Paard met vage symptomen, wat is het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lonniejjJarig

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Paard met vage symptomen, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-13 20:46

Hallo iedereen, na wat twijfel toch een topic geopend.

Ik heb een beetje een moeilijke situatie met mijn pony. Even kort, Rosa is een 3 jarige nrps merrie, ze is nu iets langer dan een jaartje bij mij en een klein halfjaar onder het zadel.

Nu is Rosa sinds een paar dagen niet helemaal lekker. Ze heeft (vaak 's avonds) wat verhoging en is wat sloom in haar gedrag. Ze reageert wel op mij en anderen, maar niet zo alert als dat ze normaal doet. Ze geeft duidelijk pijn aan in haar buik en deze is ook vrij gevoelig en mogen wij niet aankomen (dit uit ze in kijken naar buik, happen, boos worden bij aanraking en eventueel dreigen te happen, bijten doet ze ons niet!). Zelf hapt ze veel in haar buik en soms lijkt het alsof ze er jeuk aan heeft maar dit is opvallend veel, wanneer je die plekken dan aanraakt wordt ze boos. De wei in en uit gaan gaat normaal erg hard en vrolijk, nu gaat ze rustig de wei in en komt ze ook erg rustig er weer uit, opzich niks mis mee, maar wel opvallend. Ze mest goed, mest ziet er ook prima uit. Eet goed en drinkt ook voldoende. Vandaar dat we het eerst een paar dagen hebben aangekeken, ze heeft 1 dag gehad dat ze wat kleine hoopjes mest had maar dat was maar alleen die dag. Rosa loopt in een ontwormingsschema, de laatste keer is 26 augustus geweest met ivermectine.

Nu was ze vandaag overduidelijk weer flink geïrriteerd en heb ik de dierenarts gebeld, die is gekomen en vond het ook een moeilijk geval. Hij vond haar niet zo zeer koliekerig en dacht eerder richting een maagzweer of iets met haar nieren en/of baarmoeder/eierstokken. Hierop is besloten om eerst bloed te prikken en hier een algemeen bloedbeeld van op te vragen, deze uitslag krijg ik in principe morgen te horen. De dierenarts neigde zelf het meeste naar de maagzweren, iets waar ik een beetje over twijfel.

Wat ons opviel was dat haar urine sinds een paar dagen enorm stinkt. Hierdoor dacht ik in eerste instantie aan een blaasontsteking, maar ze plast geen kleine beetjes en haar urine ziet er gewoon normaal uit, geen vlokjes of bloederig. Hierdoor dacht de dierenarts daar niet zozeer aan.

Even denken, wat is nog meer van belang. Rosa krijgt onbeperkt hooi/kuil en loopt ook gemiddeld 7/8 uur op de wei, afgelopen dagen hebben we haar bewust uit de gehouden, om te zien of dat wellicht de oorzaak was. Dit veranderde niks. Verder krijgt ze een handje basisbrok per dag, om iets lekkers te hebben om uit de wei te komen. De overige tijd staat ze in een (zand)paddock en 's nachts gaan ze op stal. Er is niks veranderd aan het hooi/kuil, dit komt allemaal van eigen land en heeft eigenlijk nooit problemen gegeven. Ohja, Rosa gaapt regelmatig, iets wat ik altijd heb geleerd als een uiting van eventueel ongemak (en wat ik ook herken van mijn vorige merrie).

Ik vind het dus enorm moeilijk, we zien aan haar dat ze zich niet lekker voelt en zo gedraagt ze zich ook. Maar ze is ook niet doodziek waarvan je denkt, die moet nú naar de kliniek.. Uiteraard heb ik nauw contact met de dierenarts maar ik dacht dat het wellicht ook slim was om een topic te openen omdat hier ook veel mensen met andere ideeën zijn waar wij wellicht niet aan denken.

Ik denk dat ik het zo een beetje heb, ben erg benieuwd of iemand het misschien herkent of ideeën heeft wat het zou kunnen zijn, ik hoop dat jullie me wellicht kunnen helpen! :)

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(



quintusgl

Berichten: 4445
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Paard met vage symptomen, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:48

Kan ze eikels eten?

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

Brainless

Berichten: 29656
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:49

Is haar mest gecontroleerd op zand?
Zandkoliek kan nl ook sluipend zijn.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

_Mikey_
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: midden in 't Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:51

Zandpaddock.. Zandkoliek? Even wat mestballen oplossen in water en kijken of er veel zand naar de bodem zinkt. Zo ja, kuurtje sandclear (in samenwerking met DA)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:52

Het gapen doet me wel denken aan een maagzweer evt, maar inderdaad wat Brainless ook al oppert, het zand?

Kan goed dat ze met zandkoliek normaal mesten, zelfs dat er weinig tot geen zand bij de mest zit.

life does not have to be flawless to be good

lonniejjJarig

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-13 20:54

Er staan geen bomen rondom het weiland en de paddocks en voor zover ik weet hebben we ook geen eikelbomen op het hele terrein staan, dus daar heeft ze geen beschikking over.

Zand is niet gecontroleerd, dierenarts vond dat geen risico omdat wij nog steeds hele volle weides hebben (gras is minstens 6/7 centimeter groot) en daar krijgt ze minimaal zand langs binnen, in de paddock heeft ze een ijzeren voerbak staan op een verhard stukje waar haar hooi/kuil in komt en dus daarlangs krijgt ze ook geen zand binnen. Hierdoor vond hij het geen zandkoliek idee. Maar dit ga ik morgen eerst een checken! Zal haar mest eens controleren met water :)

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(


Steffie82
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:56

tsja, klinkt toch als iets koliekachtigs
Koliek is er in vele soorten en gradaties, kan lastig zijn om erachter te komen wat het precies is. Testen voor zandkoliek lijkt me in ieder geval verstandig.
Waarom denkt de DA aan maagzweren, maar geloof jij daar niet zo in?

lonniejjJarig

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Paard met vage symptomen, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-13 21:02

Ik heb veel op bokt ingelezen over maagzweren, maar dan lees ik veel over paarden die veel uur achter elkaar niks eten, paarden die teveel krachtvoer krijgen en paarden die veel aan stress worden blootgesteld. Iets wat geen van alle op toepassing is bij Rosa, die krijgt de hele dag door eten, staat nooit zonder, krijgt slechts een klein handje brokjes voor het lekkere en stress heeft ze al helemaal niet, het is altijd een heel blij, gezellig diertje. Dus vandaar mijn twijfel, maar ik sluit het natuurlijk niet helemaal uit. Wat ik dan moeilijk vind is dat ze overduidelijk achter aan haar buik pijn aangeeft en niet zozeer waar haar maag zit.

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(


Steffie82
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-12-12

Re: Paard met vage symptomen, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:04

Maagzweren ontstaan inderdaad volgens mij vaak als gevolg van andere problemen.
Naar de buik happen is typisch koliek. Krijgt ze genoeg beweging? Wat gebeurt er als je d'r laat stappen of draven als ze buikpijn lijkt te hebben?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard met vage symptomen, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:08

als ze in augustus ontwormd is met ivermectine word het nu wel weer tijd hoor.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:16

Zo te lezen heeft je paard een ontsteking, misschien van de nieren, of baarmoeder/eileiders. Je zegt dat de urine stinkt. En je paard hapt naar het achterste deel van de buik.
Bloed laten prikken voor leucocytenonderzoek?

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

lonniejjJarig

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-13 21:18

Qua beweging, ze staat sowieso van 's morgens 7 tot 's avonds 22/23 uur buiten. Waarvan dan 7 uur in een grote wei. Rijden doen we nu uiteraard niet. Even goed nadenken, vrijdagavond had ze die dag waar ze kleine drollen had, toen heb ik haar 's avonds even laten draven aan de longe, omdat we dachten dat het toch wat gaskoliek achtig leek (opgeblazen buik, heel hard) toen moest ik haar echt voorwaarts jagen, ze wilde liever blijven stappen. Stappen vind ze oke, draven wilt ze liever niet, vandaag liet ik haar ook weer in de bak, normaal vind ze het dan heerlijk om hard uit haar plaat te gaan, nu liever niet, grasrandjes eten en draven vond niet zo gezellig.

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(


lonniejjJarig

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-13 21:19

geerke schreef:
als ze in augustus ontwormd is met ivermectine word het nu wel weer tijd hoor.

Volgens schema krijgt ze in november weer een wormenkuur :) We houden in principe een schema aan van de dierenarts, om zo resistentie te voorkomen!

marietje1000 schreef:
Zo te lezen heeft je paard een ontsteking, misschien van de nieren, of baarmoeder/eileiders. Je zegt dat de urine stinkt. En je paard hapt naar het achterste deel van de buik.
Bloed laten prikken voor leucocytenonderzoek?

Bloed is vandaag geprikt en er wordt inderdaad gekeken naar de leukocyten in het bloed! :)

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(


Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:20

Ik moest meteen denken aan een maagzweer of iets met de eierstokken
Ben benieuwd wat de uitslag is!!

Als het echt koliek is dan gaan ze wel liggen hoor dan hebben ze echt geen puf meer, dan zou je het ook in de wei moeten zien

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:26

Safiera schreef:
Het gapen doet me wel denken aan een maagzweer

Mij ook. Er is ook een filmpje waar je kunt zien hoe je meer symptomen kunt herkennen, ik zal eens kijken of ik het kan vinden, dan zal ik het posten.
Edit:


Vanwege de stinkende urine ben ik ook erg benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt. Ik denk dat je veearts niet voor niets aan iets hormonaals denkt. Ik bedoel: als er iets is wat echt MEURT is het hengstigemerriepis. Ik heb niet veel ervaring met merries en hormonale problemen maar wat je schrijft over de urine zou mij als het mijn paard was wel aan het denken zetten.

Zandkoliek denk ik ook niet direct aan, vanwege de manier waarop je voert.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard met vage symptomen, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:39

stinkt merrie urine niet meestal een bepaalde periode in de cyclus?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

lonniejjJarig

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-13 21:39

Heel interessant filmpje, ook dat ga ik morgen eens eventjes proberen bij haar, is duidelijk uitgelegd dus ik ga me er eens aan wagen, Rosa is in principe rond die regio van haar buik niet geïrriteerd, juist een stuk verder naar achteren, rond haar flanken en iets daarvoor. Maar het is het proberen waard :)

De stinkende urine doet mij ook twijfelen, dat is even een punt waar ik morgen ook even op doorvraag bij de dierenarts, ik schrijf het even op.

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(


lonniejjJarig

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-13 21:40

geerke schreef:
stinkt merrie urine niet meestal een bepaalde periode in de cyclus?

Dat zou goed kunnen, al heb ik dat niet eerder gemerkt. Momentje, ik open even mijn documentje waarin ik haar hengstigheid bij hou, even kijken wanneer de laatste keer is geweest.

[edit] De laatste hengstigheid, die eindigde (zichtbaar) op 13 oktober. Dus of dat het is durf ik niet te zeggen. Nogmaals, normaal heeft ze nooit zulke stinkende urine, haar hele stal heeft een enorme lucht erin hangen.

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(


Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:41

lonniejj schreef:
Dat zou goed kunnen, al heb ik dat niet eerder gemerkt. Momentje, ik open even mijn documentje waarin ik haar hengstigheid bij hou, even kijken wanneer de laatste keer is geweest.

Zou het kunnen dat je zoiets pas merkt als er wat mis is?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:42

Als de urine stinkt bij hengstigheid is die ook troebel, volgens mij. En dat was niet aan de orde, begreep ik.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:43

Deze link bevat een goede uitleg met betrekking tot koliek en symptomen.

http://www.dapdz.nl/paarden/artikelen-p ... ering.html

Volgende link stukje over maagzweren:

http://horses.nl/artikelen/wat-te-doen- ... maagzweer/

Het kan ook veroorzaakt zijn door verkeerde planten in hooi of weide. Heb je de kleur van het slijmvlies gecontroleerd?

http://www.paarden-blaadjes.nl/diversen ... anten.html

Vooral de sterk ruikende urine zou hier op kunnen wijzen eventueel in combinatie met de kleur van de slijmvliezen.
ook checken op uitdroging en verhoging.

Hormonen zou ook kunnen.

Ook wormen kunnen een oorzaak zijn. Je schrijft dat je hebt ontwormt met invectermine, maar er zijn wormen die hier ongevoelig voor zijn. Onze paardenkliniek adviseert afwisselend ontwormen met equest pramox en invectermine.

Observeer je paard goed en verzamel gegevens en geef die door aan de DA. Dat maakt de diagnose makkelijker.

Sterkte met je paardje

lonniejjJarig

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-13 21:43

De lucht van haar urine is echt overduidelijk te merken, tijdens het mesten van haar stal moest een stalgenoot soms even lucht happen door de deur, omdat er zo'n lucht hing. Dat herkende mijn stalbaas niet, die normaal altijd de stallen mest. Ik merkte vandaag ook dat er echt een lucht in haar stal hing, terwijl het normaal erg fris ruikt.

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(


marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Paard met vage symptomen, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:44

Als het een ammoniaklucht is heeft het niets met hengstigheid te maken, maar is je paard enorm aan het ontgiften.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:45

Oh god Jinks, bedoel jij AM?! TS schrijft dat ze geen bomen in de buurt heeft staan maar inderdaad is het er nu wel de tijd van het jaar voor.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

lonniejjJarig

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-13 21:46

Jinks schreef:
Deze link bevat een goede uitleg met betrekking tot koliek en symptomen.

http://www.dapdz.nl/paarden/artikelen-p ... ering.html

Volgende link stukje over maagzweren:

http://horses.nl/artikelen/wat-te-doen- ... maagzweer/

Het kan ook veroorzaakt zijn door verkeerde planten in hooi of weide. Heb je de kleur van het slijmvlies gecontroleerd?

http://www.paarden-blaadjes.nl/diversen ... anten.html

Vooral de sterk ruikende urine zou hier op kunnen wijzen eventueel in combinatie met de kleur van de slijmvliezen.
ook checken op uitdroging en verhoging.

Hormonen zou ook kunnen.

Ook wormen kunnen een oorzaak zijn. Je schrijft dat je hebt ontwormt met invectermine, maar er zijn wormen die hier ongevoelig voor zijn. Onze paardenkliniek adviseert afwisselend ontwormen met equest pramox en invectermine.

Observeer je paard goed en verzamel gegevens en geef die door aan de DA. Dat maakt de diagnose makkelijker.

Sterkte met je paardje

Je linkjes ga ik even rustig doorlezen, de rest kan ik al beantwoorden.

Wij plegen veel onderhoud aan de weides, hierdoor staat er geen enkel soort onkruid op, hier wordt veel aandacht aan besteed! Wij hooien ons eigen land en zodoende zitten daar dus ook geen planten in :) Zoals je kan lezen wordt haar temperatuur al in de gaten gehouden en drinkt ze voldoende. Wij wisselen de wormenkuren inderdaad af, in augustus hebben we ivermectine gedaan, de volgende ronde krijgen ze equest pramox.

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hagelslag, miereneter en 6 bezoekers