Vage klachten, dik en warm voorbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Vage klachten, dik en warm voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 20:43

Lang getwijfeld of ik een topic zou openen maar toch maar gedaan. Hopende dat iemand mij op weg kan helpen.

Begin oktober haalde ik mijn paard van stal en zag ik dat het gedeelte tussen hoef en kogel (rechtsvoor) wat dikker was dan normaal. Paard zal zich wel verstapt hebben dacht ik.
Een paar dagen later kwam er een DA om te enten dus die heb ik even laten kijken. Verstapping of verzwikking zei ze, 'paar dagen koelen en stappen'.
Zo gezegd, zo gedaan..
Na een week stappen werd het gedeelte tussen hoef en kogel dikker en ook rond de kogel werd het dik. Ook was het warm.

DA erbij gehaald, buigproeven en zachte volte goed, harde volte iets onregelmatig dus been laten scannen. 'Paard maakt te weinig synovia aan'. Gewricht in laten spuiten en het revalideren kon beginnen. Been was op dat moment mooi dun en niet warm.
Na anderhalve week begon het been weer wat op te zwellen, net zoals voor de inspuiting. Tussen hoef en kogel dus.

Paard opgeladen en naar de kliniek voor verder onderzoek. Buigproeven, zachte volte en harde volte waren allemaal goed.
Sta je daar... met een 'kreupel' paard..
Uiteindelijk na meerdere malen wisselen van harde volte naar zachte volte gingen we op de harde volte iets zien.
Rechtsvoor uitverdoofd, viel ze op linksvoor, linksvoor uitverdoofd, paard goed.

Intussen overlegd over foto's en scannen. Op dat moment verwachtte de DA (en ik zelf ook) dat er op een foto vrij weinig aan het licht zou komen. Om meer zekerheid te krijgen kon ik een dag later terug komen om de ondervoet plaatselijk uit te verdoven, dit was op dat moment geen optie daar de gehele ondervoet al uitverdoofd was. Wat ook een optie was, was het paard op speciaal beslag te zetten.
Besloten om dat te doen, verder onderzoek kan immers altijd nog.

Paard een paar dagen later op speciaal beslag laten zetten, zooltjes met siliconen. Paar dagen aan d'r nieuwe vering laten wennen en toen weer op gaan bouwen.

Tot op de dag van vandaag blijft het gedeelte tussen hoef en kogel dik en warm. Ze is er niet kreupel op. En na beweging is het dunner. Als ze een paar uur op stal gestaan heeft is het weer dik.

In overleg met de DA toch gaan rijden daar ze regelmatig is en beweging haar goed lijkt te doen.
Eergister voelde ik 'iets'.. stalgenootje gevraagd om te kijken, zij zag er iets aan maar kon niet precies de vinger erop leggen waar. Wel waren wij het eens dat het hoger vandaan kwam. Schouder, rug, hals??
Toen meteen op het zachte en harde volte laten lopen, zag er niks aan. Dit voelde ik echter niet meteen maar na een minuut of 20 ongeveer.

Ik vraag mij nu dus af of dit met elkaar te maken zou kunnen hebben of dat dit een los van elkaar staand 'probleem' is.

Los daarvan ben ik nieuwsgierig of er mensen zijn die ervaring hebben met een verdikking tussen hoef en kogel en het dikker en warmer worden tijdens stil staan. Wat was dat en hoe is die diagnose gesteld.

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Vage klachten, dik en warm voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:27

jeetje balen meid, dit soort blessures zijn zo lastig
hoop dat je erachter komt`
sterkte!!

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Vage klachten, dik en warm voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:46

Dank je wel Jenny :)

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Vage klachten, dik en warm voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:18

hoe je het ook wend of keert, warm en dik is meestal een ontstekingsreactie, ook de reden dat je dit topic opent natuurlijk.
Waarmee is er ingespoten ? cortisone of een combinatie cortisone/HA ? want dat laatste geeft het beste resultaat. te weinig synovia kunnen ze trouwens niet op een foto of scan zien, maar wel tijdens het inspuiten, eveneens als de kwaliteit daarvan.

In jouw situatie zou ik opnieuw een kreupelheidsonderzoek laten doen, beginnend zoals voorgeschreven met de ondervoet, daarna pas hoger. Daarbij zou ik ook een foto laten nemen, haarscheurtjes ...e.d uitsluiten. En zeker niet meer rijden maar wel onbelast zoveel mogelijk bewegen (weide)
Sterkte

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Vage klachten, dik en warm voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:14

Ik zou ook een foto laten maken.
En aan de hand daarvan verder kijken.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Vage klachten, dik en warm voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 19:17

Ze is ingespoten met corti/HA. Achteraf gezien was dit het probleem niet denk ik maar klonk toen wel logisch.

Foto's zullen waarschijnlijk de volgende stap zijn inderdaad.

Jammer dat er weinig bokkers zijn met ervaring met dit soort blessures.
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval :)

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Vage klachten, dik en warm voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:23

Er zullen wellicht veel bokkers zijn met ervaring, maar je weet zelf niet wat het precies is op dit moment.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Vage klachten, dik en warm voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 01:02

Daarom had het fijn geweest als bokkers de symptomen herkennen. Met name het opzwellen tussen hoef en kogel.

Ik zal ze de medische zorg niet ontnemen maar soms kunnen mensen met ervaring je op een goed spoor zetten waardoor sommige onderzoeken wellicht overbodig zijn :)