Pony niet zichzelf na de enting.

Moderators: Apple, Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xAVRx

Pony niet zichzelf na de enting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 12:04

Hallo,
Ik wil vragen of meer mensen hier ervaring mee hebben?
Want ik heb maandag 16-12-2013 beide pony's laten enten en beide laten controleren.
Volgens de dierarts was onze schimmel frans volbloed goed op ze gebid na, en me bruine merrie had een hoefkneuzing en een hoefzweer die er niet helemaal uit wou komen, en totaal geen last van der bronchtis. En ik kom dinsdagochtend op stal en die schimmel stond wel iets te zweten en had iets koorts, en me bruine merrie stond eerst heel rustig te eten en ineens stopt ze met eten en krijgt geen lucht meer, ze viel bijna om. dus wij haar snel een halster omgedaan en dierenarts gebeld, die wou het even aankijken. dus wij even met haar naar buiten voor haar wat frisse lucht te geven. Toen kwamen we der achter dat der tong en slokdarm ook dik waren. Dus weer de dierenarts terug gebeld. Die wou het nog steeds aankijken. Maar der hoefzweer was er ook uitkomen dus wij hadden der hoef ingepakt in een schoentje omdat de dierenarts niet kon komen en wouden er afspuiten en normaal schrikt ze van tractors en vrachtwagens als ze aanstaan en nu reageerde ze nergens op. Gister 18-12-2013 was der tong en slokdarm al wat dunner. maar ze reageert nog steeds niet dingen die ze normaal eng vind. Weten jullie wat het kan zijn?
Groetjes Anita

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:22

Welke enting hebben ze gehad?
Paard van een vriendin van mij heeft wel eens een dag na zijn tetanus/influenza enting last gehad van verhoging en dikke benen.
De kenmerken die jouw paard heeft, zijn nieuw voor mij.
Hopelijk wordt het snel beter.

Odette&Fenna

cissy

Re: Pony niet zichzelf na de enting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:29

Kijk eens in je paspoort of je DA niet toevallig een andere entstof heeft gebruikt dan de vorige keren. Ze kunnen wel degelijk allergische reacties krijgen op de enting.
Die van mij is allergisch voor de draagstof vd enting bijvoorbeeld. Die gaat ook zweten, dikke borst en soms in shock als ik niet wat extra laat bijspuiten om de reacties tegen te gaan.
Ze kunnen ook langzaam een entreactie ontwikkelen door de jaren heen. Als ik niet op wedstrijden zou starten of als mijn staleigenaar niet zou verplichten om te enten dan was ik allang gestopt met enten.

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op mijn site http://www.horse-assist.nl
Ook paardentaxi! De enige in omgeving Vianen/Utrecht/Leerdam.

xAVRx

Re: Pony niet zichzelf na de enting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 09:39

@ootie: ze heeft de normale enting gehad die elk jaar krijgt. en deze symptomen kende ook niemand bij ons op stal. ze staat nu nog steeds best wel versuft op stal. en reageert nog steeds niet op andere dingen die ze normaal eng vind...

@cissy: Ze heeft precies de zelfde als vorig jaar gehad er stond het zelfde serienummer op. En ze heeft nog nooit zo gereageerd op een enting... maar ze word over 3weken weer opnieuw ge├źnt. en dan krijgt ze waarschijnelijk ook een spuit voor een allergische reactie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie