zelfde verhaal als jij voorgehad)wacht 3 dagen af ,als ze dan nog mankt is er meer aan de hand.De hoefsmid zelf kan aan een iets te kort gekapte hoef toch niks doen.

Een vitamine spuit voor een zwak paard wordt bij ons door de HIPPO'S verkocht die zit in nederland ook.Mijn paard is enorm opgeknapt nadat ik met eten ben over gestapt op de pavo kruidenmengeling zitten extra vit. in en biotine, groetjes en dat ze gauw weer goed mag lopen

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-04 15:09

Wat voor een brok ze krijgt weet ik eigenlijk niet eens, maar wel een goede want alle nieuwe paarden die bij ons op stal komen zie je gewoon met de dag er gezonder uit gaan zien, ook al zagen ze er al goed uit. Maar ik denk dat ze na het veulen en de kreupelheid en nu dan weer zere hoeven gewoon wel ff wat extra´s kan gebruiken. Ga vandaag wel ff langs de ruitershop, ik wilde toch zo en zo al die nieuwe muesli van pavo hebben voor na het rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam en 103 bezoekers