[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:31

Werkt derfen alleen voor zomer eczeem of ook tegen “gewone” jeuk?

wendy1987

Berichten: 6922
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:03

Ook tegen gewone jeuk kan het goed werken

Jahmatth
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:41

Hoi allemaal,

Ik heb geconstateerd dat mijn lieve merrie heel lichtjes zomereczeem heeft.

Ik was haar manen en staart 1x per week met zwavelteershapoo en daarnaast smeer ik de manen- en staartaanzet in met een lotion die de jeuk weegneemt.

Daarnaast krijgt ze de Puur Culico en Apis druppels.

Met deze maatregelen kan ik haar in ieder geval zonder eczeemdeken laten staan. Toch zie ik haar soms nog ongegeneerd heel even haar staartaanzet schuren.

Nu ik me wat meer in zomereczeem verdiept hebt, ben ik er dus achter dat ze te graanrijk voedsel krijgt. Het kan dus zijn dat daar het laatste restje jeuk ook nog in zit.

Tot nu toe voer ik haar een muesli (waar dus veel granen in zitten) en fibra premium.

Qua 'krachtvoer' ben ik er al uit. Ik wil hiervoor overstappen naar Vitalbix Active+ en Daily Complete.

Voor de 'vulling' en het verlengen van de etensduur ben ik er nog niet uit.
- Bij fibra premium/anti itch blijven? Waar wel wat granen in zitten en dus ook best hoog suiker/zetmeel gehalte.
- Luzerne? Waarvan ik hier op het forum lees dat het ook nog steeds jeuk kan veroorzaken en misschien wat eenzijdig voeren is.
- Agrobs pre alpin aspero? Volgens mij een heel mooi product maar misschien wat lastiger te verkrijgen.
- Mijten Opti-Form?
- Marstall Wiesen-Fasern?

Wat raden jullie aan qua 'vulling'/verlenging etensduur?

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:29

Waarom zou je willen verlengen?

Als het goed is eet je dier ruwvoer of gras en geef je vitalbix en die active puur om tekorten aan vitamines aan te vullen.
Zou het bij een eczemer echt zo sober mogelijk houden wat voeding betreft

Ter vergelijking, die van mij krijgt een 400 gram subli dieetmix en 90 gram marstall force vitaminekorrel.
Dat is het.
En gras,of ruwvoer.,soms een beetje geweekte grasbrok er bij voor de smaak
En dat is ook maar een bodempje van een emmer en in principe zo op.
Maar ik vind dat persoonlijk niks uitmaken.
De voeders die jij opnoemt heb ik trouwens geen ervaring mee.

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:05

Ik zou zo sober mogelijk voeren.
Mijn eczemer krijgt alleen vitaminebrok en ruwvoer. Ik voer haar altijd gelijk met mijn andere paard die meer te eten krijgt, maar ik heb echt niet het idee dat ze dat een probleem vindt.

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:34

Hier gaat de deken zo langzamerhand weer af. Vanacht eerste nacht zonder. Hoe staan jullie paarden er nu bij?

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:38

Nu al af??

Je bent wel ontzettend vroeg daar mee,de knutjes zij nog lange niet weg hoor.
Bij appie gaat de eczeemdeken er pas af als het onder de 8 graden blijft.
Dus ergens eind oktober

Jeuk valt mee, wel even wat meer toen ze weer in het gras mochten.
Maar gaat verder prima :j

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:47

Thanks. Ik kijk t wel goed aan hoor.en t waait hier momenteel best aardig.
Hij staat niet meer op t gras maar dat heeft ook andere redenen.
Dat scheelt volgens mij ook wel bij mijn haf

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:54

eevita schreef:
Hier gaat de deken zo langzamerhand weer af. Vanacht eerste nacht zonder. Hoe staan jullie paarden er nu bij?


Ik wilde het ook gaan doen maar durf het nog niet. Er stond vandaag wel veel wind maar het is absoluut nog niet fris en vanaf donderdag gaan de temperaturen weer stijgen las ik...

Ze staat wel al een tijdje onder een gewone vliegen(zebra) deken met hals en dat gaat goed.

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:59

Ja dat is ook een optie voor mijn haf. Een vliegendeken. Deze zomer is heel goed gegaan qua jeuk, combi puur culico en fibra en deken. Ga voor volgend jaar ook voor een normale vliegendeken

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:04

Ik ben met de extreme hitte overgegaan op normale vliegendeken ipv de Rambo sih. Die vond ik echt te warm.. maar tijdens de heftige periode van dazen muggen en vliegen ontkom ik niet aan Eczeemdeken.

Zou de komende dagen wel uitkijken zonder deken. Morgen regen en daarna weer warm en juist dan komen de beestjes

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:35

Ok thanks. Ik hou t weer goed in de gaten.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:20

Onze Mini schuurde wat meer sinds ze op voller gras stond ;( ze is ook te dik. Ik heb ze vanaf gisteren apart op een kleinere schrale wei gezet.
Dan maar niet gezellig samen met mijn Quarter -O-

Wat ze gisteren beteuterd stonden te kijken toen ze apart gezet werden >;) hahaha het was echt van ze af te lezen! _O-
(toen ze in de gaten hadden dat ze naast elkaar staan, was de rust er meteen en gingen ze rustig grazen)

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:30

De eigenaresse was zo slim om de deken tijdens de warme periode uit te laten (toen ik hem wel had opgedaan voor de schemering is ze er zelfs nog extra langs geweest om hem weer af te doen) en daarna vond ze het zinloos om er weer mee te beginnen. En te duur, want dan gaat de deken waarschijnlijk weer stuk (de vorige keer heb ik deze gratis voor haar laten maken door mijn moeder...)

Ik ben er nog steeds niet blij mee en ik heb haar ook gezegd dat ik het aan dierenmishandeling vind grenzen.. Maarja, dit soort dingen hou je als de pony niet van jezelf is. Gelukkig viel de schade nog mee vergeleken met vorig jaar.

Inmiddels schuurt hij niet meer hard genoeg om wondjes te krijgen en geneest hij wel aardig. Blijkbaar nemen de knutjes toch al af?

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:46

Hier ook nog lang niet zonder deken. Dat wordt hier ook als het onder de 10 graden blijft overdag en 1x nachtvorst is geweest.

De kap is wel af sinds gisteren. Het gaat dit jaar verbazingwekkend goed met haar hoofd en oren, bekijk het per dag, maar probeer zonder kap ivm de regen. Hij blijft zo lang nat/broeierig met dit weer.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:03

Ik durf de deken ook nog niet af te doen, helaas.
Ik doe wel de deken vaker af als ik op stal ben. Ik heb 2 paarden, dus als ik met de 1 bezig ben kan de eczemer even zonder de deken. Dan kan ik het qua schuren ook in de gateb houden, maar kan hij toch even lekker rollen, kroelen ed zonder deken.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:44

Ik heb hier de deken al een week af.. :o En geen geschuur terwijl hij een paar maanden terug bijna non stop stond te schuren en zijn kop enorme kale plekken had. Ik ben nog steeds heel dankbaar dat ik wietolie heb ontdekt en geprobeerd.

Dit is een halfjaartje terug:
Waarbij je het ergste niet eens ziet. Ik heb geen foto’s gemaakt van alle wonden en schuurplekken in zijn manen en staart en de rest van zijn lichaam.

Afbeelding

Afbeelding

En vanmorgen;

Afbeelding

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:02

Wat een verschil xApple, ik had hetzelfde bij mijn ruin en door de CBD olie nagenoeg helemaal weer goed.
Gebruik jij CBD olie of nog een andere wietolie?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:51

Echt wietolie met THC gebruik ik.

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:16

Veel goede berichten lees ik van cbd olie. Dit jaar heb ik zelf cullio en deken gegeprobeerd en dat is goed uitgepakt. Enkele dagen in de zomer overdag zonder deken( vanwege die enorme hitte). Vandaar dat ik het nu wel aandurf om de deken af te doen..zijn wintervachtje moet wel goed doorkomen want in de winter geen deken voor sam.. Nu vraag ik mij nog wel af of je echt door moet gaan met de druppels in de herfst winter?

wendy1987

Berichten: 6922
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:24

Ik stop denk ik zodra het onder de 10 graden is en blijft met de cbd.
Ik doe het in bakjes die ik klaar maak voor 2 weken. Nu 2 weken gegeven. Ze jeukt minder maar vind het lastig of dat niet ook de weersverandering is. Iig erg blij met bijna geen jeuk meer! Bij uier wordt veel minder gekrabt nu en manen schuren al hele poos niet gezien. *klopt het gelijk af*

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:36

Deken gaat weer op. Tis hier vandaag erg warm en komende week ook zomers weer zeggen ze.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:47

Het is heerlijk weer!
Alleen zo jammer van dat gras nu het weer bij gegroeid is
Dus hier weer jeuk,dikke manenkam en heb hem alweer betrapt op zittend rondjes draaien tegen staartjeuk.
Dus maar even op "dieet"gezet voor zover dat handig is met een pony van 26 :+

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:10

Hier ook weer jeuk en de deken op helaas

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:25

Ja, hier ligt hij er ook nog steeds op en die blijft op tot het 's nachts afkoelt tot onder 8° (liefst 5° zelfs).
Hij gaat enkel af als ik een stuk moet naaien omdat de andere paarden in zijn deken bijten... nu staat hij twee nachtjes zonder eczeemdeken en er is al 5cm manen eraf geschuurd. Geen idee hoe hij dat doet want er zijn geen bomen/palen in de weide om aan te schuren. -O-