Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 19:39

Hallo allemaal
De DA is geweest en heeft bloed afgenomen, ze belde net de resultaten door, alles is goed, van de leverwaarden was er maar 1 een klein beetje verhoogd maar ze zei dat dat pas verontrustend zou zijn als er nog een leverwaarde afweek. Ze raadde aan of onbeperkt ruwvoer of in elk geval 15 kg hooi plus 2 kg brok per dag en daarnaast nog een kiloschep slobber. De stalhouder gaat berekenen wat onbeperkt ruwvoer gaat kosten maar stemde in elk geval in met bovenstaande. Verder komt woensdag de PPID/ cushing test terug, ondertussen ga ik mijn paardje meten en standfoto's maken om het gewicht te controleren, kijken of ze aankomt. Verandert het niet dan is verhuizen de enige optie.
Verder ga ik enkele dagen de mestbollen controleren op zand. Mocht er zand inzitten een zandkuurtje.

Bedankt voor de tips, ik ben in elk geval blij dat er niks levensbedreigends aan de hand is en ik voel me echt gesteund door jullie reacties. Ik hou het in de gaten..!


Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:56

Fijn dat er niets ernstigs gevonden is. Dit is in principe op te lossen.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:02

Even uitgebreide APK, dus te beginnen met PPID test (ookwel cushing), tanden laten nakijken en mest onderzoek (zand en wormen). Ook je rantsoen ruwvoer aanvullen: mag je eventueel wel extra ruwvoer geven als je het zelf inkoopt? Je zou bijvoorbeeld lucerne kunnen halen, makkelijk te geven door de stalhouder.

Daarna verder kijken. Niet op stel en sprong alles tegelijk veranderen, want dan weet je nog niet waar nou het probleem lag.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 20:51

Jasmijn159 schreef:
Even uitgebreide APK, dus te beginnen met PPID test (ookwel cushing), tanden laten nakijken en mest onderzoek (zand en wormen). Ook je rantsoen ruwvoer aanvullen: mag je eventueel wel extra ruwvoer geven als je het zelf inkoopt? Je zou bijvoorbeeld lucerne kunnen halen, makkelijk te geven door de stalhouder.

Daarna verder kijken. Niet op stel en sprong alles tegelijk veranderen, want dan weet je nog niet waar nou het probleem lag.


Ja de tanden zijn ruim een maand geleden gedaan en afgelopen maand mestonderzoek, ze was schoon. Ik ga idd ook zelf ruwvoer bijkopen om ' s nachts in een hooinet aan te bieden (toestemming voor gekregen) en ik gooi al een tijdje een plak stro bij (staat op vlas) zodat ze wat te knabbelen heeft. Ik geef ook slobber dus die lucerne heeft ook al veel eiwit dus ik hou het hier even bij. Ik heb evt ook bietenpulp dat ik nog kan inzetten maar wilde idd niet te gek proppen, eerst even kijken of ze nu op gewicht komt.
En nu woensdag afwachten wat de uitslag is van de cushing test.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 20:52

Chapeau2002 schreef:
Fijn dat er niets ernstigs gevonden is. Dit is in principe op te lossen.


Ja zeker fijn, ik ben best opgelucht, het blijft eng als het ineens helemaal fout dreigt te gaan..bedankt :)

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 20:53

Chapeau2002 schreef:
Fijn dat er niets ernstigs gevonden is. Dit is in principe op te lossen.


Ja zeker fijn, ik ben best opgelucht, het blijft eng als het ineens helemaal fout dreigt te gaan..bedankt :)

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:53

Ik ben benieuwd hoe het straks gaat met je paard en hoe snel je verschil gaat zien! :)

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:25

Komt wel goed! Is niet omdat het een arabje is, dat die niet dik te krijgen zijn hoor, heb hier enkele levende bewijzen lopen. :)

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 22:28

:) Ik zal het verloop posten!

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:30

Watikjezeg01 schreef:
:) Ik zal het verloop posten!



ja leuk blijf ik nog effe volgen :j

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:41

Watikjezeg01 schreef:
Jasmijn159 schreef:
Even uitgebreide APK, dus te beginnen met PPID test (ookwel cushing), tanden laten nakijken en mest onderzoek (zand en wormen). Ook je rantsoen ruwvoer aanvullen: mag je eventueel wel extra ruwvoer geven als je het zelf inkoopt? Je zou bijvoorbeeld lucerne kunnen halen, makkelijk te geven door de stalhouder.

Daarna verder kijken. Niet op stel en sprong alles tegelijk veranderen, want dan weet je nog niet waar nou het probleem lag.


Ja de tanden zijn ruim een maand geleden gedaan en afgelopen maand mestonderzoek, ze was schoon. Ik ga idd ook zelf ruwvoer bijkopen om ' s nachts in een hooinet aan te bieden (toestemming voor gekregen) en ik gooi al een tijdje een plak stro bij (staat op vlas) zodat ze wat te knabbelen heeft. Ik geef ook slobber dus die lucerne heeft ook al veel eiwit dus ik hou het hier even bij. Ik heb evt ook bietenpulp dat ik nog kan inzetten maar wilde idd niet te gek proppen, eerst even kijken of ze nu op gewicht komt.
En nu woensdag afwachten wat de uitslag is van de cushing test.



Je weet dat mestonderzoek niet betrouwbaar is?Het zal het eerste paard niet zijn die weggedragen word door de bloedwormen en waarvan de mest schoon was.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:58

Ik ga hierin met geerke mee. Mestonderzoek naar wormeneitjes is echt totaal onbetrouwbaar.
Ook ik heb er meerdere praktijk voorbeelden van gezien helaas.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:52

Chapeau2002 schreef:
Ik ga hierin met geerke mee. Mestonderzoek naar wormeneitjes is echt totaal onbetrouwbaar.
Ook ik heb er meerdere praktijk voorbeelden van gezien helaas.

Correctie: mestonderzoek is betrouwbaar; de wijze van uitvoering door de eigenaar is dat lang niet altijd.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:24

ikke schreef:
Chapeau2002 schreef:
Ik ga hierin met geerke mee. Mestonderzoek naar wormeneitjes is echt totaal onbetrouwbaar.
Ook ik heb er meerdere praktijk voorbeelden van gezien helaas.

Correctie: mestonderzoek is betrouwbaar; de wijze van uitvoering door de eigenaar is dat lang niet altijd.




correctie....iedere worm heeft een cyclus ,ze laten niet ieder moment eitjes los.Dan kun je dus volgens alle voorschriften netjes de drollen verzamelen maar dat zegt dus nog niets.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:27

geerke schreef:
ikke schreef:
Correctie: mestonderzoek is betrouwbaar; de wijze van uitvoering door de eigenaar is dat lang niet altijd.




correctie....iedere worm heeft een cyclus ,ze laten niet ieder moment eitjes los.Dan kun je dus volgens alle voorschriften netjes de drollen verzamelen maar dat zegt dus nog niets.

Nee, je moet eigenlijk veel vaker een mestonderzoek laten doen om het betrouwbaar te laten zijn (en die cyclus dus te ontdekken)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

shampy

Berichten: 91
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:51

onbeberkt hooi/ voordroogkuil voeren
voor extra aansterken kun je seniores priores van subli bijvoeren. Echt superspul voor vermagerde paarden

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 21:38

Ik heb over mestonderzoeken gelezen, de 1 zweert bij standaard ontwormingen en de ander bij mestonderzoek, er wordt op mijn stal elke 3 maanden mestonderzoek gedaan door stalhouder en dan moet je er maar vanuit gaan dat dat goed gebeurt. Bij standaard ontwormingen zeggen ze dat wormen resistent worden tegen het middel en bij mestonderzoeken zeggen ze dat er verschillende periodes zijn waarin er last is van een bepaald soort worm en dat het daarom over het hoofd wordt gezien. Zijn jullie allemaal voorstander van preventieve ontworming? En is om de 3 maanden mestonderzoek vaak genoeg?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:43

Nooit iedereen zal voorstander zijn van preventief ontwormen. Voors en tegens heb je altijd.

Preventief ontwormen stop je je paard, misschien onnodig, vol met chemicaliën, die ook weer problemen kunnen geven.

Mestonderzoek op de verkeerde tijdstippen kunnen doen lijken alsof je paard schoon is, maar dat niet is. Opzich is om de 3 maanden zo'n gekke nog niet, bij een stal waar geen weide is en ik neem aan paddocks gemest worden. Maar goed bij zulke symptomen zou ik het risico van preventief ontwormen wel nemen en gewoon even serieus in overleg DA ontwormen, dan kan je het uitsluiten.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 22:47

Toydoll schreef:
Nooit iedereen zal voorstander zijn van preventief ontwormen. Voors en tegens heb je altijd.

Preventief ontwormen stop je je paard, misschien onnodig, vol met chemicaliën, die ook weer problemen kunnen geven.

Mestonderzoek op de verkeerde tijdstippen kunnen doen lijken alsof je paard schoon is, maar dat niet is. Opzich is om de 3 maanden zo'n gekke nog niet, bij een stal waar geen weide is en ik neem aan paddocks gemest worden. Maar goed bij zulke symptomen zou ik het risico van preventief ontwormen wel nemen en gewoon even serieus in overleg DA ontwormen, dan kan je het uitsluiten.



Ja geen gek idee, ik zal het woensdag als de DA belt meteen voorleggen. Thanks

Zinzi_jewel

Berichten: 8779
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:59

Ik ontworm 2 keer per jaar preventief en als de druk op besmetting groter is ontwormen we extra .
Zou nooit puur en alleen op dat mest onderzoek afgaan .
Overleg idd maar met de arts om je paardje toch te ontwormen met een breed spectrum middel

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:01

ik ontworm vier tot zes x per jaar....Paarden zien er mooi uit,nog nooit koliek gehad.Mijn nieuwe paard stikte van de wormen,vanavond weer een kuur erin en dan eens kijken of hij schoon is(de vorige was 12 weken geleden,pramox)

TS wanneer is je paard voor het laatst ontwormd?Met een wormkuur?En welke werkzame stof?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:49

geerke schreef:
ik ontworm vier tot zes x per jaar....Paarden zien er mooi uit,nog nooit koliek gehad.Mijn nieuwe paard stikte van de wormen,vanavond weer een kuur erin en dan eens kijken of hij schoon is(de vorige was 12 weken geleden,pramox)


Zo vaak preventief ontwormen is echt onzin en erg ouderwets. Het werkt resistentie in de hand en is slecht voor het milieu.

Mestonderzoek (goed uitgevoerd!) is voor alle wormsoorten betrouwbaar, behalve de lintworm. Daarom wordt er wel aangeraden de hele groep één keer per jaar een kuur te geven die werkzaam is tegen lintworm. Verder is het ook verstandig om bij een wisselende groep meerdere keren per jaar mestonderzoek te doen. De kans is zeeeer klein dat er sprake is van een heftige wormbesmetting, maar dat je keer op keer goed mest onderzoek uitvoert en geen eitjes vindt. Bij een stabiele kudde is één keer per jaar mestonderzoek voldoende. Tenzij je bijvoorbeeld weet dat je weiland erg besmet is met eieren.

Maar: laat het gewoon door de dierenarts uitvoeren, dan weet je zeker dat het goed gebeurd.
Voor meer info: http://www.parasietenwijzer.nl

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:47

Watikjezeg01 schreef:
:) Ik zal het verloop posten!


Effe door de wormen discussie heen :D

Hoe is het nu met je paard? Merk je al verbetering? ook al is het maar in haar hongerige gedrag?

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-15 20:01

Arisca2005 schreef:
Watikjezeg01 schreef:
:) Ik zal het verloop posten!


Effe door de wormen discussie heen :D

Hoe is het nu met je paard? Merk je al verbetering? ook al is het maar in haar hongerige gedrag?

Hoi, ja ik vind haar flanken al iets voller en ze heeft wel trek maar niet meer alsof ze al tijden niks gegeten heeft. Ze was wel heel schrikkerig vandaag. Voor de rest nog geen uitslag van de ppid test, hopelijk morgen wel. Ik heb wat mest in een zakje gedaan met water dus ben benieuwd of er zand inzit, morgen nog een keer, maar ik ga wel een zandkuurtje geven dat schijnt ook geen kwaad te kunnen. Bedankt voor je interesse:) wordt vervolgd

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:01

Jasmijn159 schreef:
geerke schreef:
ik ontworm vier tot zes x per jaar....Paarden zien er mooi uit,nog nooit koliek gehad.Mijn nieuwe paard stikte van de wormen,vanavond weer een kuur erin en dan eens kijken of hij schoon is(de vorige was 12 weken geleden,pramox)


Zo vaak preventief ontwormen is echt onzin en erg ouderwets. Het werkt resistentie in de hand en is slecht voor het milieu.

Mestonderzoek (goed uitgevoerd!) is voor alle wormsoorten betrouwbaar, behalve de lintworm. Daarom wordt er wel aangeraden de hele groep één keer per jaar een kuur te geven die werkzaam is tegen lintworm. Verder is het ook verstandig om bij een wisselende groep meerdere keren per jaar mestonderzoek te doen. De kans is zeeeer klein dat er sprake is van een heftige wormbesmetting, maar dat je keer op keer goed mest onderzoek uitvoert en geen eitjes vindt. Bij een stabiele kudde is één keer per jaar mestonderzoek voldoende. Tenzij je bijvoorbeeld weet dat je weiland erg besmet is met eieren.

Maar: laat het gewoon door de dierenarts uitvoeren, dan weet je zeker dat het goed gebeurd.
Voor meer info: http://www.parasietenwijzer.nl

Zo, jij bent goed geïndoctrineerd door de media.

Mestonderzoek is ook op lintworm betrouwbaar, als je je onderzoek maar doet zoals het eigenlijk zou moeten, namelijk elke maand........

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Olikea en 66 bezoekers