stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 07:37

Kun je ook herkennen als ze cushing hebben ?

Anders moet de da nog maar eens komen..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 07:50

Ja, de mensen met ervaring met cushing, herkennen het vaak wel (maar niet altijd)

Symptomen die voor kunnen komen bij de ziekte van Cushing zijn



Lang, dik, krullend haar (hypertrichosis) [3]
Verhaart niet of slecht in het voorjaar [3]
Veel drinken en plassen (PU/PD)[3]
Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam[3]
Vetbultjes boven de ogen[3]
Hoefabcessen
Hoefbevangenheid[3]
Tandproblemen
Hart- en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)
Hardnekkige infecties
Diarree
Gewrichtproblemen, Osteoporose
Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van het maagslijmvlies
Zweten zonder oorzaak
Last van parasieten
Schuren
Zweren in de mond
Insuline resistentie[3]
Algehele malaise[3]; paard ziet er depressief uit, doffe vacht en ogen
Verminderd immuunsysteem
Verdikte klieren bij de kaak
Vruchtbaarheidsproblemen, bij merries: moeilijk drachtig worden.



Een paard met de ziekte van Cushing hoeft dus niet per definitie al deze symptomen te hebben.


De dierenarts kan dat wel testen, mits hij daar ervaring in heeft (vergt wel wat kennis, die nog niet bij iedere dierenarts aanwezig is)

In geval van cushing, kun je hb wel behandelen (moet zelfs) maar blijft het dweilen met de kraan open als de cushing niet wordt behandeld. Die is dan nl de oorzaak van de HB. Als cushing wordt behandeld (zijn goedwerkende medicijnen voor) kan je paard volledig opknappen en hb-vrij worden en een normaal leven lijden. Hij zal dan wel levenslang medicatie moeten blijven gebruiken

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 08:16

Daarom vroeg ik een foto ts..
Wilde je niet direct ongerust maken.
Mijn paardje had ook cushing. Het eerste dat me opviel was dat hij zomers pas heel laat zijn zomervacht had. Daarbij had hij heel dik haar, vooral in de winter.
De DA's herkennen het niet altijd helaas, zo ook bij de mijne niet, terwijl ik het al 2 jaar vroeg aan de DA.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 08:35

Tegenwoordig kun je het met een bloedtest van de dierenkliniek laten testen. het bloed moey in een speciaal buisje en volgens mij gekoeld maar in elk geval zo snel mogelijk naar het lab. Je mag alleen ruwvoer geven voor die test. geen brokjes of fruit etc. (nuchter, maar hooi/stro kan wel.)

Mijn dierenarts adviseerde ook alleen hooi of voordroog (op de kliniek voerden ze haar gewoon hun voordroog) en vitaminesupplement. Zachte bodem en ze kreeg metacam en/of bloedverdunners en later alleen nog buut. (fenylbutazone/equipalazone?) beide ontstekingremmende pijnstillers maar buut is goedkoper alleen mag het dier dan nooit meer geslacht worden voor consumptie. Haar voeten stonden in het nat verband de 2ekeer (1ekeer hoefde dat niet, toen kwam dierenarts thuis) mijn merrie bleek na bloed en urine onderzoek insulineresistent. dat is nog steeds moeilijk onder controle te houden. cushing liggen de waardes nog te laag voor.

Als je pony zo vaak hoefbevangen is en ook nog mager dan is verder zoeken echt aan te raden. de medicijnfabrikant die medicijn tegen cushing maakt heeft afgelopen voorjaar en najaar al een aanbieding gehad dat je alleen het bloedprikken door dierenarts ( en evt. visitekosten) betaald en het bloedonderzoek gratis is. Als je hun website in de gaten houd kun je misschien ook zo'n actiemoment gebruiken...

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 09:14

mmhh dan is zo'n bloedtest wel handig..

ze heeft haar hele geweekte hooi op gegeten uit het hooinet! heb net haar voeten gekoeld, en ze liep meteen al beter(:

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:26

Laat haar testen op cushing en geef voor nu alleen geweekt hooi. Lekker in de paddock houden zodat ze zelf kan bewegen als ze wil. Voor in de toekomst kan ik de dieetmix van subli aanraden gecombineerd met hooi, liefst uit hooinet/zak. Eventueel aangevuld met een vitaminekorreltje. Mijn pony krijgt drie keer daags een klein handje dieetmix en doet het hiet super op. Je bent bang om ze te weinig te geven maat shetjes hebben echt niet veel nodig.

Misschien is het handig als iemand met ervaring in de paarden jou helpt met de verzorging van je ponies. Is er geen buurman die er verstand van heeft of een manege in de buurt die je kan helpen met tips en advies?

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 10:05

Mijn instructrice kan me wel helpen.. heb vanmiddag les op mn dpony, dus vraag dan wel even..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:57

Echt meid doe niet zo eigenwijs met ja het is zielig dat ze geen brok krijgt en ze heeft die vitaminen en mineralen nodig blabla. Mijn paard heeft 5 week lang alleen maar hooi te eten gehad, ja en eens een wortel, omdat mevrouw zogenaamd hoefbevangen was wat ze dus niet blijkt te zijn. Dat is zielig, en weet je wat nog meer zielig is? Als jij je pony omdat jij dat zielig vind toch brokken gaat geven. Denk eens aan de pony en trek je wat aan van mensen hier die het zelf hebben mee gemaakt ipv jonge meisjes die met jou mee gaan doen met ja dat is zielig.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 10:59

ik geef al geen brokken meer!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:53

Nee maar ik "stamp" het er nu wel ff in want eerst zei je ook dat je het niet meer zou doen toen kocht je toch weer zak brokken toen zou je t weer niet doen en toen kwamhet vitamine mineralen verhaal erbij dus wil je t wel weer doen en nu weer niet. We proberen je alleen te helpen

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 14:17

weet ik :j .. heb net les gehad, ging wel goed.. maar ik haalde mijn pony van het land & toen had ze een dikke bult bij haar mond & een dikke knie, (ze heeft er verder geen last van als je er op drukt)dus de DA komt morgen weer..

mijn instructrice zei dat het wel belangrijk was dat onze shet ging wandelen enzo, dus hebben we na het rijden nog even in het bos uitgestapt + de shetlander mee genomen, & wat klaarde ze op :) niet normaal, hoofdje ging omhoog, oortjes naar voren & ze werd helemaal druk :) toen we weer thuis waren, heb ik haar weer lekker in het land gezet & toen ging ze zelf galopperen , dus dat wandelen heeft haar echt wel geholpen

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:21

Fijn dat de pony al weer stukken beter gaat. Goed gedaan TS! Wat vreemd die dikke bult en knie. Had je andere paardje gestoeid of zo?

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 18:09

Ik heb geen idee, ze staat samen met ruin van 1.5 jaar .. merk wel dat ze er last van krijgt met het eten.. we zullen zien morgen
De shet kiest nu voor geweekt hooi.. gewoon hooi eet ze niet meer haha ..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:26

Staat ze nu nog steeds in het weiland dan?

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 19:00

Neee de shetlander staat in de paddock. Met nog een andere shetlander, maar mijn d pony staat met een shetlander ruin van 1.5 jaar. Ze staan dus in 2groepen zeg maar, groep van 2in het land & groep van 2in de paddock , shetlander met hb staat in de paddock

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:27

Als ze niet wil lopen moet je jaar niet dwingen hoor, je moet bedenken dat haar hoefbeen (bot) de zool haast doorgedrukt wordt, en als ze dan met lopen dan kan dat zeer doen, dat is zielig.

Ik zou haar even een paar dagen zelf laten keutelen, daarna, als ze zonder pijnstiller weer redelijk loopt, pas weer echt mee gaan wandelen..
Anders krijg je mogelijk meer schade dan dat er nu al is.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:29

mijn instructrice zei dat het wel belangrijk was dat onze shet ging wandelen enzo, dus hebben we na het rijden nog even in het bos uitgestapt + de shetlander mee genomen, & wat klaarde ze op :) niet normaal, hoofdje ging omhoog, oortjes naar voren & ze werd helemaal druk :) toen we weer thuis waren, heb ik haar weer lekker in het land gezet & toen ging ze zelf galopperen , dus dat wandelen heeft haar echt wel geholpen

Dit zeg je zelf , dus over wie had je het dan, dat die op het land ging galopperen? Ik dacht eigenlijk de shet met hb...

En IMJ heeft geiljk! Je bent wel eigenwijs hoor, sorry dat ik het zeg, maar als ze een sinker krijgt (het bot dus door onderzijde hoef heenkomt) ben je ook klaar he!

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 19:56

ik dwing haar nergens tot! ja ze ging zelf op het land galopperen de shet met hb, ik heb niks gedaan, ze ging uit zich zelf galopperen, maar dan ben ik ook niet zo dat ik haar tegen ga houden enzo,

ik dwing haar echt nergens tot.. zal ik ook nooit doen.

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:17

Natuurlijk doe je dat wel! Je dwingt haar tot lopen in het bos en daarna zet je haar doodleuk op de wei! Galoppie of niet, paar happen gras zijn er op zeker weer ingegaan, zo dom dit, echt hoor...

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:21

Djeezes, wat een gezellig topic hier :=

TS kan niks goed doen in jullie ogen. Ze heeft al véél tips opgevolgt hier ;)
@ ohjajoh6 ; TS heeft dit gedaan op aanraden van haar instructrice.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:23

kak sorry ik bedoel in de bak, nee echt ik meen het ik heb haar weer in de bak gezet, moet echt beter leren typen,

ik heb haar na de wandeling weer in de bak gezet & niet in het land, sorry typ fout.

IK HEB HAAR IN DE BAK GEZET NIET IN HET LAND TYP FOUT, SORRY SORRY SORRY,

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:26

IK BEDOEL DE BAK, NIET HET LAND, DE SHET MET HB STAAT IN DE BAK,

MIJN DPONY MET SHETLANDER RUIN (ANDERE PONY DUS) STAAN IN HET LAND, SHET MET HB STAAT IN DE BAK, MET HAAR MAATJE

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:33

TS je doet het goed. Blijkbaar is de druk af aan het nemen in de hoeven van je pony. Want geloof me als de druk te groot is dan loopt geen één pony en zeker een shetlander niet. Als lopen mogelijk is dat is inderdaad juist goed om het afvoeren van de afvalstoffen te bevorderen dat de pony beweegt en loopt. Een pony die vrolijk en blij is gaat galopperen. Een pony die pijn heeft in de hoefjes zal dat zeker niet doen.
Dus wederom "goed gedaan TS"! Enne niet boos worden meiske, dat is het niet waard. Leg die reacties maar gewoon naast je neer. Je instructrice ziet de pony en haar adviezen net als die van de dierenarts die de pony goed kent zijn gewoon het aller belangrijkste.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 20:47

Dankjewel. Dit is nou leuk om te horen (:

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:54

pien_2010 schreef:
TS je doet het goed. Blijkbaar is de druk af aan het nemen in de hoeven van je pony. Want geloof me als de druk te groot is dan loopt geen één pony en zeker een shetlander niet. Als lopen mogelijk is dat is inderdaad juist goed om het afvoeren van de afvalstoffen te bevorderen dat de pony beweegt en loopt. Een pony die vrolijk en blij is gaat galopperen. Een pony die pijn heeft in de hoefjes zal dat zeker niet doen.
Dus wederom "goed gedaan TS"! Enne niet boos worden meiske, dat is het niet waard. Leg die reacties maar gewoon naast je neer. Je instructrice ziet de pony en haar adviezen net als die van de dierenarts die de pony goed kent zijn gewoon het aller belangrijkste.


Hier ga ik helemaal in mee.
TS, trek je niet aan wat al die overdrijvende bokkers zeggen. Jij kent je shet en doet meer dan je best voor je pony. Keep up the good work :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 18 bezoekers

cron