dik been!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irvyarabier

Berichten: 329
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: weesp

dik been!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-04 19:03

hoi,
kwam ik vandaag aan zag ik dat irvy een dik been had ze heet boven aan het been wel een wondje maar de pees is dik en niet waar het wondje zit het is niet warm ofzo... wie weet wat dit is en wat ik eraan kan doen?


Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:47

Afkoelen en paar dagen rustig aan. 5 min. stappen rondje draf en weer 5min stappen. Voor en na het bewegen koelen.
Is het wondje weg en is het nog dik, DA bellen!

Die van mij heb ook snel een dik been als er een wondje zit.

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 16:37

Ikkan niet zien wat het is natuurlijk Knipoog
Kan ze misschien een klap gehad hebben?
Idd, zoland ie niet kreupel is, koelen (minimaal 7 minuten omdat dan pas de spieren en pezen gekoeld gaan worden) en beweging geven, door beweging wordt er ook weer vocht afgedreven. Vaak is beweging dan ook beter dan stilstaan (bij niet kreupel natuurlijk)
Eventueel wil groene leemklei nog wel eens helpen tegen vocht ophopingen.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:50

Als de pees warm is, kun je beter bij voorbaat een paar dagen op de harde weg blijven. Is voor pezen altijd beter dan voltes in het zand!
Verder goed koelen, liefst voor en na de beweging en leemklei kan idd ook goed helpen!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:56

Koelen lijkt me idd een goed idee. Verder zou ik zijn/haar temperatuur op meten. Heeft het paard koorts/verhoging dan kan je er zeker van zijn dat er een ontsteking gaande is en moet er dus snel een DA bij. Persoonlijk zou ik zelf altijd de DA bellen bij een dik been. Je kan er beter te vroeg bij zijn dan te laat.

boemel

Berichten: 8269
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 08:35

Waarschijnlijk komt het van het wondje en is het niet iets om je zorgen over te maken. Maar houdt het wel even in de gaten.

Het wondje zou ik 1 tot 2x per dag met betadineshampoo schoon maken.
Verder niets aan doen. Koel het been en doe wat stapwerk op de harde weg. (Liefst een paar keer per dag). Je kan er klei/leem op doen, maar je kan dit beter niet op het wondje doen.

Na 2/3 dagen moet het eigenlijk wel over zijn.

M1+10

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:01

Let altijd goed op bij een dik been en een wondje! Als de verdikking van het been niet "afzakt" maar naar BOVEN toe oploopt, kan je paard Einschuss hebben, een ontsteking van de lymfeknopen. Dit kan behoorlijk ernstig zijn/worden en je paard kan hier erg ziek van worden!
Dus let de komende dagen goed op dat de zwelling of verminderd, of naar beneden toe afzakt.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:18

Ik zou zeggen zorg dat je op tijd een dierenarts erbij haalt! Vandaag had een klant van ons met haar paard ook een dik been! Paardje had dat al een tijdje maar eigenaar dacht uhhh wellicht verstapt! maar goed been werd niet dunner! De eigenaar vandaag de dierenarts gebeld! En wat denk je......bloedvergifteging!! Dus een tip zorg dat je op tijd een dierenarts erbij haalt!

..........................................................


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chocky84, Jacksie, Karintich, Soepkipje, Urbiezira en 26 bezoekers