[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:15

BrechtCarlos schreef:
Deze foto kreeg ik net binnen van stalgenootje :=

[img*]m/D5zqT4.jpg[/img*]

Zonde, we waren het seizoen bijna doorgekomen met één deken. Kan de deken nu al af ? Als in nu een nieuwe ga halen gaat dat sowieso een paar dagen duren..... Wacht natuurlijk het liefst tot volgend jaar maar gezondheid van pony gaat voor.


Afbeelding

Mijn knollie. _-:( Dit was begin september. Ik heb toen een nieuwe besteld en die (nadat de kapotte echt volledig was uitgescheurd) toen ook opgelegd. Nu staat hij een weekje zonder (mede omdat ik ook zuinig wil zijn met de nieuwe) maar paardje doet het nog prima. Nu is het hier al wel onder 4° 's nachts. Als het nog continu +7° is 's nachts zou ik de nieuwe misschien toch overwegen om erop te leggen.

Edit: je kan hem proberen te naaien. Dat heb ik ook geprobeerd. Maar na twee dagen was de mijne alweer gescheurd/kapot en per keer dat je het naait, kort je ook weer een stukje op. Ik had de mijne zo vaak genaaid dat plotseling de buiksingels niet meer dichtgingen en de opening ook op de rug lag. Dat was wel een momentje van: oké, nu houd het op.
Maar zo kan je idd misschien de laatste weken nog wel redden met de oude!

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:23

Oh herkenbaar met die dekens. Ook gehad. Heb dan een andere stof die erop lijkt een strook op gestikt met de naaimachine. Dat werkte eigenlijk perfect.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:42

Heb eventjes geknipt, t ziet er nu zo uit. Volgend jaar krijgt ze wel weer een nieuwe.
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:29

Ja joh.zo kan het nog wel toch :j
Appie heeft nog steeds de zebra QHP op.
Bevalt prima!

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:20

Balen van die scheuren zeg!!

Kayenne staat onder regendeken met hals nu.
Eczeem deken schuurt haar manen af >;)
Denk dat de vlecht voorheen dat voorkwam. Nu met korte losse manen toch een deel weg puur door de deken.. hebben jullie dat ook en hoe ga ik dat voorkomen volgend jaar zomer???

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:23

Geen last meer van.
Met de rsih ging alles er steeds af en met de pyama dus niet.
Niet dat zijn manen nou zo denderend zijn,maar wel beter dan voorgaande jaren.
Is een regendeken niet veel te warm nu??

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:34

Welke deken heb je? De rsih schuurde hier ook de onderkant van de manen weg. Heb nu de deken van EJ en ben erg tevreden. Manen groeien weer mooi aan en voor het eerst geen schuur plekken op de borst :)
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:43

QhP zebra!


Enige nadeel is wel dat de hals bij het rollen wat omhoogkruipt.
Dus dat elastiek ga ik wat wijder maken zodat het bij het eten weer naar beneden zakt.


Afbeelding

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 23:35

Ik vroeg hier laatst om ervaringen met Derfen :)

Laat ik even updaten vanaf mijn kant nu! :D
Ik gebruik Derfen nu ongeveer dik een maand bij Shenna. Eerst had ik het gevoel dat het weinig deed, maar na een weekje gingen alle plekken weg en begon alles weer te groeien! Ik had haar eczeemdeken nog wel op.

Drie weken geleden heeft mevrouw haar deken volledig gesloopt op het land en moesten we noodgedwongen testen of ze zonder kon nu. En verrekt... Het gaat al 3 weken tóp! Geen jeuk, geen plekken, geen geschuur.. Niets! Dus ze staat al 3 weken heerlijk zonder deken. Ook op die warmere dagen! Ik smeer haar nu ongeveer 1x per week in en dan blijft het goed. Als ik iets te laat ben zie ik alweer wat plekken op haar hoofd ontstaan.

Dus al met al ben ik er héél blij mee!

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:04

Haha I know ellepel, bedoelde diegene die last had van schuren :P

Wat fijn dat ze nu dekenloos kan! Ik durf dat echt niet aan :=

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:21

Haha ik durfde het ook niet, maar ja, mevrouw had in 1 nachtje haar deken volledig versnipperd op de weide. Dus het was even niet anders :’) En dat heeft goed uitgepakt haha!

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:26

Ik ben de rsih. De pyjamas wil ik niet meer. Die zitten niet bij bovenste gedeelte manen en hals en dan schuurt ze dat compleet weg.. zo'n deken word m niet meer.
Ik heb nog een horsewear liggen dacht ik. Die kan ik volgend jaar ook wel proberen.
Of die van ej dan idd.
T schuurt net voor de schoft zeg maar. Waar de hals deken echt drukt.


Afbeelding

Hier zie je t net voor t zadel. Kan eventueel vanavond betere foto maken.

Regendeken. Tja. Van t weekend kouder en auto was stuk dus was niet in staat om naar stal te gaan :Y) op t werk gebleven. (Bij mijn tante eigenlijk haha)

Stalgenoot heeft haar in de gaten gehouden en ze had t niet warm. Stond niet eens te zweten en dat doet ze normaal heel snel.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:58

Ik heb ons meisje sinds een week ook dekenloos staan :j ze staat op de paddock en overdag heeft ze toegang tot een stukje wei met weinig gras. Ik vermoed dat dr ZE hoofdzakelijk toch door te eiwitrijk gras wordt veroorzaakt. Er zitten nl nog steeds mugjes maar ze jeukt helemaal niet nu ze op weinig gras staat én dat zonder deken.
Wel balen dat ze niet samen met haar grote vriend op de wei kan -O-

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:33

MissYvette4u schreef:
Ik heb ons meisje sinds een week ook dekenloos staan :j ze staat op de paddock en overdag heeft ze toegang tot een stukje wei met weinig gras. Ik vermoed dat dr ZE hoofdzakelijk toch door te eiwitrijk gras wordt veroorzaakt. Er zitten nl nog steeds mugjes maar ze jeukt helemaal niet nu ze op weinig gras staat én dat zonder deken.
Wel balen dat ze niet samen met haar grote vriend op de wei kan -O-


Hoor ik inderdaad wel vaker van mensen ja, dat dat werkt. Bij die van mij helaas niet. Die heb ik aan het begin van de zomer op een zandpaddock gezet met alleen hooi. Jeuk werd er alleen maar erger juist.. Of nou ja, ze had meer schuur-gelegenheden. Het werd in ieder geval niet beter.

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:29

Bij mij is het echt een combi. Gras en mugjes. Wel vnl gras heb ik het idee want schuren gaat nu toch wel beter na 4 maanden geen gras..

Heb nu vlechten op de plaats van schuren vd deken. Hoop dat ze dan daar de manen gewoon houd.. zucht

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:01

Chips zeg, dat is balen Celine_Famke ;( jeuk is vreselijk pppfff zoveel uit te proberen en testen :r ieder paard en situatie is natuurlijk anders en reageert anders.
Erger door hooi? O jeetje, kan dat ook?? :oo Hoe ga je daar mee om? Komt dat heel nauw met welke soort hooi, welk jaar en welke snede ed?

Vlechtjes maakten bij Jocky niks uit; soms viel er een los plukje eruit als ik de vlechtjes loshaalde :\ had ze daar flink lopen schuren die dag. Voordeel vd vlechtjes was vooral dat het haar niet in de klit raakten onder de deken en netjes bleven liggen.

Merken jullie trouwens verschil in jeuk als jullie de wei net bemest hebben?
Hoe vaak bemesten jullie?
Ons weiland is afgelopen jaar bemest met koeienmest. De laatste keer daarvoor is 2 jaar geleden geweest. We denken er aan om het om de 1 of zelfs 2 jaar te bemesten als Jocky er zoveel jeuk van krijgt. Alles om jeuk zo veel mogelijk te voorkomen!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:01

MissYvette4u schreef:
Chips zeg, dat is balen Celine_Famke ;( jeuk is vreselijk pppfff zoveel uit te proberen en testen :r ieder paard en situatie is natuurlijk anders en reageert anders.
Erger door hooi? O jeetje, kan dat ook?? :oo Hoe ga je daar mee om? Komt dat heel nauw met welke soort hooi, welk jaar en welke snede ed?

Vlechtjes maakten bij Jocky niks uit; soms viel er een los plukje eruit als ik de vlechtjes loshaalde :\ had ze daar flink lopen schuren die dag. Voordeel vd vlechtjes was vooral dat het haar niet in de klit raakten onder de deken en netjes bleven liggen.

Merken jullie trouwens verschil in jeuk als jullie de wei net bemest hebben?
Hoe vaak bemesten jullie?
Ons weiland is afgelopen jaar bemest met koeienmest. De laatste keer daarvoor is 2 jaar geleden geweest. We denken er aan om het om de 1 of zelfs 2 jaar te bemesten als Jocky er zoveel jeuk van krijgt. Alles om jeuk zo veel mogelijk te voorkomen!


Nou ja, ik denk dat het dus niet perse erger werd door het hooi, want dat eet ze ‘s winters ook volop en dan is er niks aan de hand :D Maar dat het meer kwam omdat ze daar meer hekken/palen had om ook daadwerkelijk te schuren. Dus leek het veel heftiger. In ieder geval hielp het niet om niet meer op gras te staan!

Gelukkig werkt Derfen dus echt tóp bij haar, waardoor ze nu de rest van de zomer zonder deken op gras heeft kunnen staan, zonder jeuk, zonder schuurplekken en zonder wondjes :D Hopelijk blijft dat zo!! Heerlijk zeg. Ben er echt heel blij mee.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:17

Oh zo :P gelukkig, ik was al bang dat ik het hooi nóg meer moest gaan screenen pfew :D

Fijn dat Derfen zo goed bij haar werkt *\o/*

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:00

Hier sinds maandag weer de eczeemdeken va horsegear op. 2 dagen zonder gestaan op de paddock en meteen weer aan t schuren aan zijn staart, en ook meerdere plekken in zijn vacht waar hij zichzelf zichtbaar had staan krabben. Dus ook hier is het niet alleen maar het gras helaas.

Op Equiday heb ik een tijdje staan praten met mensen van het bedrijf EquiCanna, deze maken gebruik van producten met natuurlijk gekweekte henep.
Heeft iemand van jullie daar specifiek ervaring met hun producten?

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:32

Ze schuurt zelf niet gelukkig. T is echt de deken zelf die ervoor zorgt dat manen weg schuren/uitvallen. Sinds ze dus kort zijn.. hoop dat ik t met 2 vlechtjes op die plaats dus kan voorkomen en anders gaat t gewoon allemaal weer in de vlecht en laat ik t weer groeien..

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:49

hier nog master exceemdeken op. erg fijn deken en hals lang genoeg.
fijner dan de rsih

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:57

dianalamboo schreef:
hier nog master exceemdeken op. erg fijn deken en hals lang genoeg.
fijner dan de rsih


Was al aan het zoeken naar ervaringen met deze deken, zit erover te denken om er 1 voor volgend jaar te bestellen. Maar degene die ze gebruiken voor hun paard zijn tevreden?

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:03

dimma schreef:
dianalamboo schreef:
hier nog master exceemdeken op. erg fijn deken en hals lang genoeg.
fijner dan de rsih


Was al aan het zoeken naar ervaringen met deze deken, zit erover te denken om er 1 voor volgend jaar te bestellen. Maar degene die ze gebruiken voor hun paard zijn tevreden?


Ik heb die Master eczeemdeken gebruikt met zebrastrepen. Echt een top deken! Is wel maar één seizoen meegegaan. Net twee maandjes terug toen hij niet meer nodig was heeft ze hem versnipperd op de weide. Daarvoor alleen maar kleine gaatjes die makkelijk genaaid konden worden :) Qua pasvorm ook heel fijn, schuurt niet, is niet stug etc! Dus zeker aan te raden!

Alleen vond ik één nadeel dat die hals bovenin steeds wat zakte, waardoor ze precies daar nog jeuk had en ging schuren..

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:09

Celine_Famke schreef:
Ik heb die Master eczeemdeken gebruikt met zebrastrepen. Echt een top deken! Is wel maar één seizoen meegegaan. Net twee maandjes terug toen hij niet meer nodig was heeft ze hem versnipperd op de weide. Daarvoor alleen maar kleine gaatjes die makkelijk genaaid konden worden :) Qua pasvorm ook heel fijn, schuurt niet, is niet stug etc! Dus zeker aan te raden!

Alleen vond ik één nadeel dat die hals bovenin steeds wat zakte, waardoor ze precies daar nog jeuk had en ging schuren..


Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Las ook ergens dat je een maat groter moet nemen? 1 seizoen voor dat geld lijkt mij prima te doen. Die van mij schuurt niet heel erg, gelukkig.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:33

dimma schreef:
Celine_Famke schreef:
Ik heb die Master eczeemdeken gebruikt met zebrastrepen. Echt een top deken! Is wel maar één seizoen meegegaan. Net twee maandjes terug toen hij niet meer nodig was heeft ze hem versnipperd op de weide. Daarvoor alleen maar kleine gaatjes die makkelijk genaaid konden worden :) Qua pasvorm ook heel fijn, schuurt niet, is niet stug etc! Dus zeker aan te raden!

Alleen vond ik één nadeel dat die hals bovenin steeds wat zakte, waardoor ze precies daar nog jeuk had en ging schuren..


Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Las ook ergens dat je een maat groter moet nemen? 1 seizoen voor dat geld lijkt mij prima te doen. Die van mij schuurt niet heel erg, gelukkig.


Hier gaat ie al een 2e seizoen mee. Paar kleine gaatjes. Wel afgewisseld met horsegear eczeemdeken dit jaar, dus niet volledig seizoen gedragen. Ik had geen maat groter genomen, hij is bij mij best wat uitgelubberd, en zakt daardoor nu wat naar achteren. Misschien dat er met grotere maat minder druk op was gekomen en dus minder naar achteren zou schuiven. Enige wat hier wel schuurde waren de beenriemen en het flapje tussen de voorbenen. Paardlief blijkbaar gevoelig voor die elastieken ofzo.