stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:19

Volgens mij is het basisbrok, zak ligt buiten zal morgen kijken! Ze is 21..

Dat dacht ik ook, dat ze genoeg mineralen en vitamine nodig hebben, want zonder is ook niet goed..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"


Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:22

ilikex schreef:
Volgens mij is het basisbrok, zak ligt buiten zal morgen kijken! Ze is 21..

Dat dacht ik ook, dat ze genoeg mineralen en vitamine nodig hebben, want zonder is ook niet goed..


Tja, het kan basisbrok zijn van pavo, marstall, hippostar etc etc
Ik vind het trouwens wel raar dat je voer koopt terwijl je niet eens weet wat je überhaupt voert.
Maar ik zal je alvast zeggen: de meeste basisbrokken zitten borden vol suiker!
Onder andere pavo grr...

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:41

Nou sorry hoor, maar je geeft geen brok bij accuut HB, vind dit best erg eigenlijk en trek mij dan ook maar terug...

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:47

ohjajoh6 schreef:
Nou sorry hoor, maar je geeft geen brok bij accuut HB, vind dit best erg eigenlijk en trek mij dan ook maar terug...


Veel mensen zien brok als een suikerbom maar echt niet in alle brokken zit dus zoveel suiker, zie Healthy Herbs. Die brokken bevatten slechts 8% suiker+zetmeel en is op basis van kruiden, grassen, boomschorsen etc.
Maar de meeste brokken zijn op basis van granen en dat is een bom van zetmeel (en dus suiker).

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:50

Het is niet van pavo in iedergeval, want daar zit echt veel in!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:52

ilikex schreef:
Het is niet van pavo in iedergeval, want daar zit echt veel in!


In de andere merken zit gewoon even veel suiker hoor, maar ben gewoon geen fan van pavo.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 21:01

Het is basismuesli van subli

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:20

granen bestaan uit zetmeel, zetmeel zijn koolhydtaten en koolhydraten zijn een soort suikers.

Geen muesli of brok voeren, hoogstens een vitaminekorrel.
Met een handje vitaminekorrel geef je alle vitaminen en mineralen die ze nodig hebben per dag, maar geen overbodige energie en suikers. Met een handje brok of muesli krijgen ze lang niet voldoende vitamines en mineralen binnen omdat ze daar eerder een halve tot hele kilo per dag van moeten krijgen.

Met goed hooi worden paarden ook dikker, daar hoef je echt geen brok of muesli voor te voeren.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:21

ilikex schreef:
Het is basismuesli van subli


Dan kan je beter de dieetmuesli van subli geven want daar zit heel weinig suiker+zetmeel in en is speciaal voor HB en dikke paarden.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:23

joyce B schreef:
granen bestaan uit zetmeel, zetmeel zijn koolhydtaten en koolhydraten zijn een soort suikers.

Geen muesli of brok voeren, hoogstens een vitaminekorrel.
Met een handje vitaminekorrel geef je alle vitaminen en mineralen die ze nodig hebben per dag, maar geen overbodige energie en suikers. Met een handje brok of muesli krijgen ze lang niet voldoende vitamines en mineralen binnen omdat ze daar eerder een halve tot hele kilo per dag van moeten krijgen.

Met goed hooi worden paarden ook dikker, daar hoef je echt geen brok of muesli voor te voeren.


Volgens mij gaat het bij TS erom dat haar Shet voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt.

Edit, niet alle muesli's en brokken zijn op basis van granen.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 21:39

Maar kan ik dit nu wel of niet voeren?

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:45

TS, geen brok, geen muesli!
Hooguit en vitamine korrel!
Geloof ons nou maar, we zijn helaas ervarings deskundige!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:46

ilikex schreef:
Maar kan ik dit nu wel of niet voeren?

Nu NIET voeren. Alleen klein beetjes hooi. Als HB helemaal over is dan kun je voorzichtig weer eens gaan nadenken over brokjes, muesli, vitamines enz. of wat dan ook. Dat dan in overleg met de dierenarts.
Kijk je paard heeft HB. Dus gewoon veel te veel van alles gehad. Dus moet eerst helemaal ontgiften enz. Dus hooi voor vulling in de maag geven. Want nu helemaal niets voeren is natuurlijk ook niet goed vanwege risico op koliek.
O ja, onze paarden die ook sober gevoerd moeten worden doen het goed op fyto gold van Garvo. Jij zou dan voor de fyto kunnen gaan. Wij doen de gold want paarden worden veel gereden. In de zomer geven wij maar een bodempje schep (naast weidegang twee uur en beetje hooi) en in de winter zitten ze op halve schep fyto gold, onbeperkt hooi die moeilijk te pakken is en zes uur op kale wei met gras.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 22:02

Okeoke, geen brok geen muslie, alleen hooi ..

Dit helpt me echt enorm!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:08

De stroop zou je kunnen vervangen door appelmoes.
Vinden de meeste paarden heerlijk, zit ook wel suiker in maar veel minder dan in stroop. Dun op het broodje smeren, poeder erop en dubbel klappen.

Wij doen poeders ook wel door wat appelmoes in een spuit (papje maken evt. ook wat water toevoegen, dikke tuit aan de spuit) en geven het dan zo in de mond. Scheelt weer een boterham.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:10

ilikex schreef:
Jaa, da zei dat ze al vaker hoefbevangen is geweest , hij is namelijk vaker geweest & ze moet gewoon van het gras af,..(tis pikke zwart dat gras maar goed) en heel weinig brokken, liever niks maar we hebben nog 3andere ponys die wel wat krijgen en dan zou het niet eerlijk zijn.. en elke dag een beetje stappen, dus hopen nu

hoi nee het is niet eerlijk als ze niks krijgt maar het is nog minder eerlijk als ze daardoor langer pijn heeft. en ruwvoer mogen ze wel een beetje

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 22:14

tiwi1969 schreef:
De stroop zou je kunnen vervangen door appelmoes.
Vinden de meeste paarden heerlijk, zit ook wel suiker in maar veel minder dan in stroop. Dun op het broodje smeren, poeder erop en dubbel klappen.

Wij doen poeders ook wel door wat appelmoes in een spuit (papje maken evt. ook wat water toevoegen, dikke tuit aan de spuit) en geven het dan zo in de mond. Scheelt weer een boterham.


Oh dat ga ik eens proberen met appelmoes:) spuiten werken bij haar echt niet, word ze helemaal gek..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:19

Tjonge.. 4 eigen ponies en zo weinig kennis.. hoe oud ben je eigenlijk? Zijn je ouders paardenmensen?
Ga inderdaad voor de vitamine korrel! Mineralen heb je ook in poeder vorm dus als je zeker wil weten dat ie dat ook goed binnen krijgt kan je dat misschien ook op het broodje erbij gooien.
Als je pony zo de boel afbreekt kan je misschien (in overleg met je dierenarts!!!) een handje haverschil pellets erbij gooien, daar zit ook amper iets in.
Hoop echt van harte dat het goed komt met je pony!

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:39

ik zou eerst wel eens willen zien dat die pony de boel weer afbreekt omdat ze overgeslagen word, dan is ze tenminste aan de beterende hand... Je moet vooral de 1e weken helemaal niets aan krachtvoer geven, dus geen biks, muesli of andere onzin en ik weet zeker dat je DA ook heeft gezegd enkelt geweekt hooi, dus begrijp echt niet waarom je haar perse dood wilt voeren, want dat gebeurt er op zeker als je nu doorgaat met krachtvoer...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:41

Heel hard wat ik nu ga zeggen, maar als je nu biks of muesli voeren gaat, help je haar de dood in.
In een vitamine korrel zitten alle vitamines/mineralen die ze nodig heeft, naast geweekt hooi is dat meer dan zat voor nu, wrs voor altijd. Zo'n korrel geef je zo'n 25 gram van, dat is nog geen kwart plastic drink bekertje.

Edit, ohjajoh en ik hebben helaas beide ervaring zoals je ziet.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Anoniem

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:45

nou... zeggen we allebei als lachende boeren met kiespijn...

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:47

Ik zou nu absoluut niet gaan experimenteren met vitamines, mineralen, muesli en brokken. Je pony moet eerst zo snel mogelijk van de pijn af en zal heus niet dood gaan van alleen hooi.

Verder wil ik je adviseren om sommige adviezen over wb voer hier op bokt in de wind te slaan. Je DA zegt je niet anders voeren dan uitsluitend nat hooi, dus dat is wat je zou moeten doen. Die man heeft er een jaren lange studie op zitten, dus ik ga er van uit dat hij weet waar hij het over heeft (in tegenstelling tot een aantal zelfbenoemde 'experts' op Bokt) De adviezen van pien_2010 vind ik overigens erg verstandig :j

Sterkte met je pony, ik hoop dat ze snel opknapt!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:16

Inderdaad niet tegen het da advies ingaan. Je pony moet hier zo snel mogelijk vanaf want ze heeft pijn , veel pijn.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-13 07:23

Oké, nee mijn ouders zijn geen paarden mensen.. alleen mijn vader heeft vroeger een pony gehad.. ik ben 14..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 07:26

ohjajoh6 schreef:
zou ze geen cushing hebben?


Daar dacht ik dus ook meteen aan, gezien de leeftijd en herhaald HB. Niet zeker natuurlijk, maar zeker ook niet onwaarschijnlijk, te meer ze blijkbaar moeilijk op gewicht te houden is

Als ze cushing heeft en daar niet voor wordt behandeld, is het dweilen met de kraan open. *helaas ook ervaringsdeskundige*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, Facebook, Kim_S, SemrushBot, Trendiction en 22 bezoekers