Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:15

Eens met Karev, ik zou die even niet geven om een beter beeld te krijgen. Mocht je na verloop van tijd verbetering zien, kies dan voor de Marstall Force.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on


Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 15:53

Gaat ze dan niks tekort komen in een periode waarin ze niks kan missen?
Ik kan me voorstellen dat ze nu alle voedingsstoffen nodig heeft om "beter" te worden, weet niet of alleen hooi dan genoeg is.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:07

Pavo vital is 19:1 behoorlijk scheef dus

Marstall force is dan een beter alternatief. 3:1 alleen de mijne at dat niet alleen..

Pavo vital wel..waarom denk ik dan he haha

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:10

Evt nog een alternatief. Fibra premium. Soort lucerne/ruwvoer met goede ca/ph verhouding en een vitaminekorrel toegevoegd.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 16:10

Thanks! Ik ga eens even op zoek :)

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:20

Waar woon je? Je mag anders wel wat van me halen.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 16:30

Zuid Holland dus dat gaat hem niet worden :')
Maar bedankt in ieder geval

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:08

Lijkt me niet dat pavo meer calcium toevoegt aan vitalcomplete als dat niet goed is..Ik hoor vaak dat er steeds minder calcium in het ruwvoer voorkomt,dus...Ik zou wel zorgen dat je paard een vitamine brokje geeft vooral als ze niet lekker in haar vel zit..Fibra moet je heel veel van voeren wil je aan de benodigde vitaminen en mineralen komen..

Je schreef dat je paard geel was?Is dat een gele gloed of gele slijmvliezen?Een gele gloed over de vacht kan evt ook duiden op koper tekort..

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:12

Goed lezen...geel lichaam is wat overblijft van een eitje na de eisprong..dus het lichaam van het paard is niet geen maar dat wat over blijft heet "geel lichaam"

En ja ms is het zo dat er tegenwoordig in ruwvoer minder calcium zit maar dat zou dan per hooiland bekeken moeten worden en niet zomaar van uit gaan dat. En dan nog is een verhouding van 19:1 wel heel scheef als je weet dat 2:1 ideaal is.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:34

Sorry inderdaad niet goed gelezen..

Als er wel een tekort aan calcium zou zijn in ruwvoer lijkt me deze verhouding geen probleem,vooral niet als je omrekent hoeveel gram ze dan in totaal per dag krijgen..Er zijn heel veel vitaminen/mineralen mengsels op de markt met hoog aandeel calcium..Metazoa bijvoorbeeld ook en als je ziet dat sommige paarden daar echt van schijnen op te knappen lijkt het me niet slecht..Lucerne wat ook hoog is in calcium mag je bijvoorbeeld ook een kilo van bijvoeren zonder dat je problemen krijgt..

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

mala26

Berichten: 4970
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:00

mmm wat een apart verhaal! En niet (beetje zacht uigedrukt) leuk dat dit gebeurt.
Maar wat ik zo lees is dat het dus echt na de behandeling van de osteophaat allemaal verkeerd is gegaan?? (misschien heb ik er over heen gelezen) maar heeft je osteo veel gevonden dan aan haar wat behandeld moest worden??? Misschien dat er daar al iets 'verkeerd' is gegaan? Dat ze nu blokkade vrij is en daardoor andere dingen naar boven komen? (of is dat een hele rare gedachtengang?)
Jij zei ergens dat als ze last van de rug zou hebben wel gevoelig zou reageren op der rug. Nu is dat niet helemaal waar. Voor elk paard is dat anders. Mijn vorige paard bleek na een zeer lange foto onderzoek behoorlijke ks te hebben maar heeft in die 2 1/2 jaar daarvoor nog nooit gereageerd als ik der rug controleerde.
Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je er snel achter komt wat er mis is met je beestje.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:35

Beertje1983 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het van het voer is, maar goed, dan kunnen we het dus afstrepen.
Toen het begon stond ze nog hele dagen op de wei en kreeg ze minder kuil en andere brok dan nu.

Ik kreeg het verslag van dierenarts 1 binnen om te laten lezen aan dierenarts 2 van de kliniek.
Het viel me op dat haar baarmoederontsteking van 2 jaar geleden in precies dezelfde periode was als dat deze symptomen zijn begonnen. Best wel typisch.


Maar als het een baarmoederontsteking zou zijn zou je dat in de bloedwaardes terug moeten zien.

Heb je nu gewoon hooi of nog steeds uit een ingepakte baal?
Ik zou ook zeggen gewoon hooi voeren en eens kijken hoe dat werkt.
Ken veel paarden met allerlei problemen door ingepakt ruwvoer.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:51

Is er ook getest op seleniumtekort? Dat kan ook dit soort vage klachten geven In bepaalde gebieden (zoals hier NO Veluwe) is de grond en dus het hooi en gras extreem laag in selenium.

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:18

In heel Europa is het seleniumgehalte in de grond te laag.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:27

Als je niet goed weet wat je bij moet voeren kun je ook even kijken voervergelijk.nl. Ik heb mijn paard ook een tijdje (in training bij iemand) op alleen hooi gehad, wat voor mij niet goed voelde met een net 4jarige die in de spieren moest komen. Ik ben inmiddels wel van mening dat gewone brok niet altijd even goed is (vergelijk het met chips/snoep voor kinderen soms) en heb hem op pavo care4life gezet met een scheutje olie erdoor, toen hij toch begon in te vallen van alleen maar hooi en toch best wat werk. Daarvoor werd me door iemand op stal de brok van Bioron aangeraden, maar die is hier in de buurt niet goed verkrijgbaar dus daar ben ik weer vanaf gestapt.
http://www.bio-ron.com/producten/diervo ... arden.html
Nu heb ik me ook weer laten vertellen dat granen niet altijd goed zijn en hier zit wel weer mais in, maar verder lijkt het mij geen verkeerde brok om een beetje van bij te voeren, mede door de extra vitamines die erin zitten.
Al met al, succes met de warboel die 'je paard voeden' heet haha. Ik heb er nog steeds de ballen verstand van maar zie soms echt door de bomen het bos niet meer!

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 19:55

Het is waarschijnlijk veel te vroeg om te juichen, maar ik zag vanochtend weer kuiltjes boven dr ogen!
Nou is ze s ochtends beter dan s avonds, dus net nog even geweest (nieuwsgieruuug) en het was wel weer ietsje voller boven dr ogen, maar neit zo vol als de afgelopen maanden.
Wie weet doet het hooi toch iets.

@Mala26 De 1e osteopaat heeft haar heup "recht" gezet en dr hals. De 2e osteopaat ook. Toen de 2e osteopaat voor de 2e keer kwam, was alles recht en los.
Zou kunnen dat er door het opheffen van een blokkade wat vrij is gekomen. Maar het is een tijdje beter gegaan (na hengstig spuiten en osteopaat nr 2) en nu weer slechter. Dat kan ik dan niet rijmen zeg maar.

@Cowgirl Inderdaad was er geen ontsteking te zien in het bloed. Weet niet of dat altijd zo is. Heb die vraag gesteld in een ander topic ;-) Ik voer nu hooi trouwens.

@Mac Selenium was in bloedonderzoek in orde. Maar weet niet of dat bij regulier onderzoek juist gemeten wordt.

Thanks voor de tip Danoesje

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:40

Ik volg even. Mijn pony lijkt wel wat dezelfde symptomen te hebben. Bloedonderzoek wees bij mijn pony dan wel op scheve spierwaarden, maar niks heel bijzonders. Heb zelf nu het advies gekregen het aan te kijken en vooral weer aan het werk te zetten omdat ze veels te zwaar is. Maar een pony die niet fijn loopt aan het werk zetten voelt niet fijn.

Ik ben benieuwd wat er bij jou paard uit gaat komen!

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 20:59

Dat staat mij ook tegen Anne_Bento.
Al wil de mijne nu helemaal niet meer lopen.
Van 5 rondjes aan de hand door de val stappen, stond ze 10 minuten later te soezen op stal. Of het was van de pijn dat kan ook...

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 14:27

Dit kom ik net tegen tijdens het googlen.

Schimmelinfectie van het maagdarmkanaal

Bij een infectie met schimmels of gisten in het maagdarmkanaal heeft het paard vaak een opgeblazen buik. Tijdens het rijden heeft het paard moeite met verzamelen (de buikspieren aanspannen) en moet het paard regelmatig mesten en winden. Een schimmelinfectie kan ontstaan wanneer de darmflora uit balans is. Oorzaken hiervan zijn bijvoorbeeld een antibioticakuur, stress maar ook voeding speelt een belangrijke rol. Schimmels hebben suikers nodig om snel te vermeerderen, (grote hoeveelheden) krachtvoer maar ook te rijk en nat kuilgras zorgen voor een onbalans in de darmflora. Bij de behandeling van een schimmelinfectie is het dus ook zeer belangrijk om het rantsoen van het paard eens kritisch te bekijken. Veel ruwvoer van goede kwaliteit en slechts beperkte hoeveelheden krachtvoer met weinig suiker.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:04

Kan ook bij mensen voorkomen, dan heet het een candida :) In dat geval zou hooi echt verbetering moeten geven! En krachtvoer was je al mee aan het uitzoeken toch? Je hebt ook een aantal producten die schimmeldodend zijn, waaronder bijvoorbeeld knoflook. Als je op de homeopatische tour gaat zullen er ook wel druppeltjes oid voor zijn die mogelijk verlichting geven. Overigens is het wat lastig aantoonbaar denk ik. Maar zou fijn zijn als je er wat mee kunt en gericht kan 'behandelen'! ga voor je duimen dat dat het is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:36

danoesje schreef:
In dat geval zou hooi echt verbetering moeten geven! En krachtvoer was je al mee aan het uitzoeken toch? Maar zou fijn zijn als je er wat mee kunt en gericht kan 'behandelen'! ga voor je duimen dat dat het is!

Yep, was bij mijn paard binnen een week overduidelijk zichtbaar! Ik duim met danoesje mee.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 20:06

Zo dat was een heftig dagje.

Gisteren is Mona gaan liggen in de paddock. Na het dagelijks ritueel van even rollen en dan een beetje suffen in het hoekje, ging ze na 3 minuten liggen. Dat klinkt niet zo bijzonder, maar het is nogal een heethoofd en net een oud wijf, ze wil alles zien en meemaken en niks missen. Ik heb haar in de afgelopen 11 jaar niet liggend in haar stal betrapt. Zodra ze wat hoort, staat ze overeind.
Nu heeft mijn stalgenootje haar omhoog moeten trekken... :(
Was een beetje in paniek.

Vandaag eindelijk weer naar de kliniek geweest.
Er zijn foto's van de hals gemaakt, deze waren in orde. Weer iets om af te strepen.... -O-
Mona staat nog een paar daagjes op de kliniek voor verder onderzoek.
Bloedonderzoek, Cushing, darmcheck, baarmoedercheck en dan maar hopen dat er iets uit komt.
Die onzekerheid is echt killing ;(

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:23

Jeetje, nou duim voor je dat ze het snel vinden. Niks is zo vervelend als onduidelijkheid.

"To change the world, start with one step. However small, the first step is hardest of all".

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:31

Ik had gehoopt dat je inderdaad al meer duidelijkheid zou hebben. Ik duim ook voor je.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:50

Jemig zeg wat een drama om er achter te komen... lyme kan het niet zijn denk ik ivm gecontroleerd bloed..denkt ff mee

En cushing? Net een topic gelezen over cushing.
Kap op nek en hangbuik kwam ik daar ook tegen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ALiuvv, Flowerhorse7, friezenfan2, MarinkeB, willemijn_T en 36 bezoekers