Probleem achterhand?

Moderators: Apple, Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lelies

Probleem achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 15:43

Mijn Fries is bijna 5 en nog altijd erg slap in zijn achterhand. Een dierenarts heeft eerder geconstateerd dat hij zwakke kniebanden heeft, verder wees niets er direct op dat er meer aan de hand was.
Inmiddels zie je onder het zadel nog steeds hoe slap het is rondom zijn dijbeen en zie je het ook een soort van 'knikken' (niet te horen trouwens). Ik maak me toch wel zorgen eigenlijk (hopelijk onnodig) en wil uitsluitsel. Misschien foto's laten maken? Wat is wijsheid? Heeft iemand hier ervaring mee en op welke kosten moet ik ongeveer rekenen? Ik merk nu wel dat ik het zekere voor het onzekere wil nemen.
Bedankt alvast!

Lelies

Re: Probleem achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 08:33

Helemaal niemand?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:38

Wat verwacht je te zien op een foto?

Wat doe je zoal met je paard?
Kan ze al galoperen in de bak met ruiter op de rug?

Is ze ooit gekeurd?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:38

Wat wil je met foto's bereiken, zo te horen heeft hij idd zwakken banden en bevestigd dit de veearts ook.

Van Foto's wordt dat niet beter.... training (spieren kweken rondom) kan helpen of in enkele gevallen kan een operatie helpen.

Volgens mij is dit een probleem wat bij veel friezen voorkomt! Ik lees het hier regelmatig op Bokt.

Foto is ongeveer 20/30 euro per stuk, je hoeft dus alleen maar foto's achter op een bepaalde plek (2 tot 4)

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/*

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 08:48

Foto's zouden dienen om eventuele aandoeningen uit te sluiten. Hij is nooit röntgenologisch onderzocht. Natuurlijk hoop ik niet dat er wat aan de hand is, maar ik weet het nu ook niet zeker. De boel blijft erg slap, terwijl we zo'n 3 a 4 keer per week rijden, in de bak en bos. Ik ken alle oefeneningen die hem sterker kunnen maken. Misschien moet ik het nog langer de tijd geven? Dat knikken in de knie zat me alleen niet lekker, vandaar mijn vraag hier.
Galop in de bak gaat moeizaam. Aan de longe nu enigszins, onder de man eigenlijk niet. In het bos op rechte stukken lukt het wel.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:50

Galop in de bak is zo moeilijk voor een fries.
Laat hem lekker langere einden galopperen in het bos!
Goed conditie opbouwen , spieren kweken , en dat zal dan wel geen draagende galop zijn , maar dat kan je aan de longe blijven oefenen in de bak.
Kilometers maken lijkt mij....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 08:56

4 (bijna 5) is nog jong, dan kan een paard nog niet sterk zijn, dat komt pas vanaf
M/Z nivo als ze meer op het achterbeen komen en meer in balans lopen.

Ik heb er geen met slappen banden, maar met ataxie/wobbler....
door de tijd te nemen en door training is het langzaam aan beter geworden.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 23-12-13 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/*

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 08:56

Ja, dat doen we nu sinds hij ingereden is (1,5 jaar). Misschien is mijn paard nog meer een laatbloeier, want ik zie dat andere Friezen er minder problemen mee hebben.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 08:57

listiglistje schreef:
4 (bijna 5) is nog jong, dan kan een paard nog niet sterk zijn, dat komt pas vanaf

Ik ben er dus wel huiverig voor dat mijn paard ook een vorm van ataxie heeft.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:03

Mijn barokke fries had er ook minder moeite mee.
Die liep uit zichzelf al veel meer dragend dan stuwend.

Die ik nu rij , is echt een stuwer , daar is mijn bak van 20 bij 40 meter nog steeds echt te klein voor om die mooi dragend te laten galopperen aan de longe.

Ik heb geen haast , en ben geen prof ruiter.
We doen rustig aan , en het komt vanzelf.
Ben nu ook bezig met spieren kweken en conditie opbouwen door buiten lange einden te galopperen .

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:12

Lelies schreef:
listiglistje schreef:

Ik ben er dus wel huiverig voor dat mijn paard ook een vorm van ataxie heeft.

Maar dat kun je niet op foto's van de benen zien!

Ataxie komt in sommige gevallen vanuit de hersenen, maar de meeste gevallen komt
voort uit een vernauwing/beschadiging in de zenuwbaan in de wervelkolom. (vaak halsgebied)
Dit kom je alleen te weten door ataxietesten (Meppen) of cintigrafie, gewone rontgen zijn nl vaak niet nauwkeurig genoeg.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:51

Als je er twijfelt kun je altijd een scan laten maken van de banden en de dierenarts vragen wat tests te doen om ataxie uit te sluiten.
Verder vind ik een fysio in combinatie met een da ook vaak goed in staat te beoordelen wat er bewegingstechnisch aan de hand is

5 is echter wel nog jong hoor. Ze groeien vaak nog door tot 7 jaar en daarna moeten paarden nog uitzwaren.
Mochten de banden nog zwak zijn dan moet je in ieder geval veel voltes rijden vermijden. Lekker veel rechtuit rijden, heuvels rijden, balkjes lopen en tempo wisselingen om de achterhand sterker te maken.
Ik kreeg destijds het advies van mijn dierenarts om 1 jaar alleen maar buiten te gaan rijden om het paard sterker te maken (had ook slappe banden). Je moet wel veel geduld hebben. Waarschijnlijk krijgt je paard nog groeispurtjes en dan gaan ze ook alleen maar de hoogte in en niet de breedte (en kunnen ze weer wat slapper worden van achteren).
Kwestie van veel geduld hebben dus....

oh ja, vermijdt ook rul zand ed, hij heeft nu te weinig spier om de banden goed te beschermen. Longeren zou ik ook mee oppassen, of zeer grote voltes

Veel succes :) :) :)

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:55

Geen idee of dit iets is, maar bij mijn fjorden merrie hielp dat sowieso. Laten longeren, aan het begin van rijden de middendraf der bij pakken (is niet slecht voor zijn benen zolang je lichtrijd om hem nie tuit balans te laten) veel succes verder!

Je gallopeerd niet meisje, je vliegt als een vogel <3

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 08:55

Als je je zorgen maakt zou ik persoonlijk naar een goede kliniek gaan, je verhaal doen en hen laten kijken wat nodig is om erachter te komen wat er aan de hand is. Tot die tijd zou ik rustig aan doen, omdat je eigenlijk niet weet wat er is (als er iets is). De dierenarts kan niet van binnen kijken en heeft een vermoeden van de banden maar dat weet je pas met zekerheid als ze een scan maken. Als ik het gevoel heb dat er iets niet klopt laat ik het onderzoeken, want het blijft toch steeds knagen of wat je doet wel goed is en wat er eventueel allemaal mis kan zijn etc. Je moet wat kosten maken dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent, en hoe je het beste met je paard aan de gang kunt gaan!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:16

Een kennis van ons had ook een paard met een slappe achter hand.
Zij moest vooral veel overgangen maken. Zoals heel langzaam draven en dan weer goed voorwaarts draven en en.
Paard werd wel stuk sterker op ten duur.
en zij haalde fysiotherapie en osteopathie bij.
100 % over gegaan in het niet maar wel heel erg verbeterd maar dit paard was al wel een stuk ouder dus die liep er al veel langer mee.

owhja ze moest ook veel lang en laag rijden

vodansa lancet x gribaldi
Gouddam K crespo vdl x blanc rivage.
brina goodtimes x burggraaf x pion
diamond vivaldi x havidoff

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:20

ralphtdw schreef:
Een kennis van ons had ook een paard met een slappe achter hand.
Zij moest vooral veel overgangen maken. Zoals heel langzaam draven en dan weer goed voorwaarts draven en en.
Paard werd wel stuk sterker op ten duur.
en zij haalde fysiotherapie en osteopathie bij.
100 % over gegaan in het niet maar wel heel erg verbeterd maar dit paard was al wel een stuk ouder dus die liep er al veel langer mee.

owhja ze moest ook veel lang en laag rijden

Helemaal mee eens, hij is nog puppie helemaal voor een fries.

"To change the world, start with one step. However small, the first step is hardest of all".

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:17

Maar ja het makkelijkste in als je een filmpje heb van zijn manier van lopen kunnen wel het beter beoordelen ik zie veel jonge paarden wat je wel goed krijgt met rijden dat ze nog slap zijn maar ik weet niet hoe het bij jou Fries in.

vodansa lancet x gribaldi
Gouddam K crespo vdl x blanc rivage.
brina goodtimes x burggraaf x pion
diamond vivaldi x havidoff

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie