[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:58

Wat ik hier vreemd vind is dat ik wél muggen zie, maar dat mijn Haflinger niet schuurt. Hij geniet dekenloos van zijn (te) warme winter, en dat zonder schuren. Hij krijgt een schepje light mix zero van Aveve en onbeperkt hooi. 's morgens en 's avonds een worteltje erbij...

Het moet dus het gras zijn vermoed ik...

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:09

Bij die van mij is het een combi. Vnl gras en suikers denk ik met ook echt wel vleug mugjes en vliegjes.
De emmer is gewoon te vol als ze teveel suikers krijgt en reageert dan ook op mugjes. Nu die emmer leger gemaakt door haar van t gras te halen. Dan kan het imuunsysteem weer meer hebben mijnsinziens.
Verder hoop ik dus dat het aankomende zomer beter gaat maar ze blijft plekjes hebben op haar hoofd van de vliegen ook. Gewoon de normale vlieg. Dus ze blijft wel degelijk reageren op alles.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:23

Het,is ook het soort vlieg, die waar appie allergisch voor is zijn er nu waarschijnlijk niet.
Die normale vliegen, pff afgelopen jaar was echt drama he.
Ik hoop dat toch niet weer :(

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:56

Hier bij stal echt geen knutjes, in het bos wel een beetje, maar lang niet de aantallen van de zomer.
Die van mij weten we de oorzaak van het schuren niet, maar wel weet ik dat ze afgelopen jaar al begon ver voordat ze het gras op gingen. Mijn land is natuurweide dus ook geen vette gras weide. Ook in de dagen dat ze geen gras kreeg hield het schuren aan, en in de periode nadat ze van de wei was ook. Ik ben ondertussen wel veel met voer een het uitproberen en lijk daar steeds meer grip op de krijgen, dus stiekem fingers crossed voor komend voorjaar/zomer...

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:33

De suikers/eiwitten uit gras zijn ook niet in een paar dagen uit het lichaam, daar gaat best wat tijd overheen voor het lichaam dat weer allemaal op orde heeft. Daarom gaat de mijne ook niet in najaar of winter op gras om problemen in zomer te voorkomen.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:43

De knutten zijn er nu niet echt meer. Die kunnen niet vliegen met harde wind en houden niet van kou/neerslag. Dat is ook vaak het beestje waar eczeempaarden allergisch voor zijn. Logisch dus dat er geen/ amper jeuk is nu :)
Ook al is het niet koud voor de tijd van het jaar, zijn er alsnog weinig (gelukkig!).

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:17


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:08

Hier beginnende jeuk. Niet van de zomereczeem maar de verharing zet al behoorlijk in :D
Bij 2 van de 4 paarden komen er al hele plukken af. Ik las net dat vanaf de laatste week van januari waarschijnlijk een echte winterse koude periode zal gaan intreden. Mag van mij. Ik hoop dat er veel ongedierte doodvriest.

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:09

lissie_zigor schreef:
Iemand ervaring met deze deken? BOETT light???

https://www.atorka.nl/winkel/boett-light/?ref=741


Geen ervaring mee, had wel gezien dat ze deze verkopen maar was kritisch. Geloof niet dat een paard wat allergisch is het bekende mugje, alleen beschermd dient te worden op de plaatsen waar hij/zij jeuk heeft.

Werd mij op hun Facebook niet in dank afgenomen trouwens dat ik kritisch was :P

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:46

Vind 200 ook best aan de prijs voor één relatief klein stuk stof of ben ik nou zo gierig :o.

Los dat die van mij dit echt niet fijn zou vinden, ze heeft geen hele erge eczeem maar heeft wel een hekel aan vliegen en die zitten toch echt op het hele lijf, dus ook de buik en benen.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:46

Even geleden een nieuw paard gekregen.Paard was zeer gunstig geprijsd door beginnend jeuk aan de manen en staartaanzet die zijn afschuurd. Verder een toekomstige topper. 1 jaar jong. Nu sta ik vlak bij zee en open hoge vlakte wel hele jaar door buiten met weinig paarden op een hele grote weide met schuilstal dus ik dacht misschien kan ik wat voor haar betekenen. Nu had ik wel verwacht dat het jeuken voorbij zou zijn maar het is er nog. Ik heb de manen uitgeplukt kan geen luizen vinden en mijten ook niet voorzover ik weet hoe het eruit ziet. Wel zie ik veel roos of zien jullie hier wat anders in?

Wat zou ik nog kunnen proberen? De plekken insmeren voor de roos? Of is het misschien toch mijt?

Afbeelding

In het begin zaten er van die schilfers over haar hele lijf maar dat is inmiddels wel weg.


Afbeelding

Of hoort dit toch bij exceem?

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:50

En nog een vraagje. Ik weet dat de weides tegenwoordig groene vlaktes zijn vol suiker. Die nette weides blijken helemaal niet zo goed. Ik heb wel wat meer onkruid en verschil in de wei maar is er misschien iets wat ik kan inzaaien dat het nog meer een mengelmoes wordt wat ook gezonder is voor de paarden? Misschien minder mooi maar wel gezond.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:22

Op mijn oude stal hadden we ern speciale paarden gras mix. Weet niet precies wat het was, maar het was ideaal!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:47

Is in elk geval geen zomereczeem denk ik

Zou kijken of je dit dier heel zuiver in het voer kunt,zetten.
Alleen goed ruwvoer of in jouw geval gras dan en een aanvullende vitaminekorrel/supplement
Zeker heel goed op bloedworm gaan ontwormen,want die kan ook voor jeuk zorgen namelijk.
Die worm beschadigd de darmen waardoor die soms niet goed hun werk doen.

Kijk toch of je het dier voor de zekerheid kunt behandelen met een middel tegen mijt of luis,vraag desnoods je veearts er om.
Want mijt zie je niet,die,leeft namelijk net in/onder het,oppervlak van de huid en dan zie je soms wel schilfers.
Verder even afwachten denk ik hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Wij hebben grasmengsel van Barenbrug :j
Gsloof deze
https://www.barenbrug.nl/horsemaster

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 00:09

Oke top dankjewel beide, ga ik doen! Uhm ik heb alleen geen weet van graszaad op weiland. Weiland wat ik heb is al heel lang niks mee gedaan jaaaaren niet. Het is anderhalf hectare en mijn handvol paarden staan er het hele jaar door op. Kleigrond. Swinters krijgen ze om de zoveel tijd een hele baal in de schuilstal. Dan staan ze dus het meeste voorin en kan ik eventueel weide afzetten. Maar volgens mij kan het alleen als het weer wat warmer wordt? Hoe moet dat dan verder? Ik haal een graszaad zak en dan? Ik heb vooral normaal raaigras¿ staan en wat onkruidplekken best wel grote stukken distels en brandnetel. Vorig naar op meerdere plekken jacobskruid moeten verwijderen. 1 keer gemaaid vorig jaar vanwege onkruid en het zicht (buren vonden het niet zo netjes staan). Mest laat ik liggen. Heb wel mesthoop vanuit mijn schuilstal en daaromheen maar die komt de boer ophalen. Verder echt geen verstand van. Maar kan de boer wel vragen voor mij te doen. In welke volgorde en hoe is het beste? Moet ik dan gaan afzetten of kan het gewoon tijdens dat ze er op staan? Is het maar een beetje strooien?
Sorry echt geen idee.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 09:42

Op google staat heel veel informatie :D
En vraag die boer om infornatie wat handig is met jouw weide.
Hier gaan de weides 1 november dicht.
Ik wil dat het land zijn rust krijgt, en bemesten doen we hier alleen in april een beetje kunstmest.
Maar op google staat hele veel informatie over wat je wil weten :j

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:11

ellepel schreef:
Op google staat heel veel informatie :D
En vraag die boer om infornatie wat handig is met jouw weide.
Hier gaan de weides 1 november dicht.
Ik wil dat het land zijn rust krijgt, en bemesten doen we hier alleen in april een beetje kunstmest.
Maar op google staat hele veel informatie over wat je wil weten :j


Ja dat had ik al een beetje doorgelezen maar soms zijn ervaringen beter in dit geval omdat de paarden er hele jaar door op staan. Maar anders open ik daar wel een nieuw topic over heeft ook niet echt met jeuk te maken haha. Het land is groot en heuvelachtig dus het krijgt sowieso rust ze eten nu van de baal en heeeel soms gaan ze weer even wat grasplukjes eten.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:23

lissie_zigor schreef:
Iemand ervaring met deze deken? BOETT light???

https://www.atorka.nl/winkel/boett-light/?ref=741


Ik heb hele goede ervaringen met Atorka. Zij hebben heel erg veel ervaring met zomereczeem.
Maar ik zou zo'n deken niet kopen. Ik heb afgelopen jaar de eerste eczeem maanden hun andere deken opgehad met uierflap en goed ingepakt- Snuggy hoods. En toen de muggen minder dramatisch werden na een paar maanden, heb ik een oude boett deken zonder buikflap opgedaan, toch wat luchtiger en eigenlijk ... een soort Boett light maar dan gewoon een ouwe... werkte prima. Ik merk dat ik vooral in april heel veel last heb van bijtvliegjes rond de uier en in juni is dat helemaal weer voorbij.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:13

Hoihoi, sorry voor het binnenvallen, maar ik zou graag wat ervaringen/meedenkers willen :)

Ik heb een 10j haflingerX merrie, staat sinds eind september vorig jaar 24/7 buiten op een stal met name voor koudbloeden (hooi van eigen land bewust energielaag etc). Altijd wel stevig overgewicht, maar tot voor deze stal niet altijd optimaal kunnen managen. Krijgt nu naast hooi en liksteen, 50g Subli dieetmix met 10g magnesium er over. Overgewicht begint minderen, harde kam al voor de helft zacht, singel gaat duidelijk gaten strakker, hangpens is weg en er begint een lijn in te komen. (moest je in mijn profiel gaan kijken, de staande kam is puur omdat ik dat leuk vind, manen en staart worden niet geschuurd)

Alleen, sinds ze met oudjaar 1 nacht op stal moesten ivm het vuurwerk... Schuurt ze. Met name halsaanzet/net voor schouder, flanken, onder buik thv navel en broek. Thv haar navel was altijd wel haar kriebelplekje, maar tegenwoordig plooit ze dubbel als je op haar flanken krabbelt. Je kan het land niet door of je krijgt een pony die vakkundig voor je inparkeert.
De dieetmix krijgt ze pas sinds half januari, daarvoor kreeg ze om de dag een klein handje Subli mineralenbikkel, en de dagen dat ze die niet kreeg, was het 2 normaal formaat wortelen (niet van die gigantische voederpenen dus). Vandaag merkte ik dat ze dus haar buik twee schuurplekken had zonder haar, eentje tot bloedens toe (wel al genezen). Ze gaat dus ook helemaal los op haar slowfeeder.

Iemand enig idee? Ik kan geen ectoparasieten vinden en er is niemand op stal die stiekum voert of wat dan ook. Heb heel bokt al afgezocht ivm de dieetmix, maar die wordt door veel mensen juist als een oplossing voor jeuk gebruikt, dus dat lijkt me ook stug...
Kunnen ze zo extreem jeuken op hun wintervacht? Ze heeft geen dekens en heeft er in de 3j die ik haar heb nog nooit zo last van gehad.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:41

Hoppit schreef:
Hoihoi, sorry voor het binnenvallen, maar ik zou graag wat ervaringen/meedenkers willen :)

Ik heb een 10j haflingerX merrie, staat sinds eind september vorig jaar 24/7 buiten op een stal met name voor koudbloeden (hooi van eigen land bewust energielaag etc). Altijd wel stevig overgewicht, maar tot voor deze stal niet altijd optimaal kunnen managen. Krijgt nu naast hooi en liksteen, 50g Subli dieetmix met 10g magnesium er over. Overgewicht begint minderen, harde kam al voor de helft zacht, singel gaat duidelijk gaten strakker, hangpens is weg en er begint een lijn in te komen. (moest je in mijn profiel gaan kijken, de staande kam is puur omdat ik dat leuk vind, manen en staart worden niet geschuurd)

Alleen, sinds ze met oudjaar 1 nacht op stal moesten ivm het vuurwerk... Schuurt ze. Met name halsaanzet/net voor schouder, flanken, onder buik thv navel en broek. Thv haar navel was altijd wel haar kriebelplekje, maar tegenwoordig plooit ze dubbel als je op haar flanken krabbelt. Je kan het land niet door of je krijgt een pony die vakkundig voor je inparkeert.
De dieetmix krijgt ze pas sinds half januari, daarvoor kreeg ze om de dag een klein handje Subli mineralenbikkel, en de dagen dat ze die niet kreeg, was het 2 normaal formaat wortelen (niet van die gigantische voederpenen dus). Vandaag merkte ik dat ze dus haar buik twee schuurplekken had zonder haar, eentje tot bloedens toe (wel al genezen). Ze gaat dus ook helemaal los op haar slowfeeder.

Iemand enig idee? Ik kan geen ectoparasieten vinden en er is niemand op stal die stiekum voert of wat dan ook. Heb heel bokt al afgezocht ivm de dieetmix, maar die wordt door veel mensen juist als een oplossing voor jeuk gebruikt, dus dat lijkt me ook stug...
Kunnen ze zo extreem jeuken op hun wintervacht? Ze heeft geen dekens en heeft er in de 3j die ik haar heb nog nooit zo last van gehad.


Ik snap niet goed wat je wilt bereiken met 50 gr. Subli dieetmix?
Als je op de website van Subli kijkt dan staat er o.a. dit over de dosering.

....
Samen met grof hooi of grove kuil vormt Subli DieetMix een volledig rantsoen.
1,4 kg hooi + 0,3 à 0,6 kg Subli DieetMix per 100 kilogram lichaamsgewicht is voldoende voor jouw paard of pony om één uur lichte arbeid per dag te verrichten. ....

Stel dat je Haflinger 500 kilo weegt dan zou ze bij licht werk al minimaal 0,3 kg Subli Dieetmix per 100 kg. moeten hebben wil ze aan voldoende mineralen/vitamines komen. Dus minstens 1,5 kilo per dag.
Die 50 gram die je nu geeft doet echt niks. Een paard/pony kan best te dik zijn en toch een fiks tekort hebben aan mineralen en vitamines. Een tekort kan net als een teveel huid- of andere gezondheidsproblemen geven. Alleen hooi dekt de mineralen en vitaminebehoefte niet. Zeker nu de paarden weer de verharing ingaan verbruiken ze veel nodige voedingsstoffen.

Wellicht een idee om volledig mineralen/vitaminebrokje te geven. Bijv. de Pavo Vital. 100 gr. per dag is voldoende en je merrie krijgt in elk geval dan voldoende mineralen en vitamines binnen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:54

henny_w schreef:
Ik snap niet goed wat je wilt bereiken met 50 gr. Subli dieetmix?
Als je op de website van Subli kijkt dan staat er o.a. dit over de dosering.
....
Samen met grof hooi of grove kuil vormt Subli DieetMix een volledig rantsoen.
1,4 kg hooi + 0,3 à 0,6 kg Subli DieetMix per 100 kilogram lichaamsgewicht is voldoende voor jouw paard of pony om één uur lichte arbeid per dag te verrichten. ....

Stel dat je Haflinger 500 kilo weegt dan zou ze bij licht werk al minimaal 0,3 kg Subli Dieetmix per 100 kg. moeten hebben wil ze aan voldoende mineralen/vitamines komen. Dus minstens 1,5 kilo per dag.
Die 50 gram die je nu geeft doet echt niks. Een paard/pony kan best te dik zijn en toch een fiks tekort hebben aan mineralen en vitamines. Een tekort kan net als een teveel huid- of andere gezondheidsproblemen geven. Alleen hooi dekt de mineralen en vitaminebehoefte niet. Zeker nu de paarden weer de verharing ingaan verbruiken ze veel nodige voedingsstoffen.

Wellicht een idee om volledig mineralen/vitaminebrokje te geven. Bijv. de Pavo Vital. 100 gr. per dag is voldoende en je merrie krijgt in elk geval dan voldoende mineralen en vitamines binnen.


De 50g is voor mij een volle hand. Weeg dat soort dingen liever want 'een schep', 'een handje', ... kan tussen personen heel veel verschillen.
Ze krijgt die met name om het magnesium ergens onder te hebben, zodat ik niet met een spuitje oid moet klooien. Bovendien geeft het onze paarden een routine, aangezien we 1 heel dominante (de mijne) en 1 heel onderdanige hebben. Ze krijgen beide op hun vaste plek 'iets' om die routine te onderhouden.

Het zijn recreatiepaarden die doordeweeks 1-2x eens gelongeerd of recreatief bakwerk van een half uurtje, in de weekends als het weer meewerkt een buitenrit die vnl in stap gaat aangezien ons andere paard nog niet onder zadel is. Ze doen meer niets dan iets.
Vanuit deze redenering heb ik altijd gerekend met: ze hebben voldoende aan degelijk hooi, weidegang en een liksteen.

Maar that being said, dat ophogen kan wel mijn eerste verandering zijn om te kijken of het verbetert :) +:)+ Meer eten kunnen ze vast mee leven :')

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:14

Buikkriebel zie ik ook wel vaak bij wat te rijk ruwvoer of gras.
Toevallig geen nieuwe party hooi gekregen?

Vind je ook kale plekjes?
Kan ook zijn dat het een lichte vorm van regenschurft is,die kan bij de flanken flink jeuk geven.
Misschien kun je die gebieden eens wassen met een middel geschikt voor bacteriele huidinfectis?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:34

Deze baal was toevallig iets anders gesneden, maar met 15 paarden in pension ben je vlot door zo'n baal heen. Voor zo ver ik weet - kan dat uiteraard wel navragen - is het gewoon allemaal dezelfde partij als sinds het begin van de winter. Ze hebben echt tot half december gras gehad.

Toevallig de stukjes die ik vandaag ontdekte waren kaal ja. Maar ik zie ze dus vnl 's avonds na het werk en dan ligt de focus om bij het laatste licht te mesten ipv paard volledig te controleren. Eten, mesten, glanzend vachtje, volledig normaal. Alleen dat jeuken en opdringerige gedrag om gekrabd te worden is opvallend.
Bij rainrot zouden er toch ook korstjes of echte wondjes moeten zijn?

In ieder geval al bedankt om mee te denken! Op dat kleine al genezen plekje na is het allemaal volgens mij niet levensbedreigend, maar wel fijn om te kunnen sparren wat mogelijk de kriebels kunnen veroorzaken!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:58

Rainrot heb je verschillende vormen van, van echt korsten tot gewoon wat missende haartjes.
Mijn ruin heeft een lichte vorm gehwd, wassen met betadinescrub of hibiscrub kan dan helpen.
zou dat denk ik eerst es proberen,wie weet helpt het.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:33

Mijne kriebelt ook echt wel bij verharen. Die heeft zich tijdens verharen wel eens compleet kaal geschuurt in de flanken.
Zou dus ook reden kunnen zijn.
Zit rainrot niet altijd meer boven op?