Paard hoest en heeft dikke kaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Paard hoest en heeft dikke kaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 21:58

Voor een vriendinnetje die net belt over haar pony heb ik de volgende casus. Ze zat een beetje te piekeren of ze nu een dierenarts moest bellen of morgenochtend. Ik ben niet zo bekend met ziektes.

Pony hoest sinds een paar dagen. Heeft nu ineens aan beide kanten dikke kaken. Voelt volgens haar hard aan. Daarnaast heeft het paard bulten op zijn lijf.(vooral buik) Zij denkt dat het kan komen van de dazen. Is dat reel? Of is dit iets anders. Ik weet dat paarden van dazen bulten kunnen krijgen, maar hoesten?

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en of jullie direct zouden bellen.

Pony is trouwens volgens haar 100% zichzelf verder. Eet goed,drie kt goed speelt en rent.


Lil_shorty
Berichten: 222
Geregistreerd: 19-06-15

Re: Paard hoest en heeft dikke kaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:00

Die dikke kaken kan van kort gras zijn
Hoesten toch even de da bellen .

FD_horses

Berichten: 1254
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:00

Hé wat toevallig, mijn tinker heeft precies de zelfde symptomen.
Hoest ook al een paar dagen, dikke bulten van de dazen, en een iets opgezette onderkaak bij de keel. Oogt verder gezond, eet en speelt gewoon. Ik kijk het nog een paar daagjes aan, anders laat ik de DA komen..

Paarden armbanden en sieraden van paarden haar in opdracht! Zie http://www.Lavitana.com voor paarden sieraad, alles over vrijheidsdressuur, groeps's en privé lessen, workshop's, show's,fotografie, én veel meer!
Info@lavitana.com

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 22:03

Lil_shorty schreef:
Die dikke kaken kan van kort gras zijn
Hoesten toch even de da bellen .

Ok..dus hoeft niet met elkaar te maken te hebben? :)
Ik ga het haar doorgeven. Ze belt zowieso morgenochtend met de Da.

Lil_shorty
Berichten: 222
Geregistreerd: 19-06-15

Re: Paard hoest en heeft dikke kaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:04

Nee hoeft niet, mijn pony had meestal rond aug ook dikke kaken omdat het gras dan zo goed alsof was op de wei

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:05

Ik heb zon veulentje , hou de temperatuur in de gaten bij koorts bellen en op de harde verdikking trekzalf , zwarte zalf smeren zei de da tegen mij. Verdikking is nu na 2 weken minder aan het worden.

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:07

Dikke kaken is geloof ik een of andere ziekte alleen weet ik zo niet welke. Hoeft niet natuurlijk maar kan wel. Ik volg even.

Kerstmuts

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:07

Bij ons was er ook een met deze symptomen. We wilde fenegriek gaan halen, maar het was binnen een paar dagen al over.... Raar maar wel fijn.

Bejaarde bokkers weten meer

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:07

denk dat je droes bedoeld maar dan hebben ze ook echt wel koorts en zijn ze ziek

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 22:16

Ik ga nog even doorgeven dat ze moet temperaturen. Niet eens aan gedacht. Bedankt!

Lil_shorty
Berichten: 222
Geregistreerd: 19-06-15

Re: Paard hoest en heeft dikke kaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:19

Bij droes zijn ze echt ziek
En als het hard is en dik van het gras dan trekzalf niet nodig want dat gaat van zelf over .
Gewoon da even laten komen zonder beeld of paard te zien kunnen. Wij ook niet zien Wat het mankeert

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Paard hoest en heeft dikke kaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:22

Ik moest trekzalf gebruiken omdat het ook net zo goed door een harde stoot kon komen en er vuil in kon zitten. Komt tot heden niks uit dus denk ook dat het bij mij door het gras eten komt

Kerstmuts

Zeer mooie pony hengst ter dekking!
http://www.bokt.nl/markt/ad/123200/kleu ... et-monello

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:29

Temperaturen en goed in de gaten houden.

Dikke kaken kan van alles betekenen. Zijn ze dik door opgezette luchtzakken of opgezetten speekselklieren (vaak bij kort gras) of zijn het de lymfeklieren die opgezet zijn. Dat laatste lijkt mij waarschijnlijk, gezien het paard ook hoest.
Bulten onder de buik, hangt van het formaat af en alsnog kan het van alles zijn. Allergische reactie, gewone reactie op dazen, enz. Als het paard suffer wordt of gaat snotteren zou ik zeker de da bellen. Hoesten ook niet té lang mee wachten.

Fenegriek is onderdrukking van de prikkel om te hoesten, maar lost de oorzaak niet op. Of het verstandig is om te geven dan...

"Een draver, is gaver" :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: karelien en 108 bezoekers