in een paar dagen flinke mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

in een paar dagen flinke mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 10:36

Gisteren kwam ik erachter dat 1 van mijn ponys flinke mok heeft aan zijn achterbenen. Vorige week nog geen korstje te zien en nu ineens helemaal vol met echte flinke plekken! Ik schrok me een hoedje. Hij staat van 8 tot 8 buiten en snachts op stal. Hij heeft ook met al die regen gewoon buiten gestaan, zou dit hiervan komen? Het weiland heeft kort gras en nog weinig modder ondanks alle regen. Het is kleigrond.
Ik had nog een potje mokcreme van de da staan, maar die was over de datum, vanmiddag maar even een nieuwe pot halen. Pff ik baal er echt van! Gelukkig lijkt hij er weinig last van te hebben.
Kan ik hem nu wel gewoon de hele dag buiten laten? Ik vindt het zo zielig om hem nu 24 uur op stal te houden, wat zou het beste zijn?

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: in een paar dagen flinke mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:34

Het zou goed kunnen dat je nu ineens mok krijgt doordat de weerstand van je paard is verminderd. En de natte periode helpt daar ook niet aan mee. Zou dus niet alleen uitwendig behandelen maar ook inwendig

unicorn_kiss

Berichten: 6494
Geregistreerd: 26-09-04

Re: in een paar dagen flinke mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:36

Hier net hetzelfde! Nagenoeg geen modder, toch mok. Komt denk ik inderdaad van de koudere natte dagen, waardoor de weerstand even op een lager pitje staat.
Goed bijvoeren, eventueel ontwormen indien dit nog niet is gebeurd...
en ja een goede zalf/crème. Ik gebruik nu exzema zalf voor honden. Jammergenoeg gaf dit vorig jaar geen heel goed resultaat. We zoeken dus verder

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: in een paar dagen flinke mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:54

Ik zweer nog steeds bij sudocreme. Eerst de benen goed schoonmaken met betadine en droogmaken.

Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:02

Ik had ook precies hetzelfde, maar dan halverwege september, dus dat had niks met de nattigheid te maken. we zijn 1 september verhuisd naar een nieuwe stal en 2 weken alter had ze ineens mok. Ik krijg het bijna niet onder controle en de sudo hield het netjes, maar het werd niet minder. Heb nu weer hydrocortiderm van de VA gekregen, dus hoop dat dit weer gaat werken.
Volgens mij heeft het idd alles met weerstand te maken.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 20:17

PBA_ schreef:
Het zou goed kunnen dat je nu ineens mok krijgt doordat de weerstand van je paard is verminderd. En de natte periode helpt daar ook niet aan mee. Zou dus niet alleen uitwendig behandelen maar ook inwendig


Waarmee zou ik het inwendig kunnen behandelen? Een vitaminespuit?

Onze dierenarts maakt zelf een smeerseltje voor de mok, bij een andere pony enkele jaren geleden werkte dat super, hopelijk nu ook. Ik weet eigenlijk niet wat er in zit, het was wel duur 45 euro voor een potje.

Ik moet het ook eerst wassen met betadine, dan goed droogmaken, korstjes proberen te verwijderen en dan flink smeren met mokcreme 2x daags. Hopelijk zien we snel resultaat.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: in een paar dagen flinke mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:44

Heeft het paard last van mijten? Hier ook paard ineens mok maar ook mijten. Nu wordt alles aangepakt

ynid1
Berichten: 130
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:49

Heb gehoord dat tandpasta ook goed werkt. En natuurlijk heel goedkoop! Ik ga het zeker een keertje proberen! En ik zou hem/haar gewoon buiten zetten.

Succes!

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:02

Sumic, die zalf van je dierenarts werkt goed. Beter dan andere smeerseltjes en mokzalfjes.

Weerstand kun je verhogen door vitaminespuiten te geven. Had een paard in de opfok gekocht die daar mok kreeg. Dat heb ik niet met hydrocortiderm of mokzalfjes opgelost gekregen. Wel met simpel vet houden (uierzalf) en iedere maand en vitaminespuit. Dit was voor ik de 'eigengemaakte' zalf kende.

Wendeltje, het kan ook veroorzaakt worden door ander voer..
Mijn andere paard krijgt het van m.arstall muesli...

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: in een paar dagen flinke mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:11

Mok komt van binnenuit. Heeft te maken met verminderde weerstand o.a. Smeren met bijv. Sudocreme helpt, daarbij ondersteunen met bijv. Opkikker of iets anders wat de weerstand een boost geeft.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 22:15

Dank je wel voor jullie reacties. Het heeft even geduurd maar sinds 2 weken zijn we mokvrij. Ik ben de zalf van de da blijven smeren samen met een vitaminespuit en een vitaminesupplement zeewier voor de langeree termijn. Deze combi heeft geholpen!

JustLaura
Berichten: 239
Geregistreerd: 28-12-09

Re: in een paar dagen flinke mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:52