paard met bulten door hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

paard met bulten door hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 23:10

Sinds vandaag zit mijn paard ineens helemaal onder de bulten.

Ik heb gezocht op Bokt en Google en denk dat de kans groot is dat het eiwitbulten zijn. Het rare is dat er niks is veranderd aan het voer, ze krijgt gewone basisbrok en onbeperkt hooi. Zou het kunnen dat het hooi te "rijk" is aan voedingsstoffen/eiwitten?

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:14

Geen allergische reactie?

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: paard met bulten door hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 23:15

ja, daar lijkt het wel op, maar waarvoor dan? Zoals ik al schreef is er niks veranderd aan haar voedingspatroon of stal...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:23

Een plant in het hooi waar ze allergisch op gereageerd heeft. Mijne heeft het ook gehad laatst... van iets in het hooi of op het land...was na een paar dagen weer helemaal verdwenen !

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 23:26

Ik hoop dat je gelijk hebt, ook dat het snel weer weg is. Ze zit echt helemaal onder, ook haar benen!
Ze heeft er gelukkig geen last van, geen jeuk of pijn en ze is ook verder niet ziek.

Het is hetzelfde hooi als al het andere dat ze altijd krijgt, maar ja, het kan misschien wel dat er toevallig een raar plantje in gezeten heeft idd?!

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:33

Meestal op een plantje of zo inderdaad. Ff goed in de gaten houden, als het erger wordt kan de DA een spuit geven.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:36

Hoe lang is het al? Mijn merrie heeft dit 5x gehad, maar bij haar vertrok het met enkele uren weer.
Afbeelding

Mijn Haflinger heeft ook ooit eens onder de bulten gezeten, maar die ging ook moeilijk ademen. Dus toen wel dierenarts laten komen voor een spuit.

Mjelle_G

Berichten: 380
Geregistreerd: 01-12-13
Woonplaats: Leeuwarden

Re: paard met bulten door hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:49

Hoi,

Vraagje, heeft je paard een deken op?
Bij mijn paard worden de bulten hierdoor erger

NardoLove

Berichten: 170
Geregistreerd: 03-05-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 23:51

max66 schreef:
Sinds vandaag zit mijn paard ineens helemaal onder de bulten.

Ik heb gezocht op Bokt en Google en denk dat de kans groot is dat het eiwitbulten zijn. Het rare is dat er niks is veranderd aan het voer, ze krijgt gewone basisbrok en onbeperkt hooi. Zou het kunnen dat het hooi te "rijk" is aan voedingsstoffen/eiwitten?


Het kan ook ligen een dat er een ander pak hooi of andere zak brok is geopend en vooral bij hooi en stro kan dat het te merken is omdat toch elke pak anders is

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:21

Dyonne, waar kwam het bij jouw paard dan door? Mijn paard heeft volgens mij dezelfde bulten!

Ik kwam straks op stal, moest de hele dag werken, baalde enorm dat ik niet eerder kon gaan kijken bij mijn paardje, en wat denk je? Bijna weg! Ben zo blij!
Ze had het gisteren voor het eerst en nu al bijna weg! En wat het dan geweest is? Misschien een verkeerd plantje in het hooi? Ik zou het anders niet weten, ze heeft niks anders dan anders gekregen.

Ze was er verder niet ziek van en had geen jeuk of pijn ofzo. Je kon er ook gewoon aankomen. Ben wel benieuwd waar het door kwam, maar ben blij dat het nu bijna weg is...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: paard met bulten door hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:29

aan beiden kanten van het paard?

Tobiaspruim
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-07-13

Re: paard met bulten door hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:32

had mijn pony ook. m'n instructrice had het ontdekt ze zegt dat je dan gewoon dat weg moest krabben.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:35

Bij mijn merrie waren ze vaak binnen een uur of 5 al vrijwel weg. Ging echt supersnel.
Ik heb geen idee waar het door kwam. Ze heeft het weleens gehad van stal af, weleens vanuit de wei, weleens tijdens het mennen. Vaak had ze het wel bij regen.
Ze had er totaal geen last van. Het is in het jaar geweest dat ze dachtig was. Hier op de foto met haar net geboren veulen was ook gelijk de laatste keer dat ze het heeft gehad.
Omdat ze er geen last van had heb ik mij er niet zo druk om gemaakt. Ze had ze echt over het hele lijf, honderden. Zelfs over het uier en dergelijke heen.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: paard met bulten door hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:39

bij mijn merrie kwam het iig niet door de regen, want het was droog en daarbij heeft ze ook een deken op.
Bijna haar hele lijf zat onder, haar zijkanten, buik, benen, hals, wangen, billen, maar niet op de rug. Mijn merrie heeft/had er ook honderden, net een maanlandschap! Maar idd, ze had er geen last van.
Openkrabben? Dat kan niet en zou ook geen beginnen aan zijn! Nee hoor, is niet bij me opgekomen!

Tobiaspruim
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-07-13

Re: paard met bulten door hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:11

bij mij had ie niet zo veel bultjes dus