*Spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pompidoe
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-01 09:58

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pompidoe op 2001-09-07 11:30 ]</font>


lady353

Berichten: 550
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 19:25

Het oppervlak van de gewrichtsspleten wordt aangetast waardoor het paard pijn krijgt.Het is te zien als een als een uitstulping aan de binnenkant van de onderzijde van het spronggewricht.Deze uitstulpingen zijn vaak niet groot en daardoor zien veel mensen ze niet.Of ze kijken er niet naar als ze een paard kopen.Als een paard spat heeft is de kreupelheid het ergst wanneer het paad net uit zijn stal wordt gehaald en begint met werken.Dat heet startpijn.Als je al een tijdje bezig bent wordt de kreupelheid minder of is zelfs weg.
Met een bepaald hoefbeslag kan er enige verlichting zijn maar echt te genezen is het niet.
Hoe het komt is nog niet bewezen maar ze denken dat het erfelijk is.
Kijk dus ook altijd goed uit als je een paard koopt.

Ik vind het wel banketstaaf voor je zeker omdat je het paard pas hebt en omdat hij nog zo jong is.Wat je er verder allemaal mee moet doen weet ik ook niet.Maar het is dus niet te genezen,maar ik denk dat je er wel gewoon mee kunt werken,maar wacht de andere berichten nog even af

groetjes monique

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 22:42

Ik zou naar Rodinde gaan! Zij kan je zoveel vertellen en bekijken wat ze eraan kan doen.
Het nadeel is dat je paard nog jong is.

Mijn hengst heeft ook spat, maar hij is al 17 en het is ten gevolge van slijtage gezien de cariere die hij achter zich heeft. Hij heeft een half jaar stilgestaan, omdat we niet wisten wat het was. Eenmaal bij Rodinde onder behandeling, kregen we te horen dat hij zelfs twee keer per dag moest bewegen. Dat is heel vreemd, als je je kreupele paard moet rijden/longeren. Niet dat je flink gaat trainen, maar beweging was in zijn geval heel belangrijk. Met andere behandelingen en een uitgebalanceerde training en een goede bodem ging het snel beter. Inmiddels loopt hij alweer 4 maanden 100% oke en we trainen op Z nivo. We doen mee in een caroussel met PRE hengsten, we rijden voorop. Van een dagje puur rust wordt hij niet bepaald beter, dan is hij duidelijk weer stijf. Rust is dus 20 min longeren aan pessoateugel en wat stappen aan de hand.
Maar win goed advies in, ga niet zomaar wat doen. Wat voor het ene paard goed is, hoeft voor het andere helemaal niet goed te zijn. En het grote verschil in onze gevallen is dus de leeftijd!!!!
Wat rot voor je dat je je paard nog zo kort hebt en dan dit moet horen.
Als je het nr van Rodinde wilt hebben, stuur me dan een PB!

Pompidoe
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-01 09:24

Hallo Monique,

bedankt voor je antwoord. Zaterdag komt de hoefsmid voor speciaal beslag. Ik hoop dat ze daar baat bij heeft.

groeten,
Annelies

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:30


Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, demiyolu, diemth, EsmeeKKK, Myrthe_bz, Oehlala en 77 bezoekers