[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:59

wendy1987 schreef:
Toevallig iemand ervaring met geven van vitamine e/selenium hier? Wil dat dus gaan doen maar liever ook even ervaringen bij eczemers misschien..


Jawel, de mijne krijgt nu voer met hoog selenium en vitE, maar ik heb het idee dat ze meer is gaan schuren sinds ze die brokjes krijgt. Dus ik probeer het nog even in afwachting van de allergietest en misschien moet ze wennen en schuurt ze daarom zo, maar ik heb dus nog geen goede ervaringen.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:51

Ik ga denk ik de sectolin vitamine E/selenium proberen. Helemaal uitgerekend op het werk. Ik voer metazoa, langs elkaar gelegd hoeveel ik dan hiervan bij moet geven, zodat ik niet ga overdoseren met selenium maar wel even 4 weken iets hoger kan zitten. Daarna naar onderhoudsdosering. Halfuur aan het rekenen geweest met de DA hier, maar het is gelukt :') Vanavond gelijk even halen :)

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:01

Wendy, zou wel kijken of je tekort voert en misschien via onderzoek ook aantonen of er daadwerkelijk tekort is.
Voor de eczeem doet het niks bij appie.
Die heeft snel tekort omdat zijn darmen niet goed werken, dus krijgt hij sowieso selenium bij.
Ik gaf alfijd chevivit, nu niet meer,hij krijgt marstall force naast zijn overige voer.

Enige wat ik absoluut wel zie met selenium is dat het erg goed werkt bij dieren met een verdikte hals :j

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:12

wendy1987 schreef:
Toevallig iemand ervaring met geven van vitamine e/selenium hier? Wil dat dus gaan doen maar liever ook even ervaringen bij eczemers misschien..


Die van mij krijgt nu al ongeveer 5 maanden Synovium Myocare-E. Is een hoge dosering selenium. Maar is eigenlijk omdat uit bloedonderzoek bleek dat ze een tekort aan selenium had. Nadat ik dat ging geven werd de jeuk heel snel echt heel veel minder!
Ik moet het sowieso deze winter door blijven geven zodat ze in ieder geval het voorjaar in gaat zonder tekort. Volgens de DA kan ze niet te veel binnenkrijgen zo lang ik op de aanbevolen hoeveelheid blijf!

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:15

Voor degene die al vast weer nieuwe dekens nodig hebben.. bij de kroo ruitersport en vast nog wel meerdere winkels heb je nu Black friday met kortingen op onder andere bucas etc ;-)

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:55

Ik ga dit nu ook niet geven voor eczeem idd. Maar voor haar spieren ivm bevangenheid. DA zei ook dat dat slimme keuze was om goed te ondersteun..

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:06

Even een tip voor de Listerine gebruikers, Kruidvat heeft een aanbieding die alleen vandaag nog geld. Alle Listerine soorten 1 halen plus 1 gratis :-)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:51

Is het normaal dat mijn pony nog steeds last heeft?

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:01

Kayleigh327 schreef:
Bedankt voor de uitleg Henny! Inderdaad erg duidelijk!
Ik ben me ook aan het orienteren op zowel iets wat afvalstoffen afvoert en iets wat haar weerstand verhoogd.
In januari is het weer tijd voor de enting en aangezien ze daar toch wel 1 of 2 dagen beetje ziekjes van wordt wil ik dit jaar haar weerstand eigenlijk nu al gaan verhogen.
Tips zijn heeeel erg welkom! :D


Ik heb goede ervaring met het bijvoeren van curcuma.
Is voor heel veel goed maar met name goed voor de darmcultuur, en dat is toch waar de basis van de weerstand ligt.
Enten verstoord ook de darmcultuur, niet zo zeer door de entstof maar door de hulpstoffen die erin zitten.
Je kan ook kiezen voor een enting enkel tegen influenza.
Tentanus hoef je maar 1x in de 4 jaar te enten.
Daardoor belast je jouw paard minder met stoffen die niet noodzakelijk zijn

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:06

Festeropre schreef:
Kayleigh327 schreef:
Bedankt voor de uitleg Henny! Inderdaad erg duidelijk!
Ik ben me ook aan het orienteren op zowel iets wat afvalstoffen afvoert en iets wat haar weerstand verhoogd.
In januari is het weer tijd voor de enting en aangezien ze daar toch wel 1 of 2 dagen beetje ziekjes van wordt wil ik dit jaar haar weerstand eigenlijk nu al gaan verhogen.
Tips zijn heeeel erg welkom! :D


Ik heb goede ervaring met het bijvoeren van curcuma.
Is voor heel veel goed maar met name goed voor de darmcultuur, en dat is toch waar de basis van de weerstand ligt.
Enten verstoord ook de darmcultuur, niet zo zeer door de entstof maar door de hulpstoffen die erin zitten.
Je kan ook kiezen voor een enting enkel tegen influenza.
Tentanus hoef je maar 1x in de 4 jaar te enten.
Daardoor belast je jouw paard minder met stoffen die niet noodzakelijk zijn


Zal eens wat gaan lezen over curcuma!
Is alleen de influenza enting (dus zonder tetanus) ook voldoende als je wedstrijden rijdt?
Afgelopen jaar heeft ze gewoon een normale enting gehad.
Ze is toen ook 2 daagjes wat ziekjes geweest dus wil inderdaad zo min mogelijk belasten!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:26

Ja hoor, dat is voldoende.
Je moet zelf dan wel goed bijhouden wanneer je tetanus ent zodat je dat wel 1x in de 4 jaar doet.
De meeste dierenartsen geven standaard een cocktail enting, puur om praktische redenen.
Maar het belang vh paard zou toch vooropgesteld moeten zijn...
Allemaal onnodige belasting en veel paardeneigenaren weten dit niet eens

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 14:24

Afbeelding
De uitslag van de allergietest. Ze testte ook positief op cullicoides.
Gaan zsm starten met immunotherapie.

De behandelend arts is volgende week op stal, dus dan zal ik er nog even uitgebreid met haar over babbelen (hoop ik). Ik baal wel ontzettend (ookal wist ik stiekem wel dat het zo zou zijn), en ik hoop dat de immuuntherapie gaat helpen.

Ben wel benieuwd wat dit inhoud qua prognose, mbt bv weidegang oid. Maar ik ben even helemaal stuk van het werken, dus ik bekijk alles later uitgebreid.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:58

En mijt en grassen, precies wat ik al had verwacht, en ook gezegd he :j

Ik ben ontzettend benieuwd hoe dat verder gaat met die therapie, wel ons hier op de hoogte houden he?

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:06

ellepel schreef:
En mijt en grassen, precies wat ik al had verwacht, en ook gezegd he :j

Ik ben ontzettend benieuwd hoe dat verder gaat met die therapie, wel ons hier op de hoogte houden he?


Precies! Helaas. Maar ik had het gek gevonden als dit er niet uitgekomen was.
Ik ga jullie zeker op de hoogte houden van de therapie. Misschien laat ik nog aanvullend onderzoek doen in Hannover, die schijnen een ruimer pakket te hebben. Ik wil namelijk ook andere grassen testen om te kijken of er evt hooi is waar geen allergenen in zitten.

Maar ik hou jullie zeker op de hoogte, alleen kan ik pas volgend jaar om deze tijd echt concluderen of de therapie heeft gewerkt of niet.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:01

Ik heb even rustig ademgehaald en dingen voor mezelf op een rijtje gezet. Ondanks het feit dat ik normaal heel nuchter ben, greep deze uitslag me gister toch even.
Maar de feiten op een rijtje:

- afgelopen twee jaar jeuk vanaf juli - najaar. (van de jaren daarvoor weet ik de tijdlijn niet meer precies, omdat ik zoveel weg was voor mijn studie en ze gewoon altijd onder dek stond, dus dan viel de jeuk ook niet zo op, nu valt het op omdat ik haar elke dag in handen heb en het gewoon aan haar merk itt stalgenoten).
- meer jeuk op de weide
- elk jaar ergere jeuk dan het jaar ervoor

Dus er is elk jaar een periode zonder jeuk. Meestal is dat van het najaar tot (en met) de lente. Dus de uitslag is wel dat ze allergisch is voor ons hooi, maar in dat geval zou ze in de winter door moeten jeuken, als het hooi ook zo slecht is.
Dus ik denk dat het meet gaat om de bloeistadia of een bepaald bloeistadium van de planten, in combinatie met een allergie voor cullicoides (beestjes).

De stalhouder bood gister direct aan om ander voer te kopen. Maar daarvoor zou ik eerst ook andere grassen willen testen en evt hooi kopen zonder de grassen waar ze een allergie voor heeft. En dan nog, als het hooi zo slecht is, waarom jeukt ze dan niet in de winter en het voorjaar?

Ik denk dus dat het een combinatie van beiden is. Op basis van deze test wordt er een immuntherapie preparaat gemaakt voor cullicoides en de 7 grootste allergenen. Misschien dat dat genoeg effect gaat hebben.
Volgende week donderdag komt de arts even langs om ook te overleggen enzo.

Ik hou jullie in elk geval op de hoogte!

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:30

ellepel schreef:
Ik heb bij appie ook wat veranderd in de voeding
Hij kan eigenlijk niet tegen graan, .kreeg dan subli dieetmix,dat gaat goed.
Maar omdat het weinig is vul ik dat aan met een vitaminekorrel.
Maar die ik gaf daar zat dus wel graan in, ,nu geef ik marstall force en is zijn jeuk ook weg.

10 dagen he, nou ja die zijn zo om, ben heel benieuwd,al heb ik wel een vermoeden.
Want stel dat je dan uitslag krijgt en blijkt dat ze allergisch is voor,...iets wat ik wel vaker hoor.. vliegjes, granen, verschillende pollen en mijt.
Wat ga je dan doen?


Ik wil misschien van Vitalbix naar Marstall Force overstappen. Wil kijken of dit verschil maakt omdat er in de Marstall Force geen luzerne zit.
Weet jij misschien of deze ook Melasse vrij is? Dit kan ik nergens vinden...
Wel dat het graan vrij is.

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:36

Is wel melasse vrij toch?
Staat nergens heel duidelijk he, maar is wel melasse vrij dacht ik

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:17

ellepel schreef:
Is wel melasse vrij toch?
Staat nergens heel duidelijk he, maar is wel melasse vrij dacht ik


Ik heb nog even verder gezocht. Het staat er inderdaad niet duidelijk bij, maar denk dat je gelijk hebt.
Bij andere producten van Marstall staat namelijk gewoon "melasse" tussen de ingredienten. Bij de Force staat dit er niet bij! Dus neem aan dat er geen melasse in zit!

Anoniem

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:43

Iemand een idee? Sinds ongeveer twee maanden heeft mijn paard last van jeuk. Het gaat hierbij om de buik en achterhand, zegmaar het hele paard vanaf de schoft naar achter. De manenkam jeukt dus niet. Hij heeft ook geen zomereczeem trouwens, in de zomer had hij geen last van jeuk. Wanneer ik met hem bezig ben krabt/bijt hij zichzelf regelmatig met zijn tanden.

Er is een wormtest en een herhalingstest gedaan en na een wormspuit is hij weer vrij van wormen. De dierenarts is er twee keer bij geweest. Hij heeft dus geen parasieten, ook niet op het lichaam. Inmiddels heb ik ook de koker al schoongemaakt, maar het probleem blijft aanwezig. Ook heb ik zijn achterhand op aaanraden van de dierenarts twee keer per week gewassen met betadinescrub. Ik had ook niet echt hetidee dat dat echt hielp en bovendien is er op stal alleen koud water. Niet echt een pretje om nu mee te gaan wassen.

Qua voer krijgt hij voordroog en subli bix en een liksteen. Wat ik nog kan doen is de bix vervangen door vitaminekorrels. Verder weet ik het echt niet meer. Heeft iemand tips?

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:51

Voel je ook plekjes in de vacht?

Weet wel dat ik bij ons gister een oude merrie heb behandeld voor regenschurft,.
staat met deken,is daar droog onder,maar toch op bovenkant kruis en op billen plekjes gevonden.
Merrie vond het trouwens heerlijk dat ik de korstjes weghaalde haha. :')
Andere merrie wat jeuk onder de buik,kan daar niks bijzonders aan ontdekken.
Beide dieren absoluut eczeemvrij..
waar het van komt?

Heb wel het idee dat we soms dieren wat te dik onder deken zetten.
Gaat waarschijnlijk dan toch wat broeien, door zweet of whatever en dan krijg je jeuk.

Appie had er ook veel last van, die staat onder een iets dunnere deken en nu is het voor het eerst in 3 jaar goed.
Als je dier zonder deken staat... uhm ja dan weet ik het niet

Ik behandel trouwens met verdunde listerine of ik gebruik hibiscrub.
dit doe ik op een vochtige spons, spons de plekken in en laat het drogen. Ik spoel dat niet uit

Anoniem

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:33

Het paard draagt geen deken en zit mooi in de wintervacht. Er is geen sprake van korsten, kale plekken, schilfers of roodheid van de huid. :)

ellepel

Berichten: 47326
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:44

Geen idee,misschien toch iets uit de voeding?
Misschien eens kijken als je wat veranderd of dat nog verschil maakt?

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:00

Die van mij had ook nog steeds jeuk over haar hele lichaam. Ze was zichzelf heel vaak aan het bijten op haar rug en buik. Mede door regenschurft rond haar schoft.
Is 2 weekjes geleden helemaal geschoren. Jeuk was meteen minder en nu helemaal weg!
Ik denk dat het voor haar te warm was en de regenschurft toen meteen minder irriteerde.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:49

Ik heb zojuist vitaminekorrels besteld, eens kijken of dat helpt als we het biks dan weglaten..

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:05

Hier even een nacht naakt. Die vacht heeft echt lucht nodig. Benieuwd hoeveel en of ze morgen geschuurd heeft

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, Iris_Casper, lina1998, Lotus_1, MyWishMax, Renkle, Samo, Vagabondo en 83 bezoekers