hengstigheid: komt er altijd dan een eisprong?

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hillebill

hengstigheid: komt er altijd dan een eisprong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 23:59

Als een merrie hengstig is en dan ook daadwerkelijk aan het eind van de hengstigheid bijna te gevaarlijk wordt om te rijden betekend dit dan dat er altijd een eisprong plaats vind?

Of zijn merries ook hengstig met extreem gedrag zonder eisprong?

http://www.facebook.com/giftsfire
Leon: Gelders x KWPN spring (Elmero B) = we gaan voor de dressuur

kitbits

Re: hengstigheid: komt er altijd dan een eisprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:38

Nee, ligt ook aan het seizoen, nu zou ik denken eerder van niet. Binnen het seizoen waarschijnlijk wel maar nogmaals dat kun je aan de buitenkant niet zien. Er kan ook een eisprong optreden zonder hengstigheid. Wat dat betreft heb ik alles al eens gezien. Extreem gedrag is wat anders, maar waarom wil je dit weten?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:38

kitbits schreef:
Nee, ligt ook aan het seizoen, nu zou ik denken eerder van niet. Binnen het seizoen waarschijnlijk wel maar dat kun je aan de buitenkant niet zien. Er kan ook een eisprong optreden zonder hengstigheid. Wat dat betreft heb ik alles al eens gezien. Extreem gedrag is wat anders, maar waarom wil je dit weten?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:44

Een merrie doe daadwerkelijk hengstig is heeft een eisprong aan het einde ja. Ongeacht seizoem. Er zijn er zat die in de winter gewoon doorgaan :j.

Maar, veel mensen verkijken zich nog wel eens op een hengstigheid, soms toont een merrie wel hengstig maar is het niet em andersom. Maar een ├ęchte hengstigheid heeft een eisprong.

Hier merk ik niks aan de dames verder dus daar kan ik je niet mee helpen verder qua gedrag

Stal van 't Heideveld
Nuadhu B+10 -> L1+16 -> L2+17 -> M1+12 M2+7 Eindstand..

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 17:32

ik vraag dit omdat mijn merrie echt hengstigheidsgedrag toont. Paar keer bij de kliniek geweest en wel een eisprong geweest. De laatste keer had ze het mega extreem qua gedrag!!
Door de regumate knalt ze heen dus dat was de oplossing niet.
Bloed afgenomen, baarmoeder controle, eierstokken controle en er bleek geen eisprong geweest te zijn.

Daarom mijn vraag, dat ze er extreem veel last van heeft en geen eisprong heeft gehad.

Het gedrag is ook altijd de laatste 3 dagen van haar periode. Daarna is ze weer normaal te bereiden.
Onderzoeken wijzen nog steeds niets uit. Geen oorzaak van haar gedrag te vinden in haar periode.
Vraag ligt nu ook in Utrecht afdeling voortplanting. Maar vroeg me af of meerderen dit hebben omdat mijn DA ook niet meer weet wat te doen. Knikker, spuiten etc.... is nu niet meer aan de orde omdat ze geen eisprong heeft en wel het gedrag toont.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:24

Jovanny schreef:
Het gedrag is ook altijd de laatste 3 dagen van haar periode. Daarna is ze weer normaal te bereiden.
t.

:Y)

En gewoon een veulen laten krijgen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:34

Pismerrie misschien?
Wij gebruiken Bronscur van Simicur voor problemen met hengstigheid, baarmoeder ect. en daarmee afwijkend gedrag

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 23:05

Pauline schreef:
Jovanny schreef:
t.

:Y)

En gewoon een veulen laten krijgen?

ze heeft al een keer een veulen gehad dus zou ze dat nu niet moeten doen??

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:43

Jovanny schreef:
ik vraag dit omdat mijn merrie echt hengstigheidsgedrag toont. Paar keer bij de kliniek geweest en wel een eisprong geweest. De laatste keer had ze het mega extreem qua gedrag!!
Door de regumate knalt ze heen dus dat was de oplossing niet.
Bloed afgenomen, baarmoeder controle, eierstokken controle en er bleek geen eisprong geweest te zijn.

Daarom mijn vraag, dat ze er extreem veel last van heeft en geen eisprong heeft gehad.

Onderzoeken wijzen nog steeds niets uit. Geen oorzaak van haar gedrag te vinden in haar periode.
Vraag ligt nu ook in Utrecht afdeling voortplanting. Maar vroeg me af of meerderen dit hebben omdat mijn DA ook niet meer weet wat te doen. Knikker, spuiten etc.... is nu niet meer aan de orde omdat ze geen eisprong heeft en wel het gedrag toont.

Dan is dat het antwoord toch al, ja dat kan. Alleen bij een veulenhengstigheid, de eerste hengstigheid na het veulenen, schijnt er altijd een eisprong op te treden. Zelf nooit meegemaakt omdat ik nog nooit op een veulenhengstigheid ben wezen dekken.

loveremerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:50

volgens mij is er niet altijd een eisprong aanwezig.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie