Breed paard 'last' van smalle ruiter?

Moderators: Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ninx

Breed paard 'last' van smalle ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 14:08

Ik heb 3 jaar geleden een leuke jonge ruin gekocht. Er zat wat opknapwerk aan, maar ik heb hem laten keuren door een goede veearts en het is een enorm leuk dier.
Toen ik hem kocht stond hij redelijk in het werk, en ik vond hem daar nog wat jong voor.. dus heb hem eerst vrij gegeven en ben hem later mondjesmaat gaan oppakken.

We zijn nu 3 jaar verder, en hij is groter en breder geworden.
Ik heb veel met hem gefietst, gelopen, gelongeerd en ben gaan rechtrichten aan de hand met hem. Ik kon er even niet op omdat ik nogal wat pijnklachten had, en wilde hem niet in de weg zitten.
Men dacht dat het reuma was, maar een goed behandelaar heeft me al van zeker 75% van mijn klachten verlost... het rijden kan dus weer beginnen.

Sinds een korte periode bouw ik conditie op met een eenvoudig intervalschema, werk aan de hand, en rijdt wat 'puppydressuur'. Tussen iedere werkdag een dag rust, verstandiger kan bijna niet ;-)
Paard blijft echter stijf, wil niet rechtsom, is erg tegen de hand en kan zich zeer moeilijk ontspannen (in alle situaties, ook los). Dit is altijd zo geweest, en ik had gehoopt daar met veel geduld en tijd een verandering in te kunnen bewerkstelligen. Behandelaars hebben voorheen niks bijzonder kunnen vinden, maar tegenwoordig gromt hij zelfs wat... lijkt heel hard NEE te roepen, maar heeft een gouden karakter en probeert het gevraagde. Het lukt hem duidelijk niet.
Ik laat hem dus helemaal doorlichten... vrijdag gaan we van start. Lijkt me noodzakelijk, ik weet immers niet wat er voorzijn komst bij mij wellicht gebeurt is (of hij kan doodgewoon op zijn plaat gegaan zijn ih land).

Maar ineens vroeg ik me iets af. Hij is breed, en eigenlijk een beetje te breed voor mij. Ik heb een goed zadel dat een beetje tegemoet komt aan ons beider wensen. Verder kan hij nog wat gewicht verliezen, maar breed blijft hij. Beetje platte rug (tafelmodel).
Mijn gedachte was opeens: ik oefen, rek en strek me gek om soepel en ontspannen op hem te kunnen rijden. Maar is het denkbaar dat een ruiter met 'te weinig ruimte tussen de benen' gewoon 'onbewust' toch teveel spant? Gewoon door het gebrek aan ruimte? En daarmee het paard dwarszit?
Mijn instructrice voelde wel hetzelfde onder het zadel, en voor haar voelt hij niet te breed..... dus wellicht is het een rare gedachte.

Maar ineens vroeg ik me dus af: wij hebben wel eens klachten van een te breed paard, maar heeft een te breed paard ook klachten door een te smalle ruiter?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: Breed paard 'last' van smalle ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:21

goede vraag ... ik merk dat mijn 4 jarig trekpaard eigenlijk ook te breed is voor mij.
Kun je prima op deze foto zien :
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-LMRVS3KG.jpg
Mijn benen krijg ik simpelweg niet verder naar achter. Paard is zo breed dat ik niet anders kan dan in stoelzit te gaan zitten.
met zadel gaat het een stukje beter, maar nog altijd niet zoals het moet
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NTVXWCDO.jpg
ik merk wel dat ik mijn paard in de weg ga zitten als ik probeer de juiste houding aan te nemen. Feit is wel dat dit dier erg grote bewegingen heeft én nog vrij jong is dus alle kanten opslungelt, helpt ook niet mee aan de stabiliteit.

Mijn oudste is smaller, maar daar zat ik met de boomloze zadels blijkbaar ook niet zo goed mee. Paard heeft jaren goed gelopen, maar vorig jaar beginnen sukkelen (plots praktisch op drie benen, stijf, niet meer kunnen opstaan, omgevallen in hoefstal, etc. Hoefsmid gaf ze een enkeltje richting slacht, heb er een osteopaat bijgehaald, die heeft ze helemaal los gemaakt, problemen waren weg tot ik wilde rijden. Paard rende letterlijk alle kanten op (vooruit, opzij, en als dat niet ging was achteruit of gaan liggen ook ok voor haar). Ik kon er voordien mee lezen en schrijven en toen kon ik niks meer.
Ik leg er de specialized van een vriendin op, paard loopt de sterren van de hemel. Leg de london erop, onhandelbaar.
Bij wat verdere analyse bleek dat ik mijn benen wel op de plek had, maar in mijn bekken niet voldoende wijd kon, waardoor ik ging gaan kantelen (stak mijn kont achteruit), reed met holle rug, schouders vooruit. Voorheen zat ze blijkbaar zo vast dat ze hier doorheen liep, tot ze niet meer kon. Nu gaf ze vrij duidelijk aan wat er wel en niet fijn was :D

dusja, volgens mij kun je wel schade berokkenen, alhoewel ik vermoed dat dat met een passend boomzadel wel zal meevallen. (met mijn boomzadel zit ik nog altijd wat te breed, maar beide paarden lopen wel behoorlijk)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 14:40

Zo, dat is inderdaad een breed paard zeg....
Dan oogt die van mij minder breed, maar heeft (in Massimo boommaten gerekend bijvoorbeeld) een boommaat 37.

Wat jij laat zien komt mij wel bekend voor. Ik kan mijn been ook niet verder naar achteren leggen. Dus zit ik zoals wel kan, en zoals ik het beste kan ontspannen.
Toen ik de frequentie van rijden ging opvoeren merkte ik dat hij soms wat meer gespannen liep, later ging hij kantelen of had de neiging ietwat scheef te willen open.
Juist door de breedte is het moeilijk om met je zit in te werken, of je paard iets rechter te stellen.

Ik omschrijf het altijd zo: "ik kan hem niet 'omvatten'"
Alsof ze een boom probeert te omhelzen, maar je krijgt je armen er niet omheen. Je kunt lastiger met je lijf het verschil maken als je zo breed zit.
Er begint nu wel een kwartje te vallen. Ik heb altijd geredeneerd dat ik alleen last zou hebben van de 'combinatie breed paard smalle ruiter', maar andersom kan dat net zo goed natuurlijk.

Ik heb wel een poosje met een flexibel zadel gereden. Zonder 'harde' boom dus.
Nu heb ik een boomzadel. Dit is voor mij fijner. Hopelijk ligt daar, en met een stukje training ons antwoord.
Maar als ik hem 'in de weg' zit, zou dat voor hem niet fair zijn op de lange termijn...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:48

De meest voor de hand liggende vraag lijkt me eigenlijk: hoe loopt hij onder een ruiter die wel met zijn breedte uit de voeten/benen ;) kan? Merk je meteen verschil, of heb je 'm wel eens een tijdje door zo iemand laten rijden?

De Aarde is rond, en draait om de zon
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie