EHBO-steekkaartjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

EHBO-steekkaartjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-16 19:21

Ik verzorg sinds 7 jaar de paarden van een hele lieve vrouw. Ze heeft werkelijk alles voor haar beestjes over, maar het enige probleem is, dat ze zelf niet goed weet wat ze wanneer moet doen qua verzorging.
Dit is echter nog nooit misgegaan aangezien ik er altijd was, of als er wat was ze me kon bellen. Nu begin ik terug voltijds te werken, wat misschien wel een aantal dagen weg gaat zijn tot 2 weken weg (buschauffeur voor toerisme).

Nu had ze me gevraagd om een soort van draaiboekje of blad op de muur te maken met wat te doen bij ongevallen.
Sowieso heeft ze het al moeilijk met de volgorde van een simpele wonde. Dus ik wou kaartjes maken met bijvoorbeeld:

Citaat:
Wonde
1. Schoonmaken met water (eventueel rode bus isobetadine in water doen)
2. Ontstmetten (gele bus isobetadine)
3. Zalf smeren (dermazyne= blauwe tube)


Maar wat zijn nog zo een dingen? Bij een dik been bijvoorbeeld nakijken op wondjes/mok en koelen,...
Ik ben echt opzoek naar belangrijke basisdingen zodat ze niet gelijk de veearts moet opbellen.
Ook lijkt het me handig om een lijstje op te stellen als ze een van die symptomen ziet dat ze best even de veearts opbelt en vraagt of ze daar voor moet langskomen.

Momenteel zit mijn hoofd even vol met vanalles, ik moet nog zoveel voor het werk regelen, maar ik moet ook dit regelen. Alleen komt het me gewoon allemaal niet snel te binnen wat er nu net belangrijk is.

Ik heb ook een boek 'medisch handboek' maar dat is voor haar niet makkelijk genoeg, en daar staat ook veel info in over dingen die niet echt van toepassing zijn voor een basis-boekje.


Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: EHBO-steekkaartjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:52

Ik wil best meedenken. Dat wordt dan wel later deze week.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: EHBO-steekkaartjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:00

Misschien ook een voor koliek??
VInden mensen vaak moeilijk te herkennen

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Re: EHBO-steekkaartjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-16 21:42

Alles wat belangrijk is zou fijn zijn :) Ze kan natuurlijk bij twijfel altijd even de veearts bellen, maar die heeft het natuurlijk ook druk en wil niet voor een kleine pruts opgebeld worden.

Ik heb voor nu even een lijstje opgemaakt over hoe ze de wondes moet verzorgen (aangezien eentje een accidentje in de stal heeft gehad en dus een schaafwonde en snee heeft). Voor nu is dat even het belangrijkste. Normaal kan ik deze week nog wel zeker om de dag gaan, dus dan kan ik het ook controleren.
Maar het zal mezelf en haar ook wat meer gerustheid geven dat het lukt.

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Re: EHBO-steekkaartjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:51

Kreupelheid? Dus:
-kijken of er iets in de hoef zit, zo ja hoef uitkrabben.
-kijken of het been dik is (zo ja kijk kaart voor dik been)
-kijk of het been warm is, zo ja koelen.
-Anders paar dagen rust geven, dagelijks koelen. Daarna dierenarts bellen.

/\\\

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:13

mie123gie schreef:
Kreupelheid? Dus:
-kijken of er iets in de hoef zit, zo ja hoef uitkrabben.
is er een voorwerp door de hoef binnengedrongen?
zo ja, voorwerp liefst laten zitten en dierenarts bellen (als je het laat zitten kan op een rontgenfoto precies gezien worden waar het zit en of er dingen beschadigd zijn) Hoef verbinden (zodat er geen gewicht meer op het voorwerp kan komen)

-kijken of het been dik is (zo ja kijk kaart voor dik been)
-kijk of het been warm is, zo ja koelen.
-Anders paar dagen rust geven, dagelijks koelen. Daarna dierenarts bellen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, BanjerLief, ComscoreBot, ElinaSK, GoogleAdsense, hagelslag, Isa_Sofie en 75 bezoekers