Onbehandelde langdurige mijt; risico's?

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lowara

Onbehandelde langdurige mijt; risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 12:07

Even een vraag voor de bokkers hier;

De situatie; Tinkemerrie staat al 7 jaar bij mensen, en heeft vanaf dag 1 al mijt. Eigenaren doen verder niets qua behandeling,waardoor de mijt inmiddels flink is opgetrokken, in alle vier de benen zit, en zelfs een flank en een stukje boeg heeft besmet.
Merrie is verder volledig gezond en kwiek,maar ziet er niet bepaald appetijtelijk uit door dit stukje medische verwaarlozing :=

De vraag is welke risico's er aan kleven qua gebreken, eventuele beenproblemen en ander zaken doordat de mijt zo flink tekeer heeft kunnen gaan.
We gaan ervan uit dat de merrie per direct volledig wordt geschoren en correct zal worden behandeld voor de bestaande mijt. Maar dan..... Wat kan ze er aan over houden???

Equi therapie http://www.equivici.nl
Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2, Tinker Sansa opfok

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:37

Heeft ze al 7 jaar mijt??
Op zich is dat wel raar. Vaak herstelt zich dat vanzelf als de weerstand beter wordt.

En is het wel echt mijt?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me" [o]

Humphry

Re: Onbehandelde langdurige mijt; risico's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:40

foto's ?

...onderschrift loos...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:52

Al contact gehad met een DA? Wat zegt die ervan?

Je suis Charlie.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 17:35

Geen contact met dierenarts, wilde juist hier verhalen uit eerste hand horen vanwege enkele beslissingen die genomen moeten worden.

Foto's zijn er wel,maar kan ze niet op bokt krijgen, heb een Ipad :+
Maar de foto's laten gewoon zien wat het is, flinke verwaarloosde mijt...... Ik wil de risico's en eventuele problemen weten wat verwaarlozing mbt mijt met zich mee kan brengen

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2, Tinker Sansa opfok

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:46

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:51

Geen idee wat ze eraan over kan houden, maar ze staat dus al 7 jaar met kriebels en jeuk? Wat sneu voor het beestje :(:)

Ze is nu onder jullie hoede begrijp ik? En jullie gaan het aanpakken?

Geen idee of het bij dergelijke besmetting werkt, maar mijn paard heeft een keer last van mijt gehad. Dat was toen snel verholpen met stronghold pipetjes (voor honden en dan voor het zwaarste gewicht).
In totaal 10 pipetjes gebruikt (een keer voor de zekerheid herhaald) en ik had weer een tevreden paard zonder kriebels.
Zeker niet de goedkoopste oplossing, maar wel de gemakkelijkste en snelste zonder verder gedoe.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:57

Bymite, middel van DA. 2 keer insprayen en weg is het ! Mocht het nog terugkomen dat er misschien nog 1 of 2 zijn blijven zitten , nog 2 keer insprayen. Je sprayt het 1 keer per week in. Het is ideaal!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-13 18:38

Hoe het te behandelen is is bekend ;) we willen risico's weten.
Heb inmiddels begrepen dat oa blijvende mok, einschuss en een lagere weerstand mbt nieuwe mijt besmettingen enkele risico's zijn.

loveremerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:25

wat jammer zeg dat ze er niets aan doen opscheren goed wassen met betadine en eens zalf erop is toch niet overdreven kostelijk. koudbloeden zijn er over het algemeen wel gevoelig aan

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:57

2 injecties dectomax per jaar. Heb deze maand voor het eerst laten doen en volgens mijn dierenarts moet het werken tegen de mijt voor tinkers. Het is eigenlijk voor schapen en koeien etc en is een ontwormingsmiddel die ook werkt tegen mijt en schurft. Kost maar een tientje met injectie dus daar hoef je het niet voor te laten.
Ben reuze benieuwd, mijn paard kampt al jaren met rasp en misschien ook wel mijt, al veel aangedaan maar over gaat het tot nu toe nog net.
Moet wel in de spieren gespoten worden en niet in de aderen.

Mijn paard heeft flinke ballen in haar koten die volgens de dierenarts niet snel meer weg zullen trekken.. iets wat ze er dus aan over gehouden heeft (voor dat ik eigenaar werd is er nooit wat aan gedaan).

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:04

Uit dit topic blijkt dat CPL op de loer kan liggen: [VN] Vorderingen in onderzoek naar CPL bij trekpaarden . Ik zou daar inderdaad goed naar kijken, dat lijt me toch een vreselijk iets voor een paard en het is voor zover ik ervan weet vaak ook lastig onder controle te krijgen. Op dit moment staat er een stukje over onderaan op pagina 2.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie