Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:42

lijkt mij dat dit niet vanzelf overgaat.Kun je de plekken alleen niet behandelen met imaverol?
Soms is het niet nodig het hele paard te wassen.Het is te proberen.Wel een keer of vier met vier dagen ertussen.
Is hij in goede conditie verder?Goed op gewicht?
Spuiten weet ik niet,met welke werkzame stof spuiten ze dan?

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 01:01

Hij is verder in goede conditie, sinds hij op dat grote land staat zelfs wel een beetje te dik! Maar niet heel erg hoor. Hij is verder ook altijd blij als ik er ben, komt zn worteltje halen, blijft even hangen om te knuffelen en gaat dan weer terug naar zijn vriendjes of grazen. Voor zover ik hem ken, en ik ken hem al vanaf dat hij eruit kwam floepen bij mams, is hij verder gewoon in orde en zn blije zelf :) Ik kan op het moment helaas alleen in het weekend terecht, aangezien ze daar 24/7 buiten blijven kan ik hem moeilijk in het donker gaan zoeken op 10 hectare.. :Y)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:10

Als ik zijn hoofd zo zie dan zou ik ook laten controleren op bloedworm als de DA toch komt.

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:17

StalNollie schreef:
esmeerambo schreef:


pff, balen is dat weer! Is inderdaad geen slecht idee om de DA even in te lichten. Ik hoop voor je dat je paardje er gauw van af is!

waarom een DA erbij halen, schimmel kun je gemakkelijk zelf behandelen mits je voor de spuit wil gaan.
maar ts daar zitten geloof ik toch ook wel nadelen aan hoor.

ik heb er 1 gehad vorig jaar met schimmel erg hardnekkig en heb toen besloten om hem te behandelen met een speciale shampoo, en niet voor de spuit omdat deze nogal heftig zou zijn.


Maar net als bij luizen, er kan altijd wat achterweg komen. Je kunt het beter voor de zekerheid doen, dan dat er straks een heel gedoe achterweg komt..

Muffin01

Berichten: 391
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:20

Jeetje wat zit zie onder zeg! Misschien de veearts een keertje raadplegen?

Succes!

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 07:29

geerke schreef:
Spuiten weet ik niet,met welke werkzame stof spuiten ze dan?

Ik zal het vanmiddag even posten, mijn paspoorten zitten in de concoursbox in de auto :)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:54

Urielle schreef:
geerke schreef:
Spuiten weet ik niet,met welke werkzame stof spuiten ze dan?

Ik zal het vanmiddag even posten, mijn paspoorten zitten in de concoursbox in de auto :)



Insol - Dermaphyton.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:59

Wordt dat Insol - Dermaphyton nog wel gegeven in Nederland?
Volgens mij is dat uit de handel?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:17

MoBi90 schreef:
Hij is verder in goede conditie, sinds hij op dat grote land staat zelfs wel een beetje te dik! Maar niet heel erg hoor. Hij is verder ook altijd blij als ik er ben, komt zn worteltje halen, blijft even hangen om te knuffelen en gaat dan weer terug naar zijn vriendjes of grazen. Voor zover ik hem ken, en ik ken hem al vanaf dat hij eruit kwam floepen bij mams, is hij verder gewoon in orde en zn blije zelf :) Ik kan op het moment helaas alleen in het weekend terecht, aangezien ze daar 24/7 buiten blijven kan ik hem moeilijk in het donker gaan zoeken op 10 hectare.. :Y)



weet je zeker dat hij een beetje dik is?Ik zie namelijk een heel schonkig boegje.Of heeft hij alleen een dikke buik?

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:03

Ja hij is echt niet te mager, het is idd vooral zn buik die erg dik is maar hij zit verder ook goed in zn vlees. Die puntschouders heeft hij altijd gehad hij heeft erg uitgesproken botten:P Ook zn ontworming is in orde. Ik heb de DA gesproken en die wilde hem wel spuiten, maar zei ook dat het geen kwaad kon om het nog even aan te kijken. Wat de schimmel betreft wacht ik dus nog eventjes ik ben in ieder geval een beetje gerustgesteld dat het verder niet van heel ernstige invloed kan zijn.
Wel ben ik gister en vandaag eens kritisch naar hem gaan kijken en denk toch dat ik hem ergens anders ga neerzetten. Hij komt nog altijd als ik er ben maar ik heb het idee (vooral na vandaag) dat hij er toch niet op zn plek staat.. Hij is dagelijkse persoonlijke aandacht gewend en ik denk dat hij dat mist. Ik was van mening dat het voor een jong paard het beste was om lekker met leeftijdsgenoten te lopen. Dit denk ik nog steeds maar na wat reacties hier snap ik dat het toch echt voor elk paard anders is. En als ik nu op die manier naar die van mij kijk denk ik dat het beter is dat hij ergens staat waar ik hem meer persoonlijke aandacht kan geven. Zijn uiteindelijke bestemming (bij die oudere ruin en ander hengstveulen) is dadelijk ook ideaal en dan kan ik er elke dag heen omdat ik daar savonds licht kan maken en dus nog lekker met hem kan kroelen. Helaas zijn die nog aan het bouwen en tot die tijd ga ik kijken of ik hem ergens anders neer kan zetten. Bedankt voor alle reacties, ik heb er zeker veel aan gehad en hebben me geholpen om eens met andere ogen naar mijn paard te kijken. Hij verdient alleen het allerbeste en zoals hij er nu bij staat doet me gewoon pijn.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:13

marietje1000 schreef:
Het nadeel van enten tegen schimmel is dat het immuunsysteem dan niet meer wordt geprikkeld om de besmetting zelf op te lossen. Je hebt een jong paard waarbij het immuunsysteem nog aan het "leren" is. Met een enting heb je een grotere kans dat je paard later vaker schimmel gaat krijgen.

Volgens mij wordt het immuunsysteem juist extra geprikkeld door een enting waardoor het paard beschermd raakt.

Heb mijn paard ook laten spuiten met Insol toen hij na de verhuizing schimmel kreeg. Was direct onder controle. Zijn dekens gewassen met scheut dettol en borstels in heet water met chloor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:49

MoBi90 schreef:
Ja hij is echt niet te mager, het is idd vooral zn buik die erg dik is maar hij zit verder ook goed in zn vlees. Die puntschouders heeft hij altijd gehad hij heeft erg uitgesproken botten:P Ook zn ontworming is in orde.


Een dikke buik duidt juist wel op wormen. Daarnaast vind je in mest geen bloedwormen, daarvoor moet je bloed afnemen.

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:26

janderegelaa schreef:
MoBi90 schreef:
Ja hij is echt niet te mager, het is idd vooral zn buik die erg dik is maar hij zit verder ook goed in zn vlees. Die puntschouders heeft hij altijd gehad hij heeft erg uitgesproken botten:P Ook zn ontworming is in orde.


Een dikke buik duidt juist wel op wormen. Daarnaast vind je in mest geen bloedwormen, daarvoor moet je bloed afnemen.


Dat weet ik, maar ik weet ook hoe zo'n wormenbuik eruit ziet hij heeft een dikke buik, maar echt geen wormenbuik :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:56

Maar wél een oedeemhoofd en dat duidt op bloedworm.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:58

janderegelaa schreef:
Maar wél een oedeemhoofd en dat duidt op bloedworm.



ik wilde er niet over beginnen...heb een wormentic namelijk :+
Maar dat dacht ik ook toen ik de foto zag.

TS wanneer is hij ontwormd?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:07

En ook ik vind hem op de fotos zeker niet 'dikkig' eerder 'magerig'. Er word veelste vaak naar buik gekeken bij bepalen of een paard opgewicht is of niet, maar het enige waar je eigenlijk niet naar zou moeten kijken is de buik. Overgang schouder hals is een plek waar je het vaak goed ziet en dat ziet er bij hem ingevallen uit. Nu hebben friezen idd altijd wel wat punt gewrichten en jaarlingen sowieso ook, maar ik vind dit wel echt uitzien als gebrek aan vet. Wormen komen bij alle jonkies voor en ze zijn behoorlijk bepalend voor weerstand en daarmee andere 'kinderziektes' die dan niet over willen gaan, zoals schimmel....

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:08

Wat wil een oedeemhoofd precies zeggen? Voor zover ik weet is dat vocht en dat heeft hij niet.. Wat zien jullie wat ik niet zie? :P Ik zal zijn bloed laten controleren, dat is sowieso niet verkeerd. Hij is begin november voor de laatste keer ontwormd met strongid p. De keer daarvoor ook en er zijn toen wel spoelwormen mee naar buiten gekomen. De laatste keer was zijn mest schoon. Hij is dus niet meer ontwormd sinds hij in de opfok staat. Ik had geen idee dat dit ook nog van wormen kon komen.. Nu werk ik al zolang met paarden en ik leer nog elke dag..

Edit: ik heb even gekeken voor een recente foto waar hij helemaal opstaat maar die heb ik niet

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:25

Opfok kan heel fijn zijn voor de jonge dieren maar het is niet bij alle opfokbedrijven altijd zo dat de dieren het er ook fijn vinden. Dat is afhankelijk van hoe het er aan toe gaat en hoe het er allemaal gedaan wordt.

Bij sommige opfokbedrijven is het inderdaad lastig om elke dag elk dier goed te kunnen verzorgen tegen ziektes met zoveel dieren en land.

Die van mij heb ik gewoon lekker op stal gehad met overdag veel weidegang en elke dag kwam ik er langs en altijd veel aandacht gegeven, dat vond toen mijn paard 1 jaar oud was erg fijn.

Altijd eigen stal s'avonds om er rustig zijn eigen eten te kunnen opeten en vroeg s'morgens tot s'avonds laat lekker buiten op het land ravotten met diverse paarden van diverse leeftijden en lekker veel ruimte om hard rond te kunnen racen en te spelen.

Het lijkt erop dat jouw paard ook zoiets nodig heeft, zodat je hem elke dag goed kan controleren en verzorgen kan.

Dan is ie het snelste van de schimmel af.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:41

MoBi90 schreef:
Wat wil een oedeemhoofd precies zeggen? Voor zover ik weet is dat vocht en dat heeft hij niet.. Wat zien jullie wat ik niet zie? :P Ik zal zijn bloed laten controleren, dat is sowieso niet verkeerd. Hij is begin november voor de laatste keer ontwormd met strongid p. De keer daarvoor ook en er zijn toen wel spoelwormen mee naar buiten gekomen. De laatste keer was zijn mest schoon. Hij is dus niet meer ontwormd sinds hij in de opfok staat. Ik had geen idee dat dit ook nog van wormen kon komen.. Nu werk ik al zolang met paarden en ik leer nog elke dag..

Edit: ik heb even gekeken voor een recente foto waar hij helemaal opstaat maar die heb ik niet

Ik kan het eigenlijk niet zo goed uitleggen maar als ik er 1 zie weet ik het wel gelijk. Het lijkt een beetje of het hoofd opzwelt tussen de ogen maar onder het bot dus niet huid. Vaak lijken de ogen ook kleiner.

Strongid P helpt niet tegen bloedwormen en bloedwormen zie je niet altijd in de mest omdat de eitjes inkapselen in de darmwand en daarin maanden kunnen overleven en dan heb je dus schone mest.

Snel de DA bellen morgen en ontwormen op rode bloedworm zou mijn advies zijn.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:19

Hoi TS, mag ik vragen hoe je uiteindelijk van de schimmel af gekomen bent?