stijfe shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:45

Dat lijkt me verstandig ja..
En misschien mosterd na de maaltijd, maar glucosamine kan je mogelijk ook voeren?
Er zijn misschien mensen met andere ervaringen wat betreft supplementen bij artrose, hoewel het natuurlijk nooit overgaat..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..


ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 05:44

Nee klopt.. helaas.. dat zou ik wel eens kunnen voeren ja.. zal van het weekend ofzo wel even een topic maken of zoeken..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 06:16

Ohh ja, het enige wat ik zo snel kan bedenken.. onder het rijden struikeld ze vaak..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 09:45

Hoe gaat het met je bevangen paardje?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 09:58

Super goed! Ze moet tot zondag binnenblijven, maar ze is super vrolijk, ze kan al veel sneller draaien & loopt snel in haar stal..

Alleen gaat mijn d pony wel achteruit.. en daar baal ik van..

Vandaag komt de tandarts voor de d pony

& de shet blijft nog even lekker binnen!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 10:34

Wat merk je aan je d-pony dan?

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 11:07

Degene die ze nu verzorgt zei dat:: ze moeilijker begint te lopen & ze loopt stijver. Zelf ben ik niet thuis want ben op vakantie maar kom gelukkig vandaag weer thuis

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:13

Oh oke.
Ik zou is met je D-pony wandelen, zien hoe ze wegstapt en of het na een poosje stappen beter wordt.
Ernaast zie je vaak meer dan wanneer je er op zit.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 09:37

Klopt!
Tandarts is gisteren geweest , ze heeft er erg last van, dus ze krijgt nu haar muesli in water geweekt,

De DA heeft ook naar de shet gekeken, & ze mag weer naar buiten :)

Ze staan nu allemaal binnen, i.v.m het weer, om het land & de paddock staan allemaal bomen & dat vertrouw ik niet helemaal.. er is alleen een stukje wei waar geen bomen enzo staan, maar die is helemaal ondergelopen met water, dus daar wil ik ze niet hebben, hopen dat het weer morgen beter is..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:49

ilikex schreef:
Da zei dat ze dat niet heeft, dus dat neem ik dan maar aan..


Dus je DA heeft geen test gedaan? Knap dat jij aan de buitenkant kan zien dat jouw shet geen cushing heeft. Het haar gaat namelijk bij een onbehandelde cushing pas na 3 a 5 jaar krullen.

Mijn shet is van het voorjaar hoeftbevangen geraakt, maar mijn DA is hier toch heel anders mee omgegaan. Ik haalde op een ochtend mijn shet stijf uit stal. Direct de DA gebeld die dezelfde middag nog langs is gekomen (hoefbevangenheid is een spoedgeval). Ik kreeg maar liefst drie soorten medicijnen mee waaronder zakjes (waarschijnlijk heb jij alleen Ascal gekregen, ik neem aan dat er wel een naam op het zakje staat wat je gekregen hebt). Hij mocht alleen geweekt hooi en een vitaminesupplement.

Ik heb verder echt super advies van mijn DA gekregen. Mijn shet vertoonde geen symptomen van chusing maar mijn DA wilde hem hierop wel testen zodra hij van de medicijnen af was. Zij vertelde mij dat er vaak een duidelijk verband was tussen hoefbevangenheid en cushing. Ik ben ook glucobalance gaan bijvoeren en ik moest mijn hooi analyseren. Suiker mocht in de voordroog of hooi niet meer zijn dan 100 mg. En maximaal 1 uur per dag op het gras met een graasmasker. Met dit weer komt hij helemaal niet in de wei.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:54

IMJ schreef:
heb je een foto?
Als ze weer bevangen raakt, of ze komt er niet vanaf zou ik om een cushing test vragen.. :j


TS heeft in haar berichten al aangegeven dat haar shetlander al meerdere keren hoefbevangen is geweest. Dus een cushingtest zou geen overbodige luxe zijn. En als de shetlander al vaker hoefgebevangen is geweest zou ik ook het voedingsregiem eens heel goed onder de loep nemen. GEEN brok/meusli, Beperkt of helemaal niet op het gras (met graasmasker), ruwvoer laten analyseren en alleen hooi of voordroog met minder dan 100 mg suiker voeren. Magnesium, Yeasacc (probiotica), glucobalance en een goed vitaminesupplement bijvoeren.

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 13:57

Mijne komt er anders steeds meer boven op! Ze staart nu weer buiten, da wss maandag geweest en die zei dat ze al super snel vooruit was gegaan, en dus wel in de paddock mocht. Het gaat nu elke dag beter, we zijn al aan het afbouwen.. dus komt helemaal goed!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:10

Die van mij liep na drie dagen al weer redelijk goed rond en na een week liep hij weer als vanouds en draafde hij met mijn paard mee als ik daarmee aan het werk was. Alle beweging die hij zelf deed was goed.

Toen hij van de medicijnen af was bleef hij goed lopen en ben ik met hem aan het werk gegaan. Ik heb wel zijn voerregiem omgegooid en bovengenoemde dingen bij gaan voeren. Je zal dus wel wat moeten veranderen in de situatie van je shet anders blijft die bevangenheid steeds terugkomen. Want hoe vaak is hij nu al bevangen geweest? Ben je hem nadat hij hersteld was van de vorige keren anders gaan voeren?

En ik zou hem echt op cushing laten testen. Kost je ms € 80,- maar als hij het wel heeft kan je medicijnen geven.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:13

Cushing test 80 euro?
Ik kreeg 'm gratis bij de scan of mijn paard drachtig zou zijn.
Die medicijnen zijn trouwens wel vreselijk duur, maar dan heb je wel wat.

M. 21-07-2017. <3

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:17

Dat was inclusief voorrijkosten, bloedafname en de test.

Bij de kliniek waar ik met mijn katten komen hadden ze in november ook een gratis actie. Dan moest je alleen de kosten voor het bloedafnemen betalen.

Ik geloof dat mijn DA het over 50 cent per dag had. Mijn shet had trouwens geen cushing. Ik laat hem voor juni nog een keer testen. Ze hebben nu andere richtlijnen.
[VN] Nieuwe richtlijnen voor diagnosticeren van Cushing (PPID)

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:20

Nou moet ik wel nageven dat mijn dierenarts er een rommel van gemaakt heeft want ik heb geen letter op papier gekregen of een medicijnrecept gezien.
Ze vond het merkwaardig dat mijn merrie zich als een zwangere gedroeg en daarom deed ze de test, maar het is altijd goed om even te laten testen, TS!

Idiote voorrijkosten tegenwoordig. €40 euro hier, nog geen 5 km rijden!

M. 21-07-2017. <3

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 14:24

Voer heb ik de vorige keren ook veranderd..
Cushing heeft ze niet, daar is ze eerder al op getest bij haar vorige eigenaar..

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:24

Mbt Cushing zie dit topic: [MD] Centraal Topic Cushing/PPID

Staan heel tips en ervaringen in

Ook ik zou jou Shetlander testen op Cushing. Veel kan een Shetlander op 1/4 of minder staan. In uitzonderingen slechts hoger. Dus de kosten van dan zeer mee, bij 1/4 is het 0,42 per dag

En als er al eerder op is getest, betekent niet dat zij het nu ook niet heeft. En is er toen wel goed gekeken naar de referentiewaardes aangezien veel DA dat niet goed weten en snel concluderen dat er geen Cushing is

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:25

Maar misschien is die test al een tijd geleden?
Mijn paard had voor twee jaar terug ook nog geen cushing. Nu wel.

M. 21-07-2017. <3

ilikex
Berichten: 643
Geregistreerd: 06-02-13

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 14:28

Dat is nog niet lang geleden, toen we haar hebben gekocht, allemaal testen gedaan. Da heeft toen ook cushing getest omdat dat veel voorkomt bij shets, omdat ze hb was toen we haar kochten!

I give my heart to my horse and she keep it like her own heart <3
"There is nothing you can't do if your horse becomes a part of you"

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:29

Oké! Dan trek ik me weer terug. ;)

M. 21-07-2017. <3

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: stijfe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:04

Dat was geen test van je DA damian maar van Boeringher Ingelheim. De fabrikant van het geneesmiddel bij cushing.

Mijne was er ook met een week vanaf maar had idd ook cushing helaas. Shetlanders en merries hebben een grotere kans op cushing haar leeftijd en het feit dat ze bevangen is maken haar wel heel verdacht..
Let maar goed op haar ;-)
Maar volgens mij doe je dat al!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Kornuit en 32 bezoekers