Oplossing voor huidirritatie en allergie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Oplossing voor huidirritatie en allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:01

Hey allemaal,

Mijn paard is allergisch aan leer :-(
Dat weet ik al een tijdje en ik gebruik dan ook geen leer.
Nu heb ik vorige week enkele dagen met een ophaaltrens gereden, en de stukjes die je aan de bakstukken van het hoofdstel vastmaakt, zijn enkel in leer (het is maar zo'n 4cm leer). En ook op dit heeft hij een reactie gehad.

Nu zit ik met 2 problemen:
- de allergische reactie op zijn hoofd (de huid is dik en warm en hij heeft er jeuk aan, maar nog niet opengeschuurd)
- hij heeft een heel gevoelige huid waardoor hij heel gemakkelijk irritaties heeft bv van het zadeldoek

Ik rij nu mer een sponsen handdoek onder mijn zadeldek, en ik gebruik elke keer een propere
Ik longeer hem vaak met het halster zodat zijn huid de tijd krijgt om te genezen, maar dit blijkt nog niet genoeg te zijn...

Wie weet raad?

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Oplossing voor huidirritatie en allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:54

Niemand die kan helpen?

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:56

toch alles vervangen door niet leer producten. Lijkt me wel even zoeken, maar zeker mogelijk.

Kijk eens bij endurance hoofdstellen, die zijn vaak niet van leer.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Oplossing voor huidirritatie en allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 00:01

Even vergeten te zeggen...
Ik rij al 2 jaar met een biothane hoofdstel en heb enkel singels met wol of uit kunststof.
Er komt dus normaal gezien geen leer aan, behalve dat stukje aan het andere bit.
Maar zijn huid is al zo gevoelig dat hij van het minste irritaties krijgt

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:06

Dan toch echt ook dat vervangen. Als je paard er een allergie op heeft dat zit er niets anders op dan leer totaal te verbannen.

Vaak is het trouwens niet het leer, maar het product waar het leer mee ingevet wordt, maar aangezien je paard er zo heftig op reageert, zou ik dat ook niet gaan uitzoeken waar het precies door komt

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Oplossing voor huidirritatie en allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 00:20

ja, ik heb het bit terug vervangen omdat zelfs dat kleine stukje problemen gaf...

Ik heb in het begin, toen hij deze allergie kreeg (dit had hij niet vanaf het begin maar ongeveer 1 jaar nadat ik hem kocht, ongeveer op 6 jarige leeftijd) vanalles getest: verschillende leersoorten, verschillende merken, verschillende producten om het leer mee te onderhouden, maar alles gaf problemen.
Dan heb ik een 'plastic' hoofdstel gekocht van norton. Daar reageerde hij niet op, maar als hij dikwijls hard zweette, werd zij haar dunner en kreeg hij schuurplekken. Het materiaal was vrij hard en het hoofdstel was iets aan de kleine kant (ook al was het de grootste maat).

Dus sinds een jaar ofzo eindelijk een geschikt biothane hoofdstel gevonden...