[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber2106

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-11-15
Woonplaats: IJmuiden

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:17

Dat snap ik heel goed Manon! ;) Chris is een beetje hardnekkig. Geen last van SME maar die vliegen vind ik zo erg voor hem en aangezien er hier aan de kust ook weinig wind is, zijn er veel vliegen. Ik denk dat ik hem maar met deken om laat staan. Het is maar 1 dagje heet en gelukkig is de deken lichtgrijs van kleur. Jij ook zo een mooie Boett deken met kap gekocht zag ik? Wat voor maat kap heb jij voor Lars?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:31

Ja ik ben echt blij dat ik deze gekocht heb. Ik vond hem te duur maar hij past hem veel beter dan de RSIH. :j

Ik heb maat 4 (deken en kap) voor de kap is dat nét aan groot genoeg en voor de deken is het een pietsje ruim maar dat geeft niet. Lars is redelijk klein (1.38) maar wel brede schouders en grote kaken.

Qua vliegen is het hier ook echt niet te doen :n Onze andere paarden houden ook hun dekens op.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:39

Hier blijft alles ten alle tijden op :j

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:44

Mijne stond gister en vandaag ook binnen. Ze is gelukkig niet zo moeilijk met binnen blijven. Vind het te warm dus maar ff 2 daagjes binnen voor der.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:16

Met die warmte heb ik een zebradeken opgelegd met buikflap. Dit jaar heeft hij opvallend minder last van zijn eczeem (voor de eerste keer geef ik bye bye icth bij - misschien werkt het ?)
Onder zijn Rambo deken stond hij steeds drijfnat, onder dit deken niet.... vandaar dat ik het risico genomen heb.

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:29

Heb de RSIH ook af, veel te warm. Heb mijn merrie voor het eerst in 10 jaar zonder deken staan, alleen met masker op. Het lijkt wel of er heel weinig knutjes zijn door de droogte. Ze staat al een week zonder en nog niets geschuurd. Een wonder. Ik smeer wel elke dag even staart en manen in. Morgen of overmorgen als het weer meer gaat regenen en het dus vochtiger wordt, gaat de RSIH weer op.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:52

Ik vraag me toch af hoe het kan dat ik van heel veel mensen hoor dat hun paard/pony dit jaar weinig last heeft, en dit dan boor mijn pony juist een heftig jaar is.. ondanks wij redelijk dicht bij zee staan..

Hier kan de deken echt niet af en staat hij dus nog onder de RSIH

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:56

Er zweet er maar 1 bij ons en dat is een zwart paard en ook minimaal
Maar ze staan de hele dag in de zon bij ons..komt omdat ze op de wei eten en daar staat gras.
Schaduw kunnen ze opzoelkn,maar doen ze niet.
De deken blijft lekker op,beter beetje warm dan jeuk.

Echt, appie is 26.hij is iets rustiger nu, ja logisch lijkt me,maar merk niks aan hem dat die deken in de weg zit.
Merk ook dat de zebrastrepen toch wel hun werk doen, hij heeft ook minder vliegen op het hoofd zitten.

Denk echt dat wij meer problemen hebben met de warmte dan die paarden. :j

Bijna zijn hele groep staat met vliegenmasker of kap en als er per ongeluk 1 af is en ik zoek het op dan stoppen ze zelf hun neus er in,zo graag willen ze het om.

Dus lekker de deken er op houden,kappen op.
Na morgen word het koeler!

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:13

Hier blijft de deken 24/7 op, ik neem geen risico ;) alleen als het hard waait mag ie even af.
Ondanks de hitte en dat ze soms vol in de zon staat zweet ze er niet onder *\o/* als ik me niet vergis is de deken zelfs zonwerend.
Mocht mijn ander paard een nieuwe deken nodig hebben krijgt hij dezelfde wat een fijn ding :j
Verder krijgen mijn paarden overdag een vliegenmasker om. Stikt hier van de vliegen bleh :r paarden doen het masker zowat zelf om :D

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:46

Ik wilde even melden dat ik weer original listerine hier in de schappen heb zien staan van de week, woon in het noord oosten, maar wil best eea inslaan en opsturen, pb maar mocht iemand er belang bij hebben...

Hier cbd olie besteld, ben heel benieuwd of ik verschil ga merken.

Ik geeft nu groene os drainage en puur culico, merk er eerlijk gezegd weinig/niks van. Zou ik er zomaar mee kunnen stoppen? Of met een van beide? Wat zouden jullie doen?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:49

Drainage zou ik niet mee stoppen. Dat is een kuurtje.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:04

Ja maarja, ik geef het nu 3 weken en merk geen enkel verschil.
En ik vind de dosering echt onnozel, want je moet een x aantal druppels geven, maar de dopjes zijn van dusdanig slechte kwaliteit dat dat niet te doen is, dus gokken we maar wat. Nu weet ik heel zeker dat paard niet te weinig krijgt, waarschijnlijk wel wat teveel. Ik heb ook geen ver-ergering van de klachten gezien, wat bij homeopathie vaker voor komt.

Op zich heb ik er niks op tegen om het te blijven geven, flesjes staan er toch. Maar de vraag is of zoveel tegelijk geven niet een te grote belasting voor het lijf wordt.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:24

Flesje leegmaken en dan pas stoppen :j
Welke dosering geef je?
Ik deed met de drainage compositum die ik eerder had altijd 2x daags 25 druppels.


Eczeem gaat hier trouwens goed.
Geen extra plekjes meer, ben heel teveden iver de derfen cream :brr:

Amber2106

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-11-15
Woonplaats: IJmuiden

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:48

Ik geef drainage compositum altijd 6 weken. In het voorjaar en najaar en merk wel degelijk verschil. Eigenlijk merk je het pas na een aantal weken en... het gebeurd on de organen. In het lichaam word alles op geschoond. Mijn advies: voortaan in voorjaar en najaar geven en dan echt als een kuur. Ik geef het hele jaar door hennepzaadolie, dat is pas wonderbaarlijk hoe de vacht en huid eruit gaat zien. Cbd olie werkt voor de 1 wel en de andere niet. In thc zitten meer werkzame stoffen. Voor mijn fjord werkt dat het beste. Hij ziet er zo goed uit dat als ik zeg dat hij SME heeft, ze me aan staan te kijken alsof ik van een andere planeet kom...

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:57

Dat klinkt positief! THC is wel iets heftiger dan cbd, en ik weet paard in kwestie mbv derfen nog redelijk goed te houden, zonder deken. Nu woon ik wel in een gunstig gebied en zie ik wel jeuk, maar zolang paard niet gek wordt en er niet tot bloedens toe geschuurd wordt, ga ik in de huidige situatie niet klooien met een deken, heb de rsih wel liggen voor het geval dat. En ik durf dus eerst cbd te proberen. Heb ook creme.

Paard kreeg pas eind juni echt serieuze klachten, dan even aankijken, andere dingen onderzoeken, uitzoeken wat je wilt proberen, vandaar dat we half juli gestart zijn met drainage en culico.

Mocht de cbd niks/weinig doen, wil ik wel THC gaan proberen. Mag ik je een pb sturen dan hoe je eraan komt? Ik heb die connecties (nog) niet. En waar koop jij die hennepzaadoloe en hoeveel geef jij? Vind het razend interessante materie, want heb bij andere wezens top resultaten gezien, en paard in kwestie heeft nog meer (ook mentale) dingetjes waarop cbd/THC een positieve uitwerking zou kunnen hebben.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:00

Even een update van deze kant.
Ik geef nog steeds hennepzaad bij maar heb het wel wat geminderd en in de plaats daarvoor lijnzaad als extra ingezet. Simpel omdat hennepzaad hoger in de Omega 6 zit t.o.v. de Omega 3 en de lijnzaad juist omgekeerd hoger in de Omega 3 zit. Maar de hennepzaad bevat weer meerdere belangrijke stoffen die in lijnzaad niet zitten. Ze staan nu op 30 gr. hennepzaad per dag per paard.


Ondanks de hennepzaad begon het ruintje toch aan zijn hoofd te schuren. Weliswaar minder dan voorgaande jaren en zijn staart en manen laat hij gelukkig dit jaar voor het eerst wel met rust.
Dus heb ik bij hem 4 weken geleden ook de CBD olie ingezet zonder THC. Na een kleine 2 weken begon hij duidelijk minder aan zijn hoofd te schuren. Momenteel zitten er nog wel kale plekjes maar die zijn allemaal mooi opgedroogd en aan het genezen. Er komen geen nieuwe wondjes meer bij.
Hij loopt overdag heerlijk dekenloos net als de anderen. Ook is zijn manenkam niet meer hard zoals voorgaande zomers maar mooi dun en soepel. Ze hebben alleen allemaal nog een masker op tegen die idioot veel vliegen.

Nou ben ik me ´s wat gaan verdiepen in de CBD olie en de werkzame Cannabinoide stoffen.
Grappig genoeg blijkt dat zowel mens als dier zelf die cannabinoide stoffen ook aanmaken voor diverse lichaamsfuncties. De CBD olie die je dus bijgeeft geeft die lichaamseigen stoffen eigenlijk een extra boost waardoor hele kleine hoeveelheden dus al heel veel verschil kunnen maken.
Ik heb de druppels voorzichtig opgebouwd en hij krijgt CBD olie 5% en dan 2x 3 druppels per dag.

Hieronder een stukje gekopieerd uit een link over cannabinoide stoffen maar er is best veel te vinden via google:
https://leefbewust.nu/rauw-en-biologisch/

"Hoe werkt CBD olie?

CBD staat voor cannabidiol. Dat is een stof die van nature voorkomt in hennepplanten of in cannabis. CBD heeft effect op veel verschillende organen en systemen in het menselijk lichaam, in tegenstelling tot reguliere geneesmiddelen.

Zoals alle mensen beschikken andere zoogdieren ook over een eigen endocannabinoïden systeem. Endo staat voor lichaamseigen. Dit systeem is van uiterst belang voor het optimaal te laten functioneren van het lichaam.

Cannabinoïden zijn stofjes die van nature voorkomen in cannabis. Het lichaam maakt dus zelf ook cannabinoïde aan. Het endocannabinoïde systeem bij dieren is dus net als bij mensen betrokken bij veel fysische effecten. Het endocannabinoïde systeem is belangrijk voor het normaal functioneren van het dierlijk lichaam. Het is evolutionair gezien eigenlijk al miljoenen jaren oud. Het wordt aangetroffen in zoogdieren, vissen, zee-egels en weekdieren"

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:08

Wat een mooi resultaat!

En hoeveel lijnzaad geef je dan?
En hoe dien je de cbd olie toe?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:01

Caily schreef:
Wat een mooi resultaat!

En hoeveel lijnzaad geef je dan?
En hoe dien je de cbd olie toe?


Ik gaf 50 gr. hennepzaad per dag en heb dat terug gebracht naar 30 gr. per paard per dag.
Van de lijnzaad geef ik nu 50 gram per dag omdat omega 3 bij een paard meer mag zijn dan de omega 6 qua verhouding.

Voor het toedienen van de CBD olie trek ik zijn onderlip wat opzij aan 1 kant en druppel met het pipetje de druppels daarin. Er zit een pipetje in het CBD olie flesje. Vervolgens masseer ik zijn onderlip even langs zijn onderkaak zodat de olie goed op de slijmvliezen zit. Soms worden het per ongeluk 4 druppels maar de bedoeling is 2x3 per dag :)

Amber2106

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-11-15
Woonplaats: IJmuiden

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:26

Ja hoor, je mag me een pb sturen. Ik maak de thc olie zelf met eigen gekweekte wiet. De hennepzaadolie koop ik bij het reformhuis hier in het dorp maar deze kan je overal wel kopen. Ik gebruik va terra sana, koud geperst. Ik geef een goede eetlepel per dag. Voor Chris werkt dat prima. Ik heb op Facebook in de groep zomereczeem foto's geplaatst van Chris. Heb lukt me niet deze hier te plaatsen want dan worden ze enorm verkleind (?) Daar kan je heel mooi zien hoe Chris in die maanden vooruit is gegaan in staart groei, manen groei en verbetering van zijn vacht.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:04

Even beetje bijgelezen.
Die van mij heeft wonderbaarlijk weinig jeuk .
Mits deken aan .
Wel had ze ineens weinig voorpluk over .
Was wel laat met een vliegen kap.
Maar dan heeft ze ineens kleine korst achtige plekjes en haren weg .
Heb niks bijzonders of apart gedaan, behalve drainage kuur in t voorjaar .
En dan haar eigen brok .
Wel werd ze vreselijk bol van de voordroog die gegeven werd op stal .
Nu weer droog hooi .

Wel hebben we 2 zomers terug haar hele immuun systeem opgekrikt
Ze bleek lyme te hebben en daardoor allergisch voor de wereld .

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:23

Bij ons zijn al wekenlang geen dazen en knutten meer, en amper muggen. Dat scheelt zoveel. Vliegen zijn er volop, maar eentje heeft een eigen vliegengordijn en de andere heeft een kap. Ik vind het wel zalig dat het knutten en dazenseizoen zo kort was. De kikkertjes in de uitgedroogde poeltjes zie ik wel zoeken naar het laatste beetje vocht. Af en toe is er in een slootje nog wat water te vinden.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:01

Knuttenseizoen zo kort?
Dat klopt niet hoor,dat loopt door totdat het gaat vriezen.
dan gaan de knutten en al het anders vliegende gespuis pas weg.
Het regent nu weer, dus water genoeg om voor nageslacht te zorgen.
Denk zelf dat als hier het gras wat hij gegroeid is met een 2 week de hele ellende van voor af aan begint :j

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:21

Floortz schreef:
Bij ons zijn al wekenlang geen dazen en knutten meer, en amper muggen. Dat scheelt zoveel. Vliegen zijn er volop, maar eentje heeft een eigen vliegengordijn en de andere heeft een kap. Ik vind het wel zalig dat het knutten en dazenseizoen zo kort was. De kikkertjes in de uitgedroogde poeltjes zie ik wel zoeken naar het laatste beetje vocht. Af en toe is er in een slootje nog wat water te vinden.

Wow waar woon jij?! Wat een luxe!
Bij ons toch niet helaas, werd gisteravond nog van alle kanten aangevallen door die rotknutten -:(-
De paar dazen heb ik al eventjes niet meer gezien gelukkig maar de vliegen en muggen daarentegen %) _-:( -:(- rotjoekels! En vond gisteren ook nog een wespennest in de schuur bah :=

Ons troeleke doet het supergoed op de hennepzaad *\%/* wel nog wat jeuk (lang niet meer zoveel als voordat ik met hennepzaad begon) maar geen wondjes :):)
Blijf ik hennepzaad geven tot de eczeemdeken eraf kan, of moet ze dat het jaar rond krijgen?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:44

MissYvette4u schreef:
...
Ons troeleke doet het supergoed op de hennepzaad *\%/* wel nog wat jeuk (lang niet meer zoveel als voordat ik met hennepzaad begon) maar geen wondjes :):)
Blijf ik hennepzaad geven tot de eczeemdeken eraf kan, of moet ze dat het jaar rond krijgen?


Het kan beide. Ik zou sowieso de hennepzaad doorgeven tot ze mooi door de vachtwisseling heen is dit najaar.
Op Duitse fora zijn diverse paardeneigenaren die de hennepzaad al een aantal jaren tot grote tevredenheid het hele jaar rond geven.
Je zou ook in bijv. december en januari kunnen stoppen en dan weer met een nieuwe boost begin februari kunnen herstarten.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:14

Alle vennen en sloten en beken zijn op een diepere na uitgedroogd. Er valt weinig te vermenigvuldigen. Teken ook amper gezien bij de paarden. Wat dieper in het bos zitten nog wel wat muggen maar dat valt in het niet bij normaal.
Maar ik ben bang dat het na vandaag wel zal gaan veranderen...